Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Nakazawa, DJ:
15 módszer a krónikusan visszatérő gondolatoktól való megszabadulásra

Fordította: Szabó-Velvárt László

Forrás:Donna Jackson Nakazawa: 15 Ways to Get Someone out of Your Head. Psychology Today.

Egy szakember tanácsai a csalódottság kezeléséhez és a mérgező gondolatokon való túllépéshez

 

 

Volt már úgy, hogy egyszerűen nem tudott valakit kiverni a fejéből, állandóan az illető tettei és szavai jártak az eszében meg az, hogy milyen rosszul érezte magát tőlük? Amikor valaki, akit szeretünk, pl. a gyermekünk, megbánt minket, kibeszél minket a hátunk mögött, vagy bármilyen egyéb módon kellemetlen helyzetbe hoz minket, annak emléke akár órákra vagy napokra is képes befészkelni magát gondolatainkba. Ilyenkor mosogatás, autóvezetés vagy kutyasétáltatás közben egyfolytában arra gondolunk, hogy milyen bántó, igazságtalan és önző dolgokat mondtak nekünk. Az illető arca, gesztusai és szavai újra meg újra eszünkbe jutnak, és a helyzet sokszor öt óra, öt nap vagy akár öt hét múlva sem változik. Látjuk magunk előtt a másik arcát még akkor is, ha egészen azóta nem találkoztunk vele, hogy az incidens történt.

(Az egyértelműség kedvéért szeretném elmondani, hogy e cikkem nem a traumák kezeléséről szól -amelyhez szakember segítségére van szükség -, hanem pusztán azokról az emberek közti mindennapos kölcsönhatásokról, amelyek emlékét sokszor hosszú ideig nem tudjuk száműzni sormintaszerűvé vált gondolatainkból.)

Hogyan kerülhetjük el, hogy mások tévedéseinek vagy rosszindulatának martalékává váljunk? Hogyan léphetünk ki azokból az állandóan ismétlődő gondolati körökből, amelyekbe valakinek a hatására belekerültünk, és amelyek fő témája az, hogy mit kellett volna másképp csinálnunk?

Vagy az Ön esetében talán nem is egy személy, hanem egy dolog van a háttérben: valami amit sikerült vagy nem sikerült megszereznie, valami, amire szüksége van, de nem lehet az Öné vagy bármilyen más, az életével kapcsolatos probléma. De az esetek többségében természetesen van valaki, akit a problémáinkért okolhatunk.

Ez a ciklikus gondolkodás, ez a kérődző magatartás mérgező, úgy lelkileg, mint testileg, és ezt a legtöbben tudjuk is.

Kutatások is bizonyítják, hogy ez az egészségtelen tudatállapot boldogtalansághoz vezet. Amikor nyughatatlan tudatunk megrészegülten átadja magát a konfliktusainkon, sérelmeinken vagy veszteségeinken való rágódásnak, olyankor szervezetünket káros gyulladáskeltő hormonok és egyéb anyagok egész sora önti el, amelyek jelenléte hosszú távon szinte bármilyen elképzelhető betegséget képes előidézni. A tudósok szeme előtt napról napra egyre jobban kirajzolódnak az efféle kérődző magatartás és a betegségek, mint pl. a depresszió, rák, szívbetegség és autoimmun-problémák közötti összefüggések. Azok az anyagok, amelyekben stressz idején dagonyázni szoktunk, sokkal ártalmasabbak, mint maguk a helyzetek, amelyek a stresszreakciót kiváltották.

Ráadásul mérgező gondolatokat termelni még rossz élmény is: olyan, mint a vurstliban benne ragadni egy centrifugában, amelyben az első néhány fordulat még kellemes, de utána nagyon rosszul leszünk tőle.

Ki akarunk szállni, de nem tudunk.

Minden energiánkkal igyekszünk kerülni mindent, ami toxikus: bio élelmiszereket vásárolunk, nem fogyasztunk egészségtelen ételeket, száműzzük lakásunkból a mérgező anyagokat, sok zöldséget eszünk, természetes tisztítószereket és bio kozmetikumokat használunk - és mindeközben szinte egyáltalán nem ügyelünk arra, hogy a gondolataink is tiszták legyenek. Hogyan tehetjük gondolkodásunkat is "bióvá"?

Legújabb könyvem: A végső gyógyír - Hogyan ébresztettem fel agyam gyógyító képességét és szereztem vissza a testemet, az életkedvemet és az életemet (The Last Best Cure: My Quest to Awaken the Healing Parts of My Brain and Get Back My Body, My Joy, and My Life) írása és a hozzá való anyaggyűjtés során kitapasztaltam, miként tudok kiszállni gondolati körhintáimból és felhagyni a kérődzéssel, az aggódással és a múlt eseményeinek állandó visszajátszásával.

Az alábbi 15 egyszerű, de annál hasznosabb tanács nekem bevált. Nagy részük a mindfulness pszichológia (a "tudatos jelenlét pszichológiája") és a meditáció tudománya mai vezető alakjainak tanításain alapul. Nézze meg, melyekre rezonál közülük a leginkább, és azokat alkalmazza:

1.) "Beszéljünk kevesebbet, és hagyjunk magunknak több időt." Ez az én személyes mottóm. Amikor nehéz természetű, ingerlékeny emberekkel van dolgunk, olyankor szinte mindig legbölcsebb, ha egy esetleges sértésre nem reagálunk azonnal, hanem időt hagyunk magunknak lehiggadni és felülemelkedni a történteken. Az idő, ha hagyjuk, legtöbbször elmossa sértettségünket.

2.) "Hagyjuk a dolgokat maguktól kibontakozni." Az előző tanács érvénye kiterjeszthető a következőképpen: nehéz helyzetekben hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy muszáj mindenre azonnal reagálnunk, és ez a belső sürgetés nyugtalanságot kelt bennünk. Sylvia Boorstein buddhista pszichológus ehelyett azt tanácsolja, hogy legyünk türelmesek magunkhoz, és egyszerűen csak várjuk ki, hogyan alakulnak a dolgok maguktól.

3.) Hagyjunk fel a bűnbakkereséssel. A múlt eseményein való rágódásnak és a felelősök keresésének (ide értve önmagunk hibáztatását is) a legritkább esetben van értelme. A rossz dolgok és a félreértések rendszerint több, egymásból következő esemény következményei (dominóhatás), és szinte sosincs egyetlen konkrét személy, aki mindenért okolható volna. E tény tudatosítását segíti Sylvia Boorstein következő gondolata is: "Először ez történt, aztán az, majd amaz. Így történt, ami történt."

4.) "Igyekezzünk ne átvenni mások hangulatát." - egy másik Sylvia Boorstein gyöngyszem, amely abszolút magáért beszél.

5.) "Mindig kezdjük a legnagyobb problémával." Norman Fischer buddhista meditációoktató szerint történjen bármi, a legnagyobb problémánk valójában mindig a saját haragunk, amely a szemünk elé érzelmekből ködöt vonva megakadályozza, hogy megfelelően reagáljunk egy helyzetre. Ilyen értelemben véve kétségtelenül a saját dühünk a legfőbb gondunk. Foglalkozzunk tehát először saját magunkkal - meditáljunk, sportoljunk, sétáljunk nagyokat, beszéljünk kevesebbet, és hagyjunk magunknak több időt, bármilyen nehéz is -, és csak ezután forduljunk mások felé.

6.) "A harag eltorzítja a tudatot." Sylvia Boorstein e tanítása az előző pont szellemiségét követi. Lehetetlen tisztán gondolkodni és kreatívan vagy megfontoltan kezelni egy helyzetet, ha dühösek vagyunk. Boorstein szerint az ember csak akkor képes tisztán gondolkodni ha, "nincsen benne semmi harag".

7.) "Ne akarjunk olvasni mások gondolataiban." - hangzik Norman Fischer következő tanítása. Gondoljunk bele: ha mások megkísérelnék kitalálni a mi gondolatainkat vagy szándékainkat, vajon mennyire járnának sikerrel? Valószínűleg a közelébe se jutnának annak, ami bennünk zajlik. Akkor mi értelme van nekünk kutatnunk mások gondolataiban? Ha így teszünk, minden valószínűség szerint mi is csak téves következtetésekre jutunk, és egész kérődzésünk elképesztő időpocsékolás lesz.

8.) A gondolataink nem a valóság - ne kezeljük őket akként. Más szóval: ne higyjünk el mindent, amit gondolunk. Minden érzelmünket - pl. a szorongást, izgalmat, félelmet és feszültséget - intenzíven megtapasztaljuk a testünkben. Az érzelmeink fizikai természetűek. És mi ebből gyakran arra következtetünk, hogy a gondolataink maga a valóság. Mert hogyan is lehetnénk ennyire rosszul, ha az érzelmeink nem volnának igazak? Tsoknyi Rinpoche tibeti buddhista tanító szerint amikor érzelmileg eltérít minket az aggodalom, a bűntudat, a félelem, a szorongás vagy a harag, olyankor nem szabad elfelejtenünk, hogy érzelmi és fizikai létezésünk "valódi ugyan, de nem igaz".

9.) Hogyan gazdagodhatunk lelkileg problémáink által? Tara Brach belátásmeditáció-oktató és pszichológus szerint amikor a harag fogságába esünk, megsértődünk valamin, ítélkezünk vagy háborgunk amiatt, ahogyan bánnak velünk, olyankor szenvedéstartalékainkat gyarapítjuk. Valamely esemény + a mi reakciónk = szenvedés. Ha viszont érzelmeinktől függetlenül képesek vagyunk megőrizni belső jelenlétünket, meglátni a heves reakcióink mögötti okokat és meghallani, mit árulnak el rólunk érzelmeink, azáltal sokat tanulhatunk önmagunkról. Valamely esemény + vizsgálódás + jelenlét = belső gazdagodás. Helyezzük e gazdagodást tudatunk fókuszába. Ne feledjük: a szellemünk is bio táplálékra vágyik!

10.) "Soha senki előtt ne zárjuk be szívünket, még saját magunk előtt sem." - mondja Tara Brach egyik magáért beszélő tanításában.

11.) Nem vagyunk időmágusok. A múlt eseményein rágódva gyakran eltöprengünk azon, mit kellett volna máshogy csinálnunk ahhoz, hogy ne járassák velünk a bolondját vagy hogy valamilyen más bajt elkerüljünk. Pedig ami tegnap történt, az éppen annyira a múlt, mint az, ami ezer éve vagy még régebben, a maják idején történt. Ami azokban az időkben történt, azt semmivel sem tudjuk kevésbé megváltoztatni, mint azt, ami egy hete esett meg.

12.) Legyünk megbocsátók a saját érdekünkben. Jack Kornfield buddhista pszichológus szavaival: "Nem muszáj hűségesnek lennünk a szenvedéseinkhez." Kornfield szerint tartósítjuk szenvedésünket azáltal, hogy olyan intenzíven "a minket ért sérülésekre koncentrálunk, arra, >amit velünk tettek<. Igen, ezt tették velünk. Igen, szörnyű volt. De ez volna, ami meghatároz minket?" Amikor megbocsátunk, azt nemcsak a másik emberért tesszük, hanem azért is, mert mi magunk szeretnénk megszabadulni a múltba való kapaszkodással járó heves fájdalomtól. Más szavakkal, ahogy Kornfield tanítja: "Bocsássunk meg magunkért."

13.) Helyezkedjünk egy másik tudati térbe. Trish Magyari mindfulness-(tudatos jelenlét)-alapú-stresszcsökkentés-oktató és pszichológus egy olyan, vizualizációval kombinált irányított meditációs technikát tanít, ahol a résztvevőknek erőteljes képekre kell gondolniuk - és a kutatások tanúsága szerint a vizualizáció csökkenti a gyulladáskeltő, stresszes gondolatok mennyiségét. Egy kép, amely nekem mindig működik: Képzeljük el, hogy egy mély, kék óceán fenekéről nézzük, ahogy a világ dolgai elúsznak a szemünk előtt. Csak nézzük, ahogyan tovaúszik valamennyi gondolatunk. "Képzeljük el, hogy mi magunk vagyunk ez a mély, békés, kék óceán." Én amikor ezt hallom, mindig meggyugszom.

14. Küldjünk szeretetet a másiknak. Wanda Lasseter-Lundy intuitív gyógyító azt tanácsolja, hogy amikor nem tudunk kiverni a fejünkből valakit, aki megbántott minket vagy az agyunkra megy, olyankor "Képzeljük el, hogy egy gyönyörű fehér fénygömböt küldünk neki. Helyezzük őt bele ebbe a gömbbe, és tartsuk addig annak fehér fényében, amíg haragunk el nem enyészik." Próbálja ki ezt a technikát - tényleg működik!

15. Kapcsoljunk ki 90 másodpercre. Ha szeretnénk felszabadítani tudatunkat, ahhoz először meg kell szakítanunk gondolataik megszokott folyását. Dr. Dan Siegel neuropszichiáter szerint "90 másodperc elteltével az érzés felemelkedik, majd visszahullik, és szétporlad, akár egy partot ért hullám." Mindössze 90 másodpercbe telik kiszabadulni bármilyen tudatállapotból, köztük a haragból. Nem kell mást tennünk, mint ennyi - kb. 15 mély lélegzetvételnyi - ideig nem gondolnunk a minket nyomasztó személyre vagy helyzetre, és már meg is törtük azt a gondolati ciklust, amely eddig fogva tartott minket.

Ugye milyen jó érzés?

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre