Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Passard, S:
Forradalmi döntés: A svéd közegészségügy a lowcarb étrendet ajánlja testsúlycsökkentésre

Forrás: Sylviane Passard: Une première : la Suède conseille un régime pauvre en glucides pour maigrir. www.lanutrition.fr 2013. okt. 28.

Fordította: Szendi Gábor

A svéd étrendi ajánlás a lowcarbot nevezi meg leghatékonyabb súlycsökkentő étrendnek. A lowcarbtól már csak egy lépés a paleo. Svédországban végre felismerték, hogy fontosabb az emberek egészsége, mint a dogmák védelme. Svédország nincs messze, de hogy nálunk is kimondják végre a 'szervek' az igazságot, attól még nagyon messze vagyunk.

 

 

Svéd szakértők úgy gondolják, hogy azok az elhízott vagy túlsúlyos emberek, akik fogyni kívánnak, követhetik a lowcarb ajánlásait és élvezhetik ennek előnyeit. Elsőként történik ilyen ajánlás a nyugati országokban.

Két évi munka után az SBU (Swedish Council on Technology Assessment in Health) 2013 szeptember 23-án egy jelentést adott ki "Az elhízás étrendi kezelése" címmel, amely rehabilitálja a lowcarb étrendet fogyási célra. Ez a jelentés alapjául kell szolgáljon a jövőbeni svéd étrendi ajánlásoknak.

A lowcarb étrendet a túlsúlyos emberek 150 év óta követték fogyási célzattal, mígnem az 1960-as években veszélyesnek bélyegezték, mivel akkoriban a táplálkozástudomány a telitett zsírokra és a vér koleszterinjére koncentrált. A történetet legautentikusabban Gerry Taubes meséli el a "Miért hízunk el" (Why w eget fat?) könyvében. 1960-tól a legtöbb kormányzat szénhidrátok (gabonafélék, burgonya, stb.) fogyasztását ajánlotta minden étkezéshez. A fogyáshoz a zsírt vagy a kalóriákat kellene lecsökkenteni,mondták. Ez volt a svéd közegészségügy álláspontja is ezidáig. A szénhidrátban szegény étrend mindezidáig tudománytalan gyakorlatnak minősült.

A legismertebb lowcarb étrend Dr. Robert Atkinsé, egy amerikai orvosé volt. Atkinsnak nagy sikere volt az 1970-es években. A módszert milliók követték. Mostanság három amerikai professzor megújította az Atkins étrendet.

Számos újkeletű vizsgálat azt mutatja, hogy a lowcarb étrend nagyon hatásos a túlsúly és elhízás kezelésében. A legtöbb ilyen vizsgálatban az Atkinst hasonlították össze a hagyományos felfogású étrenddel, és az új Atkins mindig jobb eredményhez vezetett. Ezeket a vizsgálatokat vitatta meg az SBU és jutott egyetértésre velük. A bizottság álláspontja szerint a lowcarb étrend a többi étrendhez képest sokkal hatásosabb az első hat hónapban. A hosszú távú vizsgálatokban már nincs statisztikai különbség a különféle étrendek között. Az SBU szerint ez azért lehetséges,mert fél év után az emberek lassan visszatérnek eredeti táplálkozási szokásaikhoz.

(Itt rögtön két megjegyzést kell tegyünk. Egyrészt, ha az emberek visszatérnek régi szokásaikhoz, akkor valójában megtörik a vizsgálati protokollt, és többé nem eltérő étrendeket hasonlítanak össze. a másik fontos megjegyzés, hogy a vizsgálatokban az szokott a felállás lenni, hogy a lowcarb csoportban mindenki annyit ehet, amennyit akar, a másik csoportokban pedig szigorúan maximálva van az elfogyasztható mennyiség. A lowcarb tehát akkor is fogyaszt, ha az emberek szabadon ehetnek. Általában az a tapasztalat, hogy a lowcarb laktatóbb, ezért a lowcarbot folytatóknak önkéntelen csökken az energia felvétele is. Sz.G- megj.)

Megjegyzendő, hogy az SBU csak az elhízottak vizsgálatait elemezte. Amikor figyelembe vették a túlsúlyos emberekkel végzett vizsgálatokat is, a lowcarb sokkal hatásosabbnak bizonyult hosszútávon is, mint a többi étrend.

Franciaországban az Atkins étrendet a Pasteur Intézet munkatársa, Dr. Jean-Michel Lecerf bírálta, a "z étrend kockázatai" miatt. "A lowcarb étrend, mint az Atkins is, különösen kiegyensúlyozatlan", nyilatkozta, mikor az SBU jelentését publikálták.

Ezzel szemben az SBU úgy találta, hogy az Atkins-típusú étrendek a kardiovaszkuláris kockázati tényezők közül, mint pl. a vércukorszintet és a triglicerid és koleszterinszintet, javította. "Ami meglepett minket", nyilatkozta Jonas Lindblom, az SBU jelentés egyik szerzője , "hogy fontolóra véve a tudományos tényeket, nem találtuk a szénhidrátfogyasztás csökkentésének semmiféle kockázatát".

Összegezve az eddigieket, egy nagy kormányzati intézmény szakértői, meghányva-vetve a meggyőző tudományos tényeket, most először ajánlják a fogyni vágyó elhízottaknak a szénhidrátokban (cukor, gabonafélék, burgonya, stb.) szegény étrendet.

A Táplálkozás.fr (LaNutrition.fr) a lowcarbot, az alacsony GI táplálkozást, vagy a Weight Watcher-t ajánléja a fogyni vágyó elhízott embereknek, mivel ez a három típusú étrend tudományosan is megalapozott. A fogyni vágyóknak a kevés szénhidrátot tartalmazó étrendek a leghatásosabbak. Ezeket sajnos olykor nehéz hosszútávon követni. Érdemes az étrendet némi fizikai aktivitással és esetleg pszichológiai konzultációval, kognitív terápiával kombinálni.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre