Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Chris Kresser:
A xylitolt és a sorbitolt általában a cukor pótlására használjuk, de vajon biztonságosak-e? Az alábbiakban kiderül.

Forrás:Kresser: Are Xylitol, Sorbitol, and Other Sugar Alcohols Safe Replacements For Sugar?

Fordította: Váradi Judit

A xylit vagy nyírfacukor és eritrit két népszerű cukorpótló. Hogy használatuk kockázatmentes, sőt számos előnnyel jár, azt az alábbi elemzés is alátámasztja.

 

 

Mi is az a cukoralkohol?

A cukoralkohol a részlegesen emészthető szénhidrátok egy típusa, ebbe az osztályba tartoznak a rostok és az emésztésnek ellenálló keményítő is. A cukoralkohol természetes formában a gyümölcsökben fordul elő, "polyol"-ként, vagy FODMAP-ként is ismerhetjük. A mesterséges édesítőszerektől eltérően a cukoralkohol nem teljesen kalóriamentes, mivel bizonyos mértékig képesek vagyunk megemészteni. A felszívódás aránya a különböző cukoralkoholok esetében eltérő, a xylitolnál 50, a szorbitolnál majdnem 80 %, egyéntől függően. (1) Az eritritol csaknem teljesen felszívódik, de nem emésztődik meg, így kalóriát nem jelent. (2)

A mesterséges édesítőkkel összevetve a cukoralkoholokat nemigen vizsgálták még biztonságosság és méregtartalom szempontjából, általában biztonságosnak tartják őket.(3) Egy hosszútávú vizsgálatban 35 résztvevő két éven keresztül xylitolt használt fő édesítőként. A bélrendszeri diszkomforton kívül más mellékhatást nem figyeltek meg, az is elmúlt az első néhány hónap után.(4) A vizsgálat során a napi elfogyasztott xylitol egyéntől függően 100-200 g volt.

A cukoralkohol hatásai az anyagcserére

A cukoralkohol csökkent kalóriatartalma miatt népszerű módja a fogyókúrának és alacsony glykémiás indexe miatt a cukorbetegek is kedvelik. A cukoralkohol anyagcserére gyakorolt hatásairól korántsem készült még annyi vizsgálat, mint a mesterséges édesítőszerekről, de kézzelfogható jelek vannak rá, hogy a cukoralkoholok legalábbis ártalmatlanok és valószínűleg jótékony hatásúak.

A legtöbb esetben a cukoralkoholok nem okoznak észrevehető változást a vércukor vagy inzulin szintben, a szorbitol és a xylitol nem emeli a vércukorszintet a fogyasztást követően. (5) Cukorbeteg patkányok öt héten át, ivóvizük 10 %-aként kaptak xylitol kiegészítést, mely csökkentette testsúlyukat, vércukor és szérum lipid szintjüket, a kontrollcsoporthoz képest növelte glukóz toleranciájukat.(6) Két másik patkánykísérlet is azt bizonyította, hogy a xylitol kiegészítéssel táplált patkányok kevésbé híztak meg a kontrollcsoport egyedeihez képest és növekedett glukóztoleranciájuk. (7,8)

Mivel a cukoralkoholok kalóriaértékét nem jelzi előre édességük, azt várnánk, hogy ugyanolyan anyagcsere zavart okoznak, mint a kalóriát nem tartalmazó mesterséges édesítőszerek. Sajnálatos módon nincs elég bizonyítékunk, hogy ebből következtetést vonjunk le, de úgy tűnik, a cukoralkoholok esetében nem ez történik. A cukoralkoholok nem olyan "intenzíven édesek", mint a mesterséges édesítők, amelyek százszor édesebbek a cukornál. Sőt több cukoralkohol kevésbé édes. A cukoralkoholok némi kalóriaértékkel is bírnak, így nincs akkora eltérés a szervezet által elvárt és a ténylegesen kapott kalóriaterhelés között.

Valóban megakadályozza a xylitol a fogszuvasodást?

A xylitol legismertebb egészségre való jótékony hatása a fogászati előnye, meglehetősen sok bizonyíték áll rendelkezésünkre arról, hogy megelőzi a fogszuvasodást.(9) Néhány vizsgálat bizonyította, hogy a xylitol hatékonyabb a fogak romlásának megelőzésében, mint a fluorid. A xylitol még azoknál a gyermekeknél is hatékonynak bizonyult, akiknek az anyjuk xylitolos rágógumit fogyasztott. (10) Nem meglepő, hogy a xylitol akkor fejti ki a legerőteljesebb hatásokat, amikor a cukrot helyettesíti akár az étrendben, akár a rágógumiban. A fogszuvasodás jelentős csökkenése volt megfigyelhető akkor, amikor a xylitolt egyszerűen a normál étrend részeként adták. (11,12) Jóllehet a xylitol egynémely hatása kétségtelenül olyan nem specifikus tényezőknek tudható be, mint a fokozott nyálelválasztás vagy a cukor helyettesítése, mégis tulajdoníthatunk neki olyan specifikus tulajdonságokat, amelyek javítják a fogak egészségét. A xylitolt a közönséges lepedék-képző szájüregi baktériumok nem erjesztik meg, mint a cukrot. (13) Továbbá a xylitol aktívan gátolja meg ezen baktériumok elszaporodását. Vegyületet képez a kalciummal, ami az ásványi anyag visszaépülését segítheti.

Cukoralkoholok és egészséges emésztés

Noha a cukoralkoholok biztonságosnak és gyógyászatilag hatékonynak tűnnek, közismerten okozhatnak emésztési problémákat. Mivel a cukoralkoholok FODMAP-ok és nagyrészt emészthetetlenek, hasmenést okozhatnak azáltal, hogy a vastagbélbe túl sok vizet szívnak fel. A cukoralkoholoknak a bélbaktériumok általi erjesztése szintén gázokat és puffadást okozhat, és a cukoralkoholok csökkenthetik a zsírfelszívódást az egyéb táplálékokból. (14,15) Bizonyítható azonban, hogy az ember hozzászokik a cukoralkohol fogyasztásához, és a káros bélrendszeri zavarok néhány hónap alatt eltűnnek.

Az eritritol valószínűleg a legjobban tolerált cukoralkohol és néhány emberi vizsgálat már kimutatta, hogy, ha az eritritol mennyiségét fokozatosan növelik és a nap folyamán egyenletesen osztják el, az emberek nagy része gasztrointesztinális zavarok nélkül is nagy mennyiséget képes tolerálni (testsúly kilogramonként akár 1 g-ot is). (16,17)

A xylitol és a szorbitol átlagos toleranciája alacsonyabb; a legtöbb kísérleti alany gond nélkül tolerált kb. napi 30 g-ot, de jelentős alkalmazkodásra volt szükség ahhoz, hogy a xylitol mennyiségét az étrendben növelhessék. (18)

Néhány vizsgálat jelezte, hogy a cukoralkoholoknak prebiotikus hatása is lehet. Ez nem meglepő, ha figyelembe vesszük más nehezen emészthető szénhidrátok - mint például a rost és az emésztésnek ellenálló keményítő - prebiotikus hatásait. Állatkísérletek bizonyították, hogy a xylitol gram-negatívból gram-pozitívba változtatják a baktériumokat, kevesebb bacteroiddal és a bifidobaktériumok megnövekedett szintjével. (19,20) Hasonló átalakulás figyelhető meg az embereknél is, már egyetlen xylitol adag után is. (21) Ráadásul a megfigyelt változás lehetővé tette, hogy a bélbaktériumok hatékonyabban használják fel a cukoralkoholokat, ami nagyrészt magyarázatot ad arra, miért csökkentek a bélrendszeri tünetek néhány hónapi rendszeres fogyasztás után.

A fent tárgyalt lehetséges emésztési, fogászati és prebiotikus előnyök mellett a xylitol még ígéretesnek tűnik az öregedéssel összefüggő csont- és bőr-egészség romlásának megelőzésében is. Egy érdekes vizsgálat szerint 20 hónapon át, idős patkányoknak adott 10 %-os xylitol kiegészítés növelte a bőr kollagén szintézisét, megvastagította a bőrt. (22)

A patkány kísérletek azt is bizonyították, hogy a xylitol növeli a csont térfogatát és ásványi anyag tartalmát, véd a csontritkulás ellen. (23,24,25)

Mindent összevetve, a cukoralkoholok biztonságosabbnak tűnnek, mint a mesterséges édesítőszerek, és számos potenciális terápiás hatással bírnak. Jóllehet az emésztésre és a fogyásra gyakorolt jótékony hatásukat még nem vizsgálták széleskörűen, bárkinek javaslom fogyasztásukat, akinek alacsony kalóriájú édesítőszerre van szüksége, azzal a megkötéssel, hogy nem mindenki képes nagy mennyiséget fogyasztani.

További kutatás szükséges, hogy lássuk, a cukoralkoholok képesek-e megváltoztatni a bélflórát és felszakítani a biofilmeket, mivel egyes betegségek esetében ez hasznos gyógymóddá tenné a cukoralkoholokat.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

 

Irodalom

 

1. http://archive.diabetes.ca/files/SugarAlcohols--Wolever--CJDDecember2002.pdf
2. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1541-4337.2006.tb00081.x/abstract
3. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0308814685901177
4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1070906
5. http://archive.diabetes.ca/files/SugarAlcohols--Wolever--CJDDecember2002.pdf
6. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22832597
7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21765599
8. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21434778
9. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21576989
10. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21576989
11. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3422062
12. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3166474
13. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21576989
14. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24336061
15. http://archive.diabetes.ca/files/SugarAlcohols--Wolever--CJDDecember2002.pdf
16. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19234944
17. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1541-4337.2006.tb00081.x/abstract
18. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19234944
19. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24336061
20. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4076932
21. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4076932
22. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15832042
23. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9591750
24. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11721142
25. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11782878