Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Szendi Gábor:
A kávé nem okoz folyadékvesztést

Elég sokat olvastam és írtam a kávéról ahhoz, hogy velem rosszat a kávéról elhitetni nehéz. De egy tévhitnek magam is áldozatául estem: mivel a kávénak van vízhajtó hatása, magam is elhittem, hogy a sok kávé dehidratálja a szervezetet. Utánanéztem; ez sem igaz.

 

 

Általában a kávéval kapcsolatos egyik egészségügyi tanács, hogy vigyázni kell vele, mert vízhajtó hatású, ezért fogyasztásakor több vizet vesztünk vizelet formájában, mint amennyi a kávéval elfogyasztottunk. A tanács fokozottan érvényesnek tűnik nagy melegben, különösen a kiszáradásra hajlamos időseknél, akiknek amúgy is lecsökken a szomjúságérzetük. Maughan és Griffin írják tanulmányukban, hogy a Sydneybe utazó brit olimpiai csapatnak is azt ajánlották, hagyjanak fel a kávé, tea és kóla ivással, mert dehidratálódnak. Táplálkozástudományi és orvosi kézikönyvek is, minden forrásmegnevezés nélkül úgy írnak a kávéról és a koffeinről, mint vízhajtókról. Áttekintve 2003-ig az elérhető vizsgálatokat, arra a következtetésre jutottak, hogy egyszeri nagy adag, legalább 250 mg koffeint tartalmazó kávé vízhajtó hatású, de ennél kisebb adag már nem befolyásolja a vízháztartást. Továbbá azt is megállapították, hogy a rendszeresen kávézók hozzászoknak a koffeinhez, ezért a vízhajtó hatás nem jelentkezik (Maughan és Griffin, 2003).

Tucker és mtsi. (2015) 34 fiatal férfinél vizsgálták, hogyan hat a folyadékháztartásukra, ha csak vizet, vizet és kólát, vizet és diétás kólát, vagy vizet és kólát és narancslevet isznak, de mindig azonos folyadékmennyiségben. Mérték a testtömeg változását, a vizelet és a vér összetételét (ásványi anyagok szintje, ozmolalitás, húgysav, kreatinin, stb.), szigorúan ellenőrizték a napi folyadékbevitel más forrásait is.

Megállapították, hogy a jó hidratáltság állapotát -akármelyik mutatót is nézték- nem befolyásolta, milyen fajta folyadékokat fogyasztottak a kísérleti személyek. Azt is megállapították, hogy a jó hidratáltsághoz elégségesnek bizonyult a naponta 35 ml/testsúly kg-myi folyadék. (70 kg-os ember esetében ez kb. 2.5 liter folyadék.

Killer és mtsi. (2015) 50 férfit vizsgáltak, akik rendszeresen napi 3-6 kávét fogyasztottak addig is. A résztvevők naponta 4x2 dl kávét fogyasztottak, amelyben 4 mg/testsúly kg-nyi koffein volt, vagy ugyanennyi vizet fogyasztottak, majd három nap múlva a kávéivók ittak vizet és a vízivók ittak kávét. Így mindenki három napig vizet vagy kávét ivott. Kifinomult módszerekkel elemezték a testfolyadék mennyiséget, a vizelet és a vér összetételét. A vizsgálat ideje alatt a résztvevők nem sportolhattak, hogy az izzadás ne befolyásolja az eredményt. A vizsgálat végeredménye szerint a kávé és a víz egyaránt biztosította a jó hidratáltságot, a résztvevőknek nem változott meg a testfolyadék mennyisége egyik folyadék kizárólagos fogyasztásától sem.

Herber-Gast és mtsi. (2016) azt vizsgálták, miként hat a kávéfogyasztás a vese kiválasztási képességére, amit a GFR vagy eGFR értékkel szoktak megadni. A vizsgálatban 4700 személyt követtek éveken át, s 46 év felettieknél (amikor a GFR érték már romolhat) a napi 3-6 kávét fogyasztók között a GFR érték pár %-kal még magasabb is volt. Mivel ez nem a vese felfokozott munkájával függött össze, ezért ez az adat megerősíti azt, hogy a kávé kifejezetten vesevédő ital.

Ihatjuk tehát a kávét hidegben, melegben, sportoláskor is, akár víz helyett is - persze azért ne kapjunk koffeinmérgezést.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

  • Herber-Gast GC, van Essen H, Verschuren WM, Stehouwer CD, Gansevoort RT, Bakker SJ, Spijkerman AM. Coffee and tea consumption in relation to estimated glomerular filtration rate: results from the population-based longitudinal Doetinchem Cohort Study. Am J Clin Nutr. 2016 May;103(5):1370-7.
  • Killer SC, Blannin AK, Jeukendrup AE. No evidence of dehydration with moderate daily coffee intake: a counterbalanced cross-over study in a free-living population. PLoS One. 2014 Jan 9;9(1):e84154.
  • Maughan RJ, Griffin J. Caffeine ingestion and fluid balance: a review. J Hum Nutr Diet. 2003 Dec;16(6):411-20.
  • Tucker MA, Ganio MS, Adams JD, Brown LA, Ridings CB, Burchfield JM, Robinson FB, McDermott JL, Schreiber BA, Moyen NE, Washington TA, Bermudez AC, Bennett MP,Buyckx ME. Hydration Status over 24-H Is Not Affected by Ingested Beverage Composition. J Am Coll Nutr. 2015;34(4):318-27.