Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Petre:
Ártalmasak-e a pajzsmirigyre a goitrogén anyagok?

Fordította:Czárán Judit

Forrás: Aline Petre: Goitrogens in Foods: Harmful or Harmless?

Ha Önnek pajzsmirigy problémái vannak akkor nyilván hallott már a goitrogénekről. Meg arról, hogy az ezeket tartalmazó ételeket kerülni kell. De vajon tényleg olyan ártalmasak a goitrogének az egészségre, mint mondják? Az alábbi cikkben ennek próbáltunk utánajárni.

Mik a goitrogének

A goitrogének olyan vegyületek, amelyek befolyásolják a pajzsmirigy normális működését. Némi leegyszerűsítéssel élve, a goitrogének akadályozzák, hogy a pajzsmirigy termelje az egészséges anyagcsere fenntartásához szükséges hormonokat.

A goitrogének és a pajzsmirigy működése közti összefüggésre 1928-ban jöttek rá, amikor észrevették, hogy nyulaknak friss káposztalevél fogyasztását követően megnagyobbodott a pajzsmirigyük ( 1). A pajzsmirigy kóros megnagyobbodását nevezik golyvának, innen a goitrogén elnevezés.

Ez a felfedezés vezetett aztán ahhoz a hipotézishez, hogy bizonyos növények olyan anyagokat tartalmazhatnak, amelyeknek nagy mennyiségben történő fogyasztása hatással lehet a pajzsmirigy működésére ( 2). Azóta számos táplálékban kimutatták goitrogén anyagok jelenlétét.

Összefoglalva: A goitrogének számos táplálékunkban jelen vannak. Nagy mennyiségben való fogyasztásuk hatással lehet a pajzsmirigyünk működésére.

A táplálékunkban megtalálható goitrogének fajtái

A goitrogéneknek három fő fajtájuk van ( 3):

  1. goitrinek
  2. tiocianátok
  3. flavonoidok

A goitrinek és a tiocianátok akkor képződnek, mikor a növény megsérül, például mert feldaraboljuk vagy megrágjuk őket. A flavonoidok természetes állapotban jelen vannak egy sor táplálékunkban, például a vörösborban levő resveratrolban vagy a zöld teában levő katekinekben.

A flavonoidokat általában az egészségre jótékony hatással bíró antioxidánsoknak tekintik, de bizonyos fajtáikat a beleinkben élő baktériumok goitrogén vegyületekké alakíthatják át ( 3, 4).

Összefoglalva: A goitrogének három fő fajtája a goitrinek, a tiocianátok és a flavonoidok, melyek számos táplálékunkban megtalálhatók.

A goitrogén anyagok pajzsmirigy problémákat okozhatnak

Ha valaki pajzsmirigy problémákkal küzd, akkor goitrogének nagy mennyiségben történő fogyasztása ronthat az állapotán, mégpedig a következő okokból:

  • Blokkolja a jód felszívódását: A goitrodiok akadályozhatják, hogy a pajzsmirigy hormonok termelődéséhez szükséges jód a pajzsmirigybe jusson.
  • Gátolja a TPO működését: A tireoperoxidáz (TPO) nevű enzim katalizálja azt a folyamatot, melynek során a jód a tirozin aminosavhoz kötődik, ezek együttesen képezik a pajzsmirigy hormon alapját.
  • Gátolja a TSHtermelődését: A goitrogének gátolhatják a pajzsmirigy stimuláló hormon (TSH) képződését, amely nélkül a pajzsmirigy nem tudja termelni a megfelelő hormonokat.

Ha a pajzsmirigy alulműködik, akkor nem képes megfelelő mennyiségben termelni az emésztés szabályozásához szükséges hormonokat. Márpedig ez problémákat okozhat a testhőmérséklet, a pulzusszám, a fehérjetermelés és a vér kalciumszintje egyensúlyban tartásában, valamint a zsírok és szénhidrátok felszívódásában.

A szervezet elvileg képes kiegyensúlyozni az alacsony pajzsmirigyhormon termelést azáltal, hogy több TSH-t bocsát ki, fokozott hormontermelésre ösztönözve a pajzsmirigyet. Csakhogy a rosszul működő pajzsmirigy nem elég fogékony a TSH-ra, és túlzott sejtosztódással kompenzál, ami a pajzsmirigy megnagyobbodásához vezet, ezt hívják golyvának.

A golyva kellemetlen, szorító érzést okoz a torokban, köhögéssel, rekedtséggel járhat, és sokszor a légzést és a nyelést is megnehezíti ( 5).

Összefoglalva: A goitrogének hatására a pajzsmirigy kevesebb, a szervezet egészséges működéséhez elengedhetetlenül fontos hormont termel. Ilyen negatív hatásokkal különösen azoknak kell számolniuk, akik amúgy is pajzsmirigy alulműködésben szenvednek.

A goitrogén anyagoknak más egészségkárosító hatásuk is lehet

A goitrogének azonban nemcsak a golyva kialakulását segítik elő.

Ha a pajzsmirigy nem tud elegendő hormont termelni, az egyéb betegségek forrása is lehet. A következőkben ezeket soroljuk fel:

  • A szellemi képességek hanyatlása: Egy tanulmány szerint a rosszul működő pajzsmirigy 81%-kal növeli a 75 éves kor előtti szellemi hanyatlás illetve a demencia kockázatát ( 6).
  • Szívbetegségek: A pajzsmirigy nem megfelelő működése 2-53%-kal növeli a szívbetegségek kockázatát, és 18-28%-kal annak esélyét, hogy az illető ilyen betegségben fog meghalni ( 7, 8).
  • Hízás: Egy 3,5 éven át tartó vizsgálat során azt figyelték meg, hogy a pajzsmirigy alulműködésben szenvedő személyek testsúlya 2,3 kg-mal nőtt ( 9).
  • Elhízás: Egy másik tanulmányból az derül ki, hogy az alulműködő pajzsmirigy 20-113%-kal növeli a kóros elhízás kockázatát ( 10).
  • Fejlődési rendellenesség: A túl alacsony pajzsmirigy hormon szint a terhesség alatt, különösen annak első három hónapjában, lassítja a magzat agyának fejlődését ( 11).
  • Csonttörés: Egy vizsgálat szerint a pajzsmirigy alulműködés 38%-kal növeli a csípőtáji és 20%-kal az egyéb törések kockázatát ( 12, 13).

Összefoglalva: A pajzsmirigy-hormonok a szervezet anyagcsere folyamatait szabályozzák. H a pajzsmirigy nem képes ezeket a hormonokat a megfelelő mennyiségben termelni, az különböző egészségügyi problémákhoz vezet.

Mely ételek tartalmaznak legnagyobb mennyiségben goitrogéneket?

Meglepően sok táplálékunk tartalmaz goitrogén anyagokat, köztük egy sor zöldség, gyümölcs, illetve magas keményítő tartalmú növény és szója alapú termék.

Keresztes virágú növények

  • kínai kel
  • brokkoli
  • kelbimbó
  • káposzta
  • karfiol
  • fodros kel
  • torma
  • kelkáposzta
  • karalábé
  • mustár zöldje
  • repce
  • sárga karórépa
  • spenót
  • karórépa
  • fehérrépa

Gyümölcsök és magas keményítőtartalmú növények

Szója-alapú ételek

  • tofu
  • tempeh
  • szójabab
  • szójatej

Összefoglalva: Goitrogéneket egy sor zöldség, gyümölcs, magas keményítő tartalmú növény és szója alapú termék tartalmaz.

Hogyan minimalizáljuk a goitrogének káros hatását

Ha pajzsmirigy alulműködésben szenved, vagy fél, hogy túl sok goitrogén anyagot fogyaszt, akkor három egyszerű módon csökkentheti a kockázatokat és negatív hatásokat.

  • Táplálkozzon változatosan: Ha sokféle zöldséget fogyaszt, azzal csökkenti annak veszélyét, hogy túl sok goitrogén anyag jut a szervezetébe. Ráadásul így megfelelő mennyiségű vitaminhoz és ásványi anyaghoz jut.
  • Főzze meg a zöldségeket: A zöldségeket ne nyersen, hanem párolva vagy sütve fogyassza. Így lebomlanak a mirizináz enzimek, és csökken az ételek goitrogén tartalma ( 14, 15).
  • Főzze elő a zöldségeket: Ha friss spenótból vagy fodros kelből akar turmixot készíteni, akkor használjon ehhez blansírozott, fagyasztott zöldségeket. Így azok kevésbé terhelik meg a pajzsmirigyét.
  • Ne dohányozzon: A dohányzás jelentős rizikófaktor a golyvaképződés szempontjából ( 16).

Gondoskodjon róla, hogy szervezete több jódhoz és szelénhez jusson

Megfelelő jód- és szelénbevitellel csökkenthetjük a goitrogén anyagok káros hatását. A jódhiány ugyanis régóta ismert rizikófaktora a diszfunkcionális pajzsmirigy működésnek ( 17).

Természetes jódforrásként fogyaszthatunk tengeri moszatokat illetve jódozott sót. Kevesebb, mint fél teáskanál jódozott só már fedezi a napi jódszükségletünket.

De nemcsak a túl kevés, a túl sok jód fogyasztása is negatívan befolyásolhatja a pajzsmirigy működését. Ám mivel ennek kockázata nem éri el az 1 százalékot, nem érdemes vele túl sokat foglalkoznunk ( 18).

A megfelelő mennyiségű szelén bevitele is segít megelőzni a pajzsmirigy betegségeket ( 19).

A legjobb természetes szelénforrásaink közé tartoznak a brazil dió, a hal, a napraforgómag, a tofu, a szárazbab, a portobello gomba, és a sajt.

Összefoglalva: A legegyszerűbben úgy minimalizálhatjuk a goitrogén anyagok káros hatását, ha változatosan táplálkozunk, az ételeinket megfőzzük, mellőzzük a dohányzást és gondoskodunk a megfelelő jód-, illetve szelénbevitelről.

Aggódjunk-e a goitrogének miatt?

A rövid válasz a kérdésre az, hogy ne. Hacsak nem szenved valaki eleve pajzsmirigy betegségben, akkor egyáltalán nem kell megtartóztatnia magát a goitrogén anyagokat tartalmazó ételektől.

Sőt, ha ezeket az ételeket megfőzi, és nem eszik belőlük szélsőségesen nagy mennyiségeket, akkor kifejezetten ajánlható a fogyasztásuk – még azoknak is, akik pajzsmirigy problémával küzdenek ( 17), mivel a legtöbb ilyen étel roppant tápláló, vagyis az előnyeik összességében messze felülmúlják azt a minimális kockázatot, amit a fogyasztásuk jelent.

 

 

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre