Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Dr. Andreas Eenfeldt:
Az epekő és az alacsony szénhidráttartalmú (lowcarb) táplálkozás

Forrás:Dr. Andreas Eenfeldt: Gallstones and Low Carb. DietDoctor.com

Fordította: Szendi Gábor

Az epekő és az epehólyag eltávolítása már-már járványos méreteket ölt. Ez ismét sajátos bizonyítéka annak, hogy valami nagyon nincs rendben a nyugati étrenddel. Az epekő betegség újkori probléma, évről-évre nő az előfordulás gyakorisága.

 

Google reklám

 

Vajon az epekő javul vagy romlik az alacsony szénhidráttartalmú/magas zsírtartalmú étrendtől? Gyakori kérdés ez érdekes válasszal.

Az epehólyag tárolja az epét, egy sárgás-zöldes színű anyagot, amit a máj állít elő. Az epe fontos szerepet játszik az elfogyasztott zsír megemésztésében. A kérdés: jó vagy rossz az epehólyagnak, ha zsírt eszünk?

A szokásos zsírfóbiás válasz

A szokvány orvosi hiedelem manapság az, hogy a zsíros ételek fogyasztása okozza az epeköveket. Mindez onnan ered, hogy ha epeköve van valakinek és zsíros ételt fogyaszt, akkor az epekő megakadhat az epevezetékben, amely a bélbe vezetné az epét. Ilyenkor epekő roham, azaz fájdalom jelentkezik a has jobb felső részén. A szokásos tanács tehát az, hogy egyen kevesebb zsírt - és szedjen fájdalomcsillapítót, ha epekőrohama van. Ha a roham folytatódik, akkor az epehólyagot egy rutin műtéttel eltávolítják és a probléma általában megszűnik. Persze, mellékhatásként jelentkezhet a zsíremésztés és tápanyagok emésztésének lecsökkent képessége. végülis, azért van epénk, hogy tudjunk zsíros dolgokat emészteni.

A szokásos "táplálkozzon zsírszegényen" tanács ritkán szünteti meg az epekő betegséget. ehelyett idővel gyakran romlik a helyzet, egészen addig, amíg műtétre nem kerül a sor. Ez aligha véletlen egybeesés.

Hogyan keletkezik az epekő?

Ha kevés zsírt fogyasztunk, kevesebb epe szükséges az ételek megemésztéséhez. Ekkor több epe marad az epehólyagban. Kimutatták, hogy azoknak az embereknek, akik kevesebb zsír és inkább több szénhidrátot fogyasztanak, azoknak fokozott a kockázatuk az epekőre (Tsai és mtsi., 2005). Ez mind logikusan hangzik. És vannak még biztatóbb tények. Az alacsony zsírtartalmú étrend epekő kockázatnövelő hatását legalább három vizsgálat bizonyítja.

A szélsőségesen alacsony zsírtartalmú étrend vizsgálata

  • Egy vizsgálatban 51 elhízott embert fogtak nyolchetes szélsőségesen alacsony zsírtartalmú étrendre (a napi étrend 1 gramm zsírt tartalmazott), és az epehólyagot a vizsgálat előtt és után is megvizsgálták ultrahanggal. Négy hét után az 51 résztvevőből 4-nél alakult ki új epekő, a 8. hét végére már 13-nak, azaz 25.5%-nak. A nem diétázó kontrollcsoportban ez idő alatt egyetlen új kő sem képződött. A vizsgálat ideje alatt 3 személynek kellett az epehólyagját eltávolítani. Külön érdekesség, hogy visszatérve a normál, zsíros étrendre, 4 személynek eltűnt a vizsgálat alatt kialakult köve. (Liddle és mtsi., 1989).
  • Egy hasonló, 16 hetes vizsgálatban szintén 25%-nál alakult ki epekő a nagyon alacsony zsírtartalmú diétára. (Broomfield és mtsi., 1988).
  • Egy harmadik vizsgálatban a szélsőségesen alacsony, napi 3 gramm zsírtartalmú étrendet hasonlították össze a kicsit magasabb, 12 gramm zsírtartalmú étrenddel 3 hónapon át. Az alacsonyabb zsírtartalmú étrend hatására 11-ből hatnál epekő alakult ki, míg a zsírban gazdagabb étrendet követőknél senkinél nem alakult ki epekő. (Festi és mtsi., 1998)

Következtetés: Szeretne epekövet? Kerülje a zsírt!

Mi történik, ha szembemegyünk a szokásos alacsony zsírfogyasztás ajánló tanáccsal?

Mi van, ha pont az ellenkezőjét tesszük annak, amit orvosaink tanácsolnak? Ha rendszeresen zsírt is fogyasztunk a táplálékunkkal? Akkor több epét fogunk elhasználni a zsírok emésztésére. Az epevezeték és az epehólyag rendszeresen ki fog ürülni. Valószínűleg nem lesz idő arra, hogy kő alakuljon ki, és a már létező kövek - ha szerencsénk van - feloldódnak vagy kiürülnek a vékonybélbe.

Magyarán, csak akkor áll fenn az epekőroham kockázata, ha már eleve volt kialakult epekő.

A kérdés: rövid távon (kevés zsírban) gondolkodjunk, vagy inkább hosszú távon (sok zsírban)?

A nagy zsírfogyasztás vajon működik-e?

Logikus azt gondolni, hogy a magas zsírtartalmú étrend epekőmentes epehólyagot eredményez. De, amennyire tudom, egy vizsgálat sem tesztelte a sok zsírt fogyasztókat epekő szempontjából.

Másfelől nem kevés embert ismerek,akiknél az epekőbetegség megszűnt a lowcarb étrendre. Olykor annak az árán, hogy olykor átéltek egy-egy epekőrohamot.
Egy svéd lowcarb webszájt felmérést végzett 1500 olvasóján. 145 személy, akinek korábban epeköve volt, megírta, mi történt a lowcarb étrend hatására. Persze, kezeljük ezeket az adatokat óvatosan, hiszen egy ilyen felmérés meglehetősen bizonytalan adatokat szolgáltat.

(forrás:www.lchf.se)

A felmérés támogatja azt a feltevést, hogy az alacsony szénhidrát/nagy zsír tartalmú étrend javít az epekő problémákon.

Epekő és vesekő

A veseköveseknek kicsit jobb tanácsot szoktak adni. Azt szokták javasolni, igyanak sok vizet, amitől sok vizelet képződik, így a vesekövek nem tudnak kialakulni. Ha már kialakult vesekő van, akkor is jó tanács a sok folyadék fogyasztás, mert - bár kialakulhat egy fájdalmas vesekőroham - de egyúttal a kő is eltávozhat.

Az ok, amiért az epekő esetén nem ugyanezzel a logikával élve adják a tanácsot, az az elavult félelem a zsírtól. Ha félnénk valamiért a víztől, a veseköveseknek is azt tanácsolnánk, igyanak minél kevesebb vizet, hogy elkerüljék a vesekő rohamot. Ha nem javulna az állapotuk, végül eltávolítanánk műtétileg a veséjüket. Ugye milyen abszurdan hangzik?

Utóirat:

Gyakori kérdés, ha már valakinek eltávolították az epehólyagját, fogyaszthat-e zsírt. A jól működni látszó tanács a következő: akinek már eltávolították az epehólyagját, kezdjen el fokozatosan növekvő mennyiségű zsírt fogyasztani, időt hagyva a szervezetének, hogy alkalmazkodjon a zsírfogyasztáshoz. Az epe ugyanis termelődik továbbra is, csak nem az epehólyagba, hanem közvetlenül a vékonybélbe ürül.

Hivatkozott irodalom

  • Broomfield PH, Chopra R, Sheinbaum RC, Bonorris GG, Silverman A, Schoenfield LJ, Marks JW. Effects of ursodeoxycholic acid and aspirin on the formation of lithogenic bile and gallstones during loss of weight. N Engl J Med. 1988 Dec 15;319(24):1567-72.
  • Festi D, Colecchia A, Orsini M, Sangermano A, Sottili S, Simoni P, Mazzella G, Villanova N, Bazzoli F, Lapenna D, Petroni ML, Pavesi S, Neri M, Roda E. Gallbladder motility and gallstone formation in obese patients following very low calorie diets. Use it (fat) to lose it (well). Int J Obes Relat Metab Disord. 1998 Jun;22(6):592-600.
  • Liddle RA, Goldstein RB, Saxton J. Gallstone formation during weight-reduction dieting. Arch Intern Med. 1989 Aug;149(8):1750-3.
  • Tsai CJ, Leitzmann MF, Willett WC, Giovannucci EL. Dietary carbohydrates and glycaemic load and the incidence of symptomatic gall stone disease in men. Gut. 2005 Jun;54(6):823-8.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre