Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Dr. Joseph Mercola
Számos tünet pajzsmirigy-alulműködésre utalhat - Vajon Ön is küszködik ezek valamelyikével?

Forrás: Dr.Mercola.com
A tények-tévhitek számára fordította:Homok Szilvia

A cikk engedély nélküli átvétele szerzői jogot sért!

A pajzsmirigy megfelelő működése rendkívül fontos az egészségünk szempontjából, ám kevesen tudják, hogy az emberek nem csekély százalékában a pajzsmirigy alulműködik. Rengeteg fölösleges orvosi (félre)kezeléstől mentesülhetünk, ha felismerjük, hogy a bajok forrása pajzsmirigyünk alulműködése. A pajzsmirigy rendellenességek egyik gyakori oka a nyugati táplálkozás.

 

 

Legtöbben tisztában vagyunk vele, hogy a pajzsmirigy fontos szerepet tölt be az anyagcsere és a testsúly meghatározásában.

Ám vajon azt is tudjuk-e, hogy a depresszió, a szívbetegség, a krónikus fáradtság, az ízületi és kötőszöveti betegségek (fibromyalgia), a PMS (premenstruális szindróma), a változókori tünetek, az izom- és ízületi fájdalom, az irritábilis bélszindróma (IBS) vagy az autoimmun betegségek arra is utalhatnak, hogy gond van a pajzsmirigyünkkel?

A pajzsmirigy-alulműködés jellemző tünetei között szerepel a súlygyarapodás, az állandó lehangoltság, a töredezett haj és körmök, a hajhullás, a fázós kéz és láb, valamint a székrekedés - márpedig ezek mind meglehetősen gyakori tünetek.

A pajzsmiriggyel összefüggésben álló tünetnek gondolhatjuk a következőket:

  • Magas koleszterinszint
  • Rendszertelen menstruáció
  • Csökkent szexuális vágy
  • Terméketlenség
  • Ínybetegség
  • Folyadékvisszatartás
  • Bőrbetegségek, például akné vagy ekcéma
  • Emlékezetproblémák
  • Csekély kitartóerő

Ezen túl még számos egészségügyi panasz létezik, melyek a pajzsmirigy alulműködésével állhatnak kapcsolatban. A pajzsmirigy jóformán minden élettani folyamatban szerepet játszik. Ha működése nem kiegyensúlyozott, mi sem vagyunk azok. Éppen ezért olyan lényeges, hogy megértsük a pajzsmirigy működését, valamint egyensúlyvesztésének okait.

Szomorú tény, hogy a pajzsmirigy-alulműködésben szenvedők felénél a betegséget fel sem ismerik. Azok esetében pedig, akiknél felismerik, sokszor nem megfelelő a kezelés, és legjobb esetben csupán részleges gyógyulást eredményez.

Pajzsmirigy-alulműködés, avagy a rejtett betegség

A pajzsmirigy alulműködése egyszerűen azt jelenti, hogy a mirigy lassan vagy nem megfelelően működik, melynek következtében a szükségesnél kisebb mennyiségű pajzsmirigy-hormont állít elő.

A "szubklinikus" pajzsmirigy-alulműködés azt jelenti, hogy nincsenek egyértelmű tünetek, és a normálistól csak csekély mértékben térnek el a vizsgálati eredmények. Ezekkel a későbbiekben részletesebben is foglalkozom majd, mivel mind a betegek, mind pedig sok egészségügyi dolgozó körében nagyfokú értetlenséget eredményeznek.

Sajnálatos módon a pajzsmirigyproblémák meglehetősen gyakorivá váltak.

A kóros elhízást, rákot és cukorbetegséget okozó életmódi tényezők a pajzsmirigyre is kifejtik romboló hatásukat, melyeket csak súlyosbít a cukor és a különbözo gyártási folyamatokon átesett ételek fogyasztása, a stressz, a környezeti toxinok, valamint a testmozgás hiánya.

Az Egyesült Államok teljes népességének 10, és a hatvan év feletti nők 20 százaléka szubklinikus pajzsmirigy-alulműködésben szenved. Azonban csupán alacsony százalékuk kap kezelést [1].

Mi áll ennek a hátterében?

Mindez nagyrészt az orvosi vizsgálatok eredményeinek félreértésével és félreértelmezésével áll összefüggésben, különösen ami a pajzsmirigyserkentő hormont (TSH) illeti. Legtöbb orvos úgy tartja, hogy ha a pajzsmirigyserkentő hormon a "normális" tartományba esik, a pajzsmiriggyel nincsen semmi gond. Egyre több orvos kezdi felismerni azonban, hogy a pajzsmirigyserkentő hormon értéke rendkívül megbízhatatlan adatokkal szolgál a pajzsmirigy-alulműködés felismerését illetően.

Ráadásul a pajzsmirigyserkentő hormon "normálisnak" gondolt tartománya állandóan változik!

A pajzsmirigybetegség felismerését könnyítendő erőfeszítés értelmében az Amerikai Klinikai Endokrinológusok Szövetsége (AACE) 2003-ban a pajzsmirigyserkentő hormon "normális" tartományát 0,3-tól 3,04-ig terjedőre változtatta [2]. A korábbi értékek 0,5 és 5,0 között mozogtak, melyek alapján csak a legszembetűnőbb eseteket tudták felismerni.

A csökkent pajzsmirigyműködés felismerése szempontjából azonban önmagukban továbbra sem adnak megbízható információt a megváltoztatott értékek. Nem adható meg ugyanis egy mindenki számára "normális" pajzsmirigyserkentő hormonérték, ha figyelmen kívül hagyjuk az adott személy korát, egészségi állapotát és más tényezőket.

Ebből következik, hogy ha orvosunk 1,5-nél magasabb pajzsmirigyserkentő hormonértéket mér, az erősen pajzsmirigy-alulműködésre utalhat.

A pajzsmirigyserkentő hormon értéke csupán részleges adatokkal szolgál, melyhez hozzáadódnak általános és testi tüneteink, a genetikai és életviteli tényezők, valamint korábbi betegségeink sora. Az orvosok csak akkor lesznek majd képesek szembeszállni a pajzsmirigy-zavarral, ha a laborvizsgálatok eredményei helyett magával a beteggel foglalkoznak.

Első lépésben ismerjük meg a pajzsmirigy működését (Mélyebben érdeklődőknek ajánlom!)

Hogyan ismerjük fel, hogy pajzsmirigy-alulműködésben szenvedünk-e

A pajzsmirigy-alulműködés és okainak felismerése komplex feladat. Sok tünet ugyanis egybevág más rendellenességek tüneteivel, mások közülük pedig túl általánosak. Az orvosok sokszor azért nem veszik észre, ha egy betegüknek pajzsmirigyzavarban szenved, mert csupán egy pár hagyományosan elvégzett laborvizsgálat eredményeit veszik fgyelembe, így észrevétlen marad számos más, a problémára utaló jel.

Mi azonban rendelkezésére bocsáthatjuk a hiányzó adatokat!

Minél nagyobb odafigyeléssel értékeljük saját tüneteinket és a bennünket érő kockázati tényezőket, valamint minél szervezettebb formában vagyunk képesek az így kialakult teljes képet orvosunk elé tárni, ő annál könnyebben tud majd segíteni nekünk.

Néha a pajzsmirigy-alulműködésben szenvedők rendkívül fáradékonyak vagy nehézkesek, különösen a reggeli órákban. Esetleg minden nyilvánvaló ok nélkül berekednek. A pajzsmirigy-alulműködésben szenvedő emberek sokszor nehezen melegszenek fel, még a szaunában is, és a könnyebb testmozgástól nem izzadnak. Gyakori a nyomott hangulat és a depresszió is.

A diagnózisban sokat segíthet a lassú bélműködés és székrekedés felismerése, különösen ha egyébként elegendő vizet és rostot fogyasztunk.

Nem vékonyodott el vagy hiányzik a szemöldökünk felső, kívülre eső része? Ez néha szegényes pajzsmirigyműködésre utalhat. Ugyanez vonatkozik a gyakran vissszatérő fertőzésekre is, mivel a pajzsmirigyműködés lényeges az immunrendszer számára.

A csökkent pajzsmirigyműködés további árulkodó jele lehet az alacsony alap-testhőmérséklet, melynek átlaga legalább 3 napon át alacsonyabb 36,4°C-nál [4] . Ennek megállapítására a legideálisabb a hagyományos higanyhőmérő.

És mi a helyzet a családunkkal? Van esetleg pajzsmirigyzavarral küszködő közeli rokonunk?

A családtagjaink körében jelentkező problémák közül a következők utalhatnak arra, hogy nálunk is magasabb a pajzsmirigyzavar kockázata:

  • Fokozott vagy csökkent pajzsmirigyműködés
  • Struma (golyva)
  • Túl korai őszülés
  • Balkezesség
  • Cukorbetegség
  • Autoimmun betegségek: reumás izületi gyulladás, szisztémás lupus, sarcoidosis (maradandó nyirokcsomó megnagyobbodás), Sjögren-szindróma, stb.
  • Crohn-betegség vagy colitis ulcerosa (fekélyes vastagbélgyulladás)
  • Sclerosis multiplex (SM)
  • Magas koleszterinszint

Kezdetképpen pajzsmirigyünk állapotának felmérése érdekében hasznos lehet online tesztet végezni. Mary Shomon oldalán például nagyszerű teszt látható. Szerepelnek benne a klasszikus, fent látható tünetek, ám számos további is - túl sok ahhoz, hogy itt felsoroljam őket.

Ha felmerül bennünk a gyanú, hogy pajzsmirigy-alulműködésünk van, vizsgáltassuk meg magunkat szakorvossal, a laborvizsgálatok között pedig feltétlenül szerepeljenek a pajzsmirgyműködés felmérésére alkalmas szokásos vizsgálatok is.

Hogyan maradjon egészséges a pajzsmirigyünk e mérgekkel teli világban

Most, hogy valamelyest megismerkedtünk a pajzsmirigy fontosságával, valamint működésével, vessünk egy pillantást a pajzsmirigyre káros tényezőkre is.

Étrend

Nagymértékben az életvitelünkre vonatkozó döntések határozzák meg, mennyire képes megfelelően működni a pajzsmirigyünk.

Ha az alaptípus szerint megadott táplálkozási terv szerint eszünk [5], hatékonyabban működik majd az anyagcserénk, és a pajzsmirigyünk könnyebben tud majd mindent irányítani. Az étrend-típus szerinti táplálkozás kiegyensúlyozza a vércukor- és lipidszintet, és serkenti az immunrendszert, hogy a pajzsmirigyünknek kevesebb akadályt kelljen leküzdenie.

Zárjuk ki az étrendünkből a gyorséttermi és a többszörös gyártási folyamatokon átesett ételeket, a mesterséges édesítőszereket, a transzzsírsavakat, valamint mindent, ami kémiai adalékokat tartalmaz. Teljesértékű, gyártási folyamatoknak nem alávetett ételeket és minél több bioélelmiszert fogyasszunk.

Glutén- és más élelmiszerérzékenység

A glutén- és más élemiszerérzékenység [6] az általuk okozott gyulladásos tünetek miatt a pajzsmirigyzavar leggyakoribb okai közé tartozik.

A glutén sok embernél autoimmun reakciót vált ki, és Hashimoto-kór kialakulásához vezethet, mely egy gyakori autoimmun pajzsmirigybetegség. A kórban szenvedő emberek mintegy 30 százalékánál gluténfogyasztás következtében autoimmun reakció lép fel, melyet általában nem ismernek fel.

A dolog úgy működik, hogy a glutén hatására nem megfelelően dolgozik az emésztőrendszer, így az általunk fogyasztott ételek közül sokat nem teljesen emészt meg (szivárgó bél szindróma [7]). Ennek következtében az ilyen élelmiszerrészecskék felszívódnak a vérkeringésbe, ahol a szervezet helytelenül antigénként érzékeli azokat - olyanként, melyeknek nem kellene ott lenniük - majd ellenanyagot termel ellenük.

Az ilyen antigének hasonlítanak a pajzsmirigyben található molekulákra. Így a szervezet véletlenül támadást indít a pajzsmirigy ellen. Ezt nevezzük autoimmun reakciónak, melynek során a szervezet valójában saját maga ellen lép fel.

Alávethetjük magunkat glutén- és más élelmiszerérzékenységi vizsgálatnak, melyek között szerepelni fog az IgG és IgA ellenanyagok vizsgálata is [8].

Szója

A pajzsmirigynek továbbá rosszat tesz a szója [9]. A szója NEM olyan egészséges étel, mint ahogyan azt a mezőgazdasági és élelmiszervállalatok sugallják.
A szójában magas az izoflavonok szintje, melyek káros hatással vannak a pajzsmirigyre. Mára több ezer tanulmány szerint a szóját tartalmazó ételek összefüggésbe hozhatóak a helytelen táplálkozással, az emésztőrendszeri problémákkal, a gyenge immunrendszerrel, az emlékezőképesség romlásával, a termékenységgel kapcsolatos gondokkal, a meddőséggel és számos más problémával - ráadásul a pajzsmirigyre is káros hatással vannak [10].
A megfelelően erjesztett bio szójatermékek, mint amilyen a natto, a miso és a tempeh, nem okoznak gondot - csupán az erjesztési folyamaton át nem esett szójatermékektől tartózkodjunk. (A paleolit étrendnek nem része a szója, mivel hüvelyes növény és lektint tartalmaz.-Szendi Gábor megj.)

Jód

A jód a pajzsmirigyhormon lényeges alkotóeleme [12]. Valójában a pajzsmirigyhormon különböző formáinak elnevezései is utalnak a hozzájuk kapcsolódó jódmolekulák számára, mivel a T4-hez négy, a T3-hoz pedig három jódmolekula kapcsolódik, ami tökéletesen szemlélteti, hogy a jód mennyire fontos szerepet játszik a pajzsmirigy hormonjainak biokémiájában.
Ha az étrendünkben nem szerepel megfelelő mennyiségű jód (márpedig legtöbb amerikaiéban nem szerepel [13]), akkor bármennyire is egészséges maga a pajzsmirigy, nyersanyag hiányában nem lesz képes elegendő pajzsmirigyhormont előállítani.
A klór, a fluor és a bróm is részt vesznek a pajzsmirigyműködésben, és mivel a jódhoz hasonló módon szintén halidok, versenyt folytatnak egymással a jód receptoraiért.
Ha túl sok brómot veszünk magunkhoz, szervezetünk nem lesz képes megtartani a számára szükséges jódmennyiséget. A bróm a mindennapi világban számos helyen van jelen - a műanyagokban, rovarirtó szerekben, iszapkezelésben, égésgátló szerekben, egyes lisztekben és péksüteményekben, sőt még bizonyos üdítőkben is.
Arra is ügyeljünk, hogy szűrt vizet igyunk, a fluor ugyanis különösen káros hatással van a pajzsmirigyre [14]. Nem minden filter szűri ki a fluort [15], így figyeljünk oda, hogy milyet szerzünk be.

A stressz és a mellékvese működése

Többek között a stressz jelenti a legnagyobb támadást a pajzsmirigy ellen. A pajzsmirigyműködés szoros összefüggésben áll a mellékvese működésével, ami viszont azzal áll szoros összefüggésben, ahogyan a stresszre reagálunk.
Sokan krónikus stresszben élünk, melynek eredményeként megemelkedik az adrenalin- és kortizolszintünk, ám a magas kortizolszint negatívan hat a pajzsmirigyműködésünkre. Stressz hatására esik a pajzsmirigyhormonok szintje, pedig a stresszes helyzetben éppen hogy több pajzsmirigyhormonra lenne szükségünk.
Amikor a stressz krónikussá válik, a bennünket elöntő, a mellékvesék által termelt stresszhormonok (adrenalin és kortizol) összeütközésbe kerülnek a pajzsmirigyhormonokkal, melynek kóros elhízás, magas vérnyomás, magas koleszterinszint, vércukor-ingadozás és számos más probléma lehet a következménye.
A hosszas stresszreakció a mellékvese kifáradásához (más néven mellékvese kimerültséghez) is vezethet [16], mely a pajzsmirigyzavar gyakori kísérője.
A környezeti toxinok további stresszforrást jelentenek szervezetünk számára. A pajzsmirigyünkre negatív hatással vannak az olyan szennyezőanyagok, mint a petrolkémiai termékek, a szerves kloridok, a rovarirtó szerek és a mesterséges ételadalékok.
A stressztől való megszabadulás egyik legjobb módja a testmozgás, ezért tesz jót a testmozgás magának a pajzsmirigynek is. A testmozgás közvetlenül arra serkenti a pajzsmirigyet, hogy több pajzsmirigyhormont válasszon ki. Továbbá a testmozgással minden szövetünk érzékenyebbé válik a pajzsmirigyhormonra. Sokan úgy tartják, hogy a testmozgás előnyei közül soknak közvetlenül a pajzsmirigyműködés áll a hátterében.
Még egy egyszerű félórás séta is nagyszerű testmozgást jelent, amihez nincs is szükségünk másra, mint egy pár jó cipőre. Szokásos edzésünk keretében ne feledkezzünk meg az erősítésről sem, mivel az izomtömeg növelése az anyagcserére is serkentőleg hat. Arra is ügyeljünk, hogy eleget aludjunk. Az alváshiány a stressz egyik forrása és akadályozza a szervezetet a teljes regenerálódásban.
Végül pedig a stressz csökkentésének egyik legremekebb módja a meridiánpontok stimulálásán alapuló energiapszichológia, mint amilyen például az EFT. Egyre többen gyakorolják csodálatos eredményekkel ezt a módszert [17].

Kezelési lehetőségek pajzsmirigy-alulműködés esetén

Következzen pár javaslat, mellyel segíthetjük pajzsmirigyünk működését, illetve enyhíthetjük az alulműködését:

  • Fogyasszunk bőséges mennyiségű tengeri növényt, például tengeri algákat, mivel ezek ásványi sókban és jódban gazdagok. Valószínűleg ezek jelentik a jódutánpótlás legideálisabb formáját, mivel számos más hasznos tápanyagot is tartalmaznak.
  • Fogyasszunk paradiót (brazildió), melynek magas a szeléntartalma.
  • A megfelelő mennyiségű D-vitamin termelése céljából napozzunk eleget; ha pedig kevésbé napsütéses helyen élünk, szedjünk D3-vitamint[18].
  • Fogyasszunk A-vitaminban gazdag ételeket, mint például pitypanglevelet, sárgarépát, mangoldot, spenótot, kelkáposztát és édesburgonyát.
  • Ügyeljünk rá, hogy elég omega-3 zsírsavat fogyasszunk.
  • A főzéshez biokókuszdióból készült tiszta olajat használjunk - nagyszerű serpenyős ételekhez és sokféle hús és zöldség pirításához is.
  • Tegyünk lépéseket a bennünket érő stressz csökkentésére…relaxáljunk, meditáljunk, vegyünk meleg fürdőt, alkalmazzuk az EFT módszert, tegyünk meg mindent, ami számunkra hasznos.
  • Testmozgás, testmozgás, testmozgás!

Hormonpótló kezelés

Ha tudjuk, hogy pajzsmirigy-alulműködésben szenvedünk, a már felsorolt életvitelbeli változtatásokon kívül hormonpótló kezelés után is nézhetünk.
Csak azután szedjünk azonban pajzsmirigyhormont, miután kizártunk minden más pajzsmirigy-alulműködést okozó lehetőséget is, mint amilyen a mellékvese kimerültség, a glutén- és más élelmiszerallergiák, a hormonális egyensúlyvesztés, stb. Mindig az a legjobb megoldás, ha a hormonpótló szer szedése helyett magát a zavar hátterében álló okot kezeljük.

Néha viszont szükségessé válhat a hormonpótlás.(Mélyebben érdeklődőknek ajánlom!)

Zárógondolatok

A pajzsmirigyzavar semmiben sem tér el más krónikus betegségtől - a gond orvoslása céljából az annak hátterében álló problémákra kell összpontosítanunk. A gyógyuláshoz vezető út kitérőket és buktatókat rejthet, mielőtt rátalálunk a számunkra legalkalmasabb gyógymódra.
Érdemes azonban kitartani.
Mert ha mindenre kiterjedő, széles látókörrel fordulunk e probléma felé, idővel meglátjuk, hogy a sok apró lépésnek köszönhetően végül sokkal jobban érezzük majd magunkat, mint valaha gondoltuk volna.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre