Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Ha keveset eszünk, tovább élünk?

Forrás: Life Extension Foundation 2009 jún. 12
Fordította: Szendi Gábor

A tudósok úgy gondolják, megtalálták a Fiatalság Forrását. Ez nem más, mint a hűtőszekrényünk.

 

 

 

Josh McMichael ugyancsak így reméli. "Azt hiszem a következő ötven évben a dolgok eszelőssé és érdekessé válnak, szóval ezért szeretnék maradni itt olyan sokáig, amilyen soká csak lehet", mondja a 36 éves szoftvertervező.

Ezért csatlakozott két éve a Washington University School of Medicine kutatásához, hogy megnövelje egészségét és élettartamát.

Mióta csatlakozott, testsúlya 104 kilogrammról 88-ra csökkent, vérnyomása, koleszterinszintje és egyéb egészséggel kapcsolatos paraméterei több, mint egészségesek, szellemi frissessége és mentális képességei javultak.

A kutatók azt mondják, nem tudják, vajon McMichael sokáig fog-e élni, de az biztos, hogy visszaszorította azokat a feltételeket, amelyek megrövidíthetnék az életét, és terhet jelentenének idős korában.

Az egész mindössze attól, hogy 20%-al csökkentette kalória felvételét.

Tovább élni

Két éve három egyetem kutatói kutatják a csökkentett kalória-felvétel a CALERIE program keretében. A CALERIE az Hosszútávú Csökkentett Energia Felvétel Átfogó Értékelése rövidítése.

A csökkent kalória-bevitel szerint élők 20-30%-al csökkentik az elfogyasztott étel mennyiségét. Átváltanak tápanyagban gazdagabb ételekre, lecsökkentik a magas kalóriájú, alacsony tápértékű ételek fogyasztását.

Így élve, mondják a csökkent kalória-bevitel szerint élők, visszafordítják az öregedést és megelőzik a korral járó betegségeket, mint a rákot, a diabéteszt, az izületi gyulladást és kardiovaszkuláris betegségeket.

A csökkentett kalória bevitel az utóbbi pár évben vonta magára a tudományos közösségek figyelmét, amikor kutatók arról számoltak be, hogy egerek, rovarok, patkányok, és újabban majmok is, 60%-al tovább élnek a csökkentett kalóriájú táplálkozás mellett.

Még amikor egy állat meghal, "a csökkentett kalórián élők harmadánál nem találtuk a halál okát", mondta Dr. Luigi Fontana, egy orvos, aki a csökkentett kalória-bevitelt tanulmányozza a Washington University-n és Rómában. Ez azt jelenti, hogy ezek az állatok egyszerűen az idős kortól haltak meg, nem pedig betegségben.

Az előnyök széles skálája

Hogy összehasonlítást lehessen tenni, a kutatók olyan embereket toboroztak, akik már régóta csökkentett kalórián élnek és olyanokat, mint McMichael, akik soha nem korlátozták a kalória-bevitelüket.

Mivel a kutatók nem várhatnak egy élethosszig az eredményekre, ezért azt mérték, miként hat a kalóriacsökkentés az egészségre.

Néhány eredmény a csökkentett kalórián élők és toborzottak közt:

Testsúlycsökkenés: a testtömeg index (testsúly osztva a méterben vett testmagasság négyzetével) lecsökkent 17-re. "Nem akarunk 17 alá menni", mondta a vizsgálat kutatási menedzsere, Mary Ulrich

Vérnyomás és kardiovaszkuláris egészség: mindegyik résztvevő értékei a normális értékek alá ment, de némely 70 évesnek 100/60-ra is lecsökkent, mondják a kutatók.

"Ezeknek az embereknek a koruknál 15 évvel fiatalabbnak találtuk a szívüket", mondta Fontana.

Vér összetevők: a jó koleszterin növekedett, a rossz csökkent, a trigliceridek csökkentek; a vércukor és az inzulinszint lecsökkent - mind jó eredmények.

Gyulladások: a résztvevőkben ez az csendes de ártalmas probléma negligálható vál vált, vagy éppen megszűnt.

Akne: "Voltak aknéim, de megszűntek", mondta McMichael.

"Megnöveljük az "egészséges életszakasz hosszát", mondta Fontana. "Igen, valaki elhúzhatja 75-80-ig is, de a betegségei 55-60-nál kezdődnek."

Sokat tud már a tudomány az életkorfüggő betegségekről, mondja, "De a csökkentet kalória-bevitellel, ha a genetikai hajlamai alapján valaki 65 éves koráig élne, hozzáadhatunk még 15-20 évet, és ez óriási".

Az éhség nem probléma. A kutatók megtanulták, hogy kevesebb kalóriát fogyasztani nem jelenti azt, hogy kevesebbet kell enni, mondta Ulrich. "A csökkentett kalória bevitel szerint élők nagy mennyiségű ételt fogyasztanak. "Ez csak egyszerűen nagy tápértékű de alacsony kalóriájú."

A kutatók McMichael napi kalória-bevitelét lecsökkentették 3000 kalóriáról 2400-ra. Úgy találták, hogy a mediterrán étrend, több zöldséggel és kevesebb hússal, jobban megfelel neki.

McMichael átlagos reggelije egy buggyantott tojás, egy alma és egy korpamuffin; a tízórai és ebéd mogyoró, gyümölcs, egy magas rosttartalmú szelet, egy vegetáriánus ebéd. A vacsora egy Healthy Choice étel (előre elkészített ételek: zöldség és hús: www.healthychoice.com)

Dr. John Holloszy, a Washington University School of Medicine Geriátriai és Táplálkozástudományi részlegének vezető kutatója és professzora azt mondja, ő lelkes híve a kalória csökkentésnek. "Hogyan is juthattam volna el 76 éves korig gyomor nélkül?", mondja nevetve.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre