Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Dr. Mercola:
Fokozódik az elhízottak aránya az USA-ban

Fordította: Mezei Elmira

Forrás: Dr. Mercola: Why the Obesity Trend Continues to Climb Unabated in the U.S.

Ha az alább elemzett problémacsokor csak az USA gondja volna, nem volna miért idéznünk. De a fejlett világban mindenütt ugyanazon erők munkálkodnak az egészségtelen ételek fogyasztásának növelésén.

 

 

Tavaly egy elemzésben kimutatták, hogy a világ elhízott embereinek több mint fele tíz országból tevődik össze. Ezek: az USA, Kína, India, Oroszország, Brazília, Mexikó, Egyiptom, Németország, Pakisztán, és Indonézia.

Az elhízott amerikaiak 13%-ot tettek ki, míg Kína és India együttvéve (az USA lakosságának a hétszerese) csak 15%-ot.

Ezzel párhuzamosan a magas vérnyomásra, cukorbetegségre, depresszióra és egyéb elhízáshoz kapcsolható betegségre felírt gyógyszerek száma is folyamatosan növekszik. Jelenleg az amerikaiak 59% szedi ezek közül valamelyiket.(1,2 )

Az elhízott gyerekek a szívbetegség jeleit mutatják. A gyermekkori elhízás talán még ennél is nagyobb probléma, mivel ezeknél a gyerekeknél megnövekedett a kockázat az elhízottsággal kapcsolatos betegségek és komplikációk sokkal korábbi kialakulására.

Az Amerikai Szívtársaság 2015-ös felmérése szerint az elhízott gyermekek már 8 éves korukban szívbetegség tüneteket mutatnak! A kutatók MRI-vel megvizsgálták 20 elhízott gyermek szívét és összehasonlították normális testsúlyú gyerekekével.

A Medical News Today beszámolója szerint (5):

"A csoport azt találta, hogy az elhízott fiataloknál 27%-kal több izomtömeg van a bal szívkamrában és 12 %-kal vastagabb a szívizom. Mindkét elváltozás a szívbetegség jele. A tanulmány a gyerekek 40%-át "magas rizikójú" csoportba sorolta, mert a szívfal megvastagodás e típusa a vér pumpálásának csökkent képességével jár együtt. A vizsgálat vezetője reméli, hogy ezek az eredmények arra fogják sarkallni a szülőket, hogy fordítsanak nagyobb figyelmet gyermekeik étkezésére."

Az élelmiszerhirdetések hamis táplálkoztudományi szemléletet közvetítenek

Az elhízottság csökkentésére irányuló eddigi erőfeszítések nyilvánvalóan nem működnek. A probléma egy része, hogy az embereket nem informálják arról, hogy a feldolgozott, illetve "diétás" (mesterségesen édesített) termékek(6) hízáshoz vezetnek. Sőt, a gyorséttermi és egyéb egészségtelen ételek hirdetései nemcsak összezavarják, és teljesen félreinformálják a gyerekeket a táplálkozásról, hanem a szülőket is rafináltan manipulálják, hogy egészségtelen ételeket válasszanak gyermekeiknek.(7)

A CNN megállapítja(8):

"Ez a kéirányú reklám-felfogás azon alapszik, hogy egyrészt a gyerekek nyaggassák szüleiket bizonyos termékek megvásárlásáért, másrészt a gyártók kampányaikkal meggyőzzék a szülőket, hogy ezek a termékek egészségesek, lelkiismeretfurdalás nélkül megvehetik a gyereknek. Azonban a cukros üdítők és gabonapelyhek nem felelnek meg az egészséges snack kritériumainak."

A mamutvállalati szponzoráció csak hozzáad a problémához, hiszen a Táplálkozástudományi Akadémia (korábban Amerikai Dietetikusok Szövetsége) évente sokmillió dollár támogatást kap különböző multinacionális junk food cégektől és ezért cserébe a végzett dietetikusoknak képzést ajánl a cukros italok és a rágógumi "hasznosságáról".

Az Amerikai Gyerekorvosok Akadémiája például a Coke-kal, a Pepsivel és a McDonalds-el is szövetségben áll "a páciensek egészséges táplálkozásra való oktatásának támogatása céljából".

A súlyos érdekellentétek feltárása után számos egészségszervezet megszakította a kapcsolatát a Coke-al. Ez bizonyítja, hogy mennyire fontos az átláthatóság, és hogy miért van szükség még többre.

Nem sok minden fog változni addig, amíg az USA kormánya meg nem változtatja a mezőgazdaság szubvencióját

A kormánypolitika és a mezőgazdaság szubvenciója(13) a másik óriási probléma, ami a rászokást okozó silány élelmiszerek gyártását és fogyasztását promotálja, a valódi, tápanyagdús ételek helyett. A kormány támogatása oly módon változtatta meg a mezőgazdasági piacot, hogy túlsúlyba kerültek a feldolgozott, magas energiasűrűségű élelmiszerek alapanyagai. Ilyenek a kukorica, a búza, a szójabab, és a rizs, amely a négy leginkább szponzorált élelmiszer.

Ezek támogatásával, különösen a kukorica és a szója esetében, az USA kormánya aktívan támogat egy olyan étrendet, amely ezek legfeldolgozottabb formáját tartalmazza, név szerint magas fruktóztartalmú kukoricaszirupot (HFCS), szójabab olajat, és gabonával etetett szarvasmarhát. Ezek mindegyike közismerten hozzájárul az elhízáshoz és a krónikus betegségekhez. A hivatalos táplálkozási ajánlásokat is e vonal mentén fogalmazzák meg, és nem a józan, tudományon alapuló tények szerint.

A testsúlyt befolyásoló öt alkotóelem

Egyre több bizonyíték támasztja alá, hogy a következő öt faktor mind hozzájárul az elhízáshoz és az egészségromláshoz:

  • Feldolgozott élelmiszerek
  • Vegyi anyagok (az ételekben, a környezetben, és a háztartási cikkekben)
  • Az antibiotikumok (gyógyszer formában és a táplálékban)
  • Inaktivitás
  • Alváshiány

A kutatók rég lerántották a leplet arról a mítoszról, hogy minden kalória egyforma, és hogy a fogyáshoz egyszerűen több kalóriát kell elégetni, mint amennyit beviszünk. Az is kiderült, hogy amit eszünk, az befolyásolja azt, hogy mennyit eszünk. A kenyérből, finomított cukrokból és magasan feldolgozott élelmiszerekből bevitt kalóriák túlevéshez vezetnek, míg a zöldségekből, fehérjéből és rostból álló ételek csökkentik az éhséget.

A hivatalos ajánlások azt tűzték ki célul, hogy limitálni kell a napi cukorbevitelt(15). Háromévesnél idősebbeknél a napi maximum 12,5 tesáskanál cukor legyen, ami véletlenül épp annyi, amennyi egy doboz kólában van…

A kutatások felfedték, hogy az élelmiszeripari nagyvállalatok tökéletesítették módszereiket arra, hogy hogy lehet minél inkább függőséget okozó élelmiszereket gyártani a só, a zsír, a cukor és a mestreséges ízesítők bizonyos kombinációjával.

Még az amerikai elnök felesége sem mondhatta el az igazat a feldolgozott élelmiszerekről

Öt évvel ezelőtt Michelle Obama határozottan fellépett a feldolgozott élelmiszerek ellen. Egy élelmiszergyártók konferenciáján mondott beszédében így fogalmazott(16)

"Ez mindannyiunk felelőssége. Ezért fordultam a szülőkhöz és kértem meg őket, hogy vállaljanak felelősséget azért, hogy a gyerekeik mit esznek, és tanítsanak nekik jó szokásokat. Önöknek is mind megvan a maga felelőssége. Nem csak részmegoldásokra van szükség, hanem arra, hogy az alapoktól újragondolják a termékeket, amiket kínálnak, az információt, amit ezekről közzétesznek, és a gyerekeknek szánt marketing stratégiát..."

Kevesebb, mint egy évvel később Mrs. Obama egészséges táplálkozás iránti lelkesedését alaposan lehűtötték, és "Let's Move" nevű kampányának fókusza a sportolásra került át, ahelyett, hogy az anyagcserét negatívan befolyásoló ételeken maradt volna. És a Coca-Cola pontosan ugyanezt nyomja. Véletlen? Nem hiszem.

A vegyi anyagok és az antibiotikumok egyaránt elősegítik a hízást

Vannak vegyi anyagok, amelyek a hormonok egyensúlyát bomlasztják meg, és ezáltal hajlamosítanak hízásra. Ilyen például a biszfenol-A (BPA), a PCB-k, a nehézfémek, vagy a mezőgazdasági vegyszerek. Ezek az anyagok a toxikus határ alatt is kifejtik a hízásra hajlamosító hatásukat. Szintetikus vegyszereket állatok hízlalásához is használnak.

Az antibiotikumok túlzott használata megváltoztatja a mikrobiótát. A 15 éves kor előtt hétszer vagy többször antibiotikumot szedő gyerekek(19, 20) átlagban 1,5 kilóval nyomnak többet, mint akik nem szedtek antibiotikumot. Azonban az antibiotikumok fő forrása nem a gyógyszerszedésből, hanem elsősorban az élelmiszerekből adódik össze. Az USA-ban évente 15 tonna antibiotikumot használnak az állattenyésztésben.(21,22), ami az összes antibiotikum használat 80%.(23)

Az alváshiány is az elhízást segíti elő

Kutatások kimutatták, hogy a hét óránál kevesebbet alvó embereknek magasabb a testtömeg indexe, mint a többet alvóknak. Ennek többféle biológiai magyarázata is lehet.(25) Az anyagcsere változásai egy magyarázat, hiszen amikor kialvatlanok vagyunk, akkor a leptin (jóllakottságot jelző hormon) szint leesik, míg a ghrelin (éhséget jelző hormon) megemelkedik. Ez megnövekedett étvágyhoz vezet. Ezen kívül, a kialvatlanság a megemelkedett kortizol stresszhormon szint miatt szénhidrátéhséget generál.

A napi hat óránál kevesebb alvás az inzulinreceptorok érzékenységét is radikálisan lecsökkentheti, ami magasabb inzulinszinthez vezet. A magasabb inzulinszint komolyan lerontja a szervezet zsírégető és emésztő képességét, valamint a cukorbetegség rizikóját is megnöveli.

A testsúlyod tükrözi az életmódodat

A legjobb tanács, hogy hagyd el az összes olyan magasan feldolgozott élelmiszert, amiben finomított szénhidrátok, transzzsírok és adalékanyagok vannak. Főzz magadnak egyszerű, szezonális alapanyagokból. Az élelmiszereklámok szinte soha nem reklámoznak olyasmit, ami tényleg jó neked.

Fogyasszon valódi ételeket, vásároljon alapanyagokat és ne készételeket, lehetőleg minél tisztább forrásból. Ez automatikusan le fogja csökkenteni a finomított szénhidrát- és cukorfogyasztását, ami az inzulinrezisztencia és a hízás fő oka. Ha tiszta forrásból származó élelmiszereket vesz, akkor a GMO és vegyi anyagokat, a mestrerséges édesítőket, és a káros zsiradékokat is csökkenti.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre