Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Philip C. Calder:
Egy régi tanulmány új fényt vet a zsírsavak és a szív- és érrendszer egészségvitára

Forrás: Calder PC. Old study sheds new light on the fatty acids and cardiovascular health debate. BMJ. 2013 Feb 4;346:f493.

Fordította: Mezei Elmira

Amit még ma is egészségvédő olajként ajánlanak, s amiről évek óta állítja a paleoirodalom, hogy halálos, arról most kiderült, hogy régóta tudható lett volna végzetes hatása, ha becsületesen végzik a statisztikai elemezéseket.

 

 

Egy tudományos cikkben Ramsden és kollégái egy régi kutatás "új" statisztikai adatairól számolnak be, amely más megvilágításba helyezte a hosszú ideje fennálló vitát, hogy vajon az étkezési omega-6 (linolsav) bevitel megemelése csökkenti-e a szív- és érrendszeri betegségek és halálozás rizikóját.

Az 1960-as és '70-es években folytatott kutatások azt állítják, hogy néhány telített étkezési zsírsav megemeli az összkoleszterin, és az alacsony sűrűségű lipoprotein koleszterin koncentrációját, míg a többszörösen telítetlen omega 6 zsírsav, azaz a linolsav csökkenti ezeket.

A linolsav (azaz omega-6) nagy mennyiségben található a növényi olajakban, mint pl. a kukorica-, a napraforgó-, a kerti pórsáfrány-, és a szójaolaj, valamint az ezekből készült margarinokban. Ez a leggyakrabban előforduló PUFA (többszörösen telítetlen zsírsav) a nyugati étrendben. A linolsav (azaz omega-6) koleszterincsökkentő hatásai miatt a telített zsírok csökkentése és a PUFA-k megemelése a táplálkozási ajánlások sarokkövévé vált, a szív- és érrendszeri betegségek gyakoriságának csökkentése érdekében.

Az Amerikai Szív Társaság nemrég megerősítette azt az ajánlást, hogy az omega 6 zsírsav bevitelt magasan kell tartani, sőt, még többet ajánl, mint eddig. Ez az ajánlás okozott némi vitát, mert kevés a bizonyíték arra, hogy a linolsav (azaz omega-6) csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések rizikóját. A legtöbb ilyen irányú vizsgálatban a telített zsírok omega-6-ra való cserélése mellett számos egyéb táplálkozási és életformabeli változás történt: a transzzsírok csökkentése és az omega 3 zsírsavbevitel emelése.

Olyan vizsgálatot, amelyben a fent említett fontos egyéb változtatások nélkül vizsgálták volna a telített zsírok omega-6-ra való cseréjét, csak nehezen találunk, különösen nem nagy, randomizált, kontrollált vizsgálatot.

Ezért fontos kiemelni azt a kivételt képező, randomizált, kontrollált Sydney Diet Heart nevű vizsgálatot, amely 1966 és 1973 között 458, 30-59 éves olyan férfit vizsgált, akiknek valamilyen koszorúér problémájuk volt (infarktus, akut koszorúér elégtelenség vagy angina). A résztvevőket randomizált módon két csoportba osztották: egy omega-6-ban gazdag étrendet fogyasztó és egy addig megszokott étrendet követő csoportba.

Minden más szempontból mindkét csoportot ugyanúgy kezelték, és ugyanolyan tanácsokat kaptak. A vizsgálat kezdetén minden résztvevőnél kb. 6% omega-6 bevitelt és 16% telített zsírsav bevitel volt a jellemző. Az omega-6 csoportot arra kérték, hogy emeljék fel 15%-ra a PUFA bevitelt és csökkentsék a telített zsír bevitelt 10% alá. A résztvevők pórsáfrány olajat és ebből készült margarint kaptak az állati zsírok kiváltására a főzéshez, sütéshez, vagy kenyérre kenéshez. A pórsáfrány olajnak 75% a omega-6 tartalma, és semmilyen más PUFA-t (többszörösen telítetlen zsírsavat) nem tartalmaz.

Átlag 39 hónapig követték a résztvevőket. Az összkoleszterin szint átlag 13% -al csökkent a linolsav (azaz omega-6) csoportban. Ennek ellenére az omega-6 csoportban magasabb volt az összhalálozás, de a szív- és érrendszeri, valamint szívkoszorúér halálozás nem.

A kapcsolódó tanulmányban Ramsden és kollégái modern megközelítésben analizálták az eredeti adatokat, újszerű és érdekes eredményre jutva.

Az eredeti adatokat egy kilencsávos mágneses szalagon rögzítették, amit konvertálni kellett egy használható formátumba, ami nem kis feladat volt. Az eredmények megerősítik, hogy az omega-6 csoportnak magasabb rizikója volt az összmortalitásra, és most a szív- és érrendszeri halálozásra is. A szerzők ezután felhasználták a Sydney Diet Heart vizsgálatból nyert új adatokat egy korábbi meta-analízis korszerűsítésére.

Két másik olyan omega-6 intervenciós vizsgálatot is belevettek, amely beszámolt a szív- és érrendszeri halálozásokról. Ez a korszerűsített analízis megnövekedett szívbetegség rizikót mutatott, bár nem szignifikáns mértékben.

Ezek az eredmények ellentmondanak a "telített zsír rossz, az omega 6 PUFA jó" dogmának és azt indikálják, hogy az Amerikai Szív Társaság ajánlásai, miszerint "a magasabb (több, mint 10%) omega 6 bevitel biztonságos és még előnyös is lehet", félrevezető lehet.

Az óvatosabb brit táplálkozási ajánlás a zsírról és a zsírsavakról, ami magában foglalja ezt a kijelentést: "Okunk van az óvatosságra a magas omega 6 PUFA bevitellel", teljesen indokolt a fenti tanulmány eredményeinek fényében.

Az új eredmények egy olyan időszakban szolgálnak fontos adatokkal a magas omega 6 PUFA, különösen a linolsav bevitel és a szív- és érrendszeri halálozások kapcsolatáról, amikor sok vita zajlik erről a témáról.

Az eredmények aláhúzzák annak a szükségségét, hogy a táplálkozási tanácsokat és ajánlásokat összhangba kell hozni a tudományos bizonyítékokkal.

Nagyon fontos, hogy amikor a bizonyítékokat vizsgáljuk, ne hagyjuk figyelmen kívül a kérdéses vizsgálatok különböző aspektusait. Például, azoknak a vizsgálatoknak az eredményei, amelyekben a telített zsír- és a transzzsírbevitelt csökkentik, míg az omega 6 és az omega-3 PUFA-kat megnövelik, leginkább a transzzsír és az omega-3 zsírsavszint változásai miatt jönnek létre az omega-6-nak tulajdonított pozitív hatások. Ezeket nem interpretálhatjuk az omega-6 PUFA hatásaiként.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre