Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Mezei Elmira:
Hiperaktivitás és táplálkozás - avagy az étrendben jelenlévő mesterséges adalékanyagok és természetes szalicilátok

A hiperaktivitást a kutatások egyértelműen a táplálkozással hozzák összefüggésbe. A nyugati étrend olyan adalékanyagokat tartalmaz, amelyek viselkedéses, figyelmi és érzelmi zavarokat okoznak arra érzékeny gyermekekben. Ezek elhagyása teljes gyógyulást eredményezhet.

 

 

Lelkiismeretes tudósok az évek során nagyon sokféle diétát fejlesztettek ki a legkülönbözőbb orvosi képletek, pszichés zavarok kezelésére. Mivel itt mindig a modern nyugati táplálkozás a kiindulási alap, ehhez képest születnek a változtatások. A világ számos pontján több kutatócsoport dolgozott a különböző eliminációs étrendek kifejlesztésén és népszerűsítésén, valamint azon, hogy minél több komolyan vehető tudományos kísérlet szülessen a témában. Akárhonnan is nézzük, ha ezeket az étrendeket elkezdjük elemeiben vizsgálni, azt tapasztaljuk, hogy rendkívüli módon emlékeztetnek egy általunk már ismert, kipróbált és nagyon hatékonynak tartott étrendre: a paleolit táplálkozásra.

Nézzünk át két olyan étrendet, amelyek eliminációs diétaként váltak ismertté!

A FAILSAFE diéta

A FAILSAFE mozaikszó: Free of Additives, Low in Salicylates, Amines and Flavour Enhancers (Adalékanyagoktól mentes, alacsony szalicilát, amin és ízfokozó tartalmú). Ennek az étrendnek az a lényege, hogy lecsökkentjük három, számos friss élelmiszerben természetesen előforduló kémiai vegyület, valamint az adalékanyagok és tartósítószerek mennyiségét a táplálkozásban. Ezek a kémiai vegyületek a következők:

  • Szalicilátok
  • Aminok
  • Glutaminok

A FAILSAFE és hasonló diétákat eliminációs étrendnek is nevezzük. Ételintoleranciában szenvedőknél a FAILSAFE étrendből kihagyott anyagok visszás reakciót váltanak ki, pl. hangulati, viselkedésbeli problémákhoz, figyelemzavarhoz, emésztési és alvásproblémákhoz is vezethetnek.

Hogy született ez a diéta?

A 70-es években a Sydney-i Royal Prince Alfred kórház tudósai kezdték kidolgozni, amikor rájöttek, hogy a mesterséges adalékanyagokat (különösen a tartrazint), szalicilátokat és aminokat tartalmazó élelmiszerek fokozzák az allergiás reakciókat. Ezt a magas szaliciltartalmú Aspirinnel kapcsolatban is kimutatták. Táplálkozástudósok és allergológusok egyaránt dolgoztak rajta, hogy olyan étrendeket tervezzenek, amelyek kevés szalicilátot és mesterséges adalékanyagot tartalmaznak. Ezek a kísérletek sikeresnek bizonyultak, de mivel abban az időben még igen keveset tudtak az élemiszerekben természetesen előforduló szalicilátról, ezért ezeket nem tudták teljesen kihagyni az étrendből.

Bár ezt az étrendet eredetileg allergiások számára hozták létre, a kísérletek során felfigyeltek arra, hogy olyan állapotokban is segít, amelyeket addig nem hoztak összefüggésbe az ételintoleranciákkal. Ilyen pl. a gyermekkori hiperaktivitás. Ekkor már randomizált, kontrollált kísérleteket végeztek hiperaktív gyermekekkel. A 70-es években még nem sejtették, amit egy évtizeddel később már kimutattak az eliminációs étrendi vizsgálatokban, hogy a mai nyugati étrend mindennapi elemei, mint pl. a szója, a tej, a cukor, a gabonák, vagy a csokoládé is statisztikailag igencsak szignifikáns mértékben vált ki hiperaktivitást (50-75%).

Tekintsük át részletesen azokat az adalékanyagokat, amelyek különösen problémásak a hiperaktív gyerekek számára (a könnyebb tájékozódás végett az elnevezés mellett látható az anyag E száma is):

Színezékek

  • minden mesterséges színezék
  • természetes színezék 160b (annatto)

Tartósítószerek

  • Szorbátok 200-203
  • Benzoátok 210-213
  • Szulfitok 220-228
  • Nitrátok és nitritek 249-252
  • Propionátok 280-283

Szintetikus antioxidánsok

  • Gallátok 310-312
  • TBHQ, BHA, BHT 319-321

Ízfokozók

  • Glutamátok, (a MonoSodiumGlutamát is!! gyakran kínai ételekben) 620-625
  • Ribonukleotidok 627, 631, 635

Hidrolizált növényi fehérje

Mesterséges aromák

Mit jelent ez a hétköznapokban?

A nyugati étrend szerint táplálkozó ember számára ez azt jelenti, hogy rengeteg hétköznapi, az étrendjében napi szinten szereplő élelmiszert el kell hagyni (hamburger, chipsek, hotdog, pizza, fagyi, felvágottak tömege, édességek, üdítőitalok, stb..). A paleolit táplálkozók ezeket már eleve nem fogyasztják, de a természetes ételek között is vannak magas szaliciltartalmúak, amelyekkel hiperaktivitás és figyelemzavar esetén óvatosan kell bánni. Többféle táblázatot alapul véve, az egyszerűség kedvéért minden élelmiszercsoportból kigyűjtöttem a legmagasabb és a legalacsonyabb szaliciltartalmú elemeket. A hiperaktivitással küzdő gyerekek szempontjából fontos lehet figyelembe venni ezeket a különleges szempontokat is a paleolit étrenden belül:

Gyümölcsök

Magas: Bogyós gyümölcsök, narancs, grapefruit, mandarin, minden aszalt gyümölcs, az ananász, szilva, szőlő, datolya, avokádó, sárgabarack, cseresznye, és a dinnyefélék.

Alacsony: banán, citrom, zöldcitrom, körte (a legtöbb eliminációs diétában javallt gyümölcs), papaja, és a golden alma.

Zöldségek

Magas: olajbogyó, paprikafélék, padlizsán héjával, gomba, brokkoli, cikória, uborka, endívia, spenót, retek, paradicsom

Alacsony: káposzta, zeller, jégsaláta és egyéb fejes saláták, kelbimbó, karfiol, snidling, póréhagyma, salottahagyma, spárga, cékla, sárgarépa, fehérrépa, sütőtök

Olajos magvak

Magas: brazildió, makadámia, fenyőmag, pisztácia, mandula, vízigesztenye

Alacsony: mák, kesudió, mogyoró, pekándió, napraforgómag, kókusz, szezámmag, dió, tökmag

Édességek

Magas: finomított cukor, mentolos dolgok, rágógumi, méz, lekvár, magas fruktóztartalmú kukorica szirup

Alacsony nem nagyon van...

Fűszerek, ízesítők

Magas: szinte minden fűszer, kivéve az alábbiakat:

Alacsony: só, édeskömény, fokhagyma, snidling, petrezselyem, sáfrány

Zsiradékok

Magas: szezám, dióolaj, kókusz, olíva

Alacsony: vaj, repce olaj, pórsáfrány olaj, ghí

Húsok

Magas: olajos halkonzerv, felvágottak, kolbászok, szalámik

Alacsony: mindenfajta friss hús és hal, belsőség, máj valamint a tojás

Egyéb:

Magas: savanyított dolgok, pop-corn, rágógumi

Italok

Magas: kávé, tea, szörpök, gyümölcs és zöldséglevek

Alacsony: koffeinmentes kávé, dandelion (pitypang gyökér) pótkávé, limonádé, víz

Nem kell megijedni, mert ez nyilván nem azt jelenti, hogy minden magas szaliciltartalmú ételt el kell hagyni, de nem árt kísérlezni ezek mennyiségének csökkentésével és az alacsony szaliciltartalmú ételek növelésével.

Amikor egy orvos vagy táplálkozási szakember a megfelelő megoldást keresi egy hiperaktív gyermek számára, akkor sok szempontot kell figyelembe venni, többek között a szülők és a maga a gyermek hozzáállását egy hosszútávú, következetes diétázáshoz. Az eliminációs diéták kb. 60-70%-ban mutatnak sikerességet, és ez az eredmény évekig fennáll, ami teljesen kizárja a placebo hatást. Ez éppen elég magas százalék ahhoz, hogy a hiperaktivitás kezelésébe hivatalosan is beiktassák az étrendi ajánlásokat. A hiperaktivitás gyógyszeres kezelése óriási üzlet. A mai napig nem született olyan komoly, randomizált kísérlet, amelyben egy gyógyszermentesen diétázó és egy gyógyszeresen kezelt nem diétázó csoportot hasonlítottak volna össze. Egy ilyen kísérletből világosan kiderülne, hogy az étrendi változtatás - minden mellékhatás nélkül - képes felvenni a versenyt a gyógyszerek hatékonyságával.

A diétázás nehézségei abban állnak, hogy a hiperaktív gyerekekre jellemző az impulzivitás és az agresszív viselkedés, tehát az átlagos táplálkozástól nagymértékben eltérő étrend betartása komolyan embert próbáló feladat. Viszont a nyilvánvaló javulás nagy motiváció a fegyelemre.

Az ausztrál folyamatokkal párhuzamosan Dr. Benjamin Feingold amerikai allergológus is rájött, hogy az allergiás betegek speciális eliminációs étrendje a viselkedésbeli problémákat is javítja. Az ő munkássága nyomán terjedt el szélesebb körben ez a megoldási lehetőség. A Feingold étrend ugyancsak kihagyja a fent már említett adalékanyagokat, és az aszpatámot, ami sajnos a legszélesebb körben elterjedt mesterséges édesítőszer (cukormentes üdítők, rágógumik, stb...)

Mi az, ami használ?

Táplálkozástani vizsgálatok kimutatták, hogy a magas fehérjetartalmú (tojás, hús, hal, és tengeri lények, diófélék, olajos magvak) étrend is javítja a gyerekek koncentrációs képességét. Az omega 3 zsírsav halolajban való hozzáadása az étrendhez ugyancsak jelentős javulást eredményezhet. A magas hem-vas tartalmú élelmiszerek is csökkentik a hiperaktivitás tüneteit.

Az étrend használatának előnye, hogy a pozitív vagy negatív reakciók gyorsan megjelennek, így viszonylag könnyen tudunk tapasztalat alapján szelektálni, hogy mi rontja, vagy javítja a helyzetet. Ezért szokták ajánlani egy táplálkozási napló vezetését, amelyben a szülő leírja, hogy mit evett a gyerek és aznap milyen formában volt, mennyire volt türelmetlen, nehezen kezelhető, agresszív, vagy éppen kiegyensúlyozott, nyugodt. Néhány hét alatt a naplóból kiviláglik egy tendencia, amelynek alapján megtervezhetjük a gyermek étrendjét.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

További olvasásra ajánlott:

Szendi Gábor: Hiperaktivitás és táplálkozás

Szendi Gábor: Hiperaktivitás. in: Szendi-Mezei: Paleolit szakácskönyv II.