Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Dr. Mercola:
Mi okozza az izomgörcsöt?

Fordította: Mezei Elmira

Forrás: Dr. Mercola: Why Do Some People Get a Charley Horse? August 26, 2016

A lábizomgörcs (az amerikai angolban charley horse), különösen a vádliban, egy hihetetlenül gyakori dolog, ami izomfeszüléssel, merevséggel, és rendkívüli fájdalommal jár. Ha Ön felnőtt, akkor valószínűleg nagy eséllyel tapasztalt már ilyet élete során.

 

 

Ha esetleg csodálkozik azon, hogy miért hívják ezeket az izomgörcsöket "charley horses"-nak (elsősorban Észak-Amerikában használatos ez az elnevezés), állítólag a Charley "Old Hoss" Radbourne nevű híres baseball játékos iránti tiszteletből, aki az 1880-as években volt népszerű, és a meccsek alatt gyakran szenvedett ilyen görcsöktől.1

Egy másik verzió szerint az elnevezés egy Charley nevű sánta igáslótól származik, amelyik - ugyancsak az 1880-as években - a baseball parkban bicegett körbe-körbe.

Amikor egy játékos megsérült vagy lábikra görcsöt kapott, és úgy sántikált, mint Charley, a ló, a csapattársak ezt "Charley Horse"-nak nevezték.2 Függetlenül a név eredetétől, az izomgörcs fájdalma összetéveszthetetlen, és bizony gyötrelmes tud lenni.

A Cochrane adatbázis vizsgálati beszámolói szerint minden harmadik felnőtt érintett a lábikra görcsökben. A fájdalom sok esetben csak átmeneti és magától elmúlik, de van, akit az alvásban, az életminőségben és a napi teendőkben is zavar.3

Egy ötszáz fős, 60 évnél idősebb résztvevővel készült vizsgálatban 31% számolt be arról, hogy éjjel havonta több mint háromszor lábgörcsre ébred.4 Bárkinek lehet lábgörcse, de a következő esetekben a leggyakoribb:5

  • Edzés közben
  • Éjszaka, különösen időseknél
  • Várandósság idején
  • Neurológiai betegségeknél
  • Vesedialízis során

Nem világos, hogy pontosan mi váltja ki a lábikra izomgörcsét, de azt feltételezik, hogy a görcs egy gyorsan vezető ideggel van összefüggésben, ami másodpercenként 150 elektromos kisülést ad, és ez okozza az izom feszülését, tehát a probléma nem az izomszövettel magával van.6,7

Sok gyógyszer is összefüggésbe hozható az izomgörcsökkel, beleértve a koleszterin csökkentő sztatinokat, az ACE gátlókat (vérnyomásgyógyszerek), bizonyos asztmagyógyszereket, vízhajtókat, satöbbi.8 Ezen kívül a következő tényezők ugyancsak megnövelhetik az izomgörcs kialakulását:

  • Gyenge vérkeringés a lábban
  • Izomfáradtság
  • Dehidratáció
  • Ásványianyag hiányok, beleértve a magnéziumot, káliumot vagy kalciumot

Vajon a magnéziumhiány a vádligörcsök okozója?

Bizonyos becslések szerint, az amerikaiak kb. 80% nem jut elég magnéziumhoz, és valószínűleg hiányt szenved. Más vizsgálatok azt mutatják ki, hogy az amerikai felnőtt lakosság mindössze kb. 25% fogyasztja el az ajánlott napi magnézium mennyiséget, ami nőknél 310-320 mg és férfiaknál 400-420 mg.9

A magnéziumra gyakran úgy tekintünk, mint elsősorban a szív és a csontok fontos tápanyagára, de ez így félrevezető. A kutatók eddig 3751 magnéziumkötő receptort fedeztek fel a humán fehérjékben, ami azt jelenti, hogy az emberi egészségben, illetve betegségben betöltött szerepét eddig nagyban alulértékeltük.10

Ezen kívül, ha lábikragörcsöktől szenved, annak az alacsony magnéziumszint is oka lehet. A magnézium szükséges az izmok és idegek aktivitásához, és az állandó magnéziumhiány egyik kulcstünete lehet az izomösszehúzódás és -görcs.

A magnéziumhiány különösen túl sok kalcium jelenlétében lehet problémás az izmoknak. Az amerikaiak étrendjében általában magasabb a kalcium-magnézium arány, átlagosan kb. 3.5:1.

Ha túl sok kalcium és nem elég magnézium van a szervezetben, akkor az izmok görcsölnek.

"Az történik, hogy az izom- és idegfunkciók, amelyekért a magnézium a felelős, kevésbé lesznek hatékonyak. Ha nincs elég magnézium, az izmok begörcsölnek." - mondja Dr. Carolyn Dean orvos-természetgyógyász. "A kalcium izomösszehúzódást okoz. Ha meglenne az egyensúly, az izmok jól működnének. Ellazulnának, összehúzódnának és aktivitást hoznának létre."

Ez aláhúzza egy tápanyagokban gazdag étrend fontosságát, amely természetes módon biztosítja az optimális mennyiségű ásványi anyagot, és az egyéb tápanyagokat, amelyekre a szervezetnek szüksége van.

Sok biotermesztésből származó, minden nap fogyasztott zöld leveles zöldség, diófélék és magvak, illetve a friss zöldturmixok segíthetnek újratölteni a magnézium tartalékokat. Emellett hasznos a keserűsó is, ami a bőrön keresztül felszívódó magnézium szulfát. A keserűsós fürdőben való üldögélés nem csak a magnéziumhiány megelőzésre kiváló módszer, hanem a lábikragörcs okozta fájdalom enyhítésére is jó.

Az alacsony káliumszint ugyancsak kiválthat lábgörcsöt.

A kálium, ami egy ásványi anyag és egy elektrolit, nélkülözhetetlen a sejtek, a szövetek és a belső szervek megfelelő működéséhez. Kiemelkedő szerepe van - többek között - a szív egészségében, az emésztési és izomfunkciókban, valamint a csontok egészségében. Az alacsony káliumszint egyik jelzője az izomgörcs.

Míg a kálium sok népszerű, és az USA-ban gyakran fogyasztott ételben megtalálható - beleértve a gyümölcsöket, zöldségeket, tejtermékeket, lazacot, szardíniát, és a dióféléket - mégis, a felnőtt lakosság csupán 2%-a viszi be az ajánlott napi 4700 mg-ot.11

Ez különösen azért problémás, mert a kálium egy olyan tápanyag, amelynek a vérben megfelelő egyensúlyban kell lennie a nátriummal. Ha valaki túl sok nátriumot fogyaszt, ami nagyon gyakori azoknál, akik sok feldolgozott élelmiszert esznek, akkor megnövekszik a kálium szükséglete is.

Ezen kívül azok számára különösen magas a káliumhiány rizikója, akik krónikus felszívódási zavarral küszködnek, (pl. a Crohn betegek), vagy szívgyógyszereket szednek, (különösen vízhajtókat).12 Azonban bárki, aki nem megfelelően táplálkozik: túl sok feldolgozott, és nem elegendő friss, teljes ételt eszik, potenciálisan veszélyeztetett arra, hogy elégtelen lesz a kálium szintje és ezért megnő a görcshajlama.

A zöldturmixok fogyasztása kiváló módja az optimális egészséghez szükséges megfelelő tápanyagbevitel biztosításának, beleértve a napi kb. 300-400 mg káliumot adagonként. Ezen kívül gazdag kálium források még:

  • Sütőtök (896 mg/csésze)
  • Főtt spenót (839 mg/csésze)
  • Avokádó (500 mg/ egy közepes)

A túl kevés kalcium szintén kiválthat izomgörcsöket

Míg magnézium hiányában a túl sok kalcium is problémás lehet, az kalciumhiány ugyancsak okozhat görcsöt. Az alacsony kalcium vagy magnézium vérszint megnövelheti az idegvégződések ingerlékenységét, és így az izmokét is, amelyeket stimulálnak.13

Ez kiválthat izomgörcsöt, különösen időseknél, és várandósság alatt. Ha D vitamin hiány áll fenn, akkor a szervezet kalciumfelszívó képessége elégtelen lehet, ami ugyancsak fokozza a görcshajlamot.

Nagyon fontos a megfelelő egyensúly megtartása a kalcium, a magnézium, a D és a K2 vitamin között, mivel ez a négy tápanyag egymást támogatva, együtt alkot bonyolult összhangot. Ha kalciumhiány áll fenn, akkor mielőtt tablettában szedni kezdenénk, a legjobb módszer először a kalciumban gazdag ételek fogyasztásának megnövelése. Ez azért jó módszer, mert sok kalciumban gazdag étel egyben K2 vitaminban is gazdag; a természet bölcsen együtt adja nekünk ezt a két tápanyagot, hogy optimálisan tudjanak működni.

Jó kalciumforrások a diófélék, az olajos magvak, a nyers, legeltetett állatoktól származó tejtermék, különösen a sajt, és a zöldségek, bár bennük nincs sok K2 vitamin. Ez alól kivételt képeznek a fermentált zöldségek, amelyeknél olyan baktériumflórát használnak, amely specifikusan elősegíti a sok K2 vitamin termelődését.

Mit tehetünk, ha lábgörcsöt kapunk?

A lábgörcs gyakran nagyon hirtelen alakul ki, néha mély álmából ébresztve az illetőt. Ha fekvő helyzetben vagyunk, amikor a fájdalom elkezdődik, álljunk fel, és nehezedjünk a görcsölő lábunkra. A sétálás is segít a vérkeringés élénkítésében, ami segítheti az izmok ellazulását és a görcs oldódását.

Egy egyszerű nyújtást is megpróbálhatunk. Ha a görcs a vádliban van, addig feszítsük vissza a lábujjainkat és a lábfejünket, amíg feszülést nem érzünk a lábunk hátsó oldalán. Ezt a földön ülve is megcsinálhatjuk, a lábunkat teljesen kinyújtva. Tegyünk egy nagyobb törülközőt a lábfejünk köré, és a két végénél fogva óvatosan húzzuk magunk felé, amíg feszülni nem kezd.

Mint ahogy már említettem, a keserűsós fürdő is segíthet a fájdalom enyhítésében (és esetleg a megelőzésben is). Az érintett terület masszírozása, és a meleg pakolás is jó lehet, mert ezek élénkítik a vérkeringést, segítik a gyógyulást és a fájdalomcsillapítást. (Hasznos forró zuhany alá tartani a lábunkat.)

A megfelelő hidratáltság is fontos a görcsök megelőzésére. Annyi szűrt, tiszta vizet kell inni, hogy a vizelet halványsárga legyen. Ezen kívül a rendszeres nyújtás is segíthet megelőzni a lábgörcsöt.

Megjegyzés: aki sószegényen táplálkozik, vagy sokat izzad, annál nátriumhiány is felléphet, ezért görcsök esetén érdemes erre is gondolni, és valami jó sósat enni, vagy inni.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre