Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Lauren Geertsen:
10 ok, amiért sosem leszek vegán

Fordította:Mezei Elmira

Forrás:Lauren Geertsen: 10 Reasons Why I’ll Never Be Vegan

Sokan kérdezik mostanában, hogy egészséges-e a vegán étrend? Röviden: nem. A hosszabb válaszért olvassa el a cikket.

 

 

A táplálkozás bonyolult kérdés, de kezdjük azokkal a szempontokkal, amelyekben mindenki egyetért, a vegánok és a paleósok egyaránt:

  • Egyél sok friss zöldséget
  • Kerüld a feldolgozott élelmiszereket, főzzél friss alapanyagokból
  • Lassan és figyelmesen egyél
  • Használj helyben termett, bio alapanyagokat és támogasd a kistermelőket

De mi a helyzet az állati táplálékkal? Szilárd meggyőződésem, hogy a megfelelő helyről származó állati élelem nélkülözhetetlen mind az emberiség, mind a bolygó egészsége szempontjából. Következzen itt 10 ok, amiért sosem leszek vegán.

1. A vegán étrend egy hagyományos kultúrát sem tartott fenn

Dr. Weston Price amerikai fogorvos, a táplálkozás iránti szenvedélyétől hajtva beutazta a világot, hogy felfedezze a legboldogabb, legegészségesebb embereket a földön. Ebből az utazásból egy könyv született, Nutrition and Physical Degeneration (Táplálkozás és fizikai degeneráció) címmel. Dr. Price feltérképezte a különböző népek étrendjét az alaszkai inuitoktól az új-zélandi maorikig, és arra a következtetésre jutott, hogy bár táplálkozásuk nagyban függ a földrajzi elhelyezkedéstől, mégis egyetemes, szigorú szabályokat követ.

Az egyik legszembetűnőbb közös vonás, hogy kivétel nélkül minden természeti nép nagy becsben tartja az állati táplálékokat. Egyetlen hagyományos kultúra sem preferálja a növényi étrendet.

Bizonyos népcsoportok, például az afrikai masai törzs majdnem teljes egészében állati élelmet fogyaszt: húst, tejet, és vért. Nagyszerű egészségnek örvendenek és hihetetlenül erős csontozatuk van (ami az általános jó egészség egyik jelzője). Az inuitok, ahol nincs állattenyésztés, vadon fogják a halakat és az állatokat. Azok a népek, akik számára a legnehezebben elérhetőek a nagyobb állatok, hernyókat és rovarokat gyűjtögetnek.

A Kína tanulmány, Dr. T. Cambell könyve alapműnek számít a növényi táplálkozók körében. Következtetése, hogy az elsősorban vegán népek jobb egészségnek örvendenek, mint a mindenevők. A szerző önkényesen válogatott a forrásanyagok között, figyelmen kívül hagyva az elméletét cáfoló tényeket. Denise Minger, a Halálos ételpiramis című könyv szerzője alaposan kivesézte Cambell könyvét, és rámutatott annak tudományos gyengéire (The China Study: Fact or Fiction).

2. A vegán étrend nem tartalmaz zsírban oldódó A- és D- vitamint

A népszerű hiedelemmel ellentétben sárgarépából nem lehet A-vitaminhoz jutni. A zöldségekben karotin van, ami az A-vitamin prekurzora, míg az állati táplálékok, mint a máj vagy a jó minőségű tojássárgája, valódi A-vitamint adnak. Sokan hiszik, hogy a karotinból A-vitamin lesz, de ez általában elég kevéssé hatékony. Először is rengeteg karotin kell ahhoz, hogy egy kevés A-vitamin legyen belőle. Másodszor, ha a pajzsmirigy vagy az emésztés nem jól működik, illetve, ha nincs az étrendben megfelelő egészséges zsiradék, akkor az átalakítás nem fog működni.

Ugyanígy, a szervezet számára jól felhasználható természetes D3-vitamin csak állati eredetű élelmiszerekben található, mint pl. a tojássárgája, a tőkehalmáj olaj, és a legeltetett állatoktól nyert tejtermékek. A napfényben szegény régiókban élő népek régebben ezekre a táplálékokra támaszkodtak a D-vitamin bevitelüknél, (a skandinávok például rengeteg lazacot és legeltetett vajat fogyasztottak). A mítosz, hogy gombákból képesek vagyunk D-vitamint nyerni, hamis, mivel a gombák a szervezet számára nehezen felszívható D2-vitamint tartalmazzák.

Az A- és a D-vitamin különösen fontosak az immunregulációhoz, az emésztéshez, a termékenységhez, és a hormonális egyensúlyhoz.

3. A vegán étrend nagyrészt a szójára támaszkodik

Szója, szója, a csodálatos bab. Minél többet eszel belőle.... annál inkább összezavarodnak a hormonjaid!

10 évvel ezelőtt a vegán étrend annyit jelentett, hogy felváltva ettél zöldségeket és szójatejet, szójasajtot, szójabacont, szójafehérjét, szójapelyhet, tofut és tempeh-t. Mostanra az állandó szójafogyasztástól kialakult egészségügyi problémák a főáramban is egyre inkább napvilágra kerülnek, és ezért egyre több vegán csökkenti le a szójafogyasztást. De a vegánok még így is támaszkodnak a szójafehérjére és a szójafehérjéből készült szeletekre.

A szójafogyasztással kapcsolatos legfőbb aggály a fitoösztrogén tartalom. A fitoösztrogének utánozzák a szervezetben az ösztrogént, ami egy sor hormonális egyensúlytalanságot idéz elő. Bár a szója hormonális hatásaival kapcsolatos vizsgálatok ellentmondásosak, szerintem érdemes inkább félni, mint megijedni. Például egy vizsgálatban kimutatták, hogy a szójatápszert fogyasztó csecsemőknek 13000-22000-szer több ösztrogén volt a vérében, mint a normális szint!

4. A vegán étrend nem tartalmaz K2 vitamint

A K2-vitamin az, ami a kalciumot a csontokba irányítja. Ehetünk annyi kalciumot, amennyi belénk fér, és mégsem fogja erősíteni a csontjainkat, csak K2 vitamin jelenlétében. Ez az egyik ok, amiért a kalciumpótlás megnöveli a plakkok kialakulásának rizikóját, mert a szervezet nem tudja a kalciumot csontépítésre használni, így az artériákban tárolja.

A növények nem tartalmaznak K2-vitamint (az egyetlen kivétel ez alól a natto, ami egy nyúlós-ragacsos, fermentált szójababból készült étel, amivel az a probléma, hogy az emberek és az állatok nagy része számára gusztustalan és ehetetlen. Mint az egyéb zsírban oldódó vitaminok, a K2 is zsíros forrásokban található. A természet úgy csomagolja őket, hogy a felszívódásukhoz szükséges zsír is ott legyen: a kapirgálós csirke tojásának sárgájába, a legeltetett állatok tejébe és sajtjába, a májba, a csirkébe, a marhába.

5. Az etikus mindenevés támogatja a bolygó egészségét

Mi az az etikus mindenevés? Én úgy határozom meg, hogy kis, helyi háztáji gazdaságokban fenntarthatóan nevelt állatok választása. Ez egy kis tervezéssel és gondos válogatással, relatíve pénztárcabarát tud lenni. Szerintem az embereknek kevesebb húst kéne enniük, de sokkal jobb minőségben, ami megnövelné a legeltetett állatok iránti keresletet. Az 1 dolláros hamburgereknek nincs keresni valója egy etikus mindenevő világában.

Az ökoszisztémánk a ragadozók és zsákmányállatok önszabályozó egyensúlyára támaszkodik. Ez a rendszer mindaddig jól működött, amíg el nem kezdtünk olyan embertelen gazdálkodási módszereket alkalmazni, amelyek az állatok, az emberek és a bolygó egészségét is veszélyeztetik.

De mint ahogy a ketrecben tartott állatok, úgy a vegánizmus sem válasz a bolygó egészségére. A vegán étrend rengeteg gabona és szójaültetvényt igényel, amelyek a nagyüzemi mezőgazdasági gyakorlat miatt tönkreteszik az ökoszisztémát. Ugyanakkor a legelő állatok képesek táplálni a kiürült talajt, és visszafordítani az elsivatagosodást.

6. Az igazi ételek többet érnek, mint az álételek

Hogy készül a sajt, a tej és a hús sajt, tej és hús nélkül? Hát mindenféle stabilizátor, gumi, sűrítőanyag és magasan feldolgozott fehérjekivonat segítségével.

Nézzük például az Earth Balance nevű terméket (a vegánoknál gyakran használt vajhelyettesítő).

  • Összetevői: pálmagyümölcs olaj, repceolaj, pórsáfrány olaj, lenmagolaj, olíva olaj, só, természetes aroma, borsófehérje, napraforgó lecitin, tejsav, annatto színezék.
  • A vaj összetevői: vaj.

Az emberiség évezredek óta eszik vajat. Repce olajat csupán a múlt században kezdtünk gyártani. A vaj egy természetes táplálék, míg a repceolaj egy torzszülött. A borsófehérje és a természetes aromák szintén magasan feldolgozott nem-ételek.

Szerencsére egyre többen kezdenek rájönni, hogy a magasan feldolgozott vegán termékek nem egészségesek, egyszerűen csak magasan feldolgozottak. És mégis sokan választják ezeket az opciókat.

7. A vegán étrend nem válasz az autoimmun betegségekre

Az autoimmun betegségek a 21. századra járványos méreteket öltöttek, csak Amerikában 50 millió embert érintenek. De tudta Ön, hogy étrenddel sokat lehet javítani rajtuk? Én élő példája vagyok ennek! Három évvel ezelőtt a fekélyes colitisem olyan állapotban volt, hogy az orvosaim ki akarták operálni a vastagbelemet. Ehelyett én úgy döntöttem, hogy mindent megteszek, ami csak természetes úton lehetséges, hogy meggyógyítsam magamat. Az étrendi változtatásaimnak köszönhetően mostanra teljesen tünetmentes vagyok, (és a vastagbelem a helyén van!).

Minden betegség a belekben kezdődik és minden betegség gyógyítását a belek egészségének javításával kell kezdeni. Az autoimmunitás esetében a belek áteresztőek, és bakteriális toxinok, emésztetlen fehérjék jutnak át rajta, ami problémás immunreakciót vált ki.

Az áteresztő bélszindróma gyógyításához bizonyos élelmiszereket ki kell vonni az étkezésből és a hangsúlyt a tápanyagdús ételekre kell helyezni. Az áteresztő belek gyógyításának két vezető szakértője - Dr. Natasha Campbell McBride és Sarah Ballantyne - maximálisan egyetértenek abban, hogy az állati forrásból származó táplálékok kihagyhatatlanok a gyógyulási folyamatból.

(A kukorica a rheumatoid arthritis egyik kiváltója, továbbá a béláteresztő szindrómát a hüvelyesekben található lektinek, és a gabona gluténja és WGA lektinje okozza.-Sz.G. megj.)

8. Ahhoz, hogy élj, életet kell elvenned

Sokan azért választják a növényi táplálkozást, mert kegyetlennek tartják az öldöklést. De bármit is eszünk, valami meghal. Például a mezei egerek elpusztulnak azért, hogy egy vegán tányérján kukoricapehely legyen reggelire.

Ezen kívül a növények is élőlények, akik képesek kommunikálni egymással és a környezetükkel. A legújabb feltételezések szerint a növények érzékelik, és reagálnak az emberi érzésekre.

Liz Wolf táplálkozási szakember tökéletesen foglalja ezt össze Eat the Yolks (Edd meg a sárgáját) című könyvében:

Ha tényleg úgy gondoljuk, hogy semmilyen élőlénynek nem szabadna meghalnia azért, hogy mi vacsorázzunk, akkor egyáltalán nem kéne ennünk. Ha abban hiszünk, hogy minden létforma egyforma tiszteletet érdemel, akkor miért nem tesszük egyenlővé magunkat azáltal, hogy elfogadjuk azt az elegáns tényt, , mint ahogy Nelson írja "minket ugyanaz az éhség hajt, mint ami bármilyen más élőlényt motivál, az erdő mókusait, a mezei egeret a tisztáson, a medvét a hegyoldalban, vagy az őzet a völgyben"?

9. A vegán étrendből hiányzik a B12 vitamin és a vas

Mint ahogy az A-, D3- és K2-vitaminnál, a jól felszívódó B12 és vas formula is csak állati táplálékban található. (Van itt egy ismétlődő minta, ugye?) A legmodernebb vizsgálati módszerekkel tesztelve megállapítható, hogy míg a vegánok 83% B12 hiányos, a mindenevőknél ez az arány csupán 5%.

És mi a helyzet a spirulinával és a sörélesztővel, mint B12 forrással? Chris Kresser írt egy nagyszerű bejegyzést a vegán étrendről és a vitaminhiányról:

Népszerű mítosz a vegetáriánusok és vegánok körében, hogy hozzá lehet jutni megfelelő B12 vitaminhoz a tengeri algákból, a fermentált szójából, a spirulinából, és a sörélesztőből. De a növényi táplálékok, amelyről azt feltételezik, hogy B12 -t tartalmaznak, valójában B12 analógokat, ún. kobamideket tartalmaznak, amelyek blokkolják és megnövelik az igényt a valódi B12-re.(4)

Kresser a vasról is értekezik a bejegyzésben. Míg a lencse vagy a zöld leveles zöldségek valóban tartalmaznak vasat, ez nem szívódik fel olyan jól, mint az állati táplálékból származó hem vas.

A vegetáriánusoknak és a vegánoknak alacsonyabbak a vasraktáraik, mint a mindenevőknek és [...] a vegetáriánus étrend 70%-al csökkenti a nem-hem vas felszívódását és 85%-al az össz vasfelszívódást.

10. Az állati zsírokban egyedülálló tápanyagok vannak

Hallott már arról, hogy a lenmag, a dió, a kendermag és a chia mag kiváló omega-3 források? Lehet, hogy ez igaz, de ezek a növények egy, a szervezet számára nem jól felszívható formáját (ALA) tartalmazzák az omega-3-nak.

Az ALA-t előbb át kell változtatni EPA és DHA formára, hogy a szervezet használni tudja. Sajnos az átváltás nagyon rossz hatékonyságú. Egy vizsgálat kimutatta, hogy a nők kb. az ALA 21%-t változtatják át EPA-vá és csupán a 9%-t DHA-vá. Férfiaknál még alacsonyabb a százalékarány.

Chris Kresser egy, a vegánok tápanyaghiányairól írt cikkében arra is rámutat, hogy "az ALA konverziója DHA-vá a cink, vas és piridoxin szinten is múlik, és ezek a tápanyagok eleve hiányosak a vegáknál."

A fenntartható tartásból származó állatok egyedülálló, növényi táplálékokban nem megtalálható tápanyagokkal látják el a szervezetünket:

az EPA és a DHA, az omega-3 zsírsav aktív formái nélkülözhetetlenek a kognitív funkciókhoz, és kizárólag állati forrásokban találhatóak (mint pl. az olajos halak).

  • A zsírban oldódó vitaminok A, D3 és K2 zsíros állati forrásokban találhatók (lásd fent).
  • A koleszterin, ez az egészséges hormonokhoz nélkülözhetetlen anyag, csak állati táplálékokból vehető fel. Igen, a szervezet maga is állít elő, de az étkezési koleszterin a jóllét egyik kulcsa, a memória, a máj és az emésztés fontos tápanyaga.

De a koleszterinben gazdag telített zsírok nem okoznak szívbetegséget? Nem! A telített zsírokat - a harmatgyenge kutatások és az etikátlan élelmiszerpolitika segítségével - helytelenül okolták a szívbetegségekért. Most már a főáram forrásai is ébredeznek és figyelembe veszik a valós tudományt. Például a Time Magazin 2014 júniusi számának ez volt a címlapján: "Egyen vajat! A tudósok felcímkézték a zsírt, mint ellenséget. Miért tévedtek?"

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre