Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Szendi Gábor: Dátha

Megjelent: Internet Kalauz 2002 január 28-30 old.

Telente minden újság, magazin, egészségügyi website megpróbálja rendkívül felcsigázóban előadni ugyanazt az uncsi szöveget, ami már tavaly sem tudott érdekes lenni. Jól ismersz minket, ha azt gondolod, hogy itt ezért valami más jön.

 

 

Persze, ha ismeretlenül cseng a nátha szó füleidnek, mondjuk most érkeztél Pápua Új-Guineából, ahol eddig nevelkedtél, nem árt a másnak közhelyszámba menő infókat begyűjteni mondjuk a www.pro-patiente.hu-n, a www.hazipatika.hu-n, esetleg a szakszerű www.sote.hu/htsz/ribari.htm-en. Persze kaphatsz néhány hajmeresztő tanácsot is egy-két elszabadult természetgyógyásztól, akik kihasználva a náthás webpolgár védtelenségét, megpróbálják rutin tanácsaikat úgy elsütni, mintha az speciálisan a nátha leküzdésére volna kitalálva, pedig ezt mondják pikkelysömörre és szívbetegségre is. Mondjuk azt is megtudhatod, hogy a náthavírus a szemben egy napig is elvan, aztán lesunnyog a könycsatornán és meg vagy fertőzve. Ez ellen csak az véd, ha télen csukott szemmel közlekedsz, nem beszélsz és nem fogsz kezet senkivel. Tulajdonképpen jobb ha visszamész Pápua Új-Guineába.

Ha maradsz, ne hallgass a mamádra, hogy "megcsap a hideg", mert pl. az Északi sarkon a hajóforgalommal együtt megszűnik a nátha is a kutatóbázisokon. A tanácsadó website-okat olvasgatva azt gondolhatod, ha Julia Roberts náthásan szájon akar csókolni, bizony nemet kell mondjál neki. Pedig van rá esélyed, hogy nem kapnád el tőle a náthát. Mert a náthával kapcsolatban az igazán érdekes kérdés az, hogy "miért pont én" és "miért pont most".

A kérdést tisztázandó a British Common Cold Study (Angol Nátha Vizsgálat) keretében 420 személyt toboroztak össze, különféle személyiségteszteket és stresszkérdőíveket töltettek ki velük, majd ötféle náthavírus egyikével megfertőzték őket. Kiderült, hogy akik tartós stresszhatás alatt görnyedtek, vagy huzamosabb negatív emocionális állapotban szenvedtek, sokkal valószínűbben betegedtek meg. A Pittsburg Common Cold Study-ban, a kutatók újabb áldozataikat vizsgálva, az is kiderült, hogy nem akármilyen stressz fokozza a nátha-veszélyt. A tartós munkahelyi nehézségek, az állandósult családi konfliktusok, vagy a szoros érzelmi kapcsolatok zavara kb. négyszeresére fokozza a benáthásodás veszélyét. Ha a személyiségjellemzőket nézzük, a magányosabb emberek sokkal hajlamosabbak a náthára, ami ugye paradoxonnak tűnik, hiszen kevesebb emberrel találkoznak. Ennek okát más kutatások magyarázzák meg; az immunrendszer aktivitását ugyanis a szociális támogatottság rendkívül módon fokozza; akit "többen szeretnek", annak jobb az immunvédekezése is. A másik meglepő eredmény, hogy az introvertált, vagyis zárkózott, visszahúzódóbb személyek szintén sokkal gyakrabban és könnyebben lesznek náthásak, míg az extrovertáltak védettebbek a náthával szemben.

Talán Te is azt gondolod, hogy a náthavírus kifejezetten rosszindulatú lény, mivel mindig kivárja, amikor éppen vizsgáznod kell, vagy éppen előkerült a határidős korbács a munkahelyeden. A kérdés már régen a kutatás homlokterében van, s a mindig kéznél lévő szerencsétlen orvos-egyetemistákat már agyonvizsgálták vizsgaidőszakban és azon kívül, disszertációírás előtt, alatt, után. Meg fogsz lepődni, de ezek a szívderítő időszakok bizony alaposan megtépázzák az immunrendszert, és ha Te náthavírus lennél, szerintem Te is élnél az alkalommal. Úgyhogy nem szabad rájuk haragudni, ők csak végzik a dolgukat. De sajnos tudunk még rosszabbat is. Van az az aggodalmaskodó típus (belőlük lesznek pl. a "sálazós" nagymamák), aki napszámban aggódik mindenen. Egy földrengés után (amin ugye van mit aggódni) összehasonlították őket immunológiai szempontból a happykkel, s kiderült, hogy még hónapok múltán is nagyon silány képet mutattak.

De van egy jó hírünk is; ha a lelkinyavalyák rontják az esélyeinket a náthával vívott ádáz küzdelemben, akkor minden gyógyhatás fokozhatja erőinket. Egy vizsgálatban, pl. a kampuszon csellengő egyetemistákat rádumálták arra, hogy a diákcentrumban írják le életük legtraumatikusabb élményét, s akiknek ez elég kifejezőre sikeredett, azok immunrendszere hónapokra szárnyakat kapott. Egy másik csapat hónapokig azon buzgólkodott, hogy jegyzetelje, milyen napja volt, miközben rendszeresen nyálmintát vettek tőlük, mivel a nyálban van a nátha-csata első frontvonala, s ha már itt gyengék vagyunk, könnyen elbukunk. Kiderült, hogy az immunrendszer naprakészen követte a hangulati ingadozásokat, megalapozva azt a tapasztalatot, hogy percek alatt be lehet náthásodni, ha elég nagy pofont kapunk az Élettől. De fordítva is igaz; egy spanyol vizsgálatban azt is igazolták, hogy akik általában jókedvűek, azokat fele olyan gyakran lepi meg a náthavírus.

Szóval, ha eddig a garázdálkodó természetgyógyászokra hallgattál, és élőflórás Jakupcsek-joghurttal, nyirokmasszázzsal, hagymateával próbálkoztál, jobb, ha szembenézel a ténnyel: az immunrendszer olyan, mint egy barométer, híven jelzi, ha gáz van. És ha gáz van, akkor hiába a kamillás lemosás, a köpölyözés vagy a vitaminbomba.

Van még egy erős tévhit, amit el kell oszlatni, és ez a sporttal kapcsolatos. Sok mindenre jó a sport, az ember mutogathatja a muszklijait, lenézheti a nyamvadtakat és csökkentheti a szívbetegség kockázatát. De nátha ellen nem jó, sőt kifejezetten rossz. Élsportolókat vizsgálva kiderült, hogy ezek sokkal gyakrabban náthásak, mint az őket tévében néző nyápicok. Maratoni távfutóknál a napi edzésadaggal arányosan nőtt a nátha kockázata. Ennek egyébként pofonegyszerű a magyarázata: a sport komoly stressz. Szerinted van mégy egy élőlény a Földön, aki szórakozásból ötven kilométereket fut, vagy kétszáz kilókat emelget? Épeszű állat még a préda után is csak addig vágtázik, amíg értelme van. Nem így a teremtés koronája; ő megvadultan ugrál, rohan, vérbenforgó szemekkel tépi a másikat, eszét vesztve tempózik a vízben. Mi másra gondolna ősi viszonyokra programozott agyunk, mint hogy valami nagy veszély, élet-halál küzdelem folyik ott kint. Elnézve a győztes és vesztes sportolókat, végül is jó a megfigyelés. Azt, hogy mi közben ezt sportnak neveztük el, arra nincsen agyunk felkészítve.

Na ezek után, egyáltalában megelőzhető-e a nátha?

Ha szent ember vagy, és reggeltől estig meditálsz, természetesen igen. Ha csökkenteni tudod magad körül a stresszt, akkor is csökken a náthaveszély. Láthatod, hogy az immunrendszer állapota a kulcskérdés. A rendszeresen relaxálók (mielőtt félreérted, ez egyfajta izomlazító, pihentető gyakorlat) nyálában pl. sokkal magasabb az ellenanyagszint, mint a zaklatott életűekében. De vannak immunserkentő anyagok is, mondjuk nem feltétlen azok, amiket a gyógyászati reklámújságokban ajánlgatnak. Azok közös vonása, hogy erősítik az immunrendszert és csökkentik a koleszterinszintet, legyen az valami bogyó, tengeri állat kivonat, vagy titokzatos afrikai fa vakaréka.
Ha tudományosan igazolt álláspontot akarsz képviselni, akkor a következőket mondhatjuk:

A C-vitamin állítólag egyáltalán nem használ a nátha megelőzésében, ezt egy rakás jól tervezett vizsgálattal igyekeztek igazolni. Ugyanakkor Linus Pauling, a Nobel díjat kétszer is (nem kártyán, mint Gorcsev Iván) elnyerő tudós vizsgálatai szerint már napi 1000 mg C-vitamin 45%-al csökkenti a nátha és influenza kialakulásának kockázatát. A kérdés, kinek higgyünk? Fel kell nyissam a szemedet, hogy a vitaminnak vannak ősi ellenségei. Ők annak a hívei, hogy a 60 mg C-vitamin bőven elég Neked, ne akarj olyan soká élni. Ez tényleg elég arra, hogy ne kapjál skorbutot. Más vizsgálatok azt kutatták, mi van, ha már leterített a nátha, és akkor kapsz észbe. Amikor a nátha első hat órájában óránként 1000 mg C vitamint kaptak az áldozatok, majd ezt követően naponta háromszor 1000 mg-ot, akkor 85%-al csökkentek a tüneteik. Az ortomolekulárisok, akik Linus követői, azt mondják, nátha esetén az ébren töltött órákban óránként 2000 mg C vitamint kapj be. Ha már nem bírja a gyomrod, akkor csökkentsd az adagot. Meg kell mondjam, ezt a kis részt cévitaminos részt időutazással írtam, mert ez 2007-es betét. Előre kellett ugorjak, mert kissé változtak (szerintem jó irányba) a nézeteim. Ma úgy látom, a Big Pharma jóval nagyobb veszély, mint a nátha, de mindkettő ellen véd, ha szeded a vitaminokat.

Egy 2001-es angol vizsgálat viszont azt bizonyította be, hogy fokhagyma kapszula szedése harmadára csökkentette le a nátha kialakulásának esélyét, és ha mégis kialakult fertőzés, a betegség gyorsabban és enyhébb tünetekkel zajlott le.
A cink több vizsgálat szerint hatásos a tünetek csökkentésében. Egy vizsgálatban cinktartalmú, ill. hatóanyag nélküli cukorkát szopogattak náthás egyedek, és a cinkelt személyeknél a nátha 4.4 napig tartott, míg az üres cukorkát szopogatóknál 7.6 napig, ami nem rossz eredmény.
Az echinacea vagy kasvirág elterjedten használatos mind a nátha megelőzésére, mind kezelésére. Egy 16 vizsgálatot áttekintő analízis arra a következtetésre jutott, hogy az echinacea ártani nem árt, talán még használ is. A tudomány persze nagyon skrupulózus, a gyógynövénybolt tulajdonosok meg túlságosan derülátók, úgyhogy a pénztárcád fog dönteni. Hasonló a helyzet minden egyéb ötlettel (lásd. pl. www.pro-patiente.hu/pp/tegy/lap/0101/20-21.html), melyek tudományosan nem igazolódtak (még) be, de ettől pláne lehet gátlástalanul mindenfélét ajánlgatni, elég csak mélyértelműen azt mondani, hogy "népi", vagy "alternatív", de ha még "holisztikus" is, akkor már nincs helye a kétkedésnek. Bevallom, ennek ellenére én csípem az echináciát, szedem is rendesen. A fene tudja, hogy aztán mennyire hat, mert saját magam nem lehetek saját magam kontrolcsoportja, vagyis nem tudom eldönteni, gyakrabban lennék-e náthás, ha nem szedném. Mivel csodaszer nincs, nincs soha 100%-os bizonyíték. Erre vannak a vizsgálatok. Amik viszont sokszor nem életszerűek, hiszen példul mérni kéne a stresszt, az egyéni nátha-hajlamot (bizti van ilyen, csak még nem kutatják).
De tényleg, hol jár a tudomány? Már lassan az AIDS-nek is megvan az ellenszere, ezek a kis pofátlan náthavírusok meg itt kellemetlenkednek?

Az új csodaszer már megvan, tremacarmra névre hallgat és a télen leggyakrabban náthát okozó un. rhinovírusok sejtekhez kötödését gátolja. Az első vizsgálatok biztatóak, de ha utcai árus akarja rád sózni, az még biztosan hamisítvány!

Mit is mondhatnánk tehát búcsúzóul? Ha Julia Roberts náthásan mégiscsak szájon akarna csókolni, gondold végig, elég stresszmentes-e az életed, van-e nálad cinktartalmú cukorka, és szedsz-e rendszeresen fokhagyma kapszulát. Ha ez utóbbi is fentáll, nemcsak a náthát, de Julia csókját is kivédted.

(Ha Julia Roberts már nem oly vonzó, jah, az idő rohan, nem bánom, a szöveg jelentéktelen módosításának tekintem, ha másról fantáziálsz.)

Tudod mit? bár Julia Robertset sem kapszulázva, sem más formában nem tudom szolgáltatni, a Vitaminkirálynál minden csodaszert beszerezhetsz. Aztán majd írd meg, hogyan vészelted át a telet!

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre