Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

A paleo étrend
rövidtávú hatása egészséges személyekre

Forrás: Österdahl M, Kocturk T, Koochek A, Wändell PE: Effects of a short-term intervention with a paleolithic diet in healthy volunteers. Eur J Clin Nutr. 2008 May;62(5):682-5

Fordítás, kivonat: Szendi Gábor

 

 

Megfogalmazódott az a hipotézis, hogy a vadászó-gyűjtögető étrend irányába tett változások jó hatással vannak az egészségre, különösen a kardiovaszkuláris betegségek megelőzésében. A paleo étrend kulcstényezői a sok zöldség, gyümölcs és húsfogyasztás; moderált mag- (dió, mogyoró, mandula, stb.), bogyó- és mézfogyasztás, alacsony gabonafélék fogyasztása és a tejtermékek, hüvelyesek, só, alkohol vagy finomított szénhidrátok teljes kerülése. Az alacsony sófogyasztástól várható a vérnyomás csökkenése. (Ez azonban csak az un. sóérzékeny emberekre igaz. -Sz.G. megj.). Egy korábbi ausztrál vizsgálatban markáns javulás következett be a szénhidrát és zsírmetabolizmusban a sokkal hagyományosabb étrendre való visszatéréskor. Egy nemrég megjelent vizsgálatban sertéseknél mutatták ki, hogy nő az inzulinérzékenység, csökken a C-reaktív fehérje és a vérnyomás ilyen étrendre. Keveset tudunk azonban arról, hogyan hat ez az étrend egészséges emberekre.

E vizsgálattal az volt a célunk, hogy megnézzük, hogyan hat három heti paleo étrend egészséges emberek antropometriai méreteire és anyagcseréjére. A diéta koncepciója nem az volt, hogy tökéletesen rekonstruáljuk a kőkori étrendet, hanem az, hogy kiiktassuk a modern étrend ártalmas hatásait, és az evolúciós irányelvek alapján könnyen elérhető ételekből állítsunk össze egészséges étrendet. Húsz önkéntesünk 20-40 közötti 10 férfi és 10 nő volt. Végül 14 személy fejezte be a vizsgálatot. Ezek közül mindössze csak egy maradt ki azért, mert nem bírta a diétát. Minden személy egészséges volt. Naplóban rögzítették, mit ettek.

Három tesztet végeztünk, a vizsgálat kezdetén, az első hét nap után és 21. nap végén.

Mértük többek közt a magasságot, súlyt, derékátmérőt, vérnyomást, 12 órás éhgyomri vércukrot, C-reaktív proteint, inzulint, zsírokat, fibrinogént, plazminogén aktivátor gátlót (PAI-1) és homociszteint. A glukóztoleranciát a HOMA2 modell alapján kalkuláltuk, amely az éhgyomri vércukorból és inzulinból számol.
A személyek jóllakásig ehettek a következő ételekből:
Minden fagyasztott és friss gyümölcsöt, bogyót és zöldséget, kivéve a hüvelyeseket, tartósított paradicsomot adalékanyagok nélkül nélkül, fagyasztott vagy friss sótlan halat és tengeri ételeket, sovány húsokat és vagdalt húsokat, nem sózott magvakat (kivéve a földimogyorót), használhattak friss citrom levet, lenmagolajat, repceolajat, ihattak kávét és teát (cukor, méz és tej nélkül), és minden sómentes fűszert használhattak.

Korlátozott mértékben, de megengedett étele voltak: szárított gyümölcsök (jóllakásig kétszer egy héten), sózott tengeri ételt (egyszer egy héten), krumplit (két közepes szemet naponta), mézet (hetente egyszer), tartósított húst (hetente egyszer), ásványvizet (ha a csapvíz nem volt elérhető)

Az eredmények szerint 36%-al csökkent a kalóriafelvétel, 23%-al a zsírfelvétel, ezen belül a telített zsíroké 52%-al csökkent, a szénhidrátok fogyasztása 53%-al csökkent, míg a koleszterin fogyasztás 68%-al nőtt.

A résztvevők három hét alatt átlagosan 2.3 kg-ot fogytak, testtömeg indexük 0.8-al csökkent, derékbőségük 1.5 cm-el lett kisebb, és az inzulinrezisztencia is csökkent.

Bár a sok elveszett adat és kiesett vizsgálati személy miatt a vizsgálati adatok nem általánosíthatók, az eredmények ígéretesek és további vizsgálatra sarkallóak.

 

 

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre