Tim Rees:
3 dolog, amit egyáltalán ne együnk

Forrás: Tim Rees: 3 Ingredients I Think You Should Give Up Forever A nutritionist's blunt advice on how to feel better and live longer

Fordította:Czárán Judit

Ezt kell tennünk a táplálkozástudományi szakértő szerint, ha jól akarjuk érezni magunkat a bőrünkben, és sokáig akarunk élni

 

A Google adatkezelési elvei

 

A születéskor várható élettartam mind az Egyesült Államokban (1), mind az Egyesült Királyságban (2) csökken. És itt nem valami átmeneti visszaesésről van szó, mint a múlt század elején, amikor egyszerre tombolt az I. világháború és a spanyolnátha járvány. Ez egy tendencia, ami 2015 óta tart. De vajon mi lehet az oka? És vajon mikor fog megfordulni?

Az oka elsősorban az, hogy egyre több ember szenved valamilyen krónikus betegségben. A WHO becslései szerint a számuk 2001 és 2020 között 57%-kal nőtt (3). Korábban a krónikus betegségek gyakoribbá válását a népesség elöregedésével hozták kapcsolatba. Úgy gondolták, hogy minél tovább él az ember, annál több betegség fogja megtámadni a szervezetét. Ma ezt már sokan nem így látják.

De mi mással magyarázható, hogy ennyi krónikus beteg van? És mit lehet tenni ellene?

Tápláljuk a testünket

Ebben a mi mostani lármás, stresszes, túlingerelt, anyagi javakat és boldogságot hajszoló, egész nap telefonáló, úristen hogy nézek ki ezen a fényképen világunkban mindenkinek szüksége van segítségre.

A cég általam ajánlott kedvezményes termékei itt tekinthetők meg


Táplálkozástudományi szakemberként én mindig azt szoktam mondani a hozzám fordulóknak, hogy a jó diéta legalább annyira szól arról, hogy mit ne együnk, mint arról, hogy mit együnk. A fejlett világban manapság az emberek egyszerre túltápláltak és alultápláltak. Mert amit megeszünk, annak nagy része szemét. Mindenki csak a bevitt kalóriákat számolja, és azt hiszi, ha abban nem lép túl egy bizonyos mennyiséget, akkor hurrá. És közben elfelejti, miért is eszünk valójában: azért, hogy a szervezetünk táplálékhoz jusson.

Ha megpróbál tápláló ételeket fogyasztani - amelyek manapság vagy nem divatosak, vagy az a hírük, hogy egy örökkévalóság elkészíteni őket - akkor a kalóriák magukat fogják számolni, és az egészségével sem kell annyit foglalkoznia.

De ha ön egy újrakezdés előtt inkább azt szeretné tudni, mit ne csináljon, akkor abban is tudok segíteni. Az alábbiakban felsorolom azt a három semmire sem jó ételt, amit, dobjon ki a kukába, hogy maradjon hely a gyomrában az igazi ételeknek.

1, Finomított gabonafélék

A legtöbb ún. ételszemétnek az alapanyaga valamilyen finomított gabona. Ha ezeket elkerüli, azzal távol tartja magát sok mindentől, amit alapból jobb lenne nem megenni.

Ezeknek ugyanis nagyon kicsi a tápértékük (4). Sokszor annyira, hogy szintetikus vitaminokkal és ásványi adagokkal dúsítják őket a tápanyaghiány ellensúlyozására. Gyakran halljuk, hogy a vitaminok és étrend-kiegészítők nem jók semmire (5). De akkor vajon miért ezekkel dúsítják az ételeinket? Nem furcsa?

Mi a fejlett világban a bőség zavarával küzdünk. Sokszor alig tudunk választani a rengeteg áru közül. És ez az élelmiszerek esetében is így van. De ha léteznek tápanyagokban gazdag élelmiszerek is, akkor miért választjuk mégis a finomított gabonaféléket, amilyen a kenyér vagy a tészta? Azért, mert az előbbieket nem szeretjük, az utóbbiakat meg igen?

Az alakor, a rozs, a tönkölybúza, a hajdina, a kamut és más régimódi gabonafélék sokkal egészségesebbek, mert kovászt használnak hozzájuk, és nem a modern pékélesztőket. Fermentálás hatására ugyanis az antitápanyagok lebomlanak, a valódi tápanyagok viszont emészthetőbbekké válnak, miáltal kevésbé okoznak emésztési stresszt. Próbálja ki! Újítson!A másik lehetőség az, hogy hagyja ki teljesen az étrendjéből a gabonaféléket (végtére is gabonahiányos emberről még nemigen hallottunk).

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Én nem különösebben vagyok oda a gabonafélékért. Szerintem az azokból az időkből származik, amikor gyakoriak voltak az éhínségek, mert sikerült kiirtanunk az igazán nagytestű, jóízű emlősök nagy részét, amelyek szimbiózisban éltek a buja zöld növényzettel. És akkor jött az elsivatagosodás, de ez már egy másik történet.

Ha csíráztatott gabonából készült kenyeret eszünk (ami bioboltokban kapható), vagy otthon csíráztatunk gabonát (beáztatjuk a szemeket, majd megvárjuk, hogy kihajtson), azzal csökkenthetjük a növényekben levő védő vegyületek mennyiségét, amelyeket összefoglalóan antitápanyagoknak nevezünk. Ezek egyike a glutén (6).

Ha nem érzi magát egészségesnek, akkor javaslom, hogy a gabonaféléket végleg felejtse el. Azoknak, akik tökéletesen egészségesek, talán nem ártanak - egy darabig. Én magam kizárólag csíráztatott gabonából készült kenyeret eszem, mert ez az egyetlen kenyérfajta, amitől nem érzem magam rosszul.

2, Hozzáadott cukor

Cukrot szinte mindenbe tesznek, amit eszünk. Már mogyoróvajat sem tud olyat venni az ember, amibe a gyártó ne tenne bele valamit, amitől nehezebb abbahagyni az evését.

A hozzáadott cukor fogyasztása - amelyet 68 különböző néven illetnek, hogy leplezzék, hogy cukorról van szó - a legjobb módja annak, hogy elhízzunk és betegek legyünk (7).

A cukorral nemcsak rengeteg plusz kalóriát veszünk magunkhoz, amit aztán nem tudunk elégetni - ágy, vonat, hivatal, vonat, kanapé, ágy, majd ugyanez másnap is - hanem a hormonháztartásunkba is naponta többször belepiszkálunk. És ezt a hormonháztartásunk nem szereti. Hogy egyszerűen fogalmazzunk, ettől a fajta életmódtól és táplálkozástól extra zsírréteg rakódik ránk, ami betegségeket okoz. Rengeteg féle betegséget (8).

Úgyhogy kerülje a hozzáadott cukrokat, és akkor máris kevesebb ételszemetet fog fogyasztani.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


3,Növényi olajak

A préselt növényi olajak az 1910-es években törtek be az életünkbe, amikor az előállításuk a korábbiaknál jóval olcsóbbá vált (9). De jó, ha tudja, hogy ezeket az olajakat olyan technológiával állítják elő, amit soha nem lett volna szabad kifejleszteni.

Első ránézésre úgy tűnik, mintha ezek az olajok értékes tápanyagokat tartalmaznának, ám annyi egészségügyi kockázatuk van, ami bőven meghaladja a hasznot, amit hajtanak. Egy a British Medical Journal-ban megjelent tanulmány szerint a telített zsírok helyettesítése növényi olajokkal 62%-kal növelte meg a bármilyen okból való elhalálozás, illetve 70%-kal a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát a kontrollcsoporthoz viszonyítva (10). Ez a vizsgálat a növényi olajok tekintetében elég meggyőző ok-okozati viszonyt tárt fel azokkal a korábbi táplálkozástudományi kutatásokkal szemben, amelyek csak "összefüggésről" tudtak beszámolni.

A 21. század fordulóján az emberek még napi rendszerességgel fogyasztottak állati eredetű zsírokat, a szívbetegség mégsem volt olyan gyakori, mint manapság (11), 1950-re viszont a leggyakoribb halálozási okká vált az Egyesült Államokban (12); mára pedig világszerte (13). Ám a fejlett országokban (14) ma a vezető halálok a rák (15), ami részben a rák gyakoribb előfordulásával magyarázható (16), részben pedig azzal, hogy a sürgősségi ellátás javulásával (17) több szívrohamon átesett ember életét tudják megmenteni, mint korábban.

Sajnos a növényi olajoknak nagy szerepük van a rák kialakulásában is (18). Egérkísérletekben kimutatták, hogy kétszer annyi rosszindulatú daganat alakult ki azokban az egerekben, amelyeket növényi olajakkal etettek, mint azokban, akik halolajat kaptak (19). Egy másik rágcsálókon végzett vizsgálatból pedig az derül ki, hogy a növényi olajak fogyasztása akadályozza a sejthalál (apoptózis) normális és egészséges folyamatát, aminek eredményeképpen az állatokban vastagbél rák alakul ki (20).

Egyszerűen szólva nálam az az aranyszabály, hogy ha egy olaj olyan dologból származik, ami magától nem olajos, akkor azt nem eszem meg - soha.

A repce (21), a szójabab (22), a kukorica olaj, a sáfrány (24) és a margarinok (25) amelyeket gyakran hidrogéneznek (26) és többszörösen hevítenek (27), nem olajosak a modern gyártási eljárások nélkül. Viszont ezek az eljárások teszik őket olcsóvá és mindenütt jelenlevővé.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


A legnagyobb baj a növényi olajokkal az, hogy értékes, többszörösen telítetlen omega-6 molekulái könnyen tönkremennek a feldolgozás során (28). Ezen kívül palackozás után kifejezetten sérülékenyek az oxigén és a napsugárzás hatásaival szemben (29). Ezek a károsodások a molekulákat reaktívakká és gyulladáskeltővé teszik (30).

A növényi olajok igazi báránybőrbe bújt farkasok - úgy adják őket el nekünk, mintha jót tennének velünk, holott valójában szíven szúrnak minket. Ezek a vackok egyszerűen nem ételek, úgyhogy ne együk őket. Úgyhogy a tűzhelye mellett levő nagy műanyag palack olajat most rögtön dobja ki, vagy használja a biciklije megolajozásához, mert másra nem jó.

Ha ezt a három dolgot - a finomított gabonaféléket, a hozzáadott cukrot és növényi olajakat - együtt fogyasztja, például fánk formájában, amely kétségtelenül csábítóan tud mosolyogni és isteni íze is van, azzal garantáltan megrövidíti az életét és rontja az életminőségét.

Ne várjon hétfőig, jövő hónapig, nagyböjtig, vagy ki tudja meddig a változtatással. Kezdje el most! Hagyja abba most rögtön a nassolást, mert a nassolnivalókban van a legtöbb a fent említett veszélyes cuccokból. És ha ezek válnak a fő étkezésévé - nos, akkor előbb-utóbb tényleg nagy bajba kerül.

Gondolkozzon el rajta, mekkora a szerepük ezeknek a dolgoknak az életében. Győződjön meg róla, hogy amit eszik, az valóban gazdag tápanyagokban, és szánjon több időt a konyhára. Mert ha nem teszi, akkor majd a betegség fog rá időt teremteni (31).

Képzelje el magát

Képzelje el magát három hónap múlva. Sikeresen eltávolított az étrendjéből minden ételszemetet, és pompásan érzi magát. Belefér a régi farmerjába, amit még egyetemista korában hordott (kár hogy közben levágta a szárát), a bőre ragyog, majd szétveti az energia és a főnöke is nagyon elégedett a teljesítményével.

Ne hagyja, hogy az ételszemét megfossza attól, hogy így élhessen.

 

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

  • 1. https://www.cdc.gov/nchs/data/databriefs/db328-h.pdf
  • 2. https://www.actuaries.org.uk/news-and-insights/media-centre/media-releases-and-statements/longer-term-influences-driving-lower-life-expectancy-projections
  • 3. https://www.who.int/nutrition/topics/2_background/en/
  • 4. https://link.springer.com/article/10.1007/BF01092134
  • 5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK11761/
  • 6. https://www.usnews.com/news/health-care-news/articles/2018-05-29/study-vitamin-supplements-dont-provide-health-benefits
  • 7. https://link.springer.com/article/10.1007/BF02196388
  • 8. https://academic.oup.com/ajcn/article/86/4/899/4649308
  • 9. https://www.webmd.com/diet/obesity/obesity-health-risks#1
  • 10. https://patents.google.com/patent/US5077071A/en
  • 11. https://www.bmj.com/content/346/bmj.f903
  • 12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24811552
  • 13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24811552
  • 14. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death
  • 15. https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2819%2932007-0/fulltext
  • 16. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.3322/caac.20107
  • 17. https://www.cancer.gov/about-cancer/understanding/statistics
  • 18. https://dcri.org/aha-2017-emergency-care/
  • 19. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2444340917001170
  • 20. https://academic.oup.com/jnci/article-abstract/85/21/1743/909406
  • 21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15522837
  • 22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3215974/
  • 23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22974219
  • 24. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4808858/
  • 25. http://www.scielo.br/pdf/ijcs/v30n6/2359-4802-ijcs-20170075.pdf
  • 26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26268692
  • 27. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24632108
  • 28. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1541-4337.2006.00009.x
  • 29. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6024720/
  • 30. https://openheart.bmj.com/content/5/2/e000898
  • 31. http://tim-rees.com/quick-list-info/