Sinem Günel:
7 dolog, amit nem kéne csinálnod reggel.
És ötletek a helyettesítésükre

Fordította:Czárán Judit

Forrás: Sinem Günel: 7 Things You Should Never Do in the Morning And what to do instead.

"Ha egy órát elvesztünk a reggelből, az egész napot annak a keresésével fogjuk tölteni."

 

A Google adatkezelési elvei

 

Előfordult már veled, hogy este hatkor azzal a gondolattal ültél le, hogy bár tevékeny napod volt, mégsem voltál túl hatékony?

Ha úgy érzed, hogy a napok csak úgy eltelnek, valószínű, hogy az időd nagy részét nem megfelelő dolgokkal töltöd, és a reggel a legveszélyesebb napszak, amit elpazarolhatsz.

Ahogy Richard Whately mondta: "Ha egy órát elvesztünk a reggelből, az egész napot annak a keresésével fogjuk tölteni."

Ha a reggelt nem megfelelő dolgokkal töltöd, akkor valószínűleg elveszted az energiádat, a motivációdat és az akaraterődet, hogy a nap többi részében értelmes dolgokkal foglalkozz. A következő szokások kiküszöbölésével azonban jut időd azokra a döntésekre, feladatokra és emberekre, akik vagy amik fontosak neked.

A nap megtervezése

Ha nem sikerül a tervezés, a kivitelezés sem fog, viszont, ha a nap első perceit a napod megtervezésével töltöd, azzal rengeteg értékes energiát pazarolsz egy ismétlődő feladatra. Gyakori tanács a hatékonyság növelésére, hogy "írjunk listát a tennivalóinkról, hogy ne essen szét a napunk", de azt sokan figyelmen kívül hagyják, hogy ha reggel készítjük el ezt a listád, az már késő.

Igen, az összeszedettség kulcsfontosságú a teljes értékű élethez, de nem ezzel kéne kezdenünk a napot kora reggel. A terveinknek érdemes késznek lenniük mire felkelünk, különben a mentális energiánkat a feladatok sorrendjének kialakítására fordítjuk és nem a megvalósításukra.

Ha konkrét tervekkel ébredünk, az segít tisztábban látni, mit és hogyan akarunk elérni a nap folyamán, és könnyebben is tudunk rájuk fókuszálni.

Mit tegyünk helyette?

Ha a legtöbbet akarod kihozni a napodból, rendezd sorrendbe a feladataidat előző nap lefekvés előtt.

Amikor reggel felébredsz, a napi terveidnek és menetrendednek már kész kell lennie, arra várva, hogy elvégezd a teendőidet. Ne hagyd, hogy túlterheltnek érezd magad a nap korai óráiban, légy előrelátó és rendezd sorba a feladataidat este.

Nincs jobb érzés, mintha azzal a tudattal bújsz este ágyba, hogy készen állsz a következő nap kihívásaira. Amikor a napi beosztásodat és feladataidat tervezed, minimalizáld a listát, egy pár fontos feladatnál ne tervezz többet egy napra.

Én a napi beosztásomat egy egyszerű módszerrel rendszerezem: mindig van egy "to do listám" (tennivalók listája). Ezzel biztosítom, hogy 3-5 fontos feladat elvégzésénél nem tűzök ki többet egy napra. Amikor ennél többet próbáltam egy napba sűríteni, túlterheltté és stresszessé váltam. Ez a szám természetesen függ attól, hogy milyen feladatokat szeretnél elvégezni, és változhat a projektjeidtől függően, de napi maximum 3-5 kitűzött feladat általában jó kezdet lehet.

Panaszkodás

Gyakran nem is vesszük észre azokat a negatív interakciókat és gondolatokat, amik akár órákra is eluralhatnak minket. Sokan természetesnek veszik, hogy a reggeli rutin részeként panaszkodjanak az időjárásról, politikáról vagy a munkájukról. De, ha azzal kezded a napod, hogy a munkádról, a partneredről, a családodról vagy másról panaszkodsz, magaddal viszed a rossz hangulatot, ami pár órára biztos, de akár egész napra is veled marad. A panaszkodással az akadályokra és a problémákra fókuszálunk, ahelyett, hogy a lehetőségeket keresnénk. Ilyenkor mondják az emberre, hogy bal lábbal kelt fel.

Mit tegyünk helyette?

A szavaink és gondolataink nemcsak a motivációnkat befolyásolják, hanem az egész lelkiállapotunkat. Ha panaszkodással kezdjük a napot, akkor a nap további részében is mindig fogunk találni újabb és újabb dolgokat, amikre panaszkodhatunk. Nem azért, mert tényleg annyira sok minden van, ami okot adna a panaszkodásra, hanem mert annyira fókuszálunk rájuk.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


(Személyes élményem: amikor a Magatartástudományi Intézetben dolgoztam, szerdánként találkoztam szobatársnőmmel, akivel szinte minden alkalommal az intézet negatív légköréről, a főnöknő kedvenceiről, a munkánk hiábavalóságáról kezdtünk beszélgetni, és a végére egyre keserűbben láttam a világot. Egy nap azt mondtam neki: Zsuzsi! Fogadjuk meg, hogy többé nem panaszkodunk, mert csak a kedvünk romlik el, de ettől semmi nem változik. Sz.G. megj.)

Ellenben, ha az élet derűs oldalára koncentrálunk, akkor még több vidámságra okot adó dologgal fogunk találkozni, amitől jobb kedvünk lesz. Ezért kell az elmét edzeni, hogy már kora reggel a jó dolgokra figyeljünk. Ahelyett, hogy azokat a dolgokat keresnénk, amik miatt panaszkodhatnánk, koncentráljunk inkább azokra, amikért hálásak lehetünk.

Én magam évek óta vezetek hálanaplót, ugyanis számomra messze ez a leghatékonyabb eszköz, hogy megemeljem az energiaszintemet, hogy kimozduljak az enerváltságból, motiválatlanságból és lustaságból, és hogy hálásnak és boldognak érezzem magam minden egyes reggel.

Ehhez csak egy apró jegyzetfüzetre van szükség, és arra, hogy a reggeli rutin részeként az ember leírja, miért hálás. Én általában 15-20 tételt szoktam a listára írni, de te kezdhetsz hárommal, és fokozatosan növelheted a tételek számát. Eleinte a hálanapló kicsit szokatlannak tűnhet, de gyorsan hozzá lehet szokni, és már pár nap után érezheted a hasznát. Ha nincsenek ötleteid, mit írj a listára, akkor kezdd a nyilvánvaló, de gyakran figyelmen kívül hagyott dolgokkal. Például ilyenekre gondolok:

  • Hálás vagyok, hogy egészséges vagyok.
  • Hálás vagyok az otthonomért.
  • Hálás vagyok a családomért.
  • Hálás vagyok, hogy van mit ennem és innom.
  • Hálás vagyok, amiért van hol laknom.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Azonnal kezdjünk tevékenykedni

A reggelek tökéletesek arra, hogy foglalkozz az egészségeddel és inspirálódj. A legtöbb ember nehezen tud pozitív szokásokat beépíteni a munkanapjába, ha nem ezzel kezdi a napot. Általában úgy ébredünk, hogy éppen csak beérünk a munkahelyünkre, mert lusták vagyunk hozzá, hogy korábban keljünk fel. Pedig az igazság az, hogy egy pár perccel több alvástól csak lustábbak és lassúbbak leszünk, és romlik a produktivitásunk.

Mit tegyünk helyette?

Ahelyett, hogy ébredés után rögtön munkába rohannánk, töltsünk egy kis időt olyan tevékenységekkel, amelyek jót tesznek a fizikai és mentális egészségünknek. Reggel könnyebb időt szakítani rá, hogy törődjünk egy kicsit magunkkal, mert később más dolgokra kell figyelnünk. Ne bízz a koffeinben, hogy az majd felébreszt, helyette kelj fel 30 perccel korábban, és csinálj valamit, ami jót teszt a testednek, a lelkednek és az elmédnek.

Túl sok döntéshozás

A legbiztosabb módja, hogy elpazarold az energiádat, ha túl sok döntést hozol közvetlenül ébredés után.

Ez magában foglalja a következőket:

  • eldönteni, hogy mi fogsz felvenni
  • mit egyél reggelire
  • mikor kell elindulni, hogy elérd a buszt, vagy elérj egy találkozót
  • melyik projekteken vagy feladatokon dolgozz
  • mikor menj edzeni
  • és még sok mást

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Bár ezek a döntések nem tűnnek túl nagy kihívásnak, összeadódva hatalmas mentális energia-befektetést igényelnek.

Mit tegyünk helyette?

A legfontosabb reggel az, hogy kerüld a mentális zűrzavart és adj lehetőséget az agyadnak, hogy fellélegezzen.

Ha túl sok vagy túl nehéz döntést hozol közvetlenül ébredés után, azzal elpazarolod a mentális energiáidat, és ennek az akaraterőd látja kárát a nap további részében. Inkább hozd meg ezeket az apró döntéseket mielőtt elmész aludni: tervezd meg mit veszel fel másnap, döntsd el mit fogsz reggelizni, gondold végig a tennivalóidat és rangsorold a feladataidat.

Nincs jobb érzés, mint arra ébredni, hogy kész vagy egy nagyszerű és sikeres napra. Továbbá, ha felkészült vagy, sikeresebben tudsz gondoskodni a testedről és elmédről is reggel.

A szundi gomb nyomogatása

Már vártad ezt a pontot a listán, igaz?

(A telefonos ébresztőn van "Szundi" gomb, amivel el lehet odázni a felkelést.) Bár olyan mintha a szundi gomb nyomogatásával szívességet tennél magadnak, a valóságban ennek az ellenkezője igaz. A szundizással beleegyezel, hogy kevesebb időt töltesz fontos dolgokkal, valamint a nap első eseménye egy kudarcos élmény lesz.

A szundizás igazából stresszt okoz, és minden egyes alkalommal megöli a motivációt. Ezen kívül az alvásminőségünkre is hatással van, ugyanis ahelyett, hogy feltöltene, még fáradtabbak leszünk tőle.

Mit tegyünk helyette?

Ha jót akarsz magadnak, ébredj szundi nélkül. Tudom, hogy nem egyszerű. Én így hagytam fel vele:

Vagy a nappaliba teszem a telefonomat, hogy mindenképpen fel kelljen kelnem, hogy kinyomjam az ébresztő funkciót, vagy egy hajnalszimulátor ébresztőórát állítok be az ágy másik végébe, hogy mindenképpen felkeljek, ha csörög. Bármelyik módszert használom, mindenképp fel kell kelnem és meg kell mozdulnom, és ha már egyszer kiszálltam az ágyból, valószínűleg nem fogok visszaaludni többet.

Telefonos alkalmazások is léteznek, amelyek nem hagyják abba a csörgést, amíg nem mész ki a fürdőszobába, és nem készítesz egy fotót a mosdókagylóról, vagy nem szkennelsz be egy bizonyos tárgyat a lakásodból. Időnként a siker titka az önbecsapásban rejlik.

Elkalandozás a szociális média világában

Ha a szociális hálód végigpörgetése része a reggeli rutinodnak, lényegében megölöd a fókuszáló képességedet. Ez ugyanúgy igaz a hírolvasásra, mint az e-mailek megnyitására. Azzal nincs semmi baj, hogy naprakész akarsz lenni a világ eseményeit illetően, de semmi szükség rá, hogy ezzel kezdd a napot. Ha hírekkel, friss információkkal és negatív dolgokkal indítjuk a reggelt, magunkkal visszük ezt a borús energiát egész napra.

A felületes szörfözés az interneten több időbe és energiába kerül, mint gondolnád.

Mit tegyünk helyette?

Ha tényleg muszáj megnézned a telefonod, legalább arról gondoskodj, hogy pozitív tartalmakat pörgess végig. Ha például motiváló oldalakat követsz az Instagramon vagy a Pinteresten, nyomorúság helyett pozitív dolgokra hangolhatod az elméd a reggeli telefonhasználattal. Én külön Pinterest fiókot használok, amit végigpörgetek, ha reggel inspirációhiányom van. Ez segít, hogy vizuálisan emlékeztessem magam, hogy miért csinálom, amit csinálok, és miért akarom a legjobbat kihozni magamból minden egyes nap.

Jobb alternatíva azonban, ha könyvolvasással, podcast hallgatással vagy felemelő videók nézésével táplálod az elméd.

Teletömni a tested cukorral

Jordan Peterson 12 szabály az életre című könyvében leírja, hogy a kliensei némi szorongást tapasztaltak, amikor a magas szénhidrát és cukortartalmú reggeliről a magas zsír- és fehérjetartalmúra váltottak. Az egyszerű szénhidrátokat és cukrokat túl gyorsan emésztjük meg, ami hirtelen vércukorszint emelkedést, majd gyors visszaesést okoz. Sajnos a legtöbb ember hozzászokott a magas szénhidrát- és cukortartalmú reggelikhez, mint például a müzlik, a péksütemények és a szendvicsek. A szomorú igazság az, hogy a legtöbb tipikus reggeli étel negatív hatással van mind a mentális, mind a fizikai jóllétünkre.

Hosszútávon ez nemcsak teljesítménycsökkenést és energiahiányt okoz, hanem elhízáshoz és számos egészségügyi problémához is vezet.

Mit tegyünk helyette?

A legegyszerűbben úgy tudsz odafigyelni rá, hogy mit reggelizel, úgy tudod elérni, hogy az ne kártékony, hanem jótékony hatással legyen rád, ha előre elkészíted. Az étkezések előkészítése az egyik legkifizetődőbb dolog, amire rászoktam: időt, pénzt és hihetetlen mennyiségű mentális energiát takaríthatsz meg vele, nem is beszélve arról, hogy milyen jót tesz a testednek, ha egészséges ételeket táplálod.

Záró gondolatok

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


A reggeli tevékenységeknek energiával kell feltölteniük az embert, hogy a nap folyamán frissek és hatékonyak legyünk. A jó élethez jó szokások kellenek, márpedig a reggeleinknek különösen nagy hatásuk van az életminőségünkre.

Ahogy Daniel Handler mondja: "Ahogy a reggeledet töltöd, az gyakran elárulja milyen napod lesz." Ha komolyan gondolod, hogy az életedet egy kicsit magasabb szinten akarod élni, és hogy a legjobbat akarod kihozni magadból, akkor kezdd el ezt a hét bűnt kiiktatni a reggeleidből. Ha sikerül, egészen biztosan egészségesebbnek, hatékonyabbnak és boldogabbnak érzed majd magad.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre