Robert Roy Britt:
7 mítosz a sportolásról

Fordította:Czárán Judit

Forrás:Robert Roy Britt: 7 Big Exercise Myths

Avagy miért természetes a lustaság?

 

A Google adatkezelési elvei

 


Daniel Lieberman, PhD, a Harvard egyetem egyik evolúcióbiológusa és paleoantropológusa pár nappal ezelőtt egy pokolian hideg massachusetts-i reggelen nem érzett késztetést, hogy nekiinduljon a szokásos öt mérföldes kocogásának. "Nem akartam elhagyni a házat, helyette 45 percen keresztül nyafogtam és panaszkodtam a feleségemnek" - emlékszik vissza. Persze a mozgás egészségre gyakorolt pozitív hatásainak szakértőjeként Lieberman tisztában van vele, hogy az olyan természetes mozgásformák helyett, mint a vadászás és a gyűjtögetés - amelyekhez eredetileg adaptálódott a szervezetünk - olyan természetellenes testmozgások végzésére van szükség, mint például a kocogás vagy a súlyemelés. Végül rávette magát, hogy elinduljon, nagy nehezen végigvonszolta magát az első mérföldön, de aztán lendületbe jött, majd a kocogás befejezésekor már úgy érezte, megérte leküzdeni a lustaságát, már csak a mozgás által az agyában generált örömet okozó vegyületek miatt is. (1)

A cég általam ajánlott kedvezményes termékei itt tekinthetők meg


Lieberman normális időkben a világot járja kutatóként, és amikor a reggeli kocogására indul egy másik kontinensen egy-egy távoli faluban, a vadászó-gyűjtögető emberek gyakran csak ülnek és értetlenül bámulnak rá, rázzák a fejüket, sőt még nevetnek is rajta, amiért önszántából olyan testmozgást végez, amire nincs szüksége sem az életben maradáshoz, sem a szaporodáshoz.

"A testmozgás olyan, mint az algebratanulás. Hasznos tud lenni, de nem erre szelektálódtunk."

A tanzán Hadza törzs női és férfi tagjainak - akik a világ egyik legtöbbet tanulmányozott vadászó-gyűjtögető közösségét alkotják - fogalmuk sincs, hogy a modernebb társadalmakban élő emberek mit hívnak testmozgásnak. (2) Ők jellemzően 5-10 mérföldet tesznek meg naponta, hogy ételt tudjanak tenni az "asztalra", és a napjuk többi részét könnyű tevékenységekkel és üldögéléssel töltik, magyarázza Lieberman új könyvében, melynek címe Testmozgással: Hogy tud egészséges lenni és örömet okozni valami, amire nem szelektálódtunk az evolúció során? (3)

A Hadzáknál és más vadászó-gyűjtögető törzseknél azok, akik magas kort élnek meg, általában idősen is egészségesek és aktívak maradnak, ellentétben a modern nyugati társadalmak többnyire kevéssé mozgékony öregjeivel, akik nagy arányban szenvednek szívbetegségben, cukorbetegségben, ízületi gyulladásban és más krónikus betegségekben, amelyek kiszívják belőlük az erőt. (4)

De ha a fizikai aktivitás tényleg olyan jót tesz nekünk, ahogy azt az elsöprő bizonyítékok mutatják, akkor miért utál mégis olyan sok ember mozogni? (6)

"Mert abnormális" - mondja Lieberman az Elemental-nak. "A testmozgás olyan, mint az algebratanulás. Hasznos tud lenni, de nem erre szelektálódtunk." Inkább, mint mondja, arra, hogy járjunk, fussunk, táncoljunk, ássunk, és más olyan dolgokat csináljunk, amelyek szükségesek vagy örömöt okoznak, viszont kerüljük a felesleges erőfeszítést.

Lieberman egy interjúban tisztázza, hogy nekünk, modern embereknek tényleg törekednünk kéne rá, hogy fizikailag aktívak legyünk, de sok mítoszt lerombol a sportolás fogalmával kapcsolatban.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Az első mítosz: Arra szelektálódtunk, hogy mozogjunk

Lieberman: "A sport olyan fizikai aktivitás, amit az egészségünk és fittségünk érdekében végzünk. Teljesen világos, hogy egészen az utóbbi időkig a sportolás nem volt külön tevékenység, mert az embereknek fizikailag aktívaknak kellett lenniük, ha életben akartak maradni. Ha véges mennyiségű energiád van, választanod kell, hogy mire használod fel. És minden olyan kalória, amit sportolás során égetsz el, nem a túlélésedet vagy a szaporodásodat szolgálja. A természetes kiválasztódás nem arra készített fel minket, hogy öt kilométeres fölösleges futkározásra, vagy súlyok céltalan emelgetésére fordítsuk az energiánkat." (6)

 

A második mítosz: A lustaság természetellenes

"Az, hogy szükségtelen fizikai aktivitással ne égessünk kalóriát, ösztönös. Ezért aztán a sportolástól való ódzkodás igazából nem lustaság, hanem nagyon is normális. Ha valaki egy szelet csokitorta és egy répa közül a répát választja, az nem tekinthető teljesen normálisnak. Ugyanis majdnem mindenki a csokitortát választja, mert az evolúció során arra szelektálódtunk, hogy annyi energiát vegyünk magunkhoz, amennyit csak tudunk. Ha a csokitortát preferáljuk, az nem azt jelenti, hogy falánkak vagyunk, és ha a mozgólépcső és a lépcső közül a mozgólépcsőt választjuk az sem jelenti azt, hogy lusták vagyunk,."

 

A harmadik mítosz: Az ülés eredendően egészségtelen

Lieberman: "Az ülés nem eredendően egészségtelen, a széked nem akar megölni téged. Az üléssel kapcsolatos kutatási eredmények, amelyek szerint az ülés ártalmas, csak korrelációk, nem kauzalitások. (7) Ez az egész annak a szűklátókörűségnek az eredménye, hogy mindig csak a nyugatot vizsgáljuk. A Hadza törzs is ül annyit, amennyit mi. Szóval nincs semmi abnormális az ülésben."

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


(A könyvében Liebermna részben a modern székekben látja a problémát és abban a tendenciában, hogy órákig ülünk bennük anélkül, hogy megmozdulnánk. (8) Megjegyzi, hogy ő nem tud hosszan guggolni, ahogy a Hudza törzs tagjai gyakran teszik, mert ehhez számos olyan izomra van szükség, amelyek nála nem fejlődtek ki. Idéz abból a kutatásból is, amely szerint Kenyában azoknak a vidéki tinédzsereknek, akik ritkán ültek háttámlás széken, 41%-kal erősebb a hátuk, mint a városban élő társaiknak, akik támlás székeket használtak.)

"A természetes kiválasztódás nem arra készített fel minket, hogy öt kilométeres fölösleges futkározásra, vagy súlyok céltalan emelgetésére fordítsuk az energiánkat."

A negyedik mítosz: Az őseink gyorsak és erősek voltak, és a végtelenségig képesek voltak futni

Lieberman: "Van egy olyan mítosz, hogy az őseink ki voltak gyúrva. Ez nemcsak hogy nem igaz, de limitált energiaforrások mellett kifejezetten rossz ötlet is lett volna túl erőseknek lenniük, mert a túl sok izom növeli az energiaigényt, és nincs is feltétlenül plusz haszna. Találkoztam vadászó-gyűjtögető emberekkel, akik kétségtelenül nem voltak gyengék. Fittek voltak és erősek, ráadásul alacsony a testzsír szintjük, így tényleg látszanak az izmaik. De egyáltalán nem szuper erősek. Az őseink nem voltak szuper erősek, mint ahogy nem is voltak szuper gyorsak, és nem futottak le őrült távolságokat. Csak egy kicsit dolgoztatták meg a testüket, de annak a kicsinek rendkívüli hatása van, ha egész életében csinálja az ember. "

 

Az ötödik mítosz: Szimpla gyaloglással nem lehet fogyni

Lieberman: "Mindenki azt mondja, hogy fogyni csak diétázással lehet. De ha nem siet az ember, hanem lassan, megfontoltan csinálja, élvezve a testmozgás minden előnyös hatását, akkor lehet fogyni gyaloglással is. (10) Az egyetlen hátránya a dolognak, hogy ez nem lesz gyors folyamat és nem biztos, hogy sok súlyt tudsz általa veszíteni. Egy másik fontos kérdés, amit gyakran figyelmen kívül hagynak, hogy a diétázásnak két aspektusa van. A fogyás csak az egyik dolog, a súly megtartása bizonyos értelemben még fontosabb probléma. Pontosan ezért mutat rá minden vizsgálat, hogy a fizikai aktivitás tényleg fontos, mert az a leghatékonyabb eszköz a súlygyarapodás és a visszahízás megelőzésében. "(11)

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


 

A hatodik mítosz: Természetes, hogy ahogy öregszünk, csökken a fizikai aktivitásunk szintje

Lieberman: "A testmozgás olyan gyógyító és védő mechanizmusokat indít be, amelyek nemhogy kevésbé fontosak, hanem még fontosabbak a kor előrehaladtával. A vadászó-gyűjtögető társadalmakban a nagymamák gyakran keményebben dolgoznak, mint az anyák. Több órát töltenek fizikai munkával, mint a lányaik, mert nekik már nincsenek kisgyerekeik, akik rajtuk lógnak. És a gyaloglási sebességük sem csökken. Ott voltam, és láttam ezeket a nagymamákat és meg kell mondanom, hogy hatalmas súlyokat cipelnek."

"Mindenkinek jogában áll nem sportolni, ha nem szeretne, ebben nincs semmi abnormális, emiatt senkinek nem kell rosszul éreznie magát."

 

A hetedik mítosz: Létezik optimális mennyiségű és fajtájú testmozgás

Lieberman: "Szeretünk recepteket adni, igaz? Ez része a testmozgás medikalizálásának. (12) Csináld ezt; csináld azt. Csak az a baj, hogy nincs egyetlen tökéletes recept. (13) Természetesen nem kérdés, hogy valamennyi testmozgás jobb, mint a semennyi, de az adag-hatás görbe egyénenként nagyon különböző, és a vágyott kimenetel szempontjából is különbözni fog. Aggódsz a szívbetegség, a rák, az Alzheimer-kór vagy a csontritkulás miatt? Férfi vagy nő vagy? Külvárosban élsz vagy a városban? Az egészségügyi miniszter egy minimum követelményt állított fel - végezzünk 150 perc testmozgást minden héten. Ez persze csak egy szám, ami többé-kevésbé légből kapott. Van olyan adat, amely szerint 150 perc mozgás hetente 50%-kal csökkenti az átlagember (idő előtti) halálát, de ezek a számok nincsenek kőbe vésve. Kevesebb testmozgás is jótékony hatású lehet, de előfordulhat, hogy több haszna lesz, ha többet végzel." (14)

A sportolás medikalizálása a mozgás fontosságát hangsúlyozza, üzletté válása pedig kényelmessé és profitábilissá teszi azt, ami hasznos, sőt szükséges ahhoz, hogy a modern élet passzivitását ellensúlyozza - mutat rá Lieberman. De vannak hátulütői is. A testmozgás legjobb esetben is csak ritkán nagyobb móka vagy kielégítőbb tevékenység, mint a vadászat, a gyűjtögetés vagy a játék. Legrosszabb esetben: "Azok, akik nem sportolnak, rosszul érzik magukat emiatt, szégyellik és hibáztatják magukat. Sokuknak elege van abból, hogy 'terrorizálják' és kioktatják őket." - mondja. "Mindenkinek jogában áll nem sportolni, ha nem szeretne, ebben nincs semmi abnormális, emiatt senkinek nem kell rosszul éreznie magát."

Ehelyett Lieberman azt javasolja, hogy fontoljuk meg a gyakoribb testmozgás előnyeit. (15) Egészséges diétával egybekötve a testmozgás támogatja az immunrendszert (16), továbbá lassítja (17) vagy visszafordítja (18) az öregedést testünk számos sejtjében és szervében.

"Sok betegség idősebb korban jelenik meg" - magyarázza. "De igazából csak kevés olyan betegség van, amit az öregedés okoz." "Bár örök ifjúságot senkinek nem ígérhetünk" - mondja -, "a fizikai aktivitás segít elkerülni egy sor olyan krónikus betegséget, amelyek őseinket ritkán sújtották." (19)

Liebermant személy szerint az motiválja, amit a sportolás minden egyes nap kivált belőle.

"Úgy gondolom, hogy a fizikai aktivitás a saját maga jutalma", állítja a tudós. "Arról a bizonyos dopamin löketről beszélek. A baj csak az, hogy a dopamin nem szeretteti meg veled a futást. Ami boldoggá tesz, az az, hogy vége van." (20)

 

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

1. https://elemental.medium.com/this-is-what-exercise-does-to-your-brain-7068b6a1af81

2. https://www.nationalgeographic.org/encyclopedia/hadza/

3. https://www.penguinrandomhouse.com/books/557099/exercised-by-daniel-e-lieberman/

4. https://globalhealth.duke.edu/news/what-can-hunter-gatherers-teach-us-about-staying-healthy

5. https://elemental.medium.com/exercise-is-the-answer-for-all-that-ails-you-8f8822e85890

6. https://medium.com/luminate/really-short-weightlifting-workouts-work-8606bf31b05a

7. https://medium.com/luminate/why-you-need-to-get-off-your-butt-right-now-81f52835e40

8. https://elemental.medium.com/your-office-chair-is-hurting-you-882e07c20ff7

9. https://elemental.medium.com/everything-you-know-about-squats-is-wrong-c1e55f73b5c

10. https://elemental.medium.com/the-case-for-walking-431b82f1eaa9

11. https://www.cdc.gov/healthyweight/physical_activity/index.html

12. https://elemental.medium.com/exercise-is-medicine/home

13. https://elemental.medium.com/why-doctors-should-prescribe-diet-and-exercise-6e990a2c9912

14. https://elemental.medium.com/3-doctor-designed-workouts-anyone-can-do-af352dd22a8f

15. https://medium.com/luminate/brisk-walking-linked-to-remarkably-longer-life-regardless-of-weight-c4332b001ace

16. https://elemental.medium.com/this-is-the-exercise-your-body-needs-during-the-coronavirus-outbreak-8b924c92e861

17. https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/exercise-and-aging-can-you-walk-away-from-father-time

18. https://time.com/5484017/diet-exercise-reverse-aging/

19. https://elemental.medium.com/why-doctors-should-prescribe-diet-and-exercise-6e990a2c9912

20. https://elemental.medium.com/could-dopamine-fasting-be-the-solution-to-our-overstimulated-lives-e77a7bce3833