Jason Fung:
A 2-es típusú cukorbetegség kezelése szénhidrátcsökkentéssel

Forrás:Kivonat Fung: The diabetes code könyvéből

Fordította: Czárán Judit

A cukorbetegség nem betegség, hanem helytelen kezeléssel fenntartott anyagcsere zavar

 

A Google adatkezelési elvei

 

2015-ben több újság is megírta, hogy egy hároméves texasi kislány lett a világ legfiatalabb embere, akinél 2-es típusú cukorbetegséget diagnosztizáltak. (1) Igen, hároméves. Születéskor 3,2 kiló volt a súlya. Három éves korában 35 kilót nyomott, és a cukorbetegség olyan klasszikus tüneteivel került kórházba, mint a gyakori vizelési inger és a szomjúság.

A korából ítélve az orvosok természetesen azt feltételezték, hogy 1-es típusú cukorbetegsége van, a serdülőkori diabétesz korai megjelenése. Azonban, a túlsúlyossága miatt felmerült a 2-es típusú cukorbetegség gyanúja is, és a további vizsgálatok ezt erősítették meg. A családban korábban nem volt diabéteszes, a problémát a gyerek étrendje okozta, ami leginkább cukorból, cukros italokból és gyorséttermi ételekből állt. A kislányt először gyógyszerekkel kezelték, de miután a megfelelő diétával az eredeti súlya 25%-át le tudta adni, a gyógyszerei nagy részét elhagyhatta, mivel a vércukor szintje visszatért a normális értékre. Két évvel később pedig gyógyultnak nyilvánították.

A cég általam ajánlott kedvezményes termékei itt tekinthetők meg


De elmondok egy másik szívmelengető történetet is. A barátom, Betsy (akit itt álnéven szerepeltetek) huszonhét éves, és kutató orvosként dolgozik a helyi akadémiai kórházban. A rendes éves kontrollon túlsúlyosnak mérték, de ezt leszámítva jól érezte magát. Ezért aztán kifejezetten sokkolta a hír, hogy a vérvizsgálat során 10,4-es HbA1c értéket mértek nála, ami azt jelentette, hogy súlyos 2-es típusú cukorbetegségben szenved. Az orvosa is nagyon megijedt és azonnal felírt neki három különböző gyógyszert a Kanadai Diabétesz Egyesület ajánlása szerint. Betsyt figyelmeztették, hogy valószínűleg élete végéig gyógyszeres kezelésre fog szorulni, és végül inzulint is kell majd kapnia. Azt mondták neki, hogy a 2-es típusú cukorbetegség krónikus és progresszív betegség, amelynél nincs remény a gyógyulásra.

Betsy azonban nem törődött bele a szörnyű prognózisba, és nem szedte be a felírt gyógyszereket, hanem alaposan utánanézett a dolognak, és belefogott egy ketogén diétának nevezett alacsony szénhidráttartalmú étrendbe. És láss csodát, már egészen rövid idő után észlelte magán a különbséget. A testsúlya csökkenni kezdett, és a dereka is vékonyabb lett. Három hónappal később az HbA1c szintje mindenféle gyógyszer szedése nélkül már csak 5,5% volt. Istenien nézett ki, és jól is érezte magát. Definíció szerint nem volt többé 2-es típusú cukorbetegsége. Betsy diabétesze elmúlt. Ennyit a krónikus és progresszív betegségről!

Mindkét esetben az étrendbeli változások oldották meg és fordították vissza a cukorbetegséget. Ami egyáltalán nem meglepő. A világ minden diabétesz egyesülete azt javasolja, hogy a kezelést ne gyógyszerek szedésével, hanem étrendi és életmódbeli változtatásokkal kezdjük.

De mi a legjobb diéta egy 2-es típusú cukorbeteg számára?

Az Egészségügyi Világszervezet 2016-ban jelentette meg az első "Globális Jelentés a Diabéteszről" című kiadványát, de ez csak homályos, általános étrendbeli útmutatást tartalmazott a cukorbetegség kezelésre. (2) Eszerint a hozzáadott cukrok mennyiségét a teljes kalória bevitel 10%-a alá kell szorítani, de a makrotápanyagok optimális arányáról például semmit nem mond. Nincs iránymutatás az alacsony vagy magas szénhidráttartalmú, az alacsony vagy magas zsírtartalmú, illetve az alacsony vagy magas fehérjetartalmú étrendekkel kapcsolatban. De az Amerikai Diabétesz Társaság 2016-os "A diabétesz Karbantartása" című kiadványa (3) kifejezetten nem javasol semmilyen diétát. Viszont mindkét szervezet csendben kihátrált a zsírszegény és kalóriaszámláló étrendek mögül, amelyeket negyven éven keresztül promotáltak, hallgatólagosan elismerve ezzel azok hatástalanságát.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Az olyan zsíros, de finom ételekről, mint a vaj, a zsíros sajtok vagy a tejszín, azt mondták, hogy "elzáródnak tőlük az erek" és szívproblémákat okoznak, ezért 1977-ben az Étrendi Útmutatás Amerikaiaknak azt javasolta, hogy a napi kalóriabevitel 50-60%-át szénhidrátokból fedezzük, hogy csökkenteni tudjuk a bevitt zsír mennyiségét. Az Amerikai Diabétesz Társaság még 2008-ban is azon az állásponton volt, hogy naponta minimum 130 gramm szénhidrátot célszerű fogyasztani. (4) Észak-Amerikában ezek a szénhidrátok általában erősen finomított búzából, kukoricából és cukorból készült termékeket jelentenek, mint a kenyér és a tészta.

1999-ben, a zsírszegény mánia csúcsán jelent meg a mérföldkőnek számító Lyon Diet Heart Study, ami megrázta az egész orvostársadalmat. (5) Szívrohamon átesett betegek random módon kiválasztva kezdtek bele vagy az Amerikai Szív Egyesület zsírszegény diétájába, vagy a zsírban gazdag mediterrán étrendbe, mely utóbbi tele van olívaolajjal, diófélékkel és avokádóval. Az eredmény mindenkit megdöbbentett: a mediterrán diéta majdnem 75%-kal csökkentette a szívbetegség és a halál kockázatát. Pedig nem kellett volna ezen annyira meglepődni, hiszen az eredmény csak a korábban francia-paradoxonnak nevezett jelenséget erősítette meg.

Az 1980-as és 1990-es években az emberek Franciaországban nagy mennyiségben fogyasztottak telített zsírokat, a kardiovaszkuláris betegségek okozta halálozás aránya mégis fele akkora volt, mint az Egyesült Államokban. Hogy lehetséges, hogy a franciák több zsírt esznek és kevesebb náluk a szívbetegség? A válasz: nem a telített zsírok fogyasztása okozza a kardiovaszkuláris betegségeket (6)

2012-ben további európai országok étrendjét hasonlították össze, és ezekből a vizsgálatokból is az derült ki, hogy a több telített zsír fogyasztása kevesebb szívbetegséggel jár. (8) 2009-ben egy meta-analízis (9) rámutat, hogy a telített zsírsavaknak nincs korrelációjuk a szívbetegségekkel, sőt, azok még valamennyi védelmet is jelentenek például a stroke ellen.

Az avokádót korábban veszélyesnek tartották a magas zsírtartalmuk miatt, ma azonban egészséges "szuperétel"-ként tartják számon. A diófélék napi fogyasztása pedig akár 35%-kal is csökkentheti a szívroham kockázatát.

Az Omega-3 olajban gazdag zsíros hidegvízi halak szintén különleges védelmet nyújtanak a szívbetegségekkel szemben. A grönlandi Upernavikban például csupán egyetlen emberről tudnak, akinél 2-es típusú cukorbetegsége alakult ki 1950 és 1974 között; összehasonlításképpen, jelenleg az amerikaiak 13%-a diabéteszes.

A tojás sárgáját tiltólistára tették, miután kiderült, hogy sok benne a koleszterin. A vizsgálatok azonban mostanra kimutatták, hogy a tojás akár napi rendszerességgel történő fogyasztása egyáltalán nem növeli a szívbetegségek kockázatát (15), viszont 42%-kal csökkenti a diabétesz kialakulásának veszélyét. (16)

A három makrotápanyag közül az étkezési zsírok stimulálják a legkevésbé az inzulint. A tiszta zsírok, mint például a vaj és az olívaolaj, szinte egyáltalán nem serkentik az inzulintermelést. Emiatt a finomított szénhidrátok lecserélése természetes zsírokra egyszerű, természetes módja az inzulinszint csökkentésének. (17)

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Miért csökkentsük a finomított szénhidrátok bevitelét?

2001-ben az étkezési zsírok és a kardiovaszkuláris betegségek kapcsolatáról írt kritikus hangú áttekintő tanulmányában Dr. Walter Willett, a Harvard Egyetem Népegészségügyi Intézetének kutatója arra a következtetésre jut, hogy "Egyre világosabb, hogy a zsírszegény kampány kevés tudományos bizonyítékon alapult, és akár nemkívánatos egészségügyi következményekkel is járhatott." (18)

A cukornak és a finomított szénhidrátoknak magas a glikémiás indexük, megemelik a vércukorszintet és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát. Ezáltal szignifikánsan növelik a szívbetegségek kialakulásának esélyét is.

14.2 Ábra. Magasabb glikémiás terhelés = magasabb kockázat a szívbetegségre. (20)

 

Egy 2013-as átfogó tanulmányban a szerzők arra a következtetésre jutnak, hogy bizonyos típusú étrendek erősebb glikémiás kontrollt biztosítanak. (21) Pontosabban négyet találtak jótékony hatásúnak: az alacsony szénhidráttartalmú, az alacsony glikémiás indexű, a mediterrán és a magas fehérjetartalmú diétát. Ennek a négy étrendnek van egy közös tulajdonsága: változó mértékben, de mindegyik csökkenti az étkezési szénhidrátok bevitelét. Az alacsony szénhidráttartalmú diéták hatékonyabbnak bizonyulnak mind a testtömeg, mind derékkörfogat, mind a vércukorszint csökkentésében. (22)

A szénhidrátok fő forrásai a finomított gabona- és cukorfélék, ezek fogyasztását minden alacsony szénhidráttartalmú diéta tiltja. Különbséget kell tennünk azonban a finomítatlan szénhidrátok, mint a burgonya és a gyümölcsök, és a finomított szénhidrátok, mint a cukor és a liszt között, ugyanis minél magasabb a finomított szénhidrátbevitelünk, annál magasabb a diabétesz kialakulásának a kockázata. (25)

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Ez a megkülönböztetés magyarázza, hogy miért tudnak az emberek számos hagyományos társadalomban szénhidrát alapú étrenden élni anélkül, hogy megbetegednének. Például, az új-guineai felföldön élő tukisenta törzs tagjai az energiaszükségletük 94,6%-át teljes, feldolgozatlan szénhidrátokból fedezik; hasonlóképpen, a Japán déli részén, egy kis szigeten élő okinavaiak étrendje majdnem 85%-ban keményítőből áll. Mindkét csoport leginkább édesburgonyát fogyaszt, (27) a 2-es típusú cukorbetegség mégis szinte ismeretlen náluk. Az Új-Guinea melletti Kitava sziget őslakóinak étrendje 69%-ban szénhidrátokból áll, leginkább gumós növényekből (édes burgonyából, maniókából, jamgyökérből), illetve kókuszból és gyümölcsökből áll, az átlag inzulinszintjük mégis alacsonyabb, mint a svédek 90%-ának. (28)

Más szavakkal, a magasabb szénhidrátbevitel önmagában nem feltétlenül vezet magasabb inzulinszinthez. A finomítás és a feldolgozás döntő szerepet játszik az inzulinhatás növelésében. A természetes rostok, zsírok és fehérjék eltávolítása az ételekből tiszta szénhidrát-koncentrátumot hagy maga után, ami a természetben ebben a formában nem található meg. Ráadásul a finomított szénhidrátokból többet is fogyasztunk, mivel a rostok, a zsírok és a fehérjék jóllakottság-érzést fokozó hatása elvész.

A legfőbb probléma a 2-es típusú cukorbetegség esetében a hiperinzulinémia, ami vagy a fokozott szénhidrátbevitel miatt alakul ki, vagy nem. De a siker kulcsa mindenképpen a cukor és a finomított szénhidrátok kerülése. Vizsgálatok bizonyítják, hogy az alacsonyabb szénhidrátbevitel és az olívaolajban gazdag, magas zsírtartalmú mediterrán diéta bámulatosan, akár 59%-kal is csökkentheti a gyógyszeres kezelés szükségességét. (29)

Szabaduljunk meg a cukortól - szabaduljunk meg a cukorbetegségtől

Tudjuk, hogy a legfőbb oka a 2-es típusú diabétesznek a túl sok cukor, mégpedig nemcsak a vérünkben, hanem az egész testünkben. Ha megértjük ezt az alapparadigmát, akkor világos, hogy mit kell tennünk. Ha a probléma a túl sok cukor (glükóz és fruktóz), akkor két dolog fog működni.

1, Ne vigyünk be több cukrot a szervezetünkbe (szénhidrátszegény diéták, időszakos böjtölés)

2, Égessük el a már bevitt cukrokat (időszakos böjtölés).

Azok a diéták működnek, amelyek megszüntetik a cukor rövidzárlatot, azt az ördögi kört, hogy a túl sok glükóz inzulinrezisztenciához vezet, inzulinmérgezést és betegséget okoz. Emlékezzünk rá, hogy az evés inzulint termel, de különböző makrotápanyagok feldolgozása különböző mennyiségű inzulint igényel. A zsír zsírsavakra bomlik le, amelyeknek a megemésztéséhez nem kell inzulin. A fehérjék aminosavakra bomlanak le, amelyeknek csak kevés inzulinra van szükségük, hogy a máj feldolgozza őket. A szénhidrátok a nagy inzulin falók. A fruktóz, ami a cukorban és a magas fruktóz tartalmú kukoricaszirupban van, közvetlenül inzulinrezisztenciát okoznak, ami hiperinzulinémiához vezet. Sajátos emésztési útja miatt a fruktóz sokkal valószínűbb, hogy inzulinrezisztenciát okoz, mint a glükóz.

Az orvosok lassan a világon mindenütt kezdik felismerni az étrendváltoztatás döntő szerepét a diabétesz kezelésében.

Megkértem Dr. David Unwint, hogy segítsen a könyv ezen részének megírásában. Emailt küldött:

"Az orvosi karrierem első kétharmadában ignoráltam a cukorbevitel visszaszorításának csodálatos erejét. Igazából a betegeimtől tanultam meg ezt a fontos leckét. Az egyikük eldöntötte, hogy nem fogyaszt több étkezési cukrot, amitől rövid idő alatt 23 kilót fogyott. Ettől normalizálódott a vércukorszintje és vérnyomása, és abbahagyhatta a négy különböző "életfogytiglan" gyógyszer szedését. Most, évekkel később, immár 70 évesen, erős és egészséges, és mindenhova biciklivel jár. Furcsa, gondoltam. Én eddig mindenkinek a diabétesz krónikus és progresszív természetéről papoltam, mikor elrendeltem a gyógyszeres kezelést.

Egy héttel később megakadt a szemem egy cikken a British Medical Journal-ban. A kenyér jobban megemeli a vércukrot, mint az asztali cukor. A keményítőtartalmú ételek, mint a kenyér, a gabonafélék, a rizs vagy a burgonya "koncentrált" cukrok, amelyeket hatalmas adag glükózzá emésztünk meg.

Ennek a tudásnak a birtokában elkezdtem a praxisomban levő motivált cukorbetegeket alacsony szénhidráttartalmú diétával kezelni. A módszert az elmúlt négy évben 160 betegem próbálta ki, fantasztikus eredménnyel:

1, A testsúlyuk átlagosan 9 kilót csökkent.

2, A 2-es típusú cukorbetegeknél a HbA1c-ben az átlagos javulás a 18mmol/mol (azaz 13%) volt."

Ha megértjük, hogy a 2-es típusú cukorbetegség és az inzulinrezisztencia hogyan alakul ki, akkor elkezdhetünk olyan stratégiákat alkalmazni, amelyek észszerű esélyt jelentenek a visszafordításukra. Íme a top három "ételszabályom" a vércukor- és az inzulinszint csökkentésére, illetve a 2-es típusú diabétesz visszafordítására.

1.szabály: Kerüljük el a fruktózt

Az első és legfontosabb szabály, hogy zárjunk ki minden hozzáadott cukrot az étrendünkből. Emlékezzünk, hogy az inzulinrezisztencia a túltöltődött és további glükóz befogadására képtelen zsírmáj eredménye. Zsírmájat nemcsak a szénhidrátok okoznak, hanem a fruktóz is, amit a szukróz (asztali cukor) és a magas fruktóz tartalmú kukoricaszirup is tartalmaz.

Emlékezzünk rá, hogy minden egyes testi sejtünk segíthet a glükóz feldolgozásában, de a máj az egyetlen szervünk, amely le tudja bontani a fruktózt. Ezért a fruktóz gyakrabban okoz zsírmájat, mint a glükóz. Mivel a szukróz ugyanannyi glükózból mint fruktózból áll, ez az elsődleges okozója a zsírmájnak.

A nyilvánvalóan kerülendő ételek a cukros italok, beleértve az üdítőket, a jeges teát, az energiaitalokat, a kevert alkoholos italokat, a gyümölcsleveket, a turmixokat, a kávéitalokat és a "feljavított" vizet. Ezek a folyadékok tele vannak cukorral. A sütemények, a torták, a desszertek, a muffinok és a jégkrémek további nyilvánvaló források.

És mi a helyzet a gyümölcsökkel? Nos, én azt tanácsolom, hogy kerüljük a túl sok gyümölcs fogyasztását.

2. szabály: Csökkentsük a finomított szénhidrátok bevitelét és fogyasszunk természetes zsírokat

A hiperinzulinemia és a zsírmáj a kulcsproblémák, amelyek a metabolikus szindrómák kialakulásához például elhízáshoz vezetnek. Mivel a finomított szénhidrátok emelik meg az összes ételcsoport közül a legnagyobb mértékben az inzulinszintet, logikusnak tűnik, hogy kevesebbet fogyasszunk belőlük. A legtöbb feldolgozott termék, amit búzából, kukoricából, rizsből és burgonyából állítanak elő, ebbe a csoportba tartozik.

Csökkentsük, illetve kerüljük az olyan finomított búzatermékek fogyasztását, mint a kenyér, a tészta, a gofri, a muffin, a sütemények és a fánk.

Helyettesítsük ezeket zsíros halakkal, olívaolajjal, avokádóval és diófélékkel. A természetes telített zsírok, amelyek a marhahúsban, a disznóhúsban, a baconben, a vajban, a tejszínben és a kókuszban vannak, egészséges zsírok. A tojás kiváló választás, csakúgy mint a legtöbb tengerben élő állat.

De nem minden zsír ártalmatlan. Az iparilag feldolgozott, erősen finomított magolajak, amelyeknek magas az Omega-6 zsírsav tartalmuk, nem javasoltak, mert gyulladást okozhatnak, és kedvezőtlenül hatnak az emberi egészségre.

A diéta, amit én ajánlok, azt alacsony szénhidráttartalmú, egészséges zsírokban gazdag étrend (angol rövidítés: LCHF). Arra fejlesztették ki, hogy alacsonyan tartsa a vércukorszintünket.

3.szabály: együnk valódi ételeket

Ahogy mondtam, vannak jó és rossz zsírok. Vannak jó szénhidrátok és rossz szénhidrátok. Hogy mi a legfontosabb különbség? A finomítás és a feldolgozás.

A negyedik szabály, ha az első három nem lenne elég

Ha kerüljük a fruktózt, követjük az alacsony szénhidráttartalmú diétát és igazi ételeket fogyasztunk, az természetesen remek kezdet, de gyakran nem elegendő, hogy visszafordítsuk a súlyos 2-es típusú cukorbetegséget. Mit tegyünk, ha ezek az egyszerű étrendbeli változtatások nem elegendőek?

Nos, mint sok más esetben, a válasz itt sem új. Hogy miről beszélek? A böjtölés erejéről.

 

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

(1) Knapton S. Obese three-year-old becomes youngest child diagnosed with Type 2 diabetes. The Telegraph. 2015 Sep 17. Available from: http://www.telegraph.co.uk/news/health/news/11869249/Obese-three-year-old-becomes-youngest-child-diagnosed-with-Type-2-diabetes.html. Accessed 2017 Jun 6.

(2) World Health Organization. Global report on diabetes. 2016. Available from: http://www.who.int/diabetes/global-report/en/. Accessed 2017 Jun 6

(3) American Diabetes Association. Standards of medical care in diabetes 2016. Diabetes Care. 2016 Jan; 39(Suppl 1): S25-26.

(4) American Diabetes Association. Nutrition recommendations and interventions for diabetes. A position statement of the American Diabetes Association. Diabetes Care. 2008 Jan; 31 (Suppl 1): S61-S78

(5) De Lorgeril M, et al. Mediterranean diet, traditional risk factors, and the rate of cardiovascular complications after myocardial infarction: final report of the Lyon Diet Heart Study. Circulation. 1999; 99(6): 779-785.

(6) Mozzafarian D, Rimm EB, et al. Dietary fats, carbohydrate, and progression of coronary atherosclerosis in postmenopausal women. Am J Clin Nutr. 2004; 80(5): 1175-1184.

(8) Hoenselaar R. Further response from Hoenselaar. Br J Nutr. 2012 Sep; 108(5): 939-942

(9) Siri-Tarino PW, et al. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2010; 91(3); 535-54

(12) Hu FB, Stampfer MJ, et al. Frequent nut consumption and risk of coronary heart disease in women: prospective cohort study. BMJ. 1998; 317(7169): 1341-1345.

(15) Liu L, et al. Egg consumption and risk of coronary heart disease and stroke: dose-response meta-analysis of prospective cohort studies. BMJ. 2013 Jan 7; 346: e8539

(16) Shin JY, et al. Egg consumption in relation to risk of cardiovascular disease and diabetes. Am J Clin Nutr. 2013 July; 98(1): 146-159

(17) Masharani U, et al. Metabolic and physiologic effects from consuming a hunter-gatherer (Paleolithic)-type diet in type 2 diabetes. European J Clin Nutr. 2105; 69(8): 944-948.

(18) Hu FB, Manson JE, et al. Types of dietary fat and risk of coronary heart disease: a critical review. J Am Coll Nutr. 2001; 20(1): 5-19

(20) .Based on data from Liu S, et al. A prospective study of dietary glycemic load, carbohydrate intake, and risk of coronary heart disease in US women. Am J Clin Nutr. 2000 Jun; 71(6): 1455-1461.

(21) Ajala O, et al. Systematic review and meta-analysis of different dietary approaches to the management of type 2 diabetes. Am J Clin Nutr. 2013; 97(3): 505-516

(22) Goday A, et al. Short-term safety, tolerability and efficacy of a very low-calorie-ketogenic diet interventional weight loss program versus hypocaloric diet in patients with type 2 diabetes mellitus. Nutrition & Diabetes. 2016; 6: e230

(25) Villegas R, et al. Prospective study of dietary carbohydrates, glycemic index, glycemic load, and incidence of type 2 diabetes mellitus in middle-aged Chinese women. Arch Intern Med. 2007 Nov 26; 167(21): 2310-2316

(27) Trowell HC, Burkitt DP. Western diseases: their emergence and prevention. Boston: Harvard University Press; 1981

(28) Lindeberg S, et al. Low serum insulin in traditional Pacific Islanders-the Kitava study. Metabolism. 1999 Oct; 48(10): 1216-1219.

(29) Giugliano D, et al. Effects of a Mediterranean-style diet on the need for antihyperglycemic drug therapy in patients with newly diagnosed type 2 diabetes. Ann Int Med. 2009 Sep 1; 151(5): 306-313