Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Rudy Mawer:
A 8 legjobb táplálék-kiegészítő a tesztoszteronszint növelésére

Fordította: Czárán Judit

Forrás: Rudy Mawer:The 8 Best Supplements to Boost Testosterone Levels

Bár a tesztoszteront a legtöbben férfi nemi hormonként ismerik, ez a hormon a nők számára is fontos, mivel kulcsszerepet játszik az izomtömeg növelésében, a zsírlerakódás megakadályozásában, és általában az egészség megőrzésében.

 

Google hirdetés

 

Bár a tesztoszteront a legtöbben férfi nemi hormonként ismerik, ez a hormon a nők számára is fontos, mivel kulcsszerepet játszik az izomtömeg növelésében, a zsírlerakódás megakadályozásában, és általában az egészség megőrzésében ( 1 ). A helyzet mégis az, hogy a férfiak tesztoszteronszintje még soha nem volt olyan alacsony, mint napjainkban, és ez részben az egészségtelen életmóddal függ össze ( 2 3 ). Léteznek azonban olyan természetes táplálék-kiegészítők, amelyek hatékonyan növelik a tesztoszteronszintet. Ezek egy része közvetlenül a tesztoszteronszintet növeli, más része pedig megakadályozza a tesztoszteron ösztrogénné alakulását. Ezen táplálék-kiegészítők egy részének hatékonyságát már humán vizsgálatokban is igazolták.

Az alábbiakban a nyolc legjobb tesztoszteronszint növelő táplálék-kiegészítőt soroljuk fel.

1. D-aszparaginsav

A D-aszparaginsav egy természetes aminosav, ami növelheti a tesztoszteronszintet. A kutatások szerint ezt elsősorban azáltal éri el, hogy emeli a follicullus-stimuláló, illetve a luteinizáló hormonok szintjét ( 4 ), mely utóbbiaknak az a szerepük, hogy a herékben található Leydig-sejteket több tesztoszteron termelésére ösztönzik.

Mind állatkísérletek, mind humán vizsgálatok igazolják, hogy a D-aszparaginsav már 12 nap után növeli a szervezet luteinizáló hormon szintjét, továbbá serkenti a tesztoszteron-termelést, illetve annak eljuttatását a test többi részébe ( 4 ).

A D-aszparaginsav ugyancsak serkenti a spermatermelődést és javítja a sperma minőségét. Egy 90 napig tartó vizsgálatban D-aszparaginsavat adtak olyan férfiaknak, akiknél korábban csökkent spermatermelődést állapítottak meg, és a 90 nap elteltével azt tapasztalták, hogy a vizsgálati személyek spermaszáma megduplázódott, vagyis 8,2 millióról 16,5 millióra nőtt milliliterenként ( 5 ).

Egy másik vizsgálatban egészséges tesztoszteron szinttel bíró, sportos férfiakkal végeztettek súlyemelő gyakorlatokat. A fele közülük kapott naponta 3 gramm D-aszparaginsavat, a másik fele nem. A 28. nap után mindkét csoportban jelentős izomtömeg és izomerő növekedést tapasztaltak, ám az nem volt megállapítható, hogy a D-aszparaginsavas csoportnak nőtt volna a tesztoszteronszintje ( 6 ).

Ez arra utal, hogy a D-aszparaginsav adása alacsony tesztonszteronszint, illetve csökkent szexuális aktivitás esetén lehet hasznos, más esetben nem feltétlenül növeli a tesztoszteronszintet.

Összefoglalva: A D-aszparaginsav minden valószínűség szerint stimulálja a fontos tesztoszteron-termelő hormonokat. Napi 2-3 gramm már hatásos lehet az alacsony tesztoszteronszintben szenvedő férfiaknál.

2. D-vitamin

A D-vitamin zsírban oldódó vitamin, amely napfény hatására a bőrben termelődik. Aktív formája szteroid hormonként működik a szervezetben. Napjainkban azonban az emberek jelentős része nem tartózkodik eleget napon, ezért alacsony vagy nem megfelelő a D-vitamin szintje ( 7 ).

A D-vitamin készletek növelésével növelhetjük a tesztoszteronszintet, és javíthatjuk például a spermiumok minőségét is ( 8 ).

Egy vizsgálat szoros összefüggést állapított meg a D-vitamin hiány és az alacsony tesztoszteronszint között. Ha a vizsgálatban résztvevő személyek több időt töltöttek a napon, akkor nemcsak a D-vitamin szintjük, hanem a tesztoszteronszintjük is nőtt ( 8 ).

Egy 1 éven át tartó vizsgálat 65 férfi résztvevőjét két csoportra osztották. Az egyiknek 3300 egység D-vitamint adtak naponta, az ő vérükben a duplájára nőtt a D-vitamin szintje, és a tesztoszteronszintjük is megemelkedett kb. 20%-kal, 10,7 nmol/literről 13,4 nmol/literre ( 9 ).

Ha szeretne több D-vitaminhoz jutni, akkor tartózkodjon többet a napon, vagy szedjen naponta kb. 3000 nemzetközi egység D-vitamint, és fogyasszon D-vitaminban gazdag ételeket.

Összefoglalva:  A D-vitamin igen fontos vitamin, amely növeli a tesztoszteronszintet, különösen azoknál, akiknek előtte alacsony volt a D-vitamin szintjük.

3. Királydinnye (Tribulus terrestris)

A tribulus (Tribulus terrestris) nevű gyógynövényt évszázadok óta használják a természetgyógyászatban. Tudományos vizsgálatokat eddig elsősorban állatokon végeztek, és azt találták, hogy a tribulus növeli a tesztoszteronszintet és a fokozza a nemi vágyat.

Ismert azonban egy olyan vizsgálat is, amelyben merevedési zavarokkal küzdő férfiaknak 90 nap tribulus szedés után saját bevallásuk szerint egészségesebbé vált a nemi életük, a tesztoszteronszintjük pedig 16%-kal nőtt ( 10 ).

Ugyanez a vizsgálat azonban nem mutatott ki szignifikáns eltérést egészséges, sportos fiatal férfiak esetében, akiknek normális volt a tesztoszteronszintjük ( 11 ).

Vagyis a tribulus, sok más tesztoszteronszint-fokozó szerhez hasonlóan, csak a csökkent tesztoszteronszinttel bíró, illetve a szexuális zavarokkal küzdő férfiaknak lehet hasznos.

Összefoglalva:  A tribulus fokozhatja a szexuális vágyat, javíthatja a spermiumok minőségét és növelheti a tesztoszteronszintet, de csak szexuális zavarokkal küzdő férfiak esetében.

4. Görögszéna (Fenugreek)

A másik ismert tesztoszteronszint-fokozó gyógynövény a görögszéna.

Ezt a kutatások szerint azáltal éri el, hogy gátolja a tesztoszteron ösztrogénné alakításában szerepet játszó enzimek működését.

Az egyik legátfogóbb vizsgálatban két 15 fős egyetemista férfiből álló csoportot teszteltek 8 héten keresztül. Mind a 30 férfi heti 4 alkalommal állóképesség tréningen vett részt, de csak az egyik csoport tagjai kaptak naponta 500 mg görögszénát.

A görögszéna csoportnak mind a szabad, mind a teljes tesztoszteronszintje megnőtt, míg azoknak, akik csak súlyt emeltek, a tesztoszteronszintjük enyhén csökkent. A görögszéna csoport ezen kívül több zsírt égetett el, és nagyobb mértékben nőtt az izomtömegük ( 12 ) .

Egy másik vizsgálatban azt nézték meg, hogyan befolyásolja a görögszéna a szexuális aktivitást, illetve az életminőséget. Ebben a vizsgálatban 60 egészséges 25 és 52 év közötti férfinak hat héten keresztül napi 600 mg görögszénát, illetve annak megfelelő placebót adtak ( 13 ) .

A görögszéna csoport tagjai a hat hét elteltével erősebbnek érezték magukat, továbbá

a csoport 81%-ának nőtt a libidója

a csoport 66%-ának nőtt a szexuális teljesítménye

a csoport 81%-a energikusabbnak érezte magát

a csoport 55%-ának jobb lett a közérzete.

 

Összefoglalva:  Napi 500 mg görögszéna hatékonyan növeli a tesztoszteronszintet és a szexuális teljesítményt mind egészséges, mind csökkent potenciájú férfiak esetében.

5. Gyömbér

A gyömbér ismert háztartási fűszer, amelyet az alternatív orvoslás évszázadok óta használ.

A gyömbér a kutatások szerint jó hatással van az egészségünkre, például gyulladáscsökkentő és tesztoszteronszint növelő hatása révén ( 14 ).

Számos patkánykísérlet igazolja, hogy a gyömbér előnyösen befolyásolja a tesztoszteronszintet és a szexuális teljesítményt. Egy 30 napig tartó, diabéteszes patkányokon végzett vizsgálat során a kutatók azt állapították meg, hogy a gyömbér növeli a szervezet tesztoszteron- és a luteinizáló hormon szintjét ( 15 ).

Egy másik vizsgálatban a patkányok tesztoszteronszintje majdnem a duplájára emelkedett. Egy harmadik kísérlet pedig még nagyobb tesztoszteronszint növekedést állapított meg, miután a duplájára emelték a kísérleti állatoknak adott gyömbér mennyiségét ( 16 17 ).

A kevés rendelkezésre álló humán vizsgálat egyikében 75 terméketlen férfinak adtak minden nap gyömbért, és három hónap elteltével azt tapasztalták, hogy azok tesztoszteronszintje 17%-kal nőtt, luteinizáló hormon szintje pedig közel megduplázódott ( 18 ).

Spermájuk vizsgálata során pedig azt találták, hogy annak minősége javult, száma pedig 16%-kal nőtt ( 18 ).

Bár a gyömbér tesztoszteronszintre gyakorolt hatásával kapcsolatos kutatások még gyerekcipőben járnak, gyömbért fogyasztani semmiképpen sem árt, viszont számos egészségügyi előnnyel járhat.

Összefoglalva:  Lehetséges, hogy a gyömbér megnöveli a terméketlen férfiak tesztoszteronszintjét és spermaszámát, egészséges férfiakra gyakorolt hatásával kapcsolatban azonban még további kutatásokra van szükség.

6. DHEA

A dehidroepiandroszteron ( DHEA) egy természetes hormon, amelynek szerepe van a tesztoszteronszint növelésében és az ösztrogénszint szabályozásában. Biológiai hatásai miatt a DHEA a tesztoszteronszint növelésének egyik legnépszerűbb eszköze, amelyet eddig az összes tesztoszteronszint növelő szer közül a legszélesebb körben kutattak.

Számos vizsgálat támasztja alá, hogy napi 50-100 mg DHEA akár 20%-kal is növelheti a tesztoszteronszintet ( 19 20 21 ).

Ám a legtöbb táplálék-kiegészítőhöz hasonlóan, az eredmények itt sem egyértelműek. Vannak ugyanis olyan vizsgálatok is, amelyek ugyanilyen adagolás esetén semmilyen hatást nem mutatnak ki ( 22 23 24 ).

Vagyis a DHEA tesztoszteronszintre gyakorolt hatásáról egyelőre nem tudunk biztosat, csak azt tudjuk, hogy használata versenysportolók számára például nem engedélyezett ( 25 ).

Elképzelhető, hogy más szerekhez hasonlóan a DHEA is inkább azok számára lehet hasznos, akiknek a tesztoszteronszintje kórosan alacsony.

Összefoglalva:  Bár a DHEA az egyik legnépszerűbb tesztoszteronszint növelő szer a piacon, hatékonysága még mindig nem egyértelműen bizonyított. Valószínűsíthető azonban, hogy napi 100 mg DHEA biztonságos és hatékony napi adagnak tekinthető.

7. Cink

Az afrodiziákumként is ismert cink olyan ásványi anyag, amely a szervezetben zajló több mint 100 kémiai folyamathoz nélkülözhetetlen.

Akárcsak a D-vitamin esetében, a szervezet cink-szintje is szoros összefüggést mutat a tesztoszteronszinttel ( 26 ).

Egy vizsgálatban, amelynek során csökkentették egészséges emberek táplálékának cinktartalmát, azt tapasztalták, hogy a vizsgálati személyek tesztoszteronszintje is csökkent. Viszont, ahogy ez várható volt, mikor cinkhiányos emberek cinkpótlást kaptak, a tesztoszteronszintjük is megnőtt ( 26 ).

Egy másik kutatásban a cink alacsony, illetve normál tesztoszteronszinttel bíró, terméketlen férfiakra gyakorolt hatását vizsgálták, és azt találták, hogy az alacsony tesztoszteronszinttel bíró férfiaknál szignifikáns növekedés volt tapasztalható mind a tesztoszteronszintben, mind a spermaszámban. Normál tesztoszteronszintű férfiaknál azonban ilyen hatás nem volt kimutatható ( 27 ).

Profi birkózóknál a mindennapos cinkpótlás segített meggátolni a tesztoszteronszint csökkenését egy négy hetes, nagyon intenzív edzéssorozat után ( 28).

A fenti vizsgálati eredmények fényében elmondható, hogy a cinkpótlás segíthet a tesztoszteronszint növelésében, amennyiben valaki cinkhiányos vagy alacsony a tesztoszteronszintje. A cinkpótlás ugyancsak segítheti a szervezet nagyon intenzív sportolás utáni regenerálódását ( 29 , 30).

Összefoglalva:  A cinkpótlás azok számára lehet hasznos, akik cinkhiányosak, alacsony a tesztoszteronszintjük, vagy intenzív sporttevékenységet végeznek. (Fontos megjegyezni, hogy a cinkhez mindig kell rezet is szedni, a cink és réz szedési aránya 10:1)

8. Álombogyó (ashwagandha)

A withania somnifera néven is ismert  ashwagandha olyan adaptogén gyógynövény, amelyet már a régi indiai orvoslás is ismert ( 31 ), és amely oldja a stresszt és a szorongást ( 32).

Egy vizsgálatban azt nézték meg, hogy javul-e a terméketlen férfiak spermájának minősége, ha három hónapon keresztül napi 5 gramm ashwagandh át kapnak. Az eredmény az volt, hogy a három hónap elteltével a vizsgálatban résztvevők tesztoszteronszintje 10-22%-kal nőtt, és partnereik 14%-a teherbe esett ( 33 ).

Egy másik vizsgálatból az derül ki, hogy az ashwagandha javítja a sportteljesítményt, növeli az izomtömeget és gyorsítja a zsírégetést, a tesztoszteronszint szignifikáns növelése mellett ( 34 ).

A kutatások jelenlegi állása szerint az ashwagandha segítséget jelenthet stresszes személyek tesztoszteronszintjének növelésében, mégpedig azáltal, hogy csökkenti a kortizol nevű stresszhormon szintjét.

Összefoglalva: A legújabb kutatások azt valószínűsítik, hogy az ashwagandha növeli a tesztoszteronszintet, emellett javítja a szexuális teljesítményt és a fizikai állóképességet.

Az egészséges tesztoszteronszint rendkívül fontos

A tesztoszteron hormon több szempontból is létfontosságú az egészség megőrzése és a jó fizikai kondíció szempontjából.

Napjainkban több száz tesztoszteronszint növelő szer van forgalomban, ám közülük csak néhány mögött állnak komoly tudományos kutatások.

A legtöbb ilyen szer valószínűleg csak termékenységi problémákkal küzdő vagy alacsony tesztoszteronszinttel bíró személyek esetében emeli a tesztoszteronszintet, de úgy tűnik, némelyik versenysportolóknak is hasznos lehet, akiknek túlhajszolt és stresszes életmódjuk miatt gyakran szignifikánsan csökken a tesztoszteronszintjük ( 35 ).

Ám olyanok is vannak köztük, amelyek valószínűleg egészséges és fizikailag aktív személyek esetében (pl. súlyemelők) is működnek, de ez tudományosan a legtöbb esetben még nem megfelelően bizonyított.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre