Thomas J. Hahn:
A fehérjehiány 7 tünete

Fordította:Czárán Judit

Forrás:Thomas J. Hahn: 7 Alarming Symptoms Of Protein Deficiency

Honnan tudhatjuk, hogy kevés fehérjét eszünk és miért baj, ha így van?

 

A Google adatkezelési elvei

 

Fehérjékre az emberi szervezetnek számos anyagcsere folyamatához üksége van, különös tekintettel a szövetek növekedésére és életben tartására, valamint az antitestek termelésére az immunrendszer számára.

Nem véletlenül nevezzük őket makrotápanyagoknak. Nélkülük nem lennének izmaink, nem működne az immunrendszerünk, és egyáltalán nem létezhetnénk abban a formában, ahogy létezünk.

Ha az étrendünk nem tartalmaz megfelelő mennyiségben fehérjét, az számos kellemetlen tünetet okozhat, amelyek drámai mértékben rontják az életminőségünket, és hosszú távon az életünket is veszélyeztethetik.

Hogy ez ne történjen meg, ahhoz naponta és testsúly kilogrammonként minimum 1,5-2 gramm fehérjét kell fogyasztanunk.

Ha a szervezet hozzájut elegendő fehérjéhez, akkor nem számít, hogy az állati vagy növényi eredetű-e. Úgyhogy egye, amelyiket akarja, de figyeljen oda, hogy a szükséges mennyiség meglegyen.

A cég általam ajánlott kedvezményes termékei itt tekinthetők meg


Dagadt boka

Az egyik leggyakoribb jele, hogy a szervezetünk nem jut elég fehérjéhez, ha duzzadást észlelünk valamilyen testrészünkön, elsősorban a hastájékon, a lábszáron, a lábfején vagy a kezeinken (ezt ödémásodásnak nevezik).

Ez azért van, mert a vérünkben levő fehérjék gondoskodnak róla, hogy az ereinkben megfelelő mennyiségű folyadék áramoljon, és abban is szerepet játszanak, hogy a folyadék a szövetekből visszajusson az erekbe.

Úgyhogy ha a fehérjebevitel egy bizonyos szint alá csökken, akkor a folyadék nem fog elég hatékonyan visszaáramlani az erekbe, hanem a szövetekben marad, ami idővel ödémásodást okoz, különösen az alsó lábszárban, a bokában és a lábfejben.

Sok minden okozhat ödémát, úgyhogy ha súlyosabbá válik a helyzet, mindenképpen konzultáljon orvossal, hogy hogy szabadulhat meg tőle.

Hangulatingadozás

Az agyunknak bizonyos vegyületekre, úgynevezett neurotranszmitterekre van szüksége a sejtek közti információ áramlás biztosításához. Ezek a neurotranszmitterek nagyrészt aminosavakból állnak, melyek a fehérjék legfőbb alkotórészei.

Ezért ha a szervezetünk a táplálékunkból nem jut hozzá megfelelő mennyiségben ehhez a makrotápanyaghoz, akkor nem fog tudni elegendő neurotraszmittert termelni, ami hatással lehet az agyunk működésére.

Ezek a természetes vegyületek létfontosságúak az agyunk és az idegrendszerünk működése szempontjából, és közülük néhány, mint például a jól ismert boldogság-hormon, a szerotonin, közvetlen befolyással van a hangulatunkra.

A szerotonin egy triptofán nevű aminosavból készül, ami a legtöbb fehérjeforrásban megtalálható. Vagyis ha nem fogyasztunk elég fehérjét, akkor a szerotonintermelésünk is csökken, ami rossz hangulatot okozhat.

Az alacsony dopamin és szerotonin szint depressziót vagy túlzott agresszivitást okozhat.

Az immunrendszer nem megfelelő működése

A fehérjék egyik legfontosabb funkciója az immunrendszer erősítése.

Fehérjékre az egészség megőrzése szempontjából létfontosságú egyéb tápanyagok megemésztéséhez és felszívódásához is szükség van.

A fehérjék felelnek azért is, hogy azok a fizikai akadályok (például a bőrünk), amelyek védik a testünket a baktériumoktól és más betolakodóktól, egészségesek és sértetlenek maradjanak.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Fehérjére van szükség az antitestek és más olyan immunvegyületek termeléséhez, amelyek a betolakodók leküzdésében segítenek, és szabályozzák a szervezet rájuk adott immunválaszát.

Úgyhogy ha önnél egyik megfázás követi a másikat, vagy túlságosan fogékony a fertőzésekre és betegségekre, akkor lehet, hogy túl kevés fehérjét fogyaszt.

Persze lehet ennek más oka is, például az immunrendszer megfelelő működéséhez nélkülözhetetlen egyéb tápanyagok hiánya, amilyen például a D-vitamin vagy a cink.

De először azt érdemes megnéznünk, hogy fogyasztunk-e elég fehérjét, és ha nem, akkor ezen sürgősen változtatnunk kell.

Éhség és farkasétvágy

A fehérjék a szervezetünk üzemanyagai. Egyike a három makrotápanyagnak a szénhidrátok és a zsírok mellett.

Ha úgy érzi, hogy állandóan enni akar, holott rendszeresen étkezik, akkor valószínűleg növelnie a kell a fehérjebevitel arányát az elfogyasztott ételeken belül.

Vizsgálatok igazolják, hogy a fehérjében gazdag táplálkozás jobban eltelít, és lassabban éhezünk meg utána (1). Ráadásul a vércukorszintünket hosszú órákon át egyenletesen tartja, és később is kisebb eséllyel fogunk kínzó éhséget érezni.

Hajhullás, töredező köröm, száraz bőr

A hajunk például elsődlegesen fehérjéből, azon belül is egy keratin nevű fehérjéből áll.

De mivel a haj a legkevésbé létfontosságú fehérje struktúra a testünkben, ha a fehérjebevitelünk túl alacsony, akkor azt a szervezet más, fontosabb dolgokra, például az immunrendszer aktívan tartására fogja fordítani.

Ezért aztán a hajhullás lehet az egyik első jele annak, hogy túl kevés fehérjét fogyasztunk.

Persze a hajhullásnak is lehet más oka is - például a vashiány -, úgyhogy jobb, ha orvos segítségét kéri, ha ilyen tünetet észlel magán.

A körmünk és a bőrünk is fehérjékből épül fel, például elasztinból, kollagénből és keratinból.

Ha ezekből a szervezet nem tud eleget termelni, akkor a hajunk elvékonyodik és töredezett lesz, a bőrünk száraz és pikkelyes, a körmünkön pedig mély barázdák jelennek meg.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Természetesen itt sem csak az étrend lehet az ok, de mindenképpen érdemes erre is gondolni.

Lassan gyógyuló sebek

Azok, akik kevés fehérjét fogyasztanak, gyakran tapasztalják, hogy a sebeiknek és horzsolásaiknak hosszabb időre van szükségük, hogy begyógyuljanak. Ugyanez a helyzet a ficamokkal és a sportbalesetekkel is. A szervezet ugyanis úgy reagál a fehérjehiányra, hogy nem termel elég kollagént. Kollagén a kötőszövetekben és a bőrben is megtalálható, és a véralvadáshoz is fehérjére van szükség. Ezért ennek a makrotápanyagnak mindenféle gyógyulási folyamatban fontos szerepe van.

Ha úgy érzi, hogy a normálisnál hosszabb időre van szüksége, hogy felépüljön valamilyen fizikai sérülésből, legyen az vágott seb, ütés, horzsolás, ficam vagy valami annál komolyabb, annak lehet, hogy fehérjehiány az oka.

Gyengeség, fáradtság

Vizsgálatok szerint már egy hét fehérjeszegény étrend is rossz hatással van a testtartásért és a mozgásért felelős izmokra - különösen 55 év felett (2).

Minél idősebb az ember, annál fontosabb, hogy fehérje dúsan táplálkozzon. Ennek a létfontosságú makrotápanyagnak a hiánya ugyanis idővel izomvesztéshez vezet, ami rontja az erőnlétet, lassítja az anyagcserét és nehezebbé teszi az egyensúly megőrzését.

Ha nehezebbé válik az egyensúly megőrzése, akkor gyakoribbá válnak az esések, ami akár komoly sérülésekkel is járhat.

A fehérjehiány vérszegénységhez is vezethet, ilyenkor a sejtek nem jutnak elég oxigénhez, és ezért az ember gyakran érzi fáradtnak magát.

Hogyan tudunk a legkönnyebben több fehérjét bevinni a szervezetbe?

A fehérjehiány leküzdésének legjobb módja az, ha több fehérjét viszünk be a szervezetbe, de ez nem mindenki számára könnyen megvalósítható.

Mert ha könnyű lenne, akkor senki nem szenvedne a fehérjehiány okozta tünetektől.

A fehérjék ugyanis laktatóak, és vannak kis étvágyú emberek, akik egyszerűen nem tudnak sokat enni. A legtöbb fehérjehiány tüneteitől szenvedő embernél éppen ez okozza a legnagyobb problémát.

Ha ön is közéjük tartozik, akkor azt javaslom, próbálkozzon turmixokkal. Egy turmixgép ilyenkor nagyon jó szolgálatot tesz a háztartásban. Én például teljesen megváltoztattam az étkezési szokásaimat, és ez az elmúlt években sokat segített abban, hogy elegendő fehérjéhez jussak.

Az elfoglalt vagy kisétkű emberek számára életképes megoldásnak tűnik, hogy napi egy étkezést folyadék, és ne szilárd étel formájában vegyenek magukhoz.

A fehérjepor fogyasztása is jó megoldás lehet, mivel tízóraiként vagy uzsonnaként fogyasztva, vízben feloldva vagy turmixba belekeverve könnyen beépíthető a napi étrendbe, kicsi a térfogata és adagonként 30 gramm fehérjéhez lehet jutni belőle.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


A legjobb fehérjeforrások:

  • tojás
  • csirke
  • marha
  • csicseriborsós
  • sajt
  • sonka
  • zabpehely
  • hal
  • tonhal

Javaslatok:

  • Ha nem tud sokat enni, igyon meg minden nap egy adag fehérjeturmixot
  • Építsen be minél többet a fentiek közül az étrendjébe, vagy növelje meg belőlük a korábbi fogyasztását
  • Kísérje pár hétig figyelemmel a makrotápanyag bevitelét, hogy kiderüljön, fogyaszt-e elég proteint
  • Konzultáljon az orvosával, hogy okozhatja-e a tüneteit fehérjehiány.
 

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

1. https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-13-97

2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6295979/