Hana Hamzic:
Árt vagy használ a ketogén étrend a májnak?
A keto és a zsírmáj

Fordította:Czárán Judit

Forrás:Hana Hamzic:Does Keto Help or Hurt Your Liver? The Case of Keto and NAFLD

A zsírmájat nem a zsírfogyasztás okozza. Ellenkezőleg, a ketogén étrend az egyik lehetséges kezelési módja.

 

A Google adatkezelési elvei

 

A ketogén étrend megítélése kétségtelenül ellentmondásos. Sokan már az ötlettől a homlokukat ráncolják, hogy a bevitt kalóriamennyiség 80 százalékát zsírból kellene fedeznünk, és a dolog jó eséllyel az orvosunk egyetértésével sem fog találkozni. Ám ezek az ellenérzések többnyire megkövesedett dogmákon alapulnak, a tudomány jelenlegi állása szerint ugyanis a ketogén étrend egyáltalán nem az ördögtől való, sőt.

Az utóbbi idők egyik sokat vitatott állítása az, hogy a ketogén étrend árt a májnak, konkrétan nem-alkoholos zsírmáj betegséget (angol rövidítés NAFLD) okoz, amely betegség napjainkban a nyugati világban az emberek 20-30 %-át érinti [1]. Csakhogy a legtöbb ketogén étrenddel és annak májra gyakorolt hatásával kapcsolatos vizsgálat ennek pont az ellenkezőjét látszik bizonyítani. Tudniillik azt, hogy a segítségével megelőzhető, sőt akár vissza is fordítható a NAFLD.

Ami felveti a kérdést, hogy ez hogy lehetséges, ha egyszer a ketogén étrendre a magas zsírbevitel a jellemző, az orvosok pedig kifejezetten a zsírfogyasztás csökkentését javasolják azoknak, akik ezzel a gyakori májbetegséggel küzdenek. Olvasson tovább, megmagyarázzuk.

Mi okozza az alkoholos zsírmáj betegséget?

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Azt szokták mondani, hogy a zsírmáj betegség és más májbetegségek kialakulásának legfőbb oka a túlzott alkoholfogyasztás, illetve a túlzott gyógyszerhasználat. Ám a NAFLD esetében nem erről van szó: van ugyanis egy sor más betegség is, amelyek közös jellemzője, hogy a májban zsír halmozódik fel, akkor is ha az illető nem iszik sok alkoholt. Ezért van az, hogy az orvosnak ki kell zárnia mind a túlzott alkoholfogyasztást, mind a túlzott gyógyszerhasználatot, mind pedig bizonyos örökletes tényezőket mielőtt felállítja a NAFLD diagnózist.

Mint sok más betegség, a NAFLD is lehet enyhe vagy súlyos. Az enyhébb esetekben a biopszia azt fogja megállapítani, hogy a hepatociták (májsejtek) 10%-ában találhatók zsírcseppecskék [2]. A súlyosabb esetekben már hegesedés, gyulladás, sőt esetleg zsugorodás is megfigyelhető. Szerencsére a NAFLD csak az esetek 25%-ában válik súlyossá [3].

De mi is okozza pontosan a nem-alkoholos zsírmáj betegséget?

Erre nem adható egyértelmű válasz, de a szakemberek azt figyelték meg, hogy a betegség gyakoribb azoknál, akik [2, 3]:

A NAFLD egyik fő kockázati tényezőjének az inzulin rezisztenciát szokták tekinteni, ezért mondják a szakemberek, hogy ez a betegség "az anyagcserezavar májban való manifesztálódása" [4]. Ebben nincs is semmi meglepő, ha tekintetbe vesszük, hogy a NAFLD elsősorban túlsúlyos, cukorbeteg vagy más anyagcserezavarban szenvedő személyeknél fordul elő.

De vajon az inzulin rezisztencia miért okoz zsírfelhalmozódást a májban?

A májba háromféle módon kerülhet zsír: a zsírszövetekben történő zsírlebontás, magában a májban történő zsírtermelődés vagy a táplálékkal bevitt zsír által. Ám egy átfogó tanulmány szerint a májban való zsírfelhalmozódáshoz legnagyobb mértékben az járul hozzá, ha az inzulinrezisztencia következtében a szénhidrátok a májban zsírrá alakulnak [5].

Az inzulinrezisztencia anyagcsere betegség, amelynek során a sejtek nem képesek megfelelően reagálni az inzulinra. Ezáltal megnő a vércukorszint, amire a szervezet úgy reagál, hogy a vérben levő összes glükózt a májnak továbbítja.

Állatkísérletekben azt is kimutatták, hogy két fontos tápanyagnak, a kolinnak és a methioninnak a hiánya is okozhat nem-alkoholos zsírmáj betegséget [5]. Ezek a tápanyagok megtalálhatók például a tojásban, a halban, a diófélékben és az olajos magvakban, amelyekre ezért nagy szüksége van a szervezetnek.

Hogyan állapítható meg, hogy valakinek nem-alkoholos zsírmáj betegsége van?

A NFLD nem okoz tüneteket, ezért annak eldöntéséhez, hogy valaki szenved-e nem-alkoholos zsírmáj betegségben, ultrahang vagy CT vizsgálatra van szükség.

Az orvos valószínűleg akkor fogja elküldeni a pácienst ilyen vizsgálatokra, ha a laboreredményei valamilyen májbetegségre látszanak utalni. Például ha a vérvétel azt állapítja meg, hogy az illető alanin aminotranszferáz (ALT) és aszpartát aminotranszferáz (AST) májenzimjeinek a szintje túl magas.

Ha a NAFLD nem-alkoholos szteatohepatitisszé (májgyulladássá), fibrózissá (májhegesedéssé), cirrhozissá (májzsugorrá) fajul, akkor a betegnek már tünetei is vannak. A májbetegségek leggyakoribb tünetei a következők:

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Okozhat-e a ketogén étrend nem-alkoholos zsírmáj betegséget?

A rövid válasz az, hogy nem.

Semmilyen tény nem támasztja alá, hogy a ketogén étrend szükségszerűen zsírmáj kialakulásához vezetne, annak ellenére, hogy az nagy mennyiségű zsírbevitellel jár. Ellenkezőleg, minden a tárgyban végzett újabb kutatás azt erősíti meg, hogy az alacsony szénhidráttartalmú, illetve ketogén étrenddel javulás érhető el a zsírmáj betegeknél [7].

Egy átfogó tanulmány szerint:

"Az az elterjedt hiedelem, hogy a zsírban gazdag táplálkozás szükségszerűen zsírmájhoz vezet, és akadályozza a testzsír tömegének csökkenését, mára tarthatatlannak bizonyult."

Vagyis, bár logikusnak tűnik, hogy ha valaki több zsírt eszik, akkor a mája zsírosabb ő maga pedig kövérebb lesz, a szervezet ennél szemlátomást bonyolultabban működik. Mint már említettük, a tények arra utalnak, hogy inkább a magas szénhidrátbevitel a ludas a NAFLD kialakulásában, mivel a sok szénhidrát inzulinrezisztenciát okozhat. És itt nem is annyira a mennyiség, mint inkább a minőség számít.

Ha a bevitt szénhidrát elsősorban egyszerű glükózból vagy fruktózból, és nem keményítőből illetve rostokból áll, akkor nagyobb az inzulinrezisztencia és a NAFLD kialakulásának a veszélye [5,8]. A fruktóz egyszerű gyümölcscukor, amely nem emeli meg a vércukorszintet, viszont egyenesen a májba kerül, ahol nagy mennyiségben fogyasztva zsírrá alakul. A magas glükóz bevitellel ugyanez a helyzet.

Ami a zsírfogyasztást illeti, abban sem szabad túlzásba esni [8], egész egyszerűen azért, mert a túl magas makrotápanyag bevitel súlygyarapodáshoz vezet, az elhízás pedig inzulin rezisztenciát okoz. Ha az a kérdés, hogy melyek azok a zsírok, amelyek problematikusak a májunk egészsége szempontjából, akkor azok a telített zsírok, míg a telítetlen zsírok kifejezetten jót tesznek az anyagcserének és a májnak.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


És mi a helyzet a ketogén étrendben levő zsírokkal?

Itt válik a dolog ellentmondásossá. Hogy megértsük, miért, tudnunk kell, hogyan hat a ketogén étrend az anyagcserére.

A ketogén étrend olyan kevés szénhidrátot tartalmaz, ami nem elég a sejtek üzemanyaggal történő ellátásához, ezért a szervezet elkezd zsírokat égetni, hogy hozzájusson a szükséges energiához. Ennek a folyamatnak a során a máj a (a táplálékból felvett és a zsírsejtekből származó) zsírt átalakítja olyan molekulákká, amelyeket ketonoknak nevezünk. Ezek a molekulák fogják helyettesíteni a glükózt az agy, a szív és a többi szövet üzemanyaggal történő ellátásában, azt az anyagcsere állapotot pedig, amelybe ilyenkor a szervezet kerül, ketózisnak hívjuk.

Ez az állapot úgy érhető el, ha sok zsírt és kevés szénhidrátot fogyaszt az ember.

A ketózisnak számos pozitív hatása van az anyagcserére. Például az, hogy csökkenti az inzulinszintet és fokozza az inzulinérzékenységet [9]. Ha alacsonyabb az inzulinszint, akkor gyorsul az emésztés, ami súlyveszteséggel jár. A harmadik előny, hogy ketogén étrend esetén kevés szénhidrátot fogyasztunk, ami a májba kerülve zsírrá alakulhatna. Mindez együttvéve az anyagcserezavarok megszűnését eredményezheti.

Ám mindehhez az szükséges, hogy a megszokottnál több zsírt fogyasszunk. A helyes makrotáplálék eloszlás ketogén étrend esetén az, ha a bevitt kalória 5-10%-a szénhidrát, 15-30% -a fehérje, és 60-75%-a zsír. Ez napi 2000 kalóriával számolva 133-166 gramm zsiradék elfogyasztását jelenti naponta, míg egyébként az ajánlott napi mennyiség 60 gramm.

De lehet, hogy ennél kevesebb napi kalóriával is beéri az ember, mivel a ketogén étrend közismerten csökkenti az étvágyat [9]. És persze ahhoz, hogy fogyjunk, ilyenkor is kevesebb kalóriát kell fogyasztanunk a megszokottnál.

Persze olyan tanulmányok is vannak, amelyek szerint az alacsony szénhidráttartalmú, illetve a ketogén étrend kedvez a NAFLD kialakulásának, de ezek többnyire vagy állatkísérleteken alapulnak, vagy megbízhatatlan forrásból származnak. Például nemrégiben megjelent egy esettanulmány egy nőről, akinél a ketogén étrendre való áttérése után megemelkedett májenzim szinteket mértek, ami a kutatók szerint megnövelt kockázatot jelent a NAFLD szempontjából [10]. De ez elszigetelt eset volt, és az illető hölgy semmi fizikai aktivitást nem fejtett ki, ráadásul rengeteg gyógyszert szedett.

Térjünk-e át a ketogén étrendre, ha le akarjuk győzni a nem-alkoholos zsírmájat?

Ökölszabályként azt javaslom, hogy ha szeretné diétával vagy életmódváltással megoldani valamilyen egészségügyi problémáját, előtte mindig konzultáljon az orvosával, aki nyilván a NAFLD esetében is fog valamilyen diétát vagy életmódbeli változtatást ajánlani annak visszafordítása érdekében. Ilyen esetben a leggyakrabban a következőket szokták javasolni:

A cég általam ajánlott kedvezményes termékei itt tekinthetők meg


Mivel a ketogén étrend ezek közül többre is megoldást kínál, elgondolkodhat rajta, hogy belevág, de csak akkor, ha megfelelő ideig tudja csinálni.

A ketogén étrend nagyszerű választás, ha Ön fogyni akar, de csak akkor, ha tényleg hajlandó minimálisra csökkenteni a szénhidrátfogyasztását, és a tápanyagszükségletének nagy részét zsírokból fedezni, illetve folyamatosan oda tud figyelni arra, hogy mit eszik. Egy biztos: bármilyen diéta, amely segít a fogyásban, egyben a zsírmáj betegséget is kezeli. Természetesen csak addig a pontig, amíg az nem jelent éhezést vagy túl magas szénhidrátbevitelt.

Milyen esetben ne térjünk át a ketogén étrendre a NAFLD kezelése érdekében?

A ketogén étrend nem mindenkinek biztonságos [13]. Ha Ön az alábbi problémák valamelyikével küzd, akkor ne kezdjen bele a diétába.

A ketogén diéta nem feltétlenül biztonságos terhes és szoptató anyáknak, 1-es típusú cukorbetegségben szenvedő személyek esetében pedig nagy körültekintést igényel az étrendnek a gyógyszerezéssel való összehangolása.

Összefoglalva

Akármennyire is ellentmondani látszik a józan észnek, a ketogén étrend nem okozója a zsírmájnak, ellenkezőleg, alkalmas annak visszafordítására. Ezt számos kutatás alátámasztja, amelyekből több átfogó tanulmány és meta-analízis született.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


A NAFLD-ot sokszor a helytelen táplálkozással és a mozgásszegény életmóddal függ össze. Szerencsére egészséges táplálkozással és sportolással a betegség visszafordítható, és ebben nagy szerepe lehet a ketogén diétának, amely azáltal gyógyítja a NAFLD-ot, hogy csökkenti az inzulinszintet, segíti a fogyást és nagyon alacsony szénhidrátbevitellel jár. Természetesen a ketogán diéta csodatevő hatásának vannak más, itt nem tárgyalt aspektusai is.

Amennyiben fontolgatja, hogy belevág a diétába, először konzultáljon az orvosával, aki megmondja, hogy biztonságos-e önnek ez a diéta, illetve ha Ön már NAFLD beteg, nyomon tudja követni a betegsége alakulását.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

1. Milić S, Stimac D. Nonalcoholic fatty liver disease/steatohepatitis: epidemiology, pathogenesis, clinical presentation and treatment. Dig Dis. 2012;30(2):158-62. - https://www.karger.com/Article/Abstract/336669

2. Kudaravalli P, John S. Nonalcoholic Fatty Liver. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2020 Jan- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK541033/

3. Perumpail BJ, Khan MA, Yoo ER, Cholankeril G, Kim D4, Ahmed A. Clinical epidemiology and disease burden of nonalcoholic fatty liver disease. World J Gastroenterol. 2017 Dec 21; 23(47): 8263-8276. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5743497/

4. Vanni E, Bugianesi E, Kotronen A, De Minicis S, Yki-Järvinen H, Svegliati-Baroni G.From the metabolic syndrome to NAFLD or vice versa? Dig Liver Dis. 2010 May;42(5):320-30. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20207596

5. Schugar RC, Crawford PA. Low-carbohydrate ketogenic diets, glucose homeostasis, and nonalcoholic fatty liver disease. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2012 Jul;15(4):374-80. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3679496/

6. NHS. Non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD). 2018 Nov - https://www.nhs.uk/conditions/non-alcoholic-fatty-liver-disease/

7. Watanabe M, Tozzi R, Risi R, et. al. Beneficial effects of the ketogenic diet on nonalcoholic fatty liver disease: A comprehensive review of the literature. Obes Rev. 2020 Mar 24. - https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/obr.13024

8. Ullah R, Rauf N, Nabi G, et. al. Role of Nutrition in the Pathogenesis and Prevention of Non-alcoholic Fatty Liver Disease: Recent Updates. Int J Biol Sci. 2019; 15(2): 265-276. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6367556/

9. Gershuni VM, Yan SL, Medici V. Nutritional Ketosis for Weight Management and Reversal of Metabolic Syndrome. Curr Nutr Rep. 2018 Sep; 7(3): 97-106. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6472268/

10. Anekwe CV, Chandrasekaran P, Stanford FC. Ketogenic Diet-induced Elevated Cholesterol, Elevated Liver Enzymes and Potential Non-alcoholic Fatty Liver Disease. Cureus. 2020 Jan; 12(1): e6605. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7008768/

11. American Liver Foundation. What are the treatments for NAFLD and NASH? Accessed 2020 Apr. - https://liverfoundation.org/for-patients/about-the-liver/diseases-of-the-liver/nonalcoholic-steatohepatitis-information-center/nash-treatment/

12. National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases (NIDDK). Treatment for NAFLD & NASH. How do doctors treat NAFLD and NASH? 2016 Nov. - https://www.niddk.nih.gov/health-information/liver-disease/nafld-nash/treatment

13. Masood W, Annamaraju P, R. Uppaluri K. Ketogenic Diet. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2020 Jan-. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK499830/