Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Kris Gunnars:
A növényi olajok 11 komoly hátránya

Fordította:Szabó-Velvárt László

Forrás: Gunars: 11 Serious Concerns About Vegetable Oils

Aki a nyugati étrenden él, annak nyilván a legjobb lenne az egész étrendjét átalakítani. De ha ezt nem akarja, vagy nem képes rá, akkor is óriási lépst tesz az egészség felé, ha száműzi a növényi olajokat és margarint az étrendjéből. A gyulladás szinte minden mai betegségben szerepert játszik, és ezek a termékek egytől-egyig gyulladáskeltők.

 

Google hirdetés

 

Több mint kétszeres sztrókkockázat

A étkezési zsírokkal kapcsolatos tudásunk ellentmondásokkal teli.

A telített zsírokat korábban azzal vádolták, hogy megemelik a koleszterinszintet, és szívbetegséget okoznak, de ezt az elméletet azóta megcáfolták. (12).

Ezzel együtt a hivatalos étrendi ajánlások valamiért továbbra is a növényi olajokat részesítik előnyben a telített zsírokkal, mint pl. a vajjal szemben.

A javasolt olajok közé tartozik többek között a szója-, a gyapotmag-, a repce-, a sáfrány-, a napraforgó- és a szőlőmag olaj.

A növényi olajokról úgy tudjuk, hogy csökkentik a koleszterinszintet, ami elvileg csökkenti a világon a vezető halálokot jelentő szívbetegség kockázatát.

Ezekkel az olajokkal kapcsolatban azonban számos kutatás fogalmazott meg komoly fenntartásokat... (3).

LDL-koleszterin-csökkentő hatásuk ellenére a növényi olajok egyéb módokon képesek ártani az egészségnek és az anyagcserének. (Az LDL csak akkor veszélyes, ha apró, sűrű cseppekben kering a vérben. Sz.G. megj.)

A továbbiakban felsorolunk 11 okot arra, hogy miért ajánlatos kerülni a növényi olajokat.

1. A növényi olajoknak rendkívül magas az Omega-6- (linolsav) tartalmuk

Biztosan hallott már az Omega-3 és Omega-6 zsírsavakról.

Ezek többszörösen telítetlen zsírsavak, ami azt jelenti, hogy molekuláikban egynél több kettős kötés található.

Gyakran esszenciális zsírsavaknak is nevezik őket, mert az emberi szervezetből hiányoznak az előállításukhoz szükséges enzimek.

Ezek a zsírsavak fontos szerepet játszanak számos biokémiai folyamatban, többek között gyulladásos, immun- és véralvadási reakciókban.

A probléma ott kezdődik, hogy az Omega-3 és Omega-6 zsírsavaknak ideális esetben egyensúlyban kellene lenniük egymással, és ha ez nem valósul meg, az megzavarhatja a fenti folyamatokat. (4)

E két zsírsavfajta pl. előszeretettel verseng egymással ugyanazokért az enzimekért és a sejthártyát alkotó molekulák ugyanazon pozícióiért. (56).

Gyakran hatnak ugyanazon folyamatokra, de azt egymással ellentétes módon teszik. Pl. mindkettőre szükség van az eikozanoidoknak nevezett jelátviteli molekulák szintéziséhez.

Az Omega-6 zsírsavakból előállított eikozanoidok többnyire gyulladásserkentő, míg az Omega-3 zsírsavakból előállítottak rendszerint gyulladáscsökkentő hatásúak. (78).

Az evolúció során táplálékunkban egyensúlyban voltak az Omega-3 és Omega-6 zsírsavak. Korunknak azonban komoly problémája, hogy ez az egyensúly drasztikus mértékben elbillent az Omega-6 zsírsavak irányába.

Nem elég, hogy az emberek rendkívüli módon túlzásba viszik az Omega-6-fogyasztást, de eközben Omega-3-bevitelük pedig elképesztően alacsony, ami egyenes út a katasztrófa felé.

Míg egykor az étrendünk Omega-6:Omega-3 aránya valahol 1:1–3:1 környékén lehetett, ma ez az arány 16:1 körül mozog, ami messze túl van az evolúció során kialakult határokon... (9).

És az Omega-6 zsírsavakat túlnyomó részt növényi olajokkal visszük be...

Ezek az olajok rendkívül nagy mennyiségben tartalmazzák a linolsav nevű Omega-6 zsírsavat, amelynek túlzott fogyasztása egészségi problémák egész sorához vezet, különösen alacsony Omega-3-bevitel mellett (ami az emberek többségére jellemző)...

2. A linolsav felhalmozódik a sejthártyákban

A zsírok többek, mint egyszerű kalóriaforrások.

Egyes fajtáik a szervezetbe beépülve fontos strukturális, ill. funkcionális feladatokat látnak el.

A növényi olajok legfőbb összetevőjét jelentő linolsav pl. nagy előszeretettel halmozódik fel a zsírsejtekben és a sejthártyákban. (1011).

Az alábbi grafikont Dr. Stephan Guyenet készítette hat különböző, a testzsír linolsav tartalmát vizsgáló, 1961. és 2008. között végzett kutatás alapján: (12, 1314151617).

Az ábrából látható, hogy a növényi olajok mértéktelen fogyasztásának gyakorlata konkrét szerkezeti változásokhozvezet testünk szöveteiben.

Ezen felül napjainkban az anyatej linolsav tartalma is jelentős mértékben megnőtt. (18)

Nem tudom, Ön hogy van vele, de én mindenesetre elég ijesztőnek látom a helyzetet.

3. A linolsav fogyasztás fokozza az oxidációs terhelést, és az érbelhártya funkciózavarát okozhatja

Mint azt már tudjuk, a többszörösen telítetlen zsírok (mint amilyen a linolsav is) molekuláiban egynél több kettős kötés található.

Emiatt ezek a zsírok fokozottan érzékenyek a szabad gyökök károsító hatására. A szabad gyökök a szervezetben folyamatosan keletkező, nagy reakciókészségű molekulák (19), amelyek semlegesítéséért az antioxidánsok a felelősek.

Ha a szervezetben az előbbiek száma meghaladja az utóbbiakét, annak oxidációs stressz a következménye.


A többszörösen telítetlen zsírok fent említett érzékenysége fényében nem meglepő, hogy a vizsgálatok tanúsága szerint a nagy mennyiségű linolsav fogyasztás oxidációs stresszt okozhat. (20)

Egy ellenőrzött vizsgálatban magas linolsav tartalmú étrendre fogtak embereket (a linolsav elsősorban napraforgóolajból származott). (21).

Négy hét elteltével a résztvevők oxidációs stresszre vonatkozó vérmarkereinek szintje jelentős mértékben megemelkedett, miközben a vérük nitrogén-monoxid (NO) koncentrációja pedig lecsökkent.

A nitrogén-monoxid egy, az érbelhártya (endotélium; az erek belsejét borító vékony sejtréteg) által termelt jelátviteli molekula, amely az erek kitágításában és a vérnyomásemelkedés megakadályozásában játszik szerepet.

A nitrogén-monoxid csökkent szintje az érbelhártya funkciózavarának első jele. (22)

Egy másik vizsgálatban laboratóriumi körülmények között kimutatták, hogy a linolsavnak gyulladásserkentő hatása van az érbelhártya sejtjeire. (22)

Az érbelhártya funkciózavara az egyik korai jele annak, hogy a szervezet elindult a szív- és érrendszeri betegségek felé vezető úton. (24)

4. A növényi olajok csökkentik az LDL-koleszterin szintet és vele együtt a HDL-koleszterin szintet is

Az egyik fő ok, amiért a növényi olajokat (tévesen) egészségesnek gondolják, az, hogy hatásukra jellemzően csökken az össz- és az LDL-koleszterin szint.

Amint azt a legtöbben tudják, az LDL-koleszterint szokták „rossz” koleszterinnek is nevezni.

És tény, hogy ez az elnevezés tudományos bizonyítékokkal is megindokolható, hiszen számos vizsgálat kimutatta a fent említett LDL-koleszterin-csökkentő hatást, és az LDL-koleszterin szint bizonyítottan a szívbetegség kialakulásának egyik kockázati tényezője... (25,  26,  27). (De csak a szénhidrátfogyasztásra kialakuló apró, sűrű cseppek! –Sz.G. megj. lásd erről: Gunnars: A kilenc legnagyobb hazugság a zsírról és a koleszterinről)

Ezzel együtt azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy amiről beszélünk, az mindössze egy kockázati tényező, és nem maga a betegség.

Ami valóban számít, az az, hogy miként befolyásolják a növényi olajok az olyan, a statisztikában kemény végpontnak nevezett, bizonyító erejű eredményeket, mint maga a szívbetegség, az egyéb megbetegedések és a halálozási arány.

Mindemellett a növényi olajokról kimutatták azt is, hogy kismértékben csökkentik a HDL-koleszterin szintet, ami szintén nem jó hír, mivel a magasabb HDL-koleszterin szint alacsonyabb szívbetegség-kockázattal jár együtt. (2829)

5. A növényi olajok növelik az oxidált LDL-koleszterin szintjét

Amit a köznyelv „LDL-koleszterinnek” hív, az valójában nem is koleszterin.

Az LDL a low density lipoprotein, azaz kis sűrűségű lipoprotein rövidítése, és a koleszterint a véráramban szállító fehérjét jelenti.

Az LDL-részecskék oxidációjának kulcsszerepe van a szívbetegség kialakulásában. (30) Az oxidált LDL-t röviden ox-LDL-nek is nevezik.

Ezek azok a részecskék, amelyek képesek felhalmozódni az érfalakban. (31)

A növényi olajokban található többszörösen telítetlen zsírok az LDL-részecskékbe is beépülnek, amelyek ezáltal sokkal fogékonyabbá válnak az oxidációra. (323334353637)

6. Egyes kutatások szerint ezek az olajok növelik a szívbetegség és a halálozás kockázatát

A szívbetegség a vezető halálok a világon.

A növényi olajok és a szívbetegség kapcsolatára vonatkozó tudományos bizonyítékok meglehetősen ellentmondásosak, használhatóságuk erősen kétséges.

Ezen olajoknak a szív egészségére gyakorolt hatásáról legpontosabb képet olyan randomizált, ellenőrzött vizsgálatok eredményeit elemezve kaphatunk, amelyekben nagyszámú ember több éven keresztül fogyasztotta őket.

Szerencsére a kutatók számos ilyen vizsgálatot végeztek az évek során.

Ezek közül három nem észlelt szignifikáns hatást (383940), másik három vizsgálat azonban megnövekedett szívbetegség-kockázatot állapított meg. (414243)


Két további vizsgálat hasznosnak találta a növényi olajok fogyasztását, az egyikükben azonban több módszertani hiba is volt. (4445)

Sokat hallani, hogy a többszörösen telítetlen zsírok fogyasztásával megelőzhető a szívbetegség, azonban az összes ilyen zsírt egy kalap alá venni komoly hiba, mivel az Omaga-3 és Omega-6 zsírsavak egyaránt ebbe a kategóriába tartoznak.

Egy, több vizsgálat eredményeit összegző áttekintés, amikor olyan vizsgálatokat nézett meg, ahol az alanyok mindkét fajta zsírból többet fogyasztottak, védő hatást állapított meg.

Amikor viszont olyan vizsgálatok eredményeit elemezte, amelyekben csak a (növényi olajokból származó) Omega-6 zsírok bevitelét növelték meg, 16%-os emelkedést talált a szívbetegség-kockázatban. A hatás ugyan a statisztikailag szignifikáns mértéket nem érte el, de nagyon közel volt hozzá. (46)

Az igazsághoz tartozik az is, hogy számos megfigyeléses vizsgálat tanúsága szerint ezeknek az olajoknak a fogyasztása csökkenti a szívbetegség kockázatát. (4748)

Fontos azonban megjegyezni, hogy megfigyeléses vizsgálatokkal nem mutathatók ki oksági összefüggések, hanem azok elsősorban további tanulmányozást igénylő feltevések megfogalmazására jók.

Amikor egymásnak ellentmondó eredményeink vannak megfigyeléses, ill. ellenőrzött vizsgálatokból, olyankor az utóbbiak következtetéseire kell hagyatkoznunk, mivel a vizsgálatoknak csak ez a fajtája alkalmas ok-okozati összefüggések feltárására.

Ha a rendelkezésünkre álló bizonyítékok közül a legkomolyabbakra hagyatkozunk, akkor azt kapjuk, hogy a növényi olajok nagyobb valószínűséggel okoznak szívbetegséget, mint megelőzik azt.

7. Növényi olajokat sütéshez használni óriási hiba

Amint korábban láttuk, a növényi olajokban található zsírsavakkal az egyik probléma az, hogy könnyen oxidálódnak.

Ez nemcsak a szervezeten belül igaz, hanem azon kívül is, pl. amikor hevítik őket. Emiatt sütéshez növényi olajokat használni nagyon rossz ötlet.

Szemben a jó hőtűrő képességű telített és egyszeresen telítetlen zsírokkal, a növényi olajokból sütés közben nagy mennyiségben szabadulnak fel egészségre káros vegyületek. (4950)

Ezen vegyületek közül néhány illékony, és belélegezve tüdőrákot tud okozni. Ez azt jelenti, hogy pusztán az, ha egy olyan helyiségben tartózkodunk, ahol növényi olajokkal sütnek, megnövelheti a tüdőrákkockázatunkat. (5152)

8. A növényi olajok megnövelhetik a rák kialakulásának kockázatát

Egyes vizsgálatok tanúsága szerint a növényi olajok képesek megemelni a rákkockázatot.

Mivel ezek az olajok olyan, nagy reakciókészségű zsírsavakat tartalmaznak, amelyek a szervezetbe kerülve beépülnek a sejthártyákba, ezért fogyasztásuk fokozza az oxidációs stressz mértékét.

A sejthártyában levő zsírsavak oxidációja láncreakciót indíthat be.

Ha a sejthártyát egy felhőnek képzeljük el, akkor ez az oxidációs láncreakció az őt átszelő sok kis villám.

E reakciók károsíthatják a sejt létfontosságú részeit, és nemcsak a sejthártyát, hanem többek között a fehérjéket és a DNS-t is.

Ezenkívül különböző rákkeltő vegyületek keletkezését is elősegíthetik. (53)

A DNS károsítása által a növényi olajok hosszabb távon a rákkockázat növekedését is okozhatják.

Egy nyolc évig tartó ellenőrzött vizsgálatban a telített zsírokat növényi olajokkal felváltó csoport tagjai között majdnem duplájára nőtt a rákhalálozási arány. A különbség ugyan nem volt statisztikailag szignifikáns, de nagyon kevésen múlott, hogy az legyen. (54)

Ezen felül számos megfigyeléses vizsgálat talált egyértelmű kapcsolatot a növényi olajok fogyasztása és a rákos megbetegedések előfordulása között. (5556575859)

És ezt az összefüggést rengeteg állatkísérlet is megerősíti, főleg mellrák vonatkozásában, amely nőknél a legeterjedtebb rákfajta. (606162)

9. A növényi olajok és az erőszakos viselkedés kapcsolata

Az agy egyike azon szerveinknek, ahol nagy mennyiségben találhatók többszörösen telítetlen zsírsavak.

Számokkal kifejezve: az agyunk kb. 80%-a zsír, amelynek jelentős részét, az agy száraz tömegének kb. 15–30%-át Omega-3 és Omega-6 zsírsavak teszik ki. (63)

Abból, hogy a növényi olajokban található Omega-6 zsírsavak versengenek az Omega-3 zsírsavakkal bizonyos enzimekért és a sejthártyát alkotó molekulák bizonyos pozícióiért, logikusan következik, hogy az agy működésére is hatással kell legyenek.

És valóban, a vizsgálatok nagyon szoros kapcsolatot mutattak ki a növényi olajok fogyasztása és az erőszakos viselkedés között, ide értve az emberölést is.

Az alábbi grafikon egy olyan kutatásból való, amely öt ország lakosságának körében vizsgálta az Omega-6-fogyasztás mértékét és az emberöléses bűncselekmények arányát: (64)

Természetesen ha két dolog között összefüggés van, az nem jelent szükségképpen oksági kapcsolatot, tehát a fentiek még nem bizonyítják, hogy a növényi olajok okozták az emberölések arányának emelkedését, de a statisztikai korreláció mértéke mindenesetre döbbenetes.

10. A növényi olajok erősen finomított, értékes tápanyagoktól mentes élelmiszerek

A táplálkozástudománnyal foglalkozók többsége egyetért abban, hogy legjobb teljes értékű ételeket enni.

A feldolgozatlan élelmiszerek rendszerint sokkal tápanyagdúsabbak és egészségesebbek, mint feldolgozott társaik.

A növényi olajok többsége azonban egy intenzív finomítási eljáráson esik át: a magokból való kivonásuk során a hexán nevű mérgező oldószert használják, amit a vegyi fehérítés és szagtalanítás ugyancsak durva műveletei követnek.

E folyamatok során gyakorlatilag valamennyi vitamintól és fitotápanyagtól megfosztják ezeket az olajokat.

Így tehát abszolút jogos őket „üres” kalóriáknak nevezni.

11. Az üzletekben kapható növényi olajok többsége tele van transzzsírokkal

Mindenki, aki nem egy lakatlan szigeten él, hallott már a transzzsírokról.

Ezek olyan telítetlen zsírok, amelyek molekuláris szerkezetét vegyileg módosították annak érdekében, hogy szobahőmérsékleten szilárdak maradjanak.

A legtöbb erősen finomított élelmiszerben található transzzsír. Ezek a vegyületek annyira mérgezők, hogy a világ kormányai ma már törvényben szabályozzák az élelmiszerek maximális megengedhető transzzsírsav tartalmát.

Azt azonban kevesen tudják, hogy a növényi olajokban jelentős mennyiségű transzszír van.

Egy, az amerikai élelmiszerüzletekben kapható szója- és repceolajtermékekkel foglalkozó vizsgálat 0,56–4,2% közötti transzzsír savtartalmat talált e termékek teljes zsírsavtartalmán belül. Ez az érték rendkívül magas. (65)

Furcsa módon az élelmiszerek transzzsírtartalmát ritkán tüntetik fel az árucímkéjükön.

Mi mindebből a tanulság?

Rengeteg olyan egészséges zsír van, amelyeket az emberek minden probléma nélkül fogyasztottak évszázadokon keresztül (jóval a „modern” betegségek elterjedése előtti idők óta).

Ilyen pl. az extra szűz olívaolaj (a legjobb) és a kókuszzsír. Ezek egy kiegyensúlyozott, természetes élelmiszerekből álló étrend részeként kimagaslóan egészségesek.

Sajnos azonban ez a többi növényi olajról NEM mondható el. Ezek a finomított olajok számos vizsgálat tanúsága szerint károsak az egészségre.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre