Dr. Navaz Habib:
A vágusz ideg aktiválásának 10 módja

Fordította:Mezei Elmira

Forrás:Dr. Navaz Habib: 10 Ways to Activate Your Vagus Nerve

A vágusz ideg aktivitása felel a nyugalomért, az ellazulásért, a kiegyensúlyozott testi működésért. Stressz hatására a vágusz ideg aktivitása lecsökken, ami különféle stresszel kapcsolatos testi zavarokhoz vezet.

 

A Google adatkezelési elvei

 

 

A krónikus stresszel teli élet és a folyamatos mentális stimuláció különböző tünetekhez, illetve betegségekhez vezethetnek. Gyakori például a kimerültség, a különböző ételérzékenységek, a szorongás, a rossz emésztés, a ködös agy, és a rossz alvásminőség. Azoknál, akik ilyen tünetektől szenvednek, gyakori az alacsony vagális tónus (a bolygóideg idegrostjain keresztül érkező idegi aktivitás foka - a ford.). Az alacsonyabb vagális tónus azt jelenti, hogy ezek az emberek kevésbé tudják aktiválni a bolygóideget, így az csökkent hatékonysággal tudja ellátni a funkcióit.

Mi az a bolygóideg?

A bolygóideg az agy elsőszámú útvonala a paraszimpatikus idegrendszer kontrollálására, a pihenés és emésztés üzemmód bekapcsolására. Nem ez az egyetlen ideg, amivel csökkenteni tudjuk a stresszorok hatását, de sokrétű hatásai miatt messze a legfontosabb.

A cég általam ajánlott kedvezményes termékei itt tekinthetők meg


A bolygóideg diszfunkcióját okozhatja rossz légzéstechnika, a bélflóra egészséges egyensúlyának felborulása vagy a szervezetszintű gyulladás.

A "vágusz" szó azt jelenti, hogy bolygó, mivel ez az ideg a szervezet számos pontján "bolyong", az agytól a létfontosságú szervekhez juttat el a működésükkel kapcsolatos jelzéseket. Ez az ideg köti össze az agyat a belekkel és a gyomorral, a szívvel, a májjal, a hasnyálmiriggyel, az epehólyaggal, a vesékkel, a húgyvezetékkel, a léppel, a tüdővel, a női intim területekkel, a nyakkal (garat, gége és nyelőcső), a füllel és a nyelvvel. Semelyik másik idegnek nincsenek ennyire szerteágazó és komplex hatásai:

  • Az agyban magában segít kontrollálni a szorongást és a hangulatokat.
  • Az emésztőrendszerben megnöveli a gyomorsav szintjét, serkenti a bélmozgásokat és az emésztő enzimek termelődését.
  • Az alacsony gyomorsav szint rengeteg emésztőszervi probléma forrása, tehát az alulműködő bolygóideg sokféle betegség gyökér-okával korrelál.
  • A szívben kontrollálja a szívritmus (szívfrekvencia) variabilitást, a szívritmust és a vérnyomást.
  • A hasnyálmirigyben kontrollálja a vércukorszint egyensúlyát és az emésztő enzimek termelődését.
  • A májban az epetermelődést és a hepatikus 1. és 2. fázisú konjugáció általi méregtelenítést.
  • Az epében kontrollálja az epesav kiáramlását és ezáltal a zsírok lebontását.
  • A vese esetén segíti az általános funkciókat, a folyadék egyensúlyt, a vércukor kontrollt, és a nátrium kiválasztást, ami segíti a vérnyomás kontrollját.
  • A hólyagban kontrollálja a vizelet pangását.
  • A lépben és a belekben csökkenti a gyulladást.
  • A nemi szervekben segít kontrollálni a termékenységet és a szexuális örömet, beleértve az orgazmust is.
  • A szájüregben és a nyelven segít kontrollálni az ízérzékelést és a nyáltermelődést, a nyálmirigy működésének szabályozása által.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


A bolygóideg stimulációja potenciálisan számos egészségügyi probléma esetén segíthet, például - a teljesség igénye nélkül - a szorongásos rendellenességek, a szívbetegség, néhány rákfajta, keringési elégtelenség, áteresztő belek, Alzheimer kór, memória és hangulati problémák, migrén és egyéb fejfájások, fibromyalgia, túlsúly, tinnitus, szenvedélybetegségek, autizmus és autoimmun betegségek.

Hogy tudjuk tehát stimulálni ezt az ideget az optimális működésre?

Alább 10 módszer a bolygóideg edzésére és stimulációjára:

1. Hideg zuhany

Bármilyen akut hideghatás megnöveli a bolygóideg stimulációját. Vizsgálatokban kimutatták, hogy miközben a szervezet adaptálódik a hideghez, a bolygóideg közreműködésével csökken a szimpatikus (küzdj vagy menekülj) dominancia és megnövekszik a paraszimpatikus (pihenj és eméssz) idegrendszeri hatás. Egyéb lehetőségek az arc hideg vízbe mártása, hideg folyadék ivása, illetve haladóbb szinten a jégfürdő alkalmazása. A hideg zuhanyok mindenki számára elérhetők és nagyon hatékonyak. Kezdjük 30 másodperces hideg vízzel a zuhanyozás végén, hátul a nyakon. Ahogy hozzászokunk, fokozatosan lehet a hideg vizes zuhany idejét növelni.

2. Gurgulázás

Egy pohárnyi vízzel való gurgulázás reggelente segít a torok izmainak összehúzódásában, ami segít aktiválni a bolygóideget és stimulálja az emésztőrendszerben a gyomorsav termelődést, az étel mozgatását a belekben, és az emésztőenzimek termelését a hasnyálmirigyben. Tartsanak mindig egy pohár vizet a fürdőszobában a mosdó mellett, hogy emlékeztesse önöket erre a gyakorlatra. Onnan fogják tudni, hogy elég alaposan gargalizáltak-e, hogy egy idő után kicsordul a könny a szemükből. A visszajelzések alapján ez a gyakorlat a legkönnyebben megvalósítható a mindennapokban.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


3. Mély légzőgyakorlatok

A lassú és mély hasi légzés szintén stimulálja a bolygóideget. A baroreceptorok, vagy a nyakban és a szívben található nyomás receptorok érzékelik a vérnyomást és továbbítják a jelet az agynak. Ez a jel utána aktiválja a bolygóideget, ami segít csökkenteni a vérnyomást és a pulzusszámot. Ez mérsékeltebb szimpatikus, "küzdj vagy menekülj" választ, valamint élénkebb paraszimpatikus "pihenj és eméssz" választ generál. A lassú rekeszizom légzés segít megnövelni ezeknek a receptoroknak az érzékenységét a bolygóideg aktivációja által.

Fontos tipp: Lélegezzünk lassan, úgy, hogy a hasunk fel-le mozogjon. A rekeszizmot erre a mozgásra tervezték. A vállak egyáltalán ne mozogjanak, mivel ezeket a mozgásokat a másodlagos légzőizmok kontrollálják. Minél jobban kidudorodik és beszívódik a hasunk, annál mélyebben lélegzünk.

4. Meditáció

Kétféle típusú meditáció létezik, amelyekről konkrétan kimutatták, hogy megnövelik a vagális tónust. Ezek közé tartozik az ún. Loving-Kindness meditáció és a vezetett mindfulness meditáció. Ezeket a szívritmus variabilitáson keresztül lehet mérni. Az "Om" zengetése is stimulálja a bolygóideget.

5. Böjt

A szakaszos böjtölés állatoknál segít megnövelni a magas frekvenciájú szívritmus variabilitást, ami a vagális tónus jelzője. Amikor böjtölünk, akkor az anyagcsere mérséklődését részben a bolygóideg közvetíti, mivel detektálja a vércukorszint csökkenését és a belek mechanikus és kémiai ingerlésének csökkenését.

6. Akupunktúra

Mind a hagyományos, mind a fülakupunktúrás kezelés stimulálja a bolygóideg aktivitást. Az akupunktúrás kezelés hatásai egyre szélesebb körben válnak ismertté és sokan számolnak be a kezelés után arról, hogy nyugtató, pihentető hatása van.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


7. Nyugodt táplálkozás

Ne reggelizzen kapkodva, ne az íróasztalnál ülve egye meg az ebédjét, és ne a számítógép előtt vacsorázzon! Stresszes környezetben enni, sietve, munka közben, nem az étkezésre figyelve hosszú távú káros hatásokat okozhat. Fontos békés környezetben, nyugodtan enni. És azt se felejtsék el, hogy mindig jó minőségű, természetes ételt válasszanak, rágják meg rendesen a falatot és lazítsanak!

8. Alapos rágás

Az étel rágása már önmagában beindítja a gyomor savtermelését, az ízlelőbimbóknak van idejük alaposan átérezni az ízeket, a máj nyugodtan termelhet epesavat és az kiáramolhat az epehólyagból. A hasnyálmirigy hatékonyan termelheti az emésztőenzimeket, a bolygóideg pedig korrektül szabályozhatja a bélmotilitást. Az emésztésnél fontos a megfelelő sorrend, és a szervezet ezt automatikusan jól végzi, ha a folyamatot megfelelő módon kezdjük el. Időt kell szánni a megfelelő rágásra, amíg az étel puhává és pépessé nem válik a szájban mielőtt lenyeljük azt. Így tudja a bolygóideg megfelelően betölteni a szerepét.

9. Masszázs

A svédmasszázs is aktiválja a bolygóideget. Újszülöttek súlygyarapodását is meg lehet így segíteni. A talpmasszázs szintén megnöveli a bolygóideg aktivitását, a szívritmus variabilitást, csökkenti a pulzusszámot és a vérnyomást, mindezzel csökkentve a szívbetegségek kockázatát.

10. Könnyű testmozgás

A könnyű testmozgás, mint például napi 20-30 perc séta, a bélperisztaltika beindításának az egyik legegyszerűbb és legjobb módja. Ez a fajta testmozgás ugyanis stimulálja a bolygóideget.

 

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre