Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

prof. Loren Cordain:
A vegetáriánus és vegán étrendek táplálkozástudományi katasztrófák

Fordította, kivonatot készítette: Mezei Elmira

Forrás: Loren Cordain: VEGETARIAN AND VEGAN DIETS: NUTRITIONAL DISASTERS.

A növényi alapú étrendnek nagy a divatja, ki vallási, ki erkölcsi alapon űzi, s még olyan kutatások is alátámasztani látszanak ennek az étrendnek az egészségességét, mint a adattorzításokkal dolgozó Kína vizsgálat. Sajnos, az igazság az, hogy ez a szelíd étrend nem áll összhangban az emberi szervezet szükségleteivel.

 

 

Az első könyvem megjelenése óta sokszor kérdezték tőlem, hogy van-e a paleo étrendnek vegetáriánus verziója? Határozottan kijelentem: nincs! A vegetáriánus étrendek meghatározása nem is olyan könnyű, mert legalább három alapvetően különböző fajtájuk létezik. Azt mindannyian tudjuk, hogy a vegetáriánusok nem esznek húst, szárnyast vagy halat - ez a vegetarianizmus legfontosabb ismérve. Kevésbé szigorúak a lakto/ovo vegetáriánusok, akik az állattól származó táplálékok közül csak tojást és tejterméket fogyasztanak, míg a vegánok kizárólag növényi táplálékot esznek. A Vegetarian Times magazinban nemrég megjelent egy vizsgálati beszámoló, amely szerint az USA felnőtt lakosságának 3.2%-a, vagyis 7,3 millió ember vegetáriánus étkezést folytat.127 Körülbelül egy millió (0,5%) amerikai pedig vegán. A vizsgálatból az is kiderül, hogy a vegetáriánusok több mint fele (53%) az egészsége javítása érdekében táplálkozik így. A további okok: 1) az állatok jólléte iránti aggodalom 54%, 2) a környezet iránti aggodalom 47%, 3) a jóllét természetes megközelítése 39%, 4) élelmiszerbiztonsági kérdések 31% és 5), illetve a fogyás és annak megtartása, 25%.127

Először is hadd mondjam el, hogy én mindenkinek a döntését tiszteletben tartom, hogy azt egyen, ami neki tetszik, és amit a saját maga és a családja számára a legmegfelelőbbnek tart. Azt is tiszteletben tartom, amikor valaki vallási, morális, és etikai okoknál fogva tartózkodik a húsevéstől. Azonban, mint tudós, remélem, hogy táplálkozási kérdésekben nem csak filozófiai és etikai alapokon hozunk döntéseket, hanem mindannyian próbálunk úgy enni, ami a szervezetünknek a hosszú távú egészség szempontjából megfelel. Ennek megfelelően egyszerűen nem áll módomban támogatni a vegetáriánus diéta egyik formáját sem, amelyeket az emberek abból a téves koncepcióból tesznek magukévá, hogy ez az étrend "javítja az általános egészséget".

A VEGETÁRIÁNUS ÉTRENDEK: AZ EVOLÚCIÓS BIZONYÍTÉK

 

 

Bár a vegetarianizmusnak mély történelmi gyökerei vannak egészen Krisztus előtt 500-ig, az ókori görög Pithagoraszig, Porphürioszig, és Plutarkhoszig bezárólag,106, 115, 134 az evolúciós történetünkben csupán néhány szempillantásnyi ideje van velünk ez a fajta táplálkozás. A ma még ősi körülmények között élő 229 vadászó-gyűjtögető nép átfogó elemzése során a kutatócsoportommal egyértelműen kimutattuk, hogy egyetlen, a történelem során tanulmányozott vadászó-gyűjtögető nép sem volt vegetáriánus.26 Valójában, az elérhetőségtől függően, mindig az állati eredetű táplálék volt a preferencia.26 A fenti ábra világosan mutatja, hogy mind a 229 vizsgált népnél egyértelmű preferencia mutatkozik az állati táplálékok irányába. Vegyük észre, hogy egyetlenegy nép sem esik a 0 - 5% állati táplálékot fogyasztó kategóriába.

A 229 nép többsége (73%) a napi energiabevitelük 46%-át vagy annál többet állati eredetű táplálékból veszi magához.26 A legfőbb érv az állati táplálék mellett, hogy a táplálék megszerzésére tett erőfeszítés arányában a vadászó gyűjtögetők több energiához jutnak belőle, mint a növényi élelemből, az optimális gyűjtögető elmélet szerint.

Az ember preferenciájának a húsra, a csontvelőre, és az állati táplálékokra hihetetlenül hosszú történelme van az őseinknél.18, 33 Afrikában 2,5 millió éves kőből faragott szerszámokkal elejtett állatok maradványaira leltek.33 A modern módszerekkel lehetőség adódik analizálni a már kihalt hominidok fosszilis csontjaiban a növényi és állati táplálék arányát.10, 104, 105 Minden egyes ilyen vizsgált csontváz maradvány a húsevőkre jellemző izotópos képletet mutat.10, 83, 104, 105, 124 Ezen kívül, ha összehasonlítjuk a biokémiai és anatómiai felépítésünket a macskafélékkel, amelyek abszolút húsevők, mindkettőnknél megtalálhatók azok az evolúciós enzimpályák, amelyek a sok hús emésztéséhez alakultak ki.27

Ha elfogadjuk azt a megközelítést, hogy a vegetarianizmus képviseli az ideális emberi étrendet, akkor a humán biológiában az erre a táplálkozásra kialakult legfőbb mechanizmusok dominálnának. A "miért" kérdésére akarok kilyukadni. Miért képviselné a vegetáriánus étrend, vagy ezzel az erővel bármilyen étrend az emberi faj számára az optimálist? A humán táplálkozás bármi fajta egységes elmélete egy detektív történet, amelyben a tudósok megpróbálnak felfedezni egy olyan biológiai rendszert, amelyet az evolúció tervezett és alkalmazott a természetes szelekció által. Ennek megfelelően, az arról szóló hipotézisek, hogy mit kéne és nem kéne ennünk, azzal az ősi környezettel kéne hogy összhangban legyen, amely a jelenlegi génjeinket kialakította. Ha elhisszük, hogy ez a vegetarianizmus, akkor az evolúciónak a természetes szelekción keresztül többmillió éven keresztül ezen a típusú étkezésen keresztül kellett alakítania a jelenlegi genomot. Nincs más józan érvelés amellett, hogy az emberi faj miért virágozna a vegetáriánus étrenden.

Már többször leírtam,26, 27 hogy nincs olyan hiteles biokémiai, antropológiai, vagy archeológiai lelet, amely arra utalna, hogy a vadászó-gyűjtögetők kizárólag növényi étrendet fogyasztottak volna.

VEGETÁRIÁNUS DIÉTÁK: A TAPASZTALATI BIZONYÍTÉK

Ha ön éppen azon gondolkodik, hogy az egészsége és a közérzete javítása érdekében áttér a vegetáriánus vagy vegán étrendre, akkor azt tanácsolom, hogy ezt mielőbb felejtse el! A legjobb, ha mindenki szigorúan tudományos alapon hoz döntést, és nem azért, mert egy karizmatikus figura szubjektív véleménye befolyásolja. Ezek a vélemények sajnos nem tükrözik a megbízható tudományos adatokat.

Ha ön pillanatnyilag már vegetáriánus vagy vegán, annak valószínűleg az az oka: hogy hosszabb és egészségesebb életre számít, mint a "hamburgerevő" társai.72, 69, 71 Valójában azonban ez nem fogja megnövelni az élettartamát, viszont sokféle olyan tápanyaghiányt alakít ki, amelyek számos betegséggel összefüggésbe hozhatók. Ha a gyerekére vagy a növekvő magzatra is ráerőltette a növényi étrendet, ők is meg fogják szenvedni ezt az életmódot. De hadd beszéljenek az adatok.

 

 

Az Amerikai Dietetikusok Szövetsége 2009-ben28 így fogalmazott:"…egy megfelelően megtervezett vegetáriánus vagy vegán étrend táplálkozástudományi szempontból kielégítő, és bizonyos betegségek megelőzésében és kezelésében is szerepet játszhat. Bármely életszakaszban megfelelő lehet, pl. várandósság vagy szoptatás idején, illetve kisgyermek- vagy serdülőkorban, sőt, sportolóknak is." Nem tudom, hogy e javaslat szerzői melyik bolygóról jöttek, vagy, hogy melyik tudományos folyóiratot olvassák, de ezek a kijelentések nem támaszthatók alá hiteles adatokkal.

Először is, ha a vegetáriánus étkezés annyira egészséges, akkor joggal várhatjuk, hogy a növényi étrenden élőknek jobbak legyenek az életkilátásai, mint a húsevőknek. Erre a kérdéskörre egészen 1999-ig nem volt válasz, amikor is Dr. Key és kollégái az Oxford Egyetemen elvégeztek egy nagy metaanalízist amelyben összehasonlították 27.808 vegetáriánus és 48.364 húsevő összhalálozási adatait.69 Idézem a tanulmányt: "Nem volt szignifikáns különbség a vegetáriánusok és a nem vegetáriánusok között az agyérbetegségek, a gyomorrák, a vastagbélrák, a tüdőrák, a mellrák, a prosztatarák és az összes egyéb betegség terén." A legnagyobb vegetáriánus mintán (33.883 résztvevő) végzett 2009-es analízis (The EPIC-Oxford Study) pontosan ugyanezzel az eredménnyel zárult. Ezek az eredmények pontosan ellentmondanak az Amerikai Dietetikusok Szövetségének ajánlásával miszerint "a vegetáriánus és vegán étrendek egészségügyi előnyökkel járhatnak bizonyos betegségek megelőzésében és kezelésében."

VEGETÁTIÁNUS ÉTRENDEK ÉS TÁPANYAGHIÁNYOK

Az Amerikai Dietetikusok Szövetsége (ADA) útmutatása szerint "…a megfelelően megtervezett vegetáriánus étrend beleértve a teljes vegetáriánus vagy vegán étrendet egészséges és táplálkozástudományi szempontból kielégítő"... 28 A USDA "Choose My Plate" ajánlások ugyanezen a véleményen vannak: "A vegetáriánus étrendek minden ajánlott tápanyagot tartalmaznak." 142 Az ADA ajánlása szándékosan félrevezető és egyoldalú. Első olvasatra úgy tűnhet, hogy a vegetáriánus és vegán étrendek önmagukban is elegendő tápanyagot tartalmaznak és nem szükséges semmilyen táplálékkiegészítő szedése.

Ahhoz, hogy az ADA kijelentését igazán megértsük, mélyebbre kell ásnunk, és meghatároznunk, hogy mit értenek az alatt, hogy "megfelelően megtervezett vegetáriánus étrend". Szerintük "…kulcs tápanyagok vegetáriánusoknak a fehérje, az omega-3 zsírsavak, a vas, a cink, a jód, a kalcium valamint a D vitamin és a B12 vitamin. A vegetáriánus étrend mindezeket a tápanyagokat tartalmazza. Bizonyos esetekben táplálékkiegészítők vagy vitaminokkal dúsított élelmiszerek használata szükséges lehet."28 Ez a kijelentés ebben a formában egyáltalán nem állja meg a helyét, mert a táplálékkiegészítők és a tápanyagokkal dúsított élelmiszerek nem csak néha, hanem mindig szükségesek a vegánoknak, és gyakran a lakto-ovo vegetáriánusoknak is. Enélkül minden esetben többrendbeli tápanyag hiányt okoznak, gyerekeknél és felnőtteknél egyaránt.

A VEGETÁRIÁNUS ÉTREND ÉS A B12 VITAMIN

Még a legelszántabb vegetáriánusok sem fognak vitatkozni azzal a ténnyel, hogy a növényi táplálékforrások nem tartalmaznak B12 vitamint, és hogy a húsok és állati táplálékok képezik az egyetlen jelentős táplálkozási forrását ennek a fontos vitaminnak. B12 vitamint nem tudunk szintetizálni a szervezetünkben. Ebből következően, ha valaki úgy dönt, hogy vegán lesz, az magával hozza a B12 vitaminhiányt, hacsak nem szed B12 vitamint vagy pedig eszik B12-vel dúsított ételeket.

Evolúciós szempontból bármilyen olyan táplálkozási rendszer, ami életre szóló táplálékkiegészítést igényel, nem ésszerű. Ne felejtsük el, hogy egyetlen egy halászó-vadászó-gyűjtögető közösség sem vegetáriánus.26 Ez nem csak egy elhamarkodott döntés miatt alakult így, hanem a természetes kiválasztódás elvén keresztül. Ha a gyűjtögető őseink nem ettek volna B12 tartalmú állati táplálékokat, akkor kialakult volna náluk a B12 vitaminhiány, ami szaporodási hátrányt hozott volna létre, és ártott volna az egészségüknek és a túlélés esélyeinek. A modern vegetáriánusoktól eltérően ők nem tudtak csak egyszerűen bevenni egy vitamin tablettát, hogy kiegyensúlyozzák a táplálékanyag hiányt, tehát a B12 vitamint mindenképpen be kellett vinni a táplálékaikkal.

Sajnos a világ vegetáriánusai és vegánjai még nem tudtak pontosan rájönni arra, hogy mit jelent a "megfelelően megtervezett" fogalom, mivel szinte mindegyiküknél kimutatható az alacsony B12 vitamin szint vagy a B12 hiány. Egy 2003-as vizsgálatban Dr. Hermann és kollegái kimutatták, hogy a 95 résztvevő közül a lakto-ovo vegetáriánusok 77%-a, a vegánoknak pedig a 92%-a volt B12 hiányos.52 Amikor ennyi vegetáriánus válik B12 vitamin hiányossá, akkor érthetetlen a számomra, hogy az állami intézmények miért állítják makacsul, hogy a növényi táplálkozás egészséges.

Még ennél is aggasztóbb Dr. Corinna Koebnick és társai vizsgálata Németországban, amely kimutatta, hogy a hosszútávú ovo-lakto vegetáriánus étrend nem kielégítő B12 vitamin szinthez vezet várandós nőknél.74 Ezzel az a probléma, hogy az anya B12 hiánya a még meg nem született magzatra, illetve a szoptatós csecsemőkre is kihat, akik nem tudják ezt a tápanyagot más úton felvenni.89, 107 Ez pedig nem csak egy ártalmatlan táplálkozási probléma, hanem potenciálisan katasztrofális egészségügyi következményekkel járhat, mind az anya, mind a gyermek számára. A B12 vitamin hiány várandós nőknél okozhat spontán vetélést, erőtlen szülést, koraszülést, alacsony születési súlyt, születési rendellenességeket és a preeklampszia nevű veszélyes állapotot, amely az anyánál magas vérnyomást, valamint máj, vese és érrendszeri károsodást okoz.7, 86, 87 A B12 hiányos anyák csecsemői gyakran szenvednek veleszületett deformációktól (pl. nyitott gerinc), irritabilitástól, fejlődési hátrányoktól és problémáktól, apátiától, valamint mentális visszamaradottságtól.35 Ezek az adatok nem támasztják alá az ADA álláspontját, miszerint "…a jól megtervezett vegetáriánus étrendek minden életszakaszban megfelelőek, beleértve a várandóságot, a szoptatást, a csecsemő-, illetve gyermekkort."28 Valójában ez az ajánlás nem csak felelőtlen, hanem sok esetben életet veszélyeztető az anya, a magzat és a csecsemő számára.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

Lásd. eredeti cikk végén!