Alina Petre:
A vitaminhiány 8 gyakori jele

Forrás:Alina Petre: 8 Common Signs You're Deficient in Vitamins.

Fordította: Czárán Judit

Mivel a táplálékunk a szükségesnél kevesebb vitamint és ásványi anyagot tartalmazhat, érdemes a hiánytünetekre figyelni.

 

A Google adatkezelési elvei

 

A kiegyensúlyozott, tápláló étrendnek számos jótékony hatása van, a tápanyagszegény diéta viszont kellemetlen tüneteket okozhat.

Az alábbiakban azt járjuk körül, milyen jelekkel kommunikál a testünk a potenciális vitamin- és ásványianyag-hiányról. Felismerésük ugyanis segíthet abban, hogy hozzájuk igazítsuk az étrendünket, vagfy szükség esetén étrendkiegészítőkkel pótoljuk a hiányt.

Cikkünkben összegyűjtöttük a vitamin- és ásványianyag-hiány 8 leggyakoribb jelét, és azokat a módszereket, amelyekkel segíthetünk megszüntetni őket.

1, Töredezett hajvég és köröm

Annak, hogy töredezik a hajvégünk vagy a körmünk, több oka lehet. Az egyik közülük a biotinhiány. A biotint más néven B7 vitaminnak hívják, és abban segít, hogy a szervezet a táplálékot energiává alakítsa. A biotinhiány nagyon ritka, de ha mégis előfordul, a legfeltűnőbb jele a töredezett és elvékonyodott hajvég, valamint a töredezett köröm.

A cég általam ajánlott kedvezményes termékei itt tekinthetők meg


A biotinhiány további tünete lehet a krónikus fáradtság, az izomfájdalom, a kéz- és lábgörcs, illetve a végtagi bizsergés (1).

A biotinhiánynak a legjobban a várandós nők, az erős dohányosok, a gyakori alkoholfogyasztók és az emésztési zavarokkal – mint például a Crohn-betegséggel – küzdők vannak kitéve. Egy hosszú antibiotikum kúra valamint bizonyos rohamok megelőzésére szedett gyógyszerek is növelhetik a kialakulás kockázatát (2).

A nyers tojásfehérje fogyasztása is okozhat biotinhiányt. Ennek az az oka, hogy a tojásfehérje avidint, egy olyan fehérjét tartalmaz, amely megköti a biotint, és rontja annak felszívódását (1, 3, 4). A biotinban gazdag ételek közt szerepel a tojás sárgája, a belsőségek, a hal, a hús, a tejtermékek, a diófélék, az olajos magvak, a spenót, a brokkoli, a karfiol, az édesburgonya, az élesztő, a teljes kiőrlésű gabonafélék és a banán (5, 6).

Azok a felnőttek, akiknek töredezik a hajvégük és a körmük, kipróbálhatnak bizonyos étrend-kiegészítőket is, amelyek napi adagja általában 30 mikrogramm biotint tartalmaz, de eddig nem sok bizonyíték van rá, hogy ezek tényleg hasznosak lennének, ezért a biotin-dús étrend valószínűleg jobb megoldás (7, 8, 9).

Összegzés: A biotin egy olyan B-vitamin fajta, amely számos testfunkcióban vesz részt, és fontos szerepe van a haj és a körmök erősítésében. A biotinhiány általában ritka, de bizonyos esetekben előfordul.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


2, Afták és szájszegleti repedezések

A szájban és a száj környékén keletkező sebek utalhatnak bizonyos vitaminok és ásványi anyagok nem megfelelő mennyiségben történő bevitelére. Például az aftákat gyakran a vas- vagy a B-vitaminok hiánya okozza.

Egy kisebb kutatásból az derült ki, hogy kétszer nagyobb eséllyel mutatható ki vashiány azoknál, akik aftától szenvedtek, mint azoknál, akik nem (10).

Egy másik kisebb kutatásban, az aftás betegek 28%-ának tiamin (B1 vitamin), riboflavin (B2 vitamin) és piridoxin hiánya (B6 vitamin) is volt (11). Ezenfelül sok kutatás igazolja, hogy az aftákat gyakran a gluténfogyasztás okozza (lásd. erről: Szendi: Afta, volt-nincs)

A cheilitis anguláris egy szájszegleti repedésekkel, sebekkel és vérzéssel járó betegség, amelyet túlzott nyálképződés vagy kiszáradás okozhat. Azonban, a nem kielégítő vas- és B-vitamin-bevitel is okozhatja, különösen a riboflavin hiány (10, 11, 12, 13).

A baromfinak, a húsnak, a halnak, a hüvelyeseknek, a leveles zöldségeknek, a dióféléknek, az olajos magvaknak magas a vastartalmuk (14). (A vashiányos vérszegénység egyik oka a glutén érzékenység lehet!)

A baromfiban, a húsban, a halban, a tojásban, a tejtermékekben, a belsőségekben, a hüvelyesekben, a leveles zöldségekben, a keményítő tartalmú zöldségekben, a diófélékben és az olajos magvakban magas a tiamin, a riboflavin és a piridoxin tartalom (15, 16, 17).

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Ha a fent említett problémákkal küzdünk, érdemes ezekből nagyobb mennyiséget beiktatni az étrendünkbe, hogy kiderüljön, javulnak-e ettől a tüneteink.

Összegzés: Azoknak, akik aftákkal és szájszegleti repedésekkel küzdenek, érdemes több tiamin-, riboflavin-, piridoxin, - illetve vastartalmú ételt fogyasztaniuk, mert elképzelhető, hogy ezzel enyhíteni tudják a tüneteiket.

3, Ínyvérzés

Néha a durva fogmosási technikánk áll a vérző íny hátterében, de a C-vitaminhiányos étrend is okozhat ilyen tüneteket.

A C-vitamin fontos szerepet játszik a sebgyógyulásban és az immunrendszer erősítésében, illetve antioxidáns tulajdonságai miatt megelőzni a sejtkárosodást.

A szervezetünk nem termel C-vitamint, így csak az étrendünkből tudunk megfelelő mennyiségű C-vitaminhoz hozzájutni (18, 19, 20).

Azoknál, akik sok friss gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanak, ritka a C-vitaminhiány, azonban a legtöbb ember nem eszik elég gyümölcsöt és zöldséget. Ez magyarázhatja, hogy az egyébként egészséges populációban végzett rutin tesztelések miért járnak rendre olyan eredménnyel, hogy az emberek 13-30%-ának alacsony a C-vitaminszintje, míg 5-17%-uk már egyenesen C-vitamin hiányosnak tekinthető (21).

Ha hosszútávon nem fogyasztunk elég C-vitamint, olyan tünetek jelenhetnek meg, mint például a vérző íny vagy akár a fogak kiesése (21, 22, 23).

A másik súlyos következménye a C-vitamin-hiánynak a skorbut, amely gyengíti az immunrendszert, az izmokat és a csontokat, továbbá krónikus fáradtságot és letargiát okoz (24).

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


A C-vitamin-hiány további gyakori jelei a sérülékenység, a lassú sebgyógyulás, a száraz, hámló bőr és a gyakori orrvérzés (22, 24).

Úgyhogy fogyasszunk minden nap elég C-vitamint, legalább két gyümölcsöt és 3-4 adag zöldséget.

Összegzés: Azoknál, akik kevés friss gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanak, C-vitamin-hiány alakulhat ki. A C-vitamin-hiány kellemetlen tüneteket okozhat, mint például a vérző íny és a gyengébb immunrendszer, súlyos esetekben a fogak kihullása és a skorbut.

4, Éjszakai látásproblémák és fehér kinövések a szemen

A tápanyagokban szegény étrend látásproblémákat okozhat.

Például az alacsony A-vitamin bevitel gyakran összefügg a farkasvaksággal, aminek az a tünete, hogy az illető sötétben, illetve szürkületben rosszul lát. Ennek az az oka, hogy A-vitamin hiányában nem tud rodopszin, egy retinában található pigment termelődni, amely segíti a szemet az éjszakai látásban.

Ha nem kezelik, a farkasvakság xeroftalmiává romolhat, ami a szaruhártya károsodásával jár, és vaksághoz vezethet (25).

A xeroftalmia másik korai tünetei a Bitot-féle foltok, amelyek kissé kidudorodó, habszerű fehér kinövések a kötőhártyán vagy a szemfehérjén.

A kinövések egy darabig eltávolíthatók, de teljesen csak akkor tűnnek el, ha az A-vitamin-hiány megszűnik (26).

Szerencsére az A-vitamin-hiány ritka a fejlett világban. Akik úgy gondolják, hogy nem megfelelő az A-vitamin bevitelük, megpróbálhatnak sok magas A-vitamintartalmú ételt fogyasztani, amilyenek például a belsőségek, a tejtermékek, a tojás, a hal, a leveles zöldségek és a sárga-narancssárga színű zöldségek (27).

Ha nem szenvedünk diagnosztizált A-vitamin-hiányban, akkor ne szedjünk több A-vitamint, mint a napi ajánlott dózis, azaz 5000 NE mennyiséget. Ez ugyanis egy zsírban oldódó vitamin, amely – ha túl sokat fogyasztunk belőle – felhalmozódhat a szervezetünk zsírraktáraiban és mérgezővé válhat. Az elég nagy dózisban szedett D-vitamin feltételezi is az A-vitamin szedését, másrészt véd az esetleges túladagolástól. Ugyanakkor a D-vitamin csontépítő hatásain túli hatásokhoz szükséges az A-vitamin (60), a túl sok A-vitamin viszont gátolja a D-vitaminhatást (61).

Az A-vitamin mérgezés tünetei akár súlyosak is lehetnek, például émelygést, fejfájást, bőrirritációt, ízületi és csontfájdalmat, illetve legrosszabb esetben akár kómát vagy halált is okozhat (28).

Összegzés: Az alacsony A-vitamin bevitel éjszakai látásromláshoz és a szemfehérjén megjelenő kinövésekhez vezethet. Ha több A-vitaminban gazdag ételt fogyasztunk, azzal elkerülhetjük vagy csökkenthetjük ezeket a tüneteket.

5, Hámló foltok és korpa

A seborrheás dermatitisz (SB) és a korpásodás a bőrbetegségek olyan csoportjába tartoznak, amely a szervezet olajtermelő területeire van hatással.

Mindkettő tünete a viszkető és hámló bőr. A korpa elsősorban a koponyán jelentkezik, a seborrheás dermatitisz azonban az arcon, a mellkason, a hónaljban és a lágyékon is megjelenhet.

Ezek a bőrbetegségek legnagyobb valószínűséggel újszülöttek életének első három hónapjában, kamaszoknál és középkorúaknál fordulnak elő.

A kutatások szerint mindkét betegség nagyon gyakori. A gyermekeknek akár 42%-a, a felnőtteknek pedig 50%-a tapasztal korpát vagy seborrheás dermatitiszt élete során (29, 30).

Kialakulásukban több tényező is szerepet játszhat, ezek egyike a tápanyagokban szegény étrend. Például a vér alacsony cink, niacin (B3-vitamin), riboflavin (B2-vitamin) és piridoxin (B6-vitamin) szintje mind okozhat korpát vagy seborrheás dermatitiszt (13, 29, 31).

Bár a tápanyagszegény étrend és a bőrbetegségek közti kapcsolat még nem teljesen feltárt, a korpával és a seborrheás dermatitisszel küzdő személyeknek érdemes lehet többet fogyasztani a fenti tápanyagokból.

A baromfi, a hús, a hal, a tojás, a tejtermékek, a belsőségek, a hüvelyesek, a leveles és a keményítőtartalmú zöldségek, a diófélék és az olajos magvak sok niacint, riboflavint és piridoxint tartalmaznak (15, 16, 17).

A tenger gyümölcsei, a hús, a hüvelyesek, a tejtermékek, a diófélék mind jó forrásai lehetnek a cinknek (32).

Összegzés: A makacs korpát és a hámló foltokat a koponyán, a szemöldökön, a fülön, a szemhéjon és a mellkason okozhatja cink-, niacin-, riboflavin- vagy piridoxinhiány. A fenti tápanyagokkal kiegészített étrend segíthet a tünetek enyhítésében.

6, Hajhullás

A hajhullás nagyon gyakori tünet. 50 éves kor felett felnőttek 50%-a küzd vele (33).

A paleocentrum.hu minden termékére 10% kedvezmény a 2111 kóddal

Egy olyan étrend, ami gazdag az alábbi tápanyagokban, segíthet megelőzni vagy lelassítani a hajhullást (34).

  • Vas. Ez az ásványianyag szerepet játszik a DNS-szintézisben, ezen belül a hajtüszőkben levő DNS szintézisében is. Ha túl kevés vasat fogyasztunk, leállhat a hajnövekedés vagy megindulhat a hajhullás (35, 36, 37).
  • Cink. Ez az ásványianyag elengedhetetlen a fehérjeszintézishez és a sejtosztódáshoz, mindkettő olyan folyamat, amelyekre szükség van a hajnövekedéshez. Ezért a cinkhiány is okozhat hajhullást (38, 39, 40).
  • Linolénsav és alfa-linolénsav. Ezek az esszenciális zsírsavak is szükségesek a haj növekedéséhez illetve karbantartásához (34).
  • Niacin (B3-vitamin). Ez a vitamin is szükséges a haj egészségesen tartásához. Hiánya kopaszodáshoz vezethet, melynek során a haj kisebb foltokban kihullik (41, 42).
  • Biotin (B7-vitamin). A biotin egy másik B-vitamin, amelynek hiánya a szervezetben ugyancsak összefügghet a hajhullással (34, 43).

A hús, a hal, a tojás, a hüvelyesek, a leveles zöldségek, a diófélék mind jó forrásai lehetnek a vasnak és a cinknek.

A cég általam ajánlott kedvezményes termékei itt tekinthetők meg


A hal, a hús, a tejtermékek, a teljes kiőrlésű gabonafélék, a hüvelyesek, a diófélék, az olajos magvak és a leveles zöldségek niacinban gazdag táplálékok, amelyeknek a biotintartalmuk is magas. De a biotin a tojássárgájában és a belsőségekben is megtalálható.

A leveles zöldségek, a diófélék, a teljes kiőrlésű gabonafélék és a növényi olajok gazdagok linolénsavban, míg a dió, a lenmag, a chiamag sok alfa-linolénsavat tartalmaz.

Sok táplálék-kiegészítő hirdeti azzal magát, hogy megállítja a hajhullást. Ezek sok mással együtt általában a fenti tápanyagok kombinációját tartalmazzák.

Ezek az étrend-kiegészítők minden valószínűség szerint segítik a hajnövekedést és csökkentik a hajhullást azoknál, akiknek igazolhatóan a fenti tápanyagokból van hiányuk. Azonban nagyon kevés kutatás igazolja ezen kiegészítők jótékony hatását olyan esetben, ha a hiánybetegség nem áll fenn.

Megjegyezzük, hogy utóbbi esetben az ásványi anyagokat tartalmazó táplálék-kiegészítők szedése akár még ronthat is a hajhulláson, ahelyett, hogy javítana rajta (44).

Például, a túl sok szelén vagy A-vitamin, melyeket gyakran adnak hozzá a hajnövekedést serkentő étrend-kiegészítőkhöz, fokozhatják a hajhullást (34).

Ezért ha nem az orvos javasolja, jobb, ha nem szedünk táplálék-kiegészítőket, hanem a fenti táplálékokban gazdag étrendre térünk át.

(lásd még: Szendi G: A hajhullás okai és kezelés )

Összegzés: A fent említett vitaminok és ásványianyagok szükségesek a hajnövekedéshez, ezért ha sokat fogyasztunk belőlük, az segíthet megállítani a hajhullást. Azonban hiánybetegség fennállása nélkül nem érdemes táplálék-kiegészítő formájában szedni őket, mert többet árthatnak, mint használnak.

7, Piros vagy fehér dudorok a bőrön

A follikuláris keratózis olyan betegség, amely libabőrszerű dudorokat okoz az arcon, a karokon, a combokon vagy a fenéken. Időnként benőtt vagy csigás szőrrel jár együtt.

A betegség sokszor gyermekkorban jelenik meg és természetes módon eltűnik felnőttkorban.

Ezeknek a pici dudoroknak az oka a mai napig nem ismert, de olyankor fordulhatnak elő, ha a szőrtüszőben túl sok keratin termelődik. Ez piros vagy fehér kidudorodásokat okoz a bőrön (45).

Lehet, hogy a follikuláris keratózisnak genetikai okai vannak, ami azt jelenti, hogy hajlamosabbak rá azok, akiknek a családjában már előfordult ilyen betegség. Emellett olyanok esetében figyelték még meg, akiknek alacsony az A- és C-vitamin szintjük (22, 28).

Így aztán azok számára, akik ilyen betegségtől szenvednek, a szokásos kenőcsök használata mellett hasznos lehet olyan étrendre áttérni, amely gazdag A- és a C-vitaminban. Ezek közé tartoznak például a belsőségek, a tejtermékek, a tojás, a hal, a leveles zöldségek, a sárga és narancssárga zöldségek, valamint a gyümölcsök (24, 27).

Összegzés: A nem megfelelő A- és C-vitamin bevitelnek köze lehet a follikuláris keratózis nevű betegséghez, amely piros és fehér dudorokat okoz a bőrön.

8, Nyugtalan láb szindróma

A nyugtalan láb szindróma (angol rövidítés: NLS), más néven Willis-Ekbom betegség kellemetlen és kényelmetlen érzetet okoz a lábban, és ellenálhatatlan kényszert a mozgatásukra (46).

Az Országos Neurológiai és Stroke Intézet szerint az NLS akár a 10%-át is érintheti az amerikaiaknak, és a nők esetében kétszer gyakoribb, mint férfiaknál. A kényszer, hogy mozgassák a lábukat, többnyire akkor válik intenzívebbé, mikor ellazulnak vagy aludni próbálnak.

Bár az NLS konkrét okai még nem egészen tisztázottak, úgy tűnik, hogy kapcsolat van az NLS és a szervezet vasszintje között.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Például számos vizsgálat szerint az vér alacsony vasszintje kapcsolatot mutat az NLS tünetek súlyosságával. Ugyancsak sok tanulmány jegyzi meg, hogy a tünetek gyakran a terhesség alatt jelennek meg, amikor a nők vasszintje általában lecsökken (47, 48, 49, 50).

A vasbevitel általában segít az NLS tünetek csökkentésében, különösen azok esetében, akiket vashiánnyal diagnosztizáltak. Azonban a táplálék-kiegészítők hatékonysága egyénenként változhat (51, 52, 53, 54).

Mivel a megemelt vasbevitel minden valószínűség szerint csökkenti a tüneteket, a magas vastartalmú ételek, mint például a hús, a baromfi, a hüvelyesek, a leveles zöldségek, a diófélék, az olajos magvak fokozott fogyasztása ugyancsak jótékony hatású lehet (14).

Különösen hasznos lehet ezeknek az ételeknek a kombinálása C-vitaminban gazdag zöldségekkel és gyümölcsökkel, ezek ugyanis segítik a vas felszívódását (55).

Az öntöttvas edények és serpenyők használata, valamint a tea- és kávéfogyasztás mellőzése az étkezésekkel együtt szintén segíthet a felszívódásban.

Mindazonáltal érdemes megjegyezni, hogy a szükségtelen táplálék-kiegészítők fogyasztása több kárt okozhat, mint hasznot, és csökkentheti más tápanyagok felszívódását (56).

Az extrém magas vasszint bizonyos esetekben akár halálos is lehet, úgyhogy a legjobb egy orvossal konzultálni a kiegészítők szedése előtt (57).

Végül vannak jelek, amelyek arra utalnak, hogy a magnéziumhiány is okozhat nyugtalan láb szindrómát (58).

Összegzés: A nyugtalan láb szindróma gyakran kapcsolatban van a vér alacsony vasszintjével. Azoknak, akik az NLS-től szenvednek, célszerű minél több magas vastartalmú ételt fogyasztaniuk, ám a táplálék-kiegészítők használatáról jobb, ha az orvossal konzultálnak.

A lényeg

A nem megfelelő mennyiségű vitamint és ányi anyagot tartalmazó étrend számos egészségügyi problémát okozhat, amelyek közt vannak ritkábban, és vannak gyakrabban előfordulók.

A tüneteken gyakran segít, ha többet fogyasztunk azokból az ételekből, amelyek nagy mennyiségben tartalmazzák az adott vitaminokat vagy ásványi anyagokat. Mivel a táplálék gyakran vitamin- és ásványianyag szegény, ha nem javulnak a tünetek, érdemes megfontolni a vitaminok szedését étrendkiegészítő formában.

 

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre