Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Szendi Gábor:
A vonzerő anatómiája

A szépségen lehet vitatkozni, fel lehet állítani a szépség koronként érvényesnek tűnő képletét, de a vége mégiscsak az, hogy a szaporodási siker dönt el mindent.

 

Google hirdetés

 

Sokan sokféleképen próbálták már kanonizálni a "szépséget", Püthagorasz szerint a "szép" arcon az orrméret/szájszélesség aránya legyen 1.618, mások az aranymetszés szabályával próbálkoztak, az ikonfestők meg koronként változóan, az orrhossz többszöröseivel határozták meg a homlok, áll, nyak és testméreteket. De ha elnézünk egy lila tarajos, szögecsekkel kivert fülű punkleányt, vagy egy félméteres fülű, fakoronggal tányérnyi nagyságúra nyújtott alsóajkú, kifestett pápuát, vagy netán összevetünk egy divatbemutató kifutóján végiglejtő anorexiás divatmodellt egy rubens-i mázsás szépséggel, könnyen elbizonytalanodhatunk abban, vajon valóban Leonardo Mona Lisája vagy Michelangelo Dávidja testesíti-e meg az egyetemes szépséget. És egyáltalán: mikor neutrinókat fogdosunk atommaggyorsítókban, és egyenes adásban nézegethetjük a mellesleg csuda izgi kies marsi tájat, tényleg csak olyan közhelyes dolgokat tudunk összehordani a női és férfi szépségről, hogy "szép az, ami tetszik"? Hát persze, hogy nem. De mint a mesében, fel kell tennem a kérdést, tényleg nem bánná, ha most megcsókolná a szépséges királykisasszonyt és az testarányokká, ösztrogén szintté és zsírdepóvá változna? Vagy valóban képes szembenézni azzal a kiábrándító dologgal, hogy a várt fehér lovon szimmetria, tesztoszteron szint és szociális dominancia fog belovagolni? Vagyis, hogy a vonzalom csak a szaporodási siker szolgálatába állított illúzió?

Korunk funkcionalista szemlélete talán emészthetővé teszi azt a gondolatot, hogy ha létezik szépség és vonzerő, amely mint tudjuk, olykor birodalmakat, máskor meg csak egy házasságot dönt romba, akkor nyomós evolúciós oka van annak, hogy egy Nő rendelkezzék ezzel a mágikus erővel, és a Férfi pedig vevő legyen rá. Minden elismerésünk Dugovics Tituszé, aki levetette magát a zászlóval bíbelődő törökkel együtt a várfalról, de az ő igazi tragédiája az, hogy csak a neve maradt fent, s nem a génjei, azok ugyanis vele pusztultak. Bizony, az emberi történelem igazi győztesei nem mindig elsők a csatasorban, viszont génjeik ma is itt vannak bennünk, mert az Élet értelme nem a Küzdés, hanem a Szaporodás maga. Így győzi le kora szexbálványát, a meddő Sharon Stone-t, az ötgyermekes takarítónő.

A szupernő

Tézisünk tehát, hogy a Szépség valójában a Termékenység reklámja. Világos, hogy évmilliók során a megtévesztő reklámjelzések kiszelektálódtak, mert azok a férfiak szaporodtak sikeresen, akik a női termékenységet igazán jelző testi vonásokra buktak. A többiek "izlésficam" miatt utód nélkül maradtak. Na, de hogyan is néz ki a "Termékeny Nő" jeligével feladott hirdetés? A női termékenység egyik alapvető meghatározója az ösztrogén nevű női nemi hormon magas szintje. A Férfi ezt persze nem vérminták elemzéséből állapítja meg, hanem egyszerűen elbűvöli minden olyan testi jegy, ami a magas ösztrogén szint biológiai következménye. Ilyen, pl. a női test "homokóra" alakja, mivel az ösztrogén párnázza ki megfelelő helyeken a női testet. Amikor igazán kívánatos nőkről csípő és derékméretet vettek, kiderült, hogy akár sovány, akár túlsúlyos nőkről van szó, mindig azok aratják a legnagyobb tetszést, akiknek a derék/csípő hányadosa 0,7. A Férfi szeméből tehát az adatok egy kis kalkulátorba futnak be, mellyel a Férfi agya számításokat végez. Nem véletlen tehát, hogy különösen a fűződivat, de szinte minden kor divatja, valamiképp hangsúlyozta a keskeny derekat. Az ösztrogén szint másik fontos mutatója a női mell, amely a világ minden táján erotikus inger, még azoknál a népeknél is, ahol a nők csak egy kis lenge fűszoknyácskát hordanak. A női mell jó példája annak, hogy a hatásos, szembeötlő reklám mindent megér. Az evolúciós vizsgálatok ugyanis rámutatnak arra, hogy az embernél tapasztalható megnövekedett mellméretet biológiai okok nem indokolják. Pl. a mellméret és a szoptatáskor termelődő tejmennyiség közt nem találtak összefüggést, hiszen a mell méretét az ösztrogén hatására beépült zsírszövet, vagy a megtévesztő reklámot alkalmazóknál a beépített szilikon implantátumok határozzák meg. Mivel a mell a termékenység egyik mutatójává vált, következésképen szép. Így aztán a nők ösztönösen hangsúlyozni, olykor eltúlozni igyekeznek e domborulataikat, és persze aránytalanul sokat keseregnek fölötte.

A női arc szintén értékes reklámfelület, a muzulmánok kötelező csadorviselete tehát reklámtilalmat jelent: a vastag telt ajkak, a kicsiny orr és áll, a férfiakénál magasabban található arccsont mind a magas ösztrogén szint jelzője, és ezért rendkívül vonzó. A rúzsozás, és a jó smink tehát az árú ösztrogén tartalmát akarja kiemelni, vagy felnagyítani. Kicsit agresszívabb reklámfogás volt, amikor Marlene Dietrich kihúzatta a hátsó fogait, hogy fokozza arca szív formáját. Hasonló őrület a lengőbordák eltávolítása a karcsúság fokozására.

A fiatalság, ill. annak reklámjelei a feszes, hibátlan bőr, gömbölyű idomok, fehér fogsor, dús haj, karcsú alak szintén fontos jelzések, hiszen a fiatal nőtől sok gyermeke születhet a férfinek. A kozmetikai ipar és a plasztikai sebészet e területen kaszálja a legnagyobbat, az emberek minden pénzt megadnak azért, hogy fiatalabbnak látszódjanak. A fitnessipar szintén ebből él, vizsgálatok szerint a karcsú nőt 3-5 évvel fiatalabbnak ítélik a férfiak.

Valószínűleg a fiatalságot és ártatlanságot reklámozza az un. bébiarc, vagyis a nagy szemek, piciny orr, és a száj és orr közötti kis távolság. Sikeres amerikai fotómodelleknél ezen arcrészletek kb. tíz éves kornak felelnek meg. Egy vizsgálatban darabokra vágott arcrészletekből kellett kirakni az ideális nőt. A női arcok átlagéletkora 25 év volt, a szájaké 14 év és a szemeké 11 év volt. Vagyis minden férfi egy kicsit pedofil.

A termékenységen túl persze fontos a Férfinak, hogy a Nő ne sok kis tüdővészes Quasimódóval ajándékozza meg, vagyis a Nő hordozzon jó géneket, legyen egészséges, s a fertőzéseknek ellenálló. Ennek egyik fontos megtestesítője a test és az arc szimmetriája. A férfiagy rendkívül érzékeny tizedmilliméternyi eltérésekre is, és számos vizsgálat igazolja, hogy pl. az aszimmetrikus mellű nőknél több a szülési komplikáció. A testi aszimmetriák arról árulkodnak, hogy a nő olyan géneket hordoz, amelyek kevésbé védik meg őt a fejlődése során elszenvedett stresszektől (fertőzés, éhezés, stb.). Számos bizonyíték van arra, hogy a szimmetrikus emberek testileg egészségesebbek, lelkileg kiegyensúlyozottabbak, kevésbé hajlamosak lelkibetegségekre is.

A fehér fogak, a dús haj, a hibátlan bőr mind az egészség jelzései, míg a puffadt arc, karikás szem, fénytelen haj, rossz tartás, stb. mind vészcsengőt szólaltatnak meg a Férfi fejében.

Azt hiszem, sikerült egy reménytelenül tökéletes nő képét megrajzolnunk, de ettől senki ne essen kétségbe. Az emberek tisztában vannak csereértékükkel, minden zsák megtalálja a foltját. A szerelem nem is olyan vak. Ez a bódító érzelem valójában csak egy illúzió, arra van kitalálva, hogy mindenki úgy érezhesse, a legjobb vásárt csinálta.

A szuperférfi

Gondolom, nem hat szenzációként ezek után az a kijelentés, hogy a Férfiben a tesztoszteron, vagyis a férfi nemi hormon szintje a vonzó. Ennek hatására a Férfi arca markáns, álla erős, orra nagy, pofacsontja széles lesz. A Férfi izomzata - különösen vállban- fejlett, dereka keskeny (ajánlott csípő/váll arány 0,85), hangja mély. A magas tesztoszteron szint agresszívvé, határozottá és dominánssá teszi a Férfit. Az igazi férfi ezért meg tudja védeni családját, nagyobb adagot tud kiszakítani a zsákmány elosztásakor, vagyis utódai biztosabban életben maradnak, és talán még a Nőnek is telik egy új párducbőrre. Ezt úgy is nevezik, hogy "eltartóképesség", gondolom így már könnyebb értelmezni a mában az evolúciós gyökereket.

A férfiak tehát "gyúrnak", az udvarlás időszakában fitogtatják bőkezűségüket, és hencegnek, vagyis izmosnak, "eltartóképesnek" és szociálisan dominánsnak akarnak látszani.

Kevésbé módosítható a testmagasság, amely szintén összefügg a tesztoszteron szinttel, de ezért akar majd' minden nő nála magasabb férfit. A stabil, jó gének a férfiaknál is a szimmetriával reklámozódnak, s érdekes mód, a szimmetrikus férfiak testillata vonzóbb a nők számára. Ezt pofonegyszerű megállapítani: vegyünk ötven férfit, izzadjanak tele egy pólót három éjszakán át, majd tegyük a pólókat befőttesüvegbe és szagoltassuk végig az üvegeket nőkkel. A nők biztos orral ki fogják választani a legszimmetrikusabb férfiak trikóit.

Van azonban egy kis bibi. Az ilyen férfi nem igazán alkalmas családapának, a nők a vizsgálatok szerint hűtlennek, összeférhetetlennek, agresszívnek látják a szuperférfit, ezért leginkább szeretőként fantáziálnak róla, de férjként inkább preferálják a kicsit lányosabb arcúakat, akiket családszeretőnek, kedvesnek, megértőnek látnak. Az ilyen férjek esetleg csak leértékelt párducbundát tudnak venni, viszont hűségesek, elmosogatnak és játszanak a gyerekekkel. Génjeik kevésbé jók, ezt ők is tudják, s az aszimmetrikus férfiak eredendően féltékenyebbek is.

Tanulság

Az a szép tehát, ami legjobban fejezi ki biológiai érdekeinket. A vonzó Férfi és Nő minden testi, lelki és pénzügyi vonása eredendően valamilyen módon a szaporodással és utódneveléssel kapcsolatos képességekre utal. De már az állatvilágban is megfigyelhető a megtévesztően pozitív reklám. Erre az emberi társadalmakban külön iparágak fejlődtek ki. Bárki megvásárolhatja a fiatalság, az egészség, a termékenység, a szociális dominancia jelzéseit kencék, pirulák, festékek, öltözékek és státuszszimbólumok formájában. Ezek egyre jobban elfedik az eredeti üzenetet, mert mindenki előnyösebb üzletet akar kötni, mint amit a Sors kiutalt neki. Meg akarunk másokat téveszteni, és át akarunk látni mások megtévesztési törekvésein. A szaporodási csata a társadalmi ringben folytatódik. Az eredetileg informatív testi jegyek önállósulnak, és önmaguk karikatúráját is kitermelik a bodybilderek funkciótlan hatalmas izomtömegével, a modellek meddőséget okozó csontsoványságával, a mellplasztika által az eredeti funkciójától megfosztott mellekkel, a harmincévessé operált hatvanévesekkel. A jelentéktelenség különlegeséggel akarja eladni magát, de a futószalagon gyártott különlegesség újra csak jelentéktelenségbe fakul, s kezdődik elölről minden. Ezt nevezzük divatnak.

Huha, kezd kicsit prófétaiba fordulni a hangvétel. Netán az emberiség rossz úton jár? Szó nincs róla, az érzékszerveket be lehet csapni, de az utódok száma és sikeressége mindennél beszédesebb. Az nyer, aki átlát a csomagoláson.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre