Küldje el barátjának, ismerősének!

Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

Greenmedinfo csapata:
A zab gyógyhatását a tudomány is megerősíti

Fordította:Mezei Elmira

Forrás:The Healing Power of Oats Validated By Science

Az elmúlt években a paleo és a ketogén étrendek növekvő népszerűségével rossz híre lett a gabonáknak és egyre többen fordulnak el a szénhidrát tartalmú ételektől. Ám a zabnak egyedülálló egészségügyi előnyei vannak, amelyeket érdemes figyelembe vennünk. A paleóban természetesen továbbra is alkalmilag fogyasztható kompromisszumnak tekintjük.

 

A Google adatkezelési elvei

 

A zab története hasonlít egy mostohagyerekből lett királyfi típusú mesére. Régebben csak állattakarmánynak tartották alkalmasnak, mára viszont a világ egyik legegészségesebb ételének tartják. A testsúlyukat kordában tartók számára laktató, alacsony kalória tartalmú opció, és a low-carbosok is elfogadják, lassan felszívódó szénhidrátja és alacsony glikémiás profilja miatt. Számos országban alapélelmiszernek számít, és mára bekerült a főáram táplálkozásába. Ennek pedig sok előnye van.

A zab egy alacsony zsírtartalmú összetett szénhidrát, ami vércukor ingadozások nélkül egyenletes energiát biztosít. Alacsony a kalóriatartalma, könnyű elkészíteni, és nagyon sokoldalú. Kásaként rá lehet tenni gyümölcsöt, dióféléket, magokat, és tetszés szerint egy kis édesítést. A zab minden formában teljes őrlésű, a csírával, a magfehérjével, és a korpával együtt. Attól függetlenül, hogy melyik fajtát választjuk, a zabpelyhet, a zabtöretet, az egész szemet, vagy az instant változatot, a magas oldékony rost tartalom egyenletes energiát biztosít és kellemesen laktat. A zab fontos vitaminok és ásványi anyagok tárháza, pl. a kalcium, a cink, a vas, a mangán, a B vitaminok, az E vitamin és a folsav, ami nélkülözhetetlen az egészséges magzatfejlődéshez.

Javítja a vér lipid profilját

Ugyan mi nem hiszünk abban, hogy a jelenleg érvényben lévő koleszterincsökkentő ajánlások a szívbetegség gyökérokait célozzák meg, a sztatin gyógyszerek - amelyeknek a toxicitásával kapcsolatban nagyon kevés jelentés születik - természetes alternatíváinak megtalálása életmentő lehet. Ezért nagy szükség van a táplálkozás alapú megoldásokra. A zabot az Élelmiszerszabvány Ügynökségek világszerte elfogadják koleszterin csökkentő hatásúnak, ha rendszeresen szerepel az étrendben. Részben ennek köszönhetően, egy nemzetközi kutatócsoport 2014-ben nekilátott frissíteni egy korábbi meta-analízist. Áttekintették az azóta napvilágra került új eredményeket a zab vérlipidekre tett pozitív hatásáról. Ezeknek a vizsgálatoknak a nagy része két dologra fókuszált. Az egyik a zabból izolált béta-glükán, a másik egy, a zabszemekből kivont vízoldékony poliszacharid. Mindkettő a koleszterin és vércukor csökkentő tulajdonságairól ismert. Huszonnyolc randomizált, kontrollált vizsgálat áttekintése után a kutatók azt a következtetést vonták le, hogy azoknak a résztvevőknek, akik naponta minimum 3 gramm zab béta-glükánt fogyasztottak, a kontroll csoporthoz képest csökkent az LDL és az összkoleszterin szintje. Azoknál a résztvevőknél mutatkozott a legnagyobb csökkenés, akiknek a vizsgálatot megelőzően a legmagasabb volt az LDL koleszterin szintje, ami egy normalizáló hatást jelez. Több vizsgálatban ugyanez volt az eredmény.

Egyéb gabonáknak nincs ilyen hatása a vérlipidekre. 2002-ben a zabbal összevetve megvizsgálták a búzapelyhet, amit a zabkásával egyenlő értékű termékként hirdettek. A vizsgálat tárgya a középkorú és annál idősebb férfiak koleszterin szintjére tett hatás volt. Ebbe a vizsgálatba 36 túlsúlyos, 50 és 75 év közötti férfit válogattak be és randomizált módon elosztva vagy búza- vagy zabpelyhet ettek 12 hétig. Mindkét gabonában ugyanannyi étkezési rost (14 gramm) volt. A vérlipidek szintjét a vizsgálat kezdeténél megmérték, és az inzulinérzékenységet mindvégig tesztelték intravénás glükóz tolerancia teszttel. A kutatók azt a következtetést vonták le, hogy a búzacsoporttal összehasonlítva a zab jobban lecsökkentette az LDL szintet, anélkül, hogy a triglicerid vagy a HDL koncentrációt hátrányosan befolyásolta volna. A vércukorszintre nem volt hatással, így a kutatók kijelentették, hogy a zabnak potenciálisan szívvédő hatása van, és meglévő vércukor instabilitás esetén is biztonságos. Ezt a két feltevést jelentősen alátámasztotta a következő klinikai vizsgálat.


Jót tesz a szív egészségének

A növényi polifenok olyan mikrotápanyagok, amelyek számos pozitív egészségügyi hatással rendelkeznek, beleértve számos degeneratív betegséggel, például a rákkal és a szívbetegséggel szembeni ellenállás megnövelését. Az előnyös hatások mértéke nagyban függ az elfogyasztott polifenolok mennyiségétől és minőségétől. Egy 2006-os zab polifenolokkal készült vizsgálat megerősítette azokat az korábbi tudományos eredményeket, hogy a zab a koleszterin csökkentésén túl is rendelkezik szívegészséget támogató tulajdonságokkal. Ebben a vizsgálatban az avenanthramide-c, egy egyedülállóan zabspecifikus polifenol, képes volt gátolni a vaszkuláris simaizom sejtek szaporodását, amelyek fontos szerepet játszanak az érelmeszesedés kialakulásában és fokozódásában.

Egy másik vizsgálatban a zabkorpa egyéb szívegészséget támogató tulajdonságait figyelték meg szívkoszorúér betegségre megnövekedett kockázatú egyéneknél. 235 túlsúlyos, magas koleszterin szintű férfit osztottak három csoportba: egy kontroll és két tesztcsoportba. Mindkét tesztcsoportot csökkentett zsírtartalmú étrendre állították át, úgy, hogy az egyik csoport napi 35-50 gramm zabkorpát is kapott. A legjelentősebb csökkenés az összkoleszterin, az LDL és az apolipoprotein B értékekben a zabkiegészítést kapó csoportban volt kimutatható. A zab szívvel kapcsolatos előnyeit az agyban is kimutatták. Egy 2013-ban publikált vizsgálatban 27 egészséges, 60 éves és annál idősebb résztvevőnek adtak vad zöldzab kivonatot hat hónapig. A placeboval összehasonlítva a vad zöldzab kivonat kiegészítés ellazította a szisztémás és agyi artériák falában lévő simaizom sejteket, ami megerősítette egy korábbi, 2006-ban készült vizsgálat eredményeit, amelyben vadzab kivonat helyett zab polifenolokat használtak.

Az egészséges vérnyomás fenntartása a szívegészség egy másik fontos faktora. Egy 2010-es vizsgálatban a teljes kiőrlésű gabonák szív- és érrendszeri markerekre tett hatásait vizsgálták egy magas kockázatú csoporton. A kutatók középkorú, egyébként egészséges alanyokat válogattak ki és létrehoztak egy kontrollcsoportot valamint két tesztcsoportot. Az egyik tesztcsoportnak egy olyan megváltozott étrendet adtak, amelyben búza volt, a másiknak búzát és zabot adtak az étrendjéhez 12 hétig. A vizsgálat szerint "Az elsődleges eredmény a kardiovaszkuláris betegségek rizikó faktorainak csökkenése volt...beleértve a [csökkent] lipid és gyulladásfaktorokat, az inzulin érzékenység javulását és a vérnyomás csökkenését." Mind a szisztolés vérnyomás, mind a pulzusnyomás szignifikáns mértékben csökkent a teljes kiőrlésű gabona csoportban. Ezek az eredmények azt mutatják, hogy a teljes kiőrlésű gabonák, de különösen a zab szerepet játszhat a szívegészség fenntartásában.

Stabilizálja a vércukor szintet

Gyakori nézet, hogy a vércukor rendellenességekkel bíró alanyok ne egyenek gabonákat, kenyeret, és gabonapelyheket. Ez általában egy követendő szabály, mivel a legtöbb, kereskedelemben kapható kenyér és gabonapehely egyszerű cukrokat és denaturált (nem-teljes) gabonákat tartalmaz, amelyek nagymértékben felviszik az inzulinszintet és étkezés után hamarosan vércukor leesést okoznak. Ez különösen igaz a 2-es típusú cukorbetegekre, akiknek alacsony glikémiás gabona termékekre van szüksége a vércukor szintjük kontrollálásához és az inzulin függőség esélyének csökkentéséhez. Egy 2005-ös vizsgálat összehasonlította két zabkorpa liszt étkezés utáni glikémiás válaszát 2-es típusú cukorbetegeknél. A kutatók azt találták, hogy mindkét zabliszt termék csökkentette a glükóz szintet, és a zab magas béta-glükán szintje aktív összetevője volt az étkezés utáni glikémiás válasz csökkenésének.

Egy korábbi zabkorpa vizsgálat célja a zabkorpás kenyerek hosszútávú hatásainak vizsgálata volt nem inzulinfüggő cukorbetegeken. A kenyér és az egyéb gabona alapú szénhidrátok problémásak lehetnek vércukor rendellenességgel bíró egyéneknél, azonban a zabkorpából készült kenyér fogyasztása javított a glikémiás, inzulinémiás, és lipidémiás válaszokon a teszt alanyoknál. Az ilyen pozitív eredmények további kutatásokat inspirálnak. 2015-ben kutatók egy nagyszabású beszámolóban áttekintették a zab 2-es típusú cukorbetegekre tett anyagcsere hatásait. Céljuk e kivételes gabona hatásmechanizmusainak jobb megértése volt. A beszámoló 14 kontrollált és 2 megfigyeléses vizsgálat eredményeit tartalmazta és 2015. augusztus 23.-án jelent meg a PubMed adatbázisában. A kontrollcsoportokkal összevetve, a zabfogyasztás jelentősen csökkentette a plazma glükóz átlagos koncentrációját, az éhomi vércukor szintet és az összkoleszterint. A zabpehely szignifikánsan csökkentette az akut étkezés utáni vércukor- és inzulinválaszt. A vizsgálat megerősítette a zab előnyös hatását a vércukor kontrollra és a lipid profilra 2-es típusú cukorbetegeknél. Később talán lehetőség lesz az 1-es típusú, inzulin függő cukorbetegség kezelésébe is beiktatni.


Gyógyítja a beleket

A celiac.org definíciója szerint a cöliákia egy súlyos örökletes autoimmun betegség, amelyben a gluténfogyasztás a vékonybél károsodásához vezet. Becslések szerint ez a kondíció világszerte minden százból egy embert érint, beleértve 2,5 millió amerikait, akik pillanatnyilag még nincsenek diagnosztizálva. Náluk magasabb a hosszútávú egészségkárosodás kockázata. A zab egy gluténmentes gabona, feltéve, ha nem keresztfertőződik (a zabot gyakran olyan üzemben dolgozzák fel, ahol búzával, rozzsal és árpával is dolgoznak). Azon kívül, hogy gluténmentes, a zabnak akár cöliákiások számára is vannak gyógyhatásai. 2010-ben egy kutatócsoport, amelyet korábbi, arra vonatkozó eredmények inspiráltak, hogy a zabfogyasztás cöliákiásoknál javítja a vitamin és ásványi anyag bevitelt, lefolytattak egy vizsgálatot, azzal a céllal, hogy megvizsgálják a nagymennyiségű zabfogyasztás ez irányú hatását. A vizsgálat résztvevői remisszióban lévő cöliákiások voltak és napi 100 gramm zabot fogyasztottak. Az eredmények azt mutatták, hogy a B1 vitamin, a magnézium és a cinkbevitel szignifikáns mértékben megnőtt a vizsgálat ideje alatt.

Azok a cöliákiások, akik beveszik a zabot a táplálkozásukba, a jobb tápanyag felszívódás mellett egyéb előnyökhöz is juthatnak. Jól ismert tény, hogy a cöliákiának a gluténtartalmú gabonák elhagyása az egyetlen hatékony kezelési módja. Azonban a kutatók szerint "a zab elhagyásának szükségessége máig ellentmondásos." Egy cöliákiás gyerekeken végzett vizsgálatban azt találták, hogy a zab nem váltja ki sem a szisztémás, sem a belek nyálkahártyájában lévő auto-antitesteket. Egy másik, újonnan diagnosztizált cöliákiás gyerekeken végzett vizsgálatban azt találták, hogy a zab, bár előtte tiltott volt, mégis biztonságos és nem toxikus, életkortól és a diagnózis óta eltelt időtől függetlenül.

A zab és a cöliákia körüli ellentmondások egyrészt az avenin nevű fehérjének köszönhetőek, ami a búza gliadinjához hasonlít és az emberek kis százalékánál kiválthatja a cöliákiát, másrészt a fent említett keresztfertőzés probléma. Egy 2005-ös vizsgálatban arra voltak kíváncsiak, hogy vajon a különböző zabfajtáknak különböző toxicitása van-e a cöliákiásokra. Háromféle zabot teszteltek: egy olasz, és két különböző ausztrál fajtát. Ebből kettő sokkal nagyobb bélrendszeri aktivitást mutatott, a fehérjéket agglutinálta (összetapasztotta), és megzavarta a lizoszómákat. Annak ellenére, hogy sok cöliákiás jól tolerálja a zabot, ez a vizsgálat rámutat, hogy nem árt az óvatosság az egyéni tolerancia szerint. A kutatók szerint "Fontos megértenünk, hogy a gyakran fogyasztott, kismennyiségű aktív fehérjék az étrendben, mint pl. bizonyos aveninek, megakadályozhatják a bélnyálkahártya teljes gyógyulását."

A bélegészségre tett pozitív hatása részben annak köszönhető, hogy képes csökkenteni a belek áteresztőségét. Az áteresztő belek több bélproblémánál, (autoimmun betegségnél - a ford.) és allergiánál is tényezők. Egy 2016-os vizsgálatban megvizsgálták a zab béta-glükán étkezési rost hatását a tápanyag összetételre és a bélnyálkahártya áteresztésére vonatkozóan. Sertéseket két csoportra osztottak, az egyiknek a sztenderd élelmet adták, a másikéhoz 3 napig hozzáadtak zab béta-glükánt. Ezután szövetmintákat és bélnyálkahártya mintákat vettek. A minták azt mutatták, hogy a zab béta-glükánjának 90% kioldódott a vékonybélbe, ami, a kevesebb epe és lipid átszüremlés miatt kevésbé lett áteresztő. A kutatók határozottan arra következtettek, hogy "Az étkezési zabrost bevitel megnövelése csökkenti a bélnyálkahártya áteresztését." Ezt a vizsgálati eredményt több másik vizsgálat is megerősítette, ahol az alkohol kiváltotta béláteresztésen javított a zab. Arra vonatkozóan is vannak jelek, hogy a tricin, egy zabban található flavonoid, el tudja nyomni a gyulladás eredetű vastagbélrák sejtek kialakulását, tehát potenciálisan szerepelni fog a vastagbél rák prevencióját célzó klinikai vizsgálatokban.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre