Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

Glade, MJ:
A szájon át bevitt D-vitamin biztonságosságának 21. századi értékelése

Forrás: Glade MJ. A 21st century evaluation of the safety of oral vitamin D. Nutrition. 2012 Apr;28(4):344-56.

Fordította, kivonat: Szendi Gábor

A D-vitamin az utóbbi évtizedek egyre növekvő problémájává nőtte ki magát. A fokozódó urbanizáció, a közegészségügy és az orvoslás egyre intenzívebb napellenes kampányolása, a napozószerek elterjedése és az egyre fokozódó D-vitamin ellenesség tragikus helyzetet teremtett, amely jelentősen hozzájárul a nyugati népesség rohamos egészségromlásához. Ideje végre felfogni, hogy az ember evolúciója során mindig is magas D-vitaminszinthez alkalmazkodott.

 

A Google adatkezelési elvei

 

A mai tudományos eredmények alapján azt mondhatjuk, hogy a D-vitamin megfelelő mennyiségben való fogyasztása alapvető az emberi egészség szempontjából. A D-vitaminnak receptora található szinte az összes emberi szövetben, mint pl. a zsírszövetekben, az izomban, a mellékvesékben, a csontokban, a csontvelőben, az agyban, a mellszövetekben, az izületekben, a férfi nemi szervekben, a hajhagymákban, a szívben, a vékony és vastagbélben, a vesékben, a májban, a tüdőben, a fehérvérsejtekben, a petefészkekben, a hasnyálmirigyben, a nyálmirigyekben, a hipofízisben, a placentában, a prosztatában, a retinában, a mellékpajzsmirigyben, a bőrben, a gyomorban, a herékben, a csecsemőmirigyben, a pajzsmirigyben és a méhben (az angol eredetiben ez a felsorolás névsorban van). E szövetek normál működéséhez D-vitaminra van szükség.
Mindezek fényében komoly vitát generált az amerikai Orvosi Intézet (IOM) által kiadott legújabb ajánlás, amely 70 éves korig napi 600, 70 fölött napi 800 NE D-vitamint tart szükségesnek, és a legmagasabb, még egészségre nem káros dózist 4000 NE napi adagban határozta meg. A 4000 NE dózist azonban nem napi bevitelre ajánlja az IOM, hanem csupán a legmagasabb, még nem veszélyes dózisnak tekinti. Eközben maga az IOM is elismeri, hogy napi 10 000 NE esetén sem tapasztaltak káros mellékhatásokat, mégis ragaszkodik a 4000 NE adaghoz, mint biztonságos felsőhatárhoz. A tolerálható felső határt azonban nem spekulációkból és félelemből kell megállapítani, hanem a rendelkezésünkre álló szakirodalomból. Áttekintve a ma rendelkezésünkre álló tudományos szakirodalmat, arra kell következtessünk, hogy az IOM által megállapított napi dózis és biztonságos felső határ köszönő viszonyban sincs a tudományos eredményekkel.

A cég általam ajánlott kedvezményes termékei itt tekinthetők meg


Abban minden tudományos intézmény, és még az IOM is egyetért, hogy a D-vitamin bevitel mértékét végső soron az dönti el, mennyi is egy ember vérében a 25-OHD (25-hydroxycholecalciferol) szintje. Ebben benne lesz a napfény, a táplálék és vitamin formában szedett D-vitamin hatása.
167 publikált tanulmány összesítéséből arra lehet következtetni, hogy napi 100 NE D-vitamin 0.4-0.8 ng/ml.

A cél annak a megállapítása, mi az a biztonságosan legmagasabb adag, amely még nem okoz hiperkalcémiát (magas kalcium szintet a vérben) vagy hiperkalciuriát (azaz magas kalcium szintet a vizeletben), de szükséges az egészség fenntartásához.

Az adatok egyértelműen azt mutatják, hogy 10 ng/ml alatt már D-vitamin hiányról beszélhetünk, ami megakadályozza már a csontképződést, sőt a csontok lebomlásához vezet. (Jellemző módon, a "forradalmian" új magyar ajánlás a még egészséges alsó vérszintet 12 ng/ml-ben, a felsőt 24 ng/ml-ben adja meg. Azaz, ha valakinek a két érték közé esik a vérszintje, azt mondják majd neki, hogy "minden rendben van", holott, mint a későbbiekben olvashatja, ez a D-vitaminszint intervallum minden szempontból igen veszélyes. -Sz. G. megj.)

A kutatók arra figyelmeztetnek, hogy rövidlátás az, ha valaki (pl. az IOM és a mai orvoslás) a D-vitamin fontosságát leszűkíti a csontok egészségére. 10 ng/ml alatti vérszint esetén pl. idős embereknek 2.5-szer nagyobb a kockázata az izomgyengeségre (ami mozgásproblémákhoz vezet), és a napi 400 NE-nél alacsonyabb D-vitamin bevitel 25%-kal növelte meg a depresszió kockázatot. Egy svéd vizsgálatban 13 éves követés során azoknak az időseknek, akiknek vérszintje 20 és 40 ng/ml közé esett, felére csökkent a korai halálozás kockázata, szemben azokkal, akiknek 20 ng/ml alatt volt a D-vitamin vérszintjük. Egy nagy amerikai vizsgálatban azoknak a nőknek, akiknek vérében 20 ng/ml alatt volt a D-vitaminszint, 70%-kal valószínűbben haltak meg mellrákban.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Akiknek 20 ng/ml alatti a vérszintjük, azok közt gyakoribb a törés, a szívinfarktus, az izomgyengeség, az elesés, az érbetegség, a hangulatzavar és a szellemi hanyatlás.
A népességben elég gyakori az alacsony D-vitaminszint, pedig a tartós egészséghez minimum 30 ng/ml szint volna szükséges. A 25-OHD azonban leghatékonyabban a 40 ng/ml szint fölött alakul át a szervezetben aktív D-vitamin formává (azaz 1,25-dihydroxyvitamin D-á). E szint fölött normalizálódik a csontsűrűség, és válik minimálissá a csontokat lebontó mellékpajzsmirigy hormon szintje.
Több vizsgálat összevont elemzése szerint a csonttörések fordítottan arányosak a D-vitamin vérszintjével, és minden 10 ng/ml szintcsökkenés 33%-kal növeli a törések kockázatát. Egy másik elemzés azt mutatta, hogy 20 ng/ml szint fölött minden 4 ng/ml szintnövekedés 4%-kal csökkentette a törés kockázatát. Ebből könnyen kiszámolható, hogy a csonttörések gyakorlatilag megszűnnek 80-100 ng/ml körül. (Természeti népekben 60-70 ng/ml szintet mértek, s nekik nem törik a csontjuk csak extrém behatásra. Sz.G. megj.)

Megfelelő D-vitamin ellátottság a 21. század kontextusában

Széles körvben ismert már, hogy a D-vitamin nem csak a csontok egészségében fontos, és hogy folyamatos magas szintje nélkül nem létezik egészség. Pl. egy nagy amerikai vizsgálatban 13 331 személy követése alapján az jött ki, hogy akiknek a vérszintje 30 ng/ml fölött volt, azok 20%-kal kisebb eséllyel haltak meg bármilyen okból is azokhoz képest, akiknek 20 ng/ml alatt volt a vérszintjük.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


A Health Professional Follow-Up Study 15 éves követése során a 10 ng/ml induló érték után minden 10 ng/ml vérszint növekedés 17%-kal csökkentette a rákos megbetegedés és 29%-kal a rákos halálozás kockázatát. Könnyen kiszámolható, hogy kb. 70 ng/ml vérszint már 100%-os védelmet jelent a rákos megbetegedésekkel szemben.

A szív és érrendszeri eredetű halálozás és az alacsony D-vitaminszint kapcsolatára már 1981-ben felhívta a figyelmet egy vizsgálat. 6 és 12 éves követéses vizsgálatok szerint akinek 30 ng/ml fölött volt a D-vitaminszintje, annak 40%-kal csökkent a szív és érrendszer betegségből származó halálozási kockázata azokhoz képest, akiknek 20 ng/ml alatti volt az értékük. Egy 25 éves finn vizsgálatban a legmagasabb D-vitaminszintűek 24%-kal kisebb valószínűséggel haltak meg szív és érrendszeri betegségben, mint a legalacsonyabb D-vitamin szintűek. Egy amerikai vizsgálatban 41 500 szív és érrendszeri beteg adatait utólag átvizgálva kimutatható volt, hogy a betegek 63%-nál 30 ng/ml alatt volt a D-vitamin vérszint.
10 éves követéses vizsgálatban az első infarktusra kétszer nagyobb volt a kockázata azoknak, akiknek vérszintje 15 ng/ml alatt volt. Egy másik vizsgálatban 233%-kal nőtt az infarktus kockázata azoknak, akiknek vérszintje 30 ng/ml alatt volt azokhoz képest, akiknek ennél magasabb volt. Egy újabb nagy vizsgálat azt mutatta, hogy a 30 ng/ml alatti vérszint 74%-kal növeli meg a szívbetegség kockázatot. Egy keresztmetszeti vizsgálat szerint a 10 ng/ml alatti szintű embereknél háromszoros a szívelégtelenségből, és ötszörös az infarktusból bekövetkező halálozás kockázata.
800 személyt éveken át követve kiderült, hogy akiknek 15 ng/ml alatti a vérszintjük, azoknak háromszoros kockázata volt magas vérnyomás kialakulására. Az NHANES III. vizsgálatban a 32 ng/ml fölöttiek vérnyomása 20%-kal alacsonyabb volt (mondjuk 100 Hgmm helyett csak 80) azokhoz képest, akikben 20 ng/ml alatti volt a vérszint. A Nurses Health Study-ban a 30 ng/ml fölöttieknek 47%-kal csökkent a vérnyomások az ennél alacsonyabb vérszintűekhez képest.
A megfelelő D-vitamin ellátottság egyik hatása, hogy csökkenti a mellékpajzsmirigy hormon szintjét, amely hormon fokozza a szimpatikus idegrendszeri hatásokat, azaz fokozza az ér összehúzódását és a szívfrekvenciát. Az erek rugalmasságát és a nyaki verőérben található lerakódás mértéke szintén szoros összefüggésben van a D-vitamin szinttel. A végzetes sztrók kockázata minden 4 ng/ml szint emelkedésre 33%-os csökkenést mutatott.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Az agy egészsége

Az agyban számos helyen található D-vitamin receptor, és pl. a tanulási folyamatokban is nagy szerepe van a D-vitaminnak.
A Nurses Health study I. és II. összevont adatai alapján, amelyet 187 563 nőtől nyertek, a 40 ng/ml-nél magasabb D-vitamin vérszintűeknek 62%-kal kisebb volt az esélye arra, hogy szklerózis multiplex alakuljon ki náluk a 25 ng/ml-nél alacsonyabb szintűekhez képest.
A D-vitamin egyik védőhatása a gyulladás ellenes hatása. Egy vizsgálatban 2000 NE D-vitamint adva 9 hónapon át, szignifikánsan lecsökkenek a gyulladáskeltő, és megnőtt a gyulladáscsökkentő cytokinek szintje.
A Mini-Finnland Health vizsgálatban 30 éven át követték az embereket, és akinek 12 ng/ml alatti volt a vérszintje, annak háromszor nagyobb volt a kockázata Parkinson betegségre a 20 ng/ml vérszintűekhez képest.

Csont-Izomrendszer egészsége

Az izom erőssége szoros kapcsolatban áll minden életkorban a D-vitamin szinttel. Egy kettős vak placebo kontrollos próbában már napi 800 NE vitamin is 50%-kal csökkentette időseknél az esések gyakoriságát. Hasonló eredményről számos vizsgálat beszámolt.

A bőr

A bőrben sok antimikrobiális fehérje található, a mely a különféle ártalmakkal, kórokozókkal szemben védelmet jelent. A cathelicidinek az első ilyen antimikrobiális fehérjecsoport, amelyet felismertek a bőrben. Ezek a fehérjék D-vitamin nélkül nem termelődnek. A cathelicidineknek fontos szerepe van a pszoriázis, a rozacea, az atópiás bőrgyulladás kialakulásában. Bár a bőrrák megelőzésében nem mutat védelmet a D-vitamin, a melanóma elleni védelemben meghatározó (ezt a szerző nem említi sajnálatos módon. Sz. G. megj.)

Fogágy egészség

A D-vitaminnak fontos szerepe van a fogágy egészségében is, az alacsony D-vitaminszint a csont és ínyvesztést okoz a fogágyban, gyengítve a fogakat. A fogíny vérzés az egyik jelen az alacsony D-vitaminszintnek.

Légző rendszer egészsége

A D-vitamin gyulladásellenes hatása hozzájárul a légzőfunkciók megtartásához is. Pl. a magas D-vitaminszint jelentősen megnöveli az erőltetett kilégzéskori levegő mennyiségét (azaz a tüdőkapacitást).

Szem egészsége

Az öregedéssel összefüggő makula degeneráció kialakulása és romlása jelentős mértékben füg a szervezet gyulladásszintjétől. Akiknek 22 ng/ml fölött volt a D-vitaminszintjük, azoknak 25%-kal csökkent a makula degeneráció kockázata az alacsonyabb szintűekhez képest.

Mell egészsége

A megfelelő D-vitaminszint elejét veszi a mellráknak, ill. lelassítja a kialakult mellrák fejlődését. Egy összesített elemzés szerint az 50 ng/ml feletti szint 30%-kal csökkenti a mellrák kockázatot az 20 ng/ml alattiakhoz képest. 20 ng/ml-ről indulva, minden 2.5 ng/ml szintnövekedés 5%-kal csökkenti a mellrák kockázatát. Azaz 70 ng/ml fölött már szinte 100%-os a védelem. A kalkulációk szerint, ha 40 ng/ml fölé emelkedne az emberekben a D-vitaminszint, akkor évente 58 000-el kevesebb nő halna meg mellrákban az USA-ban és Kanadában. (Hallott már erről a mellrák elleni éves "kampányokban?" Ugye nem, mindig csak azt ismételgetik, hogy járjon szorgalmasan mammográfiás szűrővizsgálatra. Sz.G. megj.)

Vastag- és végbél egészség

A vastagbél sejtjeinek abnormális osztódása (ami könnyen átfordulhat rákos elfajulásba) fordítottan arányos a lokális D-vitaminszinttel. D-vitaminhiányos vastagbél sejttenyészetben D-vitamin adására normalizálódott az osztódás sebessége. Ezek az adatok csak előre jelezték az epidemiológiai vizsgálatokat. A Nurses' Health és a Health Professionals Follow-Up Study eredményei szerint, akiknek 37.5 ng/ml fölött volt a D-vitaminszintjük, azoknak felére csökkent a vastagbélrák kockázata, és 72%-kal csökkent a vastagbélrák halálozás kockázata azokhoz képest, akiknek 20 ng/ml alatti volt a vérszintjük.
Egy 15 éves követés során 10 ng/ml-ről indulva minden 10 ng/ml növekedésre 37%-kal csökkent a vastagbélrák halálozás kockázata. Azaz 40 ng/ml fölött már majd 100%-os volt a védettség. 10 ng/ml szintnövekedést 1500 NE napi fogyasztásával lehetett elérni, azaz min. napi 6000 NE vitamint kellett szedni a megfelelő védelemhez.
Egy keresztmetszeti vizsgálatban (nem követnek, hanem adott pillanatban mérnek) 35 ng/ml már 80%-os vastagbélrák és 50% végbélrák kockázat csökkenést eredményezett a 12.5 ng/ml alattiakhoz képest. 30%-kal csökken a vastagbél polipok kialakulásának a valószínűsége is.
Más vizsgálatok is messze megerősítették ezeket az eredményeket.
Egy vizsgálatban a 10 ng/ml-ről indulva, minden 10 ng/ml szintnövekedés 26%-kal csökkentette a végbél polipok kialakulásának a kockázatát. Akiket már műtöttek polippal, azoknak 30 ng/ml-ről indulva minden 10 ng/ml szintemelkedés 10%-kal csökkentette a kiújulás kockázatát. A kutatók kalkulációja szerint, ha mindenki minimum 40 ng/ml szint fölött lenne, akkor évente 49 000 újonnan diagnosztizált vastag és végbélrák eset volna megelőzhető az USA-ban és Kanadában együttesen.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Prosztata egészsége


A D-vitamin gátolja a prosztatasejtek osztódását lombikban, így kézenfekvő, hogy a D-vitamin megfelelő adagolása megelőzi a prosztata problémák kialakulását. 15 ezer férfi 18 éves követése alapján megállapították, hogy a legalább 25 ng/ml vérszint felére csökkenti az agresszív prosztatarák kockázatát. Egy másik vizsgálatban, akiknek 16 ng/ml fölött volt a D-vitaminszintjük, azoknak 62%-kal csökkent a prosztatarák kockázata a 12 ng/ml alattiakhoz képest. (Ne feledjük, hogy ezek relatív kockázatok, tehát a 62%-os csökkenés csak a még nagyobb gyakorisághoz képest csökkenés! Valódi komoly kockázatcsökkenéshez jóval magasabb D-vitaminszint szükséges. Sz.G. megj.) Akiknek 16 ng/ml alatt volt a vérszint és a metabolikus szindróma valamely jegyét is viselték (BMI >28 kg/m2, szisztolés vérnyomás >>150 Hgmm-nél, diasztolés >95 Hgmm-nél) azoknak a kockázata kétszeres volt,. Akinél több metabolikus szindróma jegy volt mérhető, azoknak 3-8-szoros volt a prosztatarák kockázata. (ez jelzi, hogy a magas gyulladásszint, ami a metabolikus szindróma sajátja, önálló kockázati faktora a prosztataráknak Sz. G. meg.)
A prosztatában genetikai mutációk folytán csökkenhet a D-vitaminreceptor érzékenysége, ezért jóval magasabb D-vitaminszint elérése jelenthet csak biztonságot a rákkal és megnagyobbodással szemben.

A D-vitamin hiány gyakorisága

A D-vitaminhiány világjárvány, legalább egy milliárd embernek alacsonyabb a D-vitaminszintje 35 ng/ml-nél (ennyi a minimálisan elégséges D-vitaminszint . Sz.G- megj.) A csontritkulással kezelt magyar nők 56%-ban 30 ng/ml alatt van a D-vitaminszint. Az USA-ban az egészségbiztosítás nélküli nők 67%-ban 20 ng/ml alatt van a D-vitaminszint. Tél végén a 15-50 közöttiek (náluk mérték) 42%-a 10 ng/ml alatt van. A felmérések szerint az USA lakosságának kevesebb, mint a fele fogyaszt legalább 400 NE D-vitamint naponta. (Mi lehet akkor nálunk a helyzet? -Sz.G. megj)

Mint korábban már írtuk, 167 vizsgálat elemzése alapján 100 NE D-vitamin kb. 0.4-0.8 ng/ml szintnövekedést idéz elő. 600 NE D-vitamin tehát, ami a mai hivatalos ajánlás, nyilvánvalóan vitaminhiányos állapotot idéz elő (mivel kb. 5 ng/ml szintet képvisel). Hat hónapon át adott 400 NE D-vitamin 8 ng/ml szintet (azaz súlyos D-vitaminhiányt) hozott létre.
Az elégséges D-vitaminszint elérése minimálisan 2000 NE vitamint kéne fogyasztani (amit bőven alulbecslésnek tekinthetünk. Sz. G. megj.)

A D-vitamin biztonságossága

A mérések azt bizonyítják, hogy rövid időszakon belül szedett napi 40 000 NE D-vitamin sem képes előidézni hiperkalcémiát, azaz D-vitamin túladagolásos állapotot. A vérben 300 ng/ml szintet kell elérni a D-vitaminnak, hogy hiperkalcémia lépjen fel. Egy esetismertetés szerint egy személy véletlen túladagolásként 2 éven át napi 156 000 és 2 600 000 NE közti adagot szedett, de még ennek hatására sem alakult ki maradandó károsodás, pedig a vérében 5000 (azaz ötezer) ng/ml vérszint alakult ki. Egy másik személy 4 éven át napi 8000-88 000 közti adagot szedett, a vérében 440 ng/ml vérszint alakult ki, de a szedést abbahagyva állapota teljesen normalizálódott. Hiperkalcémia tehát 10 és 100 ng/ml közt nem alakul ki, ezt biztonsággal lehet mondani. Egy felnőttnél a rendszeresen szedett napi 10 000 NE kb. 40-80 ng/ml szintet eredményez. Pl. egy húszhetes vizsgálatban, a szedés megkezdése előtti 25 ng/ml-ről napi 10 000 NE szedésével 70 ng/ml szint alakult ki (ez felel meg nagyjából annak, amihez az evolúciónk során hozzászoktunk. Sz.G. megj.). szklerózis multiplexes betegek vizsgálatában 3 hónapon át naponta 20 000 NE D-vitamin szedése hétszeresére növelte a vérszintet, s legmagasabb érték 200 ng/ml vérszint volt minden mellékhatás vagy hiperkalcémia nélkül. Egy 8 hetes vizsgálatban a napi 50 000 NE fogyasztása 260 ng/ml vérszintet hozott létre minden mellékhatás és kalciumszint emelkedés nélkül. Ezt azt jelenti, hogy még napi 50 000 NE szedése is biztonságosnak tekinthető (ha nem is ajánlott).

A cég általam ajánlott kedvezményes termékei itt tekinthetők meg


De még ennél is messzebb mentek a vizsgálatokban, napi 80 000 NE szedése egy év alatt 500 ng/ml szintet hozott létre minden mellékhatás nélkül.
Még lehetne sorolni az egyre nagyobb dózisokkal próbálkozó vizsgálatokat, melyek mindig azt bizonyították, hogy hihetetlen dózisokra sem alakul ki semmiféle káros következmény.

Sz.G. megj: Mindebből következik, hogy akár még nyáron is érdemes D-vitamint szedni, mert a nyári napsütés hatását erősen túlértékeli az, aki azt hiszi, néha egy-egy napozás komoly D-vitamin forrást jelent a számára. Igaz, egy alapos (első pírig tartó) napozás 10-20 ezer NE D-vitaminnak felel meg, de ez kétnapi adag, s ez nem jelenti a folyamatos, megfelelő szintű vitamin ellátottságot. A rák és egyéb komoly kockázatok elkerülését minimum napi 5000 NE bevitele teszi lehetővé, de igazán hatásos védelmet jelentő adagnak a napi 10 000 NE-t tekinthetjük. Gyermekeknél testsúly arányosan kell számolni. A felnőttet általában 70 kg-osnak szokták tekinteni.

Ajánlott olvasmány a kérdés részletes tárgyalásáról:

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre