Szendi Gábor:
Egy ismeretlen szürke eminenciás

Ismerkedjünk meg egy kevésbé népszerű, de olykor hasznos étrendkiegészítővel, a bórral.

 

A Google adatkezelési elvei

 

A minap egy zártkörű előadást tartottam a vitaminokról, ahol bemutattam, hogy akárcsak egy mikrotápanyag hiánya is jelentősen hozzájárul a halálozási kockázathoz. Csak egy-két példa: egy kórházban az akut baleseti sérülteknek naponta 3-szor 1000 mg C-vitamint, egyszer 1000 NE E-vitamint és 200 mikrogramm szelént adtak. A korábbi évekhez képest, amikor nem alkalmazták ezt a protokollt, 68%-kal csökkent a halálozás kockázata (Collier és mtsi., 2008). Egy new yorki kórházban a beérkező sérülteknél megmérték a D-vitaminszintet. Akiknek 20 ng/ml alatt volt, azok az azonos súlyosságú sérültekhez képest 8.7-szer valószínűbben haltak meg (Venkatram és mtsi., 2011). Azaz, egy-két mikrotápanyag szintje eldönti, ki hal meg, és ki a túlélő. Ennek szellemében olvassuk tehát az alábbiakat.

A 19. században rájöttek, hogy bóraxszal remekül lehet élelmiszert tartósítani, ezért az élelmiszeripar orrba-szájba kezdte alkalmazni.

Csakhogy kutatók már a 20. század elején felhívták a figyelmet arra, hogy a túl sok bór (70 mg felett) egészségkárosító, így aztán 1950 után mindenhol betiltották a bórtartalmú vegyületekkel való konzerválást. Amiből addig talán túl sok is volt a napi élelemben, ezután éppen hiány keletkezett belőle (Nielsen és Meacham, 2011). Hat ország, köztük az USA, Anglia és Németország lakosságának becsült napi bórfogyasztása 2-3.5 mg közt mozog (Rainey és mtsi., 2000). Mások ennél alacsonyabb értékeket mértek, az USA-ban 1.1, Németországban 1.7 mg az átlagos napi fogyasztás (Rainey és Nyquist, 1998). Az átlagos fogyasztás természetesen azt jelenti, hogy egyesek egészen minimálisat, mások meg sokat fogyasztanak.

Lara Pizzorno 11 okot sorol fel, miért volna fontos naponta minimum 3 mg bórhoz jutnunk (Pizzorno, 2015). Végigolvasva összefoglalóját, rám tört az aggodalom, s megnéztem, vajon én mennyi bórt fogyasztok a táplálékon kívül. Hál' Isten, az egészségemről helyettem is gondolkodó megbízható vitamincégek két készítményével összesen napi 5 mg-ot viszek be. Mondjuk én, ezek után kényelmesen hátradőlhetek, de vajon Ön hogy áll a bórfogyasztással? (Hosszú ó-val!)

A bór és a csontok

A vizsgálatok szerint a bórnak jelentős szerepe van a csontképződésben és a csonttörések , de a sebek gyógyulásában is (Pizzorno, 2015). Nem várt összefüggés, hogy a bór és az omega-3 kölcsönhatásban növelik a csonttömeget (Miljkovic és mtsi., 2009).

Egy kutató 2002-ben arról számolt be, hogy az egyes országok lakóinak napi bórfogyasztása összefügg az ízületi gyulladás gyakoriságával. Az ember bórt táplálékkal és ivóvízzel visznek be. Ahol a napi fogyasztás kevesebb volt, mint napi 1 mg, ott az ízületi gyulladás gyakorisága 20-70% közt mozgott, ahol viszont a napi fogyasztás 3-10 mg közt volt, ott 0-10% volt az arthritisz gyakorisága (Newnham, 1994). Egy ausztrál placebokontrollos vizsgálatban degeneratív ízületi gyulladásban szenvedőknek napi 6 mg bórt vagy placebót adtak. A bórcsoportban a betegek 70%-a javult be csökkent fájdalomról, míg a placebocsoportban csak 10% tapasztalt javulást (Nielsen és Meacham, 2011). Ezt az eredményt több vizsgálat is megerősítette, 6 mg bór hatására a betegek csökkentették vagy elhagyták a fájdalomcsillapítók szedését, s javult a mozgásuk is. Megint más vizsgálat azt igazolta, hogy az ilyen betegségben szenvedőknél az ízületi folyadékban alacsonyabb a bór szintje az egészségesekhez képest. Állatkísérletek szerint a bórhiány növeli a gyulladást az ízületekben, ill. negatívan hat a csontok fejlődésére és a csonttörések gyógyulására (Nielsen és Meacham, 2011).

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Térdízületi gyulladásban szenvedő betegekben az egészséges kontrollokhoz képest ötödannyi bórt lehetett csak kimutatni. A bór szintje fordítottan aránylott a betegség időtartamához és súlyosságához (Mahmood és mtsi., 2015).

A kalcium fruktoborát (Calcium fructoborate) a természetben előforduló szerves bórvegyület, étrendkiegészítőként külföldön árulják is. Placebokontrollos vizsgálatban napi kétszer 110 mg kalcium fruktoborát két heti szedésének hatására 30%-kal csökkent a térdízület fájdalma a bórvegyületet szedők csoportjában (Pietrzkowski és mtsi., 2014).

A bórnak fontos szerepe van a kalcium és a magnézium hasznosításában, magasabb bórszint esetén csökken a vizeletben mért kalcium- és magnéziumveszteség (Nielsen és mtsi., 1987). Mivel fokozza a D-vitamin hatékonyságát, ezért növeli a vérben a kalciumszintet és ezáltal a csonttömeget. Állatkísérletekben pár hónapos kalcium fruktoborát kezelésre a combcsont tömege 5.8%-kal nőtt (Miljkovic és mtsi., 2009).

A bór, a D-vitamin és a magnézium

A bór számos enzimreakcióban vesz - azaz venne részt, ha volna belőle elég a szervezetben. Fontosságát jelzik azok a vizsgálatok, amelyek szerint a bór fokozza a D-vitamin hasznosulást, pl. alacsony bevitel mellett is 30-40%-kal megnöveli a vérben a D-vitaminszintet. Ezt a hatást több mechanizmuson keresztül éri el. Egyrészt gátolja azokat az enzimeket, amelyek idővel lebontják a vérben keringő D-vitamint (Miljkovic és mtsi., 2004). Másrészt, fokozza a D-vitamin hatékonyságát a szervezetben, mivel a magnéziumvesztés csökkentésén keresztül növeli a szervezet magnéziumszintjét. A D-vitamin hasznosulásához ugyanis magnézium szükséges.

E kettős hatás egy olyan világban, ahol a D-vitaminhiány teljesen általános, magnéziumot meg mégannyira nem szednek az emberek, igen jelentős. Mondjuk lehangoló arra gondolni, hogy akik sem D-vitamint, sem magnéziumot nem szednek, azok miért pont bórt pótolnának. De hát ez egy elméleti összefoglaló, ne tessék ilyen ellenvetéseket tenni!

Gyulladás, fájdalom

A vizsgálatok bizonyították, hogy a bórvegyületeknek komoly gyulladáscsökkentő és immunműködést befolyásoló hatása van (Hunt és Idso, 1999). Egy már említett vizsgálatban szignifikánsan lecsökkentek az ismertebb gyulladásfaktorok szintje (Naghii és mtsi., 2011). Ennek egyik alesete az ízületi fájdalom, amit már érintettem. Placebokontrollos vizsgálatban a menstruációs fájdalmakat szignifikánsan lecsökkentette a bórvegyület szedése (Nikkhah és mtsi., 2015). A kalcium fructoborát napi 112 mg-os adagban szignifikánsan lecsökkentette számos gyulladásfaktor (köztük a jól ismert C-reaktív protein /CRP/), valamint a triglicerid szintjét. A szerzők szerint ezzel jó eséllyel tekinthető szívvédő hatásúnak is(Rogoveanu és mtsi., 2015).

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Vesekő

Mivel a bór csökkenti a kalciumürítést, feltételezhető, hogy csökkenti a vesekőképződés kockázatát is. Egy kutatónak évtizedekkel korábban egy kísérleti személy elmesélte, hogy három napon át szedett 10 mg bór hatására távozott belőle egy 2 mm átmérőjű vesekő. Ezért aztán terveztek egy vizsgálatot, amelyben 14 veseköves személy napi 10 gramm bórt (persze vegyület formájában) szedett. Akinek véres vizelete volt, annál eltűnt a vér a vizeletből és 2-3 napon belül kiürült belőlük a kő. Figyelemreméltó volt a bór fájdalomcsökkentő hatása is (Naghii, 2012). E vizsgálat első szerzője egy évvel később beszámolt egy 1 cm-es kő ultrahangos zúzásáról, amely után a két héten át adott napi 10 mg bór fájdalommentesen segítette elő a kőzúzalék távozását (Naghii, 2014). A kutató további esetet is ismertetett. Egy 46 éves férfinek kiújuló veseköve volt, de visszautasította az újabb kőzúzást (ami egyébként károsítja némiképp a vesét). A férfi napi 2x 10 mg bórt kapott, plusz antioxidánsokat (C-vitamint, E-vitamint, B6-vitamint, szelént, cinket). A férfinek 8 hónap alatt 25 kő távozott a veséjéből, a legnagyobb 2 cm x 9 mm-es volt. A beteg a kövek távozása után megelőzésként folytatta a kezelést (Naghii, 2014).

Agyműködés

Egy vizsgálatban magnézium ill. bórhiányos étrendre állítottak idős nőket 4-6 hétig. A normál magnézium ill. bórszintet mutatókhoz képest jelentősen módosult az EEG-vel mért agyi aktivitásuk (Penland, 1995). A vizsgálat jelentősége az, hogy bizonyította, a magnézium, melynek hatását a bór fokozza, az agyban a gátló hatásokat erősíti, ami magyarra lefordítva szorongáscsökkentő, izgalmi hatásokat tompító hatás. Bórhiányos állapotban romlik a kéz-szem koordináció, csökken a figyelem, és csökkent hatékonyságú a rövidtávú memória (Penland, 1994).

Hormonszintek

Egy férfiakkal végzett vizsgálatban napi 10 mg bór adására jelentősen csökkent a gyulladásfaktorok szintje, emelkedett a tesztoszteron, a dihidrotesztoszteron, és felére csökkent az ösztradiol szintje (Naghii és mtsi., 2011), ami férfiaknál kifejezetten előnyös, mivel pl. a prosztatarák kockázatát az ösztradiol fokozza. A jelenség oka kettős: a bórvegyületek lassítják a szteroid hormonok (nemi hormonok, D-vitamin) lebomlását, továbbá férfiakban csökkentik a tesztoszteron ösztradiollá alakulását (Pizzorno, 2015). Idősödő férfiakban ez komoly probléma, mert a növekvő konverziónak számos negatív hatása van, a libidócsökkenéstől a prosztata megnagyobbodásig. Nőkkel végzett vizsgálatban bór hatására nőtt az ösztradiolszint (Nielsen és Penland, 1999). Felvetődött, hogy a bór nagy mennyiségben nem tesz jót a pajzsmirigy működésének, de ezt csak bórral erősen szennyezett területeken figyelték még, úgymint Kazahsztánban és Argentína egy területén (Popova és mtsi., 2017).

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Rák

A bór és a prosztatarák kockázat közt egyértelműnek látszik a kapcsolat. Egy vizsgálatban négy csoportba osztották a napi bórfogyasztás alapján az embereket, és a legkevesebb bórt (napi fél mg-ot) fogyasztóknak kétszer nagyobb volt a prosztatarákra a kockázata, mint a legtöbbet fogyasztóknak (1.4 mg naponta) (Cui és mtsi., 2004). Az USA Texas államának különböző területein eltérő a prosztatarák gyakorisága, és ez az adott terület ivóvízének bórtartalmával függött össze: minél magasabb volt a víz bórtartalma, annál ritkább volt a megbetegedés (Barranco és mtsi., 2007). A tüdőrák és a napi bórfogyasztás között ugyancsak fordított kapcsolatot találtak, azaz a magas bórfogyasztás véd a tüdőrákkal szemben (Scorei és mtsi., 2010). Kutatók felfigyeltek arra, hogy Törökországban jóval alacsonyabb a méhnyakrák előfordulási gyakorisága. Az egyik lehetséges magyarázatként azt találták, hogy nagyobb a bórfogyasztás. Nagyjából 500-500 nőt válogattak be egy vizsgálatba a bórban gazdag ill. a bórban szegény vidékekről. A bórban gazdag vidéken a napi bórfogyasztás átlagosan 8.41 mg, a bórban szegény vidéken 1.26 mg volt naponta. A Pap-kenetet 107 nő esetében minősítették továbbvizsgálandónak, de csak a bórban szegény vidéken élő nőknél találtak rákos elváltozást (Korkmaz és mtsi., 2007). Laboratóriumi vizsgálatokban a kalcium fruktoborát gátolta a mellrák sejtek szaporodását és elősegítette programozott sejthalálukat (Miljkovic és mtsi., 2009). A kemoterápiás szerek közt több tartalmaz bórvegyületet (pl. Bortezomib), mivel a bór számos rákfajtánál gátolja az osztódást és az éttét képződést (Scorei és mtsi., 2010).

Az un. BNCT-t (Boron Neutron Capture Therapy) kb. 60 éve ismerik. Ennek lényege, hogy a bór a ráksejtekben halmozódik fel, s az ezután alkalmazott neutronsugárzás a nagy mennyiségű bórt tartalmazó ráksejteket szétroncsolja, míg a környező szöveteket nem károsítja. A módszer különösen alkalmas operálhatatlan rákok, pl. szerteágazó, az agyszövettel összenőtt daganatok eltávolítására (Miyatake és mtsi., 2016).

Nehézfémek mérgező hatása

Sok mindent elfogyasztunk, amiről nem is tudunk. Az Ólom, az arzén, a bizmut, a kadmium, a higany sajnálatos módon ott rejlik a táplálékunkban, s tudtukon kívül fogyasztjuk őket. A vizsgálatok szerint a bór csökkenti ezeknek az elemeknek a mérgező hatásait (Pizzorno, 2015).

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Konklúzió

Bórhoz jutni táplálkozással nem könnyű. 10 dkg mennyiségre vetítve, a szőlőben 0.5 mg, a mandulában 2.82 mg, a kesudióban 1.1 mg, a kakaóporban 0.43 mg, az avokádóban 1.43 mg található. Bór elsősorban növényekben van, s a modern ember pont ebből fogyaszt keveset. Európában 0.8-19 mg a napi átlagos fogyasztás. A minimum szükséges mennyiség 3 mg volna naponta, de 12 mg sem okoz problémát. A bór kutatása néhány megszállott kutató ügye, hisz annyi kutatnivaló van, s pénzügyi támogatást divatos témákra lehet csak szerezni, nem a bórra. A vizsgálatok alapján nem állítható, hogy bórhiányban el lehet pusztulni, de a bór gyógyhatásai jelzik, hogy hiánya alattomban sok egészségügyi probléma kialakulásához és romlásához hozzájárul.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

Barranco, W.T.; Hudak, P.; Eckhert, C.D. Evaluation of ecological and in vitro effects of boron on prostate cancer risk (United States). Cancer Cause Control., 2007, 18, 71-77.

Charlene Rainey, Leslie Nyquist, Jennifer Casterline, and Dena Herman: Estimation of dietary boron intake in six countries. A. M. Roussel R. A. Anderson A. E. Favrier (eds.): Trace Elements in Man and Animals. Kluwer Academic Publishers 2000 pp.1053-1056.

Collier, B. R. - Giladi, A. - Dossett, L. A. - Dyer, L. - Fleming, S. B. - Cotton, B. A. 2008. Impact of high-dose antioxidants on outcomes in acutely injured patients, JPEN J Parenter Enteral Nutr, 32(4):384-388.

Cui Y, Winton MI, Zhang ZF, Rainey C, Marshall J, De Kernion JB, Eckhert CD. Dietary boron intake and prostate cancer risk. Oncol Rep. 2004 Apr;11(4):887-92.

Forrest H. Nielsen, and Susan L. Meacham: Growing Evidence for Human Health Benefits of Boron Journal of Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine, 2011, 16(3) 169-180

Hunt, CD; Idso, JP: Dietary Boron as a Physiological Regulator of the Normal Inflammatory Response: A Review and Current Research Progress. The Journal of Trace Elements in Experimental Medicine 12:221-233 (1999)

Korkmaz, M.; Uzgo, E.; Bakýrdere, S.; Aydýn, F.; Ataman, Y. Effects of dietary boron on cervical cytopathology and on micronucleus frequency in exfoliated buccal cells. Environ. Toxicol., 2007, 22, 17-25.

Miljkovic D, Miljkovic N, McCarty MF. Up-regulatory impact of boron on vitamin D function -- does it reflect inhibition of 24-hydroxylase? Med Hypotheses. 2004;63(6):1054-6.

Miljkovic D, Scorei IR, Cimpoiasu VM et al (2009) Calcium fructoborate: plant-based dietary boron for human nutrition. J Diet Suppl 6:211-226

Miyatake S, Kawabata S, Hiramatsu R, Kuroiwa T, Suzuki M, Kondo N, Ono K. Boron Neutron Capture Therapy for Malignant Brain Tumors. Neurol Med Chir (Tokyo). 2016 Jul 15;56(7):361-71.

Naghii MR, Einollahi B, Rostami Z. Preliminary evidence hints at a protective role for boron in urolithiasis. J Altern Complement Med. 2012 Mar;18(3):207-9.

Naghii MR, Mofid M, Asgari AR, Hedayati M, Daneshpour MS. Comparative effects of daily and weekly boron supplementation on plasma steroid hormones and proinflammatory cytokines. J Trace Elem Med Biol. 2011 Jan;25(1):54-8.

Naghii MR. Boron and antioxidants complex: a new concept for the treatment of kidney stones without rigorous pain. Endocr Regul. 2014 Jul;48(3):120-5.

Naghii MR. Significant pain alleviation, cease of hematuria, and renal stone removal after extracorporeal shock wave lithotripsy with adjuvant boron therapy - case report. Endocr Regul. 2013 Apr;47(2):101-4.

Newnham RE. Essentiality of boron for healthy bones and joints. Environ Health Perspect. 1994 Nov;102 Suppl 7:83-5.

Nielsen FH, Hunt CD, Mullen LM, Hunt JR. Effect of dietary boron on mineral, estrogen, and testosterone metabolism in postmenopausal women. FASEB J. 1987 Nov;1(5):394-7.

Nielsen FH, Penland JG. Boron supplementation of perimenopausal women affects boron metabolism and indices associated with macromineral metabolism, hormonal status and immune function. J Trace Elem Exp Med. 1999;12:251-261.

Nikkhah S, Dolatian M, Naghii MR, Zaeri F, Taheri SM. Effects of boron supplementation on the severity and duration of pain in primary dysmenorrhea. Complement Ther Clin Pract. 2015 May;21(2):79-83.

NMA Mahmood, OR Barawi, SA Hussain: Relationship between serum concentrations of boron and inflammatory markers, disease duration, and severity of patients with knee osteoarthritis in Sulaimani city. National Journal of Physiology, Pharmacy and Pharmacology, 2015, 6 (1), 1

Penland JG. Dietary boron, brain function, and cognitive performance. Environ Health Perspect. 1994;102(Suppl. 7):65-72.

Penland JG. Quantitative analysis of EEG effects following experimental marginal magnesium and boron deprivation. Magnes Res 1995;8:341-58.

Pietrzkowski Z, Phelan MJ, Keller R, Shu C, Argumedo R, Reyes-Izquierdo T. Short-term efficacy of calcium fructoborate on subjects with knee discomfort: a comparative, double-blind, placebo-controlled clinical study. Clin Interv Aging. 2014 Jun 5;9:895-9.

Pizzorno L. Nothing Boring About Boron. Integr Med (Encinitas). 2015 Aug;14(4):35-48.

Popova EV, Tinkov AA, Ajsuvakova OP, Skalnaya MG, Skalny AV: Boron - A potential goiterogen? Med Hypotheses. 2017 Jul;104:63-67.

Rainey C, Nyquist L. Multicountry estimation of dietary boron intake. Biol Trace Elem Res. 1998 Winter;66(1-3):79-86.

Rogoveanu OC, Mogoşanu GD, Bejenaru C, Bejenaru LE, Croitoru O, Neamţu J, Pietrzkowski Z, Reyes-Izquierdo T, Biţă A, Scorei ID, Scorei RI. Effects of Calcium Fructoborate on Levels of C-Reactive Protein, Total Cholesterol, Low-Density Lipoprotein, Triglycerides, IL-1ß, IL-6, and MCP-1: a Double-blind, Placebo-controlled Clinical Study. Biol Trace Elem Res. 2015 Feb;163(1-2):124-31.

Scorei RI, Popa R Jr. Boron-containing compounds as preventive and chemotherapeutic agents for cancer. Anticancer Agents Med Chem. 2010 May;10(4):346-51.

Venkatram, S. et al. 2011. Vitamin D deficiency is associated with mortality in the medical intensive care unit, Crit Care, 15(6):R292.