Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Szendi Gábor:
Félreértések a paleóban

A paleóval kapcsolatban elég sok zavaros nézet terjed, részben a paleót szándékosan torzító bírálók, részben a hozzá nem értők miatt. A fő kérdés, van-e valami előírt arány a makrotápanyagok vonatkozásában?

 

Google hirdetés

 

Az elmúlt évek során mind a laikus média, mind a paleót félreértők részéről számos tévhiedelem kezdett terjengeni a paleóról. Ezeket néha érdemes tisztába tenni, hogy a paleo iránt őszintén érdeklődők ne a téves információk alapján szűrjék le a lényeget. Az egyik ilyen megtévesztő forrás, amelyre egy korábbi írásomban már válaszoltam, sajnos a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének hírlevelében jelent meg. Ezt most sajnálatos módon a http://www.hazipatika.com gondolkodás nélkül szó szerint átvette. A legdurvább tévedések kísérik végig az egész cikket, csak azt ajánlhatom, senki ne olvassa végig, mert egy nem létező paleót cáfol. Teljesen téves már az az összefoglalás is, hogy mit ajánl és mit nem ajánl a paleo. Aki ezt írta, sem a hazai, sem a nemzetközi paleoirodalmat nem ismeri. Nagyon érdekes, de a paleókritikához nem sok köze van azt elemezgetni, a szerző(k) szerint mit evett az ősember.

Ez az egyik szokásos félreértés, miszerint a paleolit étrend az ősember táplálkozását követi. Ez azonban csak közvetve igaz, ennek a kijelentésnek a szószerinti vétele olyan, mintha valaki komolyan venné azt, hogy a férfiak a Marsról, a nők meg a Vénuszról jöttek, és ennek alapján mondjuk a férfiakról azt gondolná valaki, hogy azok marslakók. Nem azok, még ha némely férfi olykor úgy is viselkedik. A paleolit táplálkozás valódi modelljei az elmúlt 100-150 évben megismert, kortársként velünk élő természeti népek. A cikknek ezt a részét tehát nyugodt szívvel átugorhatjuk, ez csak a szerző(k) paleóra vonatkozó tájékozatlanságáról szól. Sok természeti nép ma is kőkorszaki körülmények közt él, azaz egyfajta paleolitkori zárványként itt rekedt ősemberekről van szó. Az ő életmódjukból és táplálkozásukból következtethetünk elődeink táplálkozására. De nem is az a lényeg, hogy vajon ők változatlanul úgy táplálkoznak-e, mint 50-100 ezer évvel ezelőtt, hanem inkább az a kérdés, mi az a táplálkozási elv, amit követnek, és miként hat ez az egészségükre?

A legfontosabb elv, hogy csak olyasmit fogyasztanak, amit környezetükben találnak. Mit is fogyaszthatnának mást? A környezet viszont lassan változik, volt idő bőven az evolúció során alkalmazkodni ezekhez az élelmi anyagokhoz. Mivel az emberi nem genetikailag egységes, és kb. 50-80 ezer éve rajzott ki Afrikából, minden nép nagyjából hasonló anyagokat tud jól megemészteni és felhasználni.

Az emberi faj szétszóródása azonban azt jelenti, hogy egészen eltérő környezettípusokban kellett megtalálniuk a számukra fogyasztható élelmi anyagokat. Elég csak az afrikai hadzákra, vagy a sarkon élő innuitokra gondolnunk. Nagyjából 230 természeti nép étrendjét ismerjük, ezek közt vannak, akik nagyon kevés állati eredetű élelmi anyagot, mások meg szinte kizárólag csak húst és zsírt fogyasztanak. A paleolit étrend tehát nem szigorúan előírt arányban tartalmaz húst, zsírt és növényt, hanem akármilyen arányban is fogyasztjuk ezeket, mindegyikre fogunk találni néhány vagy éppen sok példát a természeti népek között.

Az ábrán az alsó tengelyen az látható, hogy az össztáplálék milyen arányban tartalmaz állati eredetű táplálékot, s az oszlopok pedig azt mutatják, az egyes növény:állati élelmianyag arányhoz hány természeti nép tartozik.

Természetesen van egy fehérjeminimum, amit ajánlatos elfogyasztani, de ha ez megvan, akkor innentől a felső határt az szabja meg, mennyi fehérjét tud a szervezet megfelelően hasznosítani. A természeti népek étrendje alapján, ill. az emberi szervezet fehérje feldolgozási képességét mérő vizsgálatok szerint a napi élelemnek akár 35%-a is lehet fehérje. A nyers húsokban, felvágottakban általában 20-25% a fehérje, a sült húsban nyilván nő a fehérjetartalom. A grafikon tehát nem azt mutatja meg, hány százalék fehérjét, hanem hogy hány százalék húst (tojást, belsőségeket, stb) és zsírt fogyasztanak az egyes természeti népek.

Mivel "zöld könyvemben" (Paleolit táplálkozás, 2009) azt az adatot emeltem ki, hogy a 229 nép átlagban 60% húst és zsírt és 40% növényt fogyaszt, ezért elterjedt az a téves nézet, hogy ez A Paleo. Sőt sokan már egyenes azt hirdetik, hogy ez Az Igaz Paleo. Erről azonban szó sincs, és több okból is megtévesztő, sőt veszélyes ez a nézet.

Egyrészt, mint a fenti grafikonon látni, van vagy harminc nép, akiknél a húsok-zsírok aránya 35% alatt van. Ők miért volnának kevésbé paleók, mint a húsból és zsírból nagyobb arányban fogyasztók?

Pl. a kitavai pápuák, akiket Staffan Lindeberg és munkacsoportja igen alaposan megvizsgált, meglepően kevés állati eredetű zsírt és fehérjét fogyasztanak.

Ennek ellenére teljesen mentesek a civilizációs betegségektől (szív és érrendszeri betegség, cukorbetegség, rák, stb.). Akik az ötvenéves kort megérik, azoknál az átlagos várható élethossz minimum 75 év. (Több, mint a magyar átlag). A csecsemő és gyermekhalandóság fertőzések, balesetek miatt nagy.

Ha tehát pl. a kitavaiak étrendjét nézzük, láthatjuk, hogy viszonylag nagy szénhidrátbevitel és alacsony fehérjefogyasztás mellett is lehet makkegészséges valaki. Vagyis az 50-70% állati eredetű élelmiszer fogyasztását, és annak "ideális paleóként" való emlegetését semmi nem indokolja. Akik tehát ilyen sok húst és zsírt fogyasztanak, azok valójában környezeti kényszerek hatására táplálkoznak így. Az más kérdés, hogy csecsemőkoruktól ehhez alkalmazkodtak, és jól megvannak ezen az étrenden, s ők is egészségesek.
És itt jön a következő probléma.

Aki ma átáll paleóra, az esetleg évtizedeken át kevés zsírt és kevés húst fogyasztott. Emésztése elszokott ezek nagy mennyiségben való feldolgozásától. Sok ember félretájékozódva, vagy félretájékoztatva azt hiszi, akkor "paleózik igazán", ha rengeteg húst és zsírt fogyaszt. Rövid időn belül azonban azzal szembesül, hogy emésztése nem bírja ezt az étrendet, s mindenféle tünetek keletkeznek nála. Ezek az emberek aztán csalódnak, elfordulnak a paleótól, azt terjesztik, hogy ez betarthatatlan, megbetegítő, stb.

Teljesen világos, hogy egy nyugati kultúrában felnőtt embertől nem lehet azt várni, hogy másnap térjen át a maszájok vagy más, rengeteg állati terméket fogyasztó népek étrendjére. És nincs is miért ezt kérnünk vagy ajánlanunk, mert a paleónak nem az a lényege, hogy minél több húst és zsírt együnk. Aki ilyet ajánl, azt totálisan félreérti a paleót, szóba sem érdemes állni vele.

A paleo leglényegesebb vonása, és ezért egészségesek a kitavaiak is, hogy elkerüljük a gyorsan felszívódó finomított szénhidrátokat, és sok más olyan élelmiszert, amit a kitavaiaknak kerülni sem kell, mert náluk ezek ismeretlenek. Ilyen pl. az omega-6-ban és transzzsírokban bővelkedő növényi olaj és margarin, a cukor, a tiszta fruktóz (gyümölcslevekben, vagy por alakban "egészséges" cukorként árulva), a tej és tejtermékek vagy a hüvelyesek. A nyugati embernek ezeket külön nagy óvatosan kerülgetni kell, mert mindenhol ezekbe botlik. A kitavai embereket ezektől az élelmi anyagoktól megóvja a természeti környezet.

A dietetikusok hírlevele (amit most a patikamagazin újraközölt) téved, amikor azt írja, hogy a paleoban nem ajánljuk a vitaminok és ásványi anyagok bevitelét. Nagyon is ajánljuk, több okból is.

A földek kimerültek, a növényeket monokulturálisan, gyorsított módszerekkel termesztik, amit lehet még éretlenül betakarítanak, ezért a növények vitamin és ásványi anyag tartalma töredéke annak, amit a mai elavult tápanyag táblázatok közölnek. Az embert a nyugati világ ipari környezetében rengeteg oxidatív stressz éri, amit a különféle vitaminok hatástalanítanak. A folyamatos fényhiány miatt a D-vitaminhiány népesség szintű. A K-vitaminhiány, ami nélkül a csontok akkor is lebomlanak, ha az ember nagykanállal eszi a D-vitamint, szintén népegészségügyi probléma, mert a bélflóra nem termel eleget, a növényekben kevés van, belsőségeket az emberek nem fogyasztanak napi szinten. Ugyanígy a magnézium, kálium, cink, szelén, stb. ásványi anyagok és nyomelemek hiánya alattomos, súlyos elváltozásokat okoznak évtizedeken keresztül. Azok, akik tehát azt állítják, a "paleóban minden benne van", azaz ezek étrendkiegészítő formájában való fogyasztása fölösleges, csak kárt okoznak az embereknek, mert súlyosbítják a vitamin és ásványi anyag hiányukat.

Összességében tehát az "igazi" paleo az, amit az Ön szervezete jól tolerál, és csak paleo élelmi anyagokat tartalmaz. Megint hangsúlyozom, a paleo nem arányokat szab meg, hiszen a természeti népeknél a legkülönfélébb arányokat megtaláljuk, hanem azt javasolja, csak olyan élelmi anyagot fogyasszunk, amelyekhez az évszázezredek alatt alkalmazkodtunk. Aki sok húst szeret, egyen azt, aki sok növényt, egyen azt. A lényeg, hogy csak paleo "forrásból" táplálkozzunk. Ezért alaptalan az az elképzelés is, hogy vegetáriánus nem lehet paleo. Ha teljes értékű fehérjét, vasat, B12-öt, stb-t megfelelő mennyiségben be tud vinni a szervezetébe, akkor nyugodtan tekintse táplálkozását paleónak.

Ami félreértést még szeretnék eloszlatni, az a következő. A paleo nem diéta, nem gyógyétrend és nem gyógymód. A paleo egyszerűen az ember természetes étrendje, és amit a nyugati étrend, mint természetellenes étrend okoz, annak jó része -áttérve a paleóra- megszűnik. Ez azonban nem orvosi kezelés. Még a legszigorúbb értelemben is csak étrendi, dietetikai tanácsadás. Ezért viszont minek fizetni? Számtalan blog, az én webszájtom is, és számos, magyar nyelven kapható könyv ismerteti ezt.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Felhasznált irodalom

  • Cordain, L; Campbell, C: The Protein Debate. Performance Menu. J Nutr & Athlet Excel. 2008 marc.
  • Lindeberg S, Berntorp E, Nilsson-Ehle P, Terént A, Vessby B. Age relations of cardiovascular risk factors in a traditional Melanesian society: the Kitava Study. Am J Clin Nutr. 1997 Oct;66(4):845-52.