Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Brown, MJ:
Káros-e az egészségre a szaharin?

Fordította:Czárán Judit

Forrás: Mary Jane Brown, PhD, RD: Saccharin - Is This Sweetener Good or Bad?

A szaharin az egyik legrégebben piacon levő édesítőszer, több mint száz éve használják ételek és italok mesterséges édesítőjeként, de csak a hatvanas-hetvenes években vált igazán elterjedt cukorpótlóvá. Sokak szerint a legnagyobb előnye, hogy az embert megszabadítja néhány felesleges kilótól, cukorbetegek is fogyaszthatják és ellentétben a cukorral nem árt a fognak. Mások azonban bizalmatlanok minden mesterséges édesítővel, köztük a szaharinnal szemben is.

 

Google hirdetés

 

A szaharin az egyik legrégebben piacon levő édesítőszer, több mint száz éve használják ételek és italok mesterséges édesítőjeként, de csak a hatvanas-hetvenes években vált igazán elterjedt cukorpótlóvá. Sokak szerint a legnagyobb előnye, hogy az embert megszabadítja néhány felesleges kilótól, cukorbetegek is fogyaszthatják és ellentétben a cukorral nem árt a fognak. Mások azonban bizalmatlanok minden mesterséges édesítővel, köztük a szaharinnal szemben is.

Mi a szaharin?

A szaharin mesterséges, tápláléknak nem minősülő édesítőszer, amelyet laboratóriumban állítanak elő egy ofo-toluenesulfonamide vagy phthalic anhydride nevű vegyületből, a kész termék pedig egy fehér, kristályos por.

A szaharin azért lehet jó alternatívája a cukornak, mert nincs benne kalória és nem tartalmaz szénhidrátot, továbbá, mivel az emberi szervezet nem tudja lebontani, nem okoz benne semmilyen elváltozást.

A szaharin 300-400-szor édesebb, mint a cukor, úgyhogy nagyon kevés kell belőle az édes íz eléréséhez, viszont sokak szerint kellemetlen, keserű utóíze van, ezért gyakran kombinálják más alacsony, vagy nulla-kalóriás édesítőszerekkel, például aszpartammal, amelyet főleg szénsavas diétás italok gyártásánál használnak.

Az élelmiszeripar azért is szereti a szaharint, mert meglehetősen stabil vegyület, sokáig eláll a polcon, és több év elteltével is biztonságosan fogyasztható.

A cukormentes italokon kívül a szaharint használják még különböző kalóriaszegény édességek, lekvárok, dzsemek, zselék és sütemények készítéséhez, de bizonyos gyógyszerek is tartalmaznak szaharint.

Sokan cukor helyett ezzel szórják meg az ételüket, ezt használják a reggeli kukorica- vagy zabpelyhük édesítésére, továbbá ezzel sütnek és a kávéjukba is szaharint tesznek.

Összefoglalva : A szaharin egy nulla kalóriás mesterséges édesítőszer, amely a cukornál 300-400-szor édesebb, és általában annak helyettesítésére használják.

A szaharin minden jel szerint biztonságosan fogyasztható

Az egészségügyi hatóságok egybehangzó véleménye szerint, beleértve az Egészségügyi Világszervezetet (WHO), az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatalt (EFSA) és az Amerikai Gyógyszer- és Élelmiszerügyi Hatóságot (FDA)a szaharin az ember által biztonságosan fogyasztható.

De ez nem volt mindig így. Az 1970-es években például több tanulmány is megjelent azzal kapcsolatban, hogy szaharin patkányoknál hólyagrákot okoz (1). Ezért aztán a szaharint egy darabig a potenciálisan rákkeltő vegyületek közé sorolták, ám a későbbi kutatások kiderítették, hogy ez emberekre nem igaz.

A humán vizsgálatok ugyanis nem mutattak egyértelmű összefüggést a szaharinfogyasztás és a megnövekedett rákkockázat között (234).

Mivel nem sikerült minden kétséget kizáróan bizonyítani, hogy a szaharin növelné a rák kialakulásának kockázatát, így azt átsorolták „az emberre nézve nem rákkeltő” kategóriába (5).

Ennek ellenére sok szakember úgy gondolja, hogy a megfigyeléses vizsgálatok nem elegendőek ahhoz, hogy ezt egyértelműen ki lehessen zárni, ezért azt tanácsolják, hogy ha lehet, kerüljük a szaharin fogyasztását.

Összefoglalva:  A megfigyeléses vizsgálatok nem támasztják alá, hogy a szaharin emberek esetében is fokozná a rák kialakulásának kockázatát, vagy bármilyen más egészségkárosodást okozna.

Milyen ételek tartalmaznak szaharint?

A szaharin egy sor diétás ételben és italban megtalálható, de használják asztali édesítőként is.

Mind granulátumként, mind folyékony alakban hozzáférhető, kiadagolt formában egy adag kb. két teáskanálnyi cukornak felel meg.

Egy másik elterjedt felhasználási módja a szaharinnak a diétás italok édesítése, ám itt az FDA megszab egy 12 mg/30ml felső határt.

Mivel az 1970-es években a szaharin tiltólistára került, sok diétás italt gyártó cég áttért egy másik mesterséges édesítőszerre, az aszpartamra, és a mai napig is azt használják

Más cégek azonban szaharint tesznek a süteményekbe, dzsemekbe, zselékbe, rágógumikba, gyümölcskonzervekbe, cukorkákba, édességbevonókba és salátaöntetekbe is, de megtalálható a szaharin különböző kozmetikai szerekben, például fogkrémekben és szájvizekben, illetve sok gyógyszerben, vitaminban és más gyógyászati termékben is.

Az Európai Unióban a szaharin hozzáadásával készült ételeken és italokon egységesen az E954 adalékanyag azonosítót kell feltüntetni.

Összefoglalva:  A szaharin igen elterjedt asztali édesítő, amely megtalálható a diétás italokban és a csökkentett kalóriatartalmú ételekben ugyanúgy, mint a gyógyszerekben és a vitaminokban.

Mennyit szabad fogyasztani belőle?

Az FDA a még elfogadható napi mennyiséget testsúly kilogrammonként 5 mg-ban határozta meg. Ez azt jelenti, hogy ha valakinek mondjuk 70 kg a súlya, akkor naponta 350 mg szaharint fogyaszthat mindenféle egészségügyi kockázat nélkül.

Vagy más példával élve, naponta kb. 4 doboz, egyenként 355 ml-es üditőt fogyaszthatunk el – közel 10 adag szaharint – anélkül, hogy túllépnénk az FDA által megállapított határt. (Én a kávémba, teámba 2-2 szem, egyenként 12.5 mg-os szacharin tablettát teszek. Ennek alapján naponta ihatok 14 adag kávét és teát együttvéve.)

Az USA-ban nem végeztek vizsgálatokat azzal kapcsolatban, hogy a népesség összességében mennyi szaharint fogyaszt, de az európai országokban ez jóval az FDA által megadott határon belül van (678).

Összefoglalva:  Az FDA szerint gyermekek és felnőttek naponta 5 mg szaharint fogyaszthatnak biztonságosan testsúly kilogrammonként.

A szaharinfogyasztás hatására csökkenhet a testsúlyunk

Ha a cukrot alacsony kalóriatartalmú édesítővel helyettesítjük, ezzel csökkenthetjük a testsúlyunkat, és megelőzhetjük az elhízást (9). Vagyis úgy fogyaszthatjuk kedvenc ételeinket és italainkat, hogy közben kevesebb kalóriát veszünk magunkhoz (910).

Recepttől függően bizonyos ételekben 50-100%-ban szaharinnal helyettesíthetjük a cukrot anélkül, hogy ez az étel ízének vagy állagának a rovására menne.

Meg kell azonban jegyeznünk, hogy bizonyos kutatások szerint a mesterséges édesítőszerek, így a szaharin is, fokozzák az étvágyat, így közvetett módon növelhetik a kalóriabevitelt, és ezáltal a testsúlyt is (1112).

Egy 78 694 fős mintán végzett megfigyeléses vizsgálatban például a mesterséges édesítőket használó nőknek 0,9 kg-mal nőtt a testsúlyuk azokhoz képest, akik nem használtak ilyen szereket(13).

Ám egy nemrégiben készült igen színvonalas tanulmány, amely átfogóan elemzi a mesterséges édesítőszereknek a táplálkozásra és a testsúlyra gyakorolt hatását (14), arra a következtetésre jut, hogy a cukor nulla- vagy alacsony kalóriás édesítőszerekkel való helyettesítése összességében nem okoz testsúlynövekedést.

Ellenkezőleg, az alacsonyabb kalóriabevitelnek köszönhetően (étkezésenként átlagosan mínusz 94 kalória) a testsúly átlagosan 1,4 kg-mal csökken (14).

Összefoglalva:  A rendelkezésünkre álló adatok azt mutatják, hogy ha a cukrot alacsony kalóriatartalmú édesítőkkel helyettesítjük, az kismértékben csökkenti a kalóriabevitelt és így a testsúlyt is.

Az édesítőszerek vércukorszintre gyakorolt hatása nem tisztázott

A szaharint gyakran ajánlják cukorbetegeknek a cukor helyettesítésére, mivel az nem vesz részt az anyagcsere folyamatban, így nem idéz elő semmilyen változást a szervezetben, és ellentétben a finomított cukorral a vércukorszintet sem befolyásolja.

Kevés olyan kutatást végeztek, amely kifejezetten a szaharin vércukorszintre gyakorolt hatásával foglalkozna, a legtöbb a többi mesterséges édesítőt vizsgálja.

Az egyikben például 128 kettes típusú diabéteszben szenvedő beteg vett részt, és az derül ki belőle, hogy a szukralóz (Splenda) nevű mesterséges édesítőszer nem befolyásolja a vércukorszintet (15).

Ugyanez derült ki a többi mesterséges édesítőről, például az aszpartamról is (161718). (Ezeket az édesÍtőszereket az elégtelen élelmiszerbiztonsági vizsgálatok miatt nem tartjuk egészségesnek Sz. G. megj. lásd. erről szóló cikkeimet és fordításokat)

Bizonyos jelek arra utalnak, hogy a cukor mesterséges édesítővel való helyettesítése segíthet a vércukorszint szabályozásában is, de ez a hatás többnyire meglehetősen csekély (19).

Ezzel együtt a rendelkezésre álló adatok alapján kijelenthető, hogy a mesterséges édesítőszerek sem egészséges emberek, sem diabéteszben szenvedők esetében nem befolyásolják szignifikáns módon a vércukorszintet (20).

Összefoglalva:  Nagyon valószínűtlen, hogy a szaharin akár egészséges, akár cukorbeteg emberek esetében befolyásolná a hosszú távú vércukorszint-szabályozást.

A cukor szaharinnal való helyettesítése csökkentheti a fogszuvasodás kockázatát

A hozzáadott cukor a fogszuvasodás egyik fő okozója (21), ezért annak alacsony kalóriatartalmú édesítőkkel való helyettesítése csökkenti a fogszuvasodás kockázatát (22). Ugyanis a cukorral ellentétben a mesterséges édesítőket, például a szaharint a szájban levő baktériumok nem erjesztik meg, és így nem alakítják át savvá (21).

Ezért a gyógyszerekben is szaharint használnak cukor helyett (23).

Ám nem feledkezhetünk meg arról, hogy a mesterséges édesítőket tartalmazó ételekben és italokban lehetnek más összetevők is, amelyek fogszuvasodást okoznak.

Ezek közé tartoznak a szénsavas italokban levő savak, vagy a gyümölcslevekben található természetes cukrok.

Összefoglalva:   A cukor szaharinnal való helyettesítése csökkenti a fogszuvasodás kockázatát, de más összetevők azért okozhatnak fogromlást.

Vannak-e a szaharinnak negatív hatásai?

A legtöbb egészségügyi hatóság a szaharint emberi fogyasztásra biztonságosnak tekinti.

Mégis vannak, akik úgy vélik, hogy az említett édesítőszernek lehetnek negatív egészségügyi hatásai.

Egy nemrég megjelent tanulmány szerzői azt állítják, hogy a szaharin, a szukralóz és az aszpartam felboríthatják a bélflóra baktérium-egyensúlyát (24).

Bár ezzel kapcsolatban még meglehetősen kevés kutatást végeztek, ám arról vannak meggyőző adatok, hogy a bélflóra baktériumegyensúlyának megbomlása elhízást, 2-es típusú cukorbetegséget, gyulladásos bélbetegséget és rákot okozhat (25).

Az egyik vizsgálatban egereknek adtak napi rendszerességgel szaharint, szukralózt vagy aszpartamot, és 11 hét elteltével azt tapasztalták, hogy a kísérleti állatoknak jelentősen megemelkedett a vércukorszintje. Ami glukóz intoleranciára és ezáltal az anyagcsere-betegségek kockázatának megnövekedésére utal (2426).

Ám miután az egereket antibiotikummal kezelték, amely elpusztította a beleikben levő baktériumokat, a vércukorszintjük normalizálódott.

Ugyanezt a vizsgálatot egészséges embereken is elvégezték oly módon, hogy öt napon keresztül az engedélyezett maximális mennyiségű szaharint kellett elfogyasztaniuk. Hétből négynek öt nap után kórosan megemelkedett a vércukorszintje, és a beleik baktériumflórája is megváltozott. A többieknél a bélbaktériumokban nem következett be változás (24).

A tudósok azt gyanítják, hogy a mesterséges édesítőszerek, mint a szaharin, valószínűleg elősegítik az olyan baktériumok elszaporodását, amelyek hatékonyabban alakítják át az elfogyasztott ételt energiává.

Ez azt jelenti, hogy a szervezet több kalóriához jut a táplálékból, amelyet ha nem használ fel, akkor az zsír formájában elraktározódik, vagyis megnő az elhízás kockázata.

Meg kell jegyeznünk azonban, hogy az ezzel kapcsolatos kutatások egyelőre gyerekcipőben járnak. Annak bizonyítására, hogy van-e tényleges kapcsolat a mesterséges édesítőszerek és a bél baktériumflórájának a megváltozása közt, sokkal több vizsgálatra lenne szükség.

Összefoglalva:  Bizonyos jelek arra utalnak, hogy a mesterséges édesítőszerek, mint a szaharin, hatással lehetnek a bélbaktériumokra, és ezáltal megnövelik bizonyos betegségek kialakulásának a kockázatát.

Tanulságok

A rendelkezésre álló adatok alapján a szaharin általában biztonságosnak tekinthető, és jó alternatívája lehet a cukornak. Csökkenti a fogszuvasodás kockázatát, és kis mértékben még a fogyást is elősegíti.

Ám ezek az előnyök nem a szaharinnak magának köszönhetők, hanem annak, hogy cukor helyett fogyasztjuk.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre