Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Dr. Joseph Mercola:
Lakomázz úgy, mint egy ősember, és figyeld, ahogy olvadnak le rólad a kilók

Fordította, kivonat: Mezei Elmira

Forrás: Dr. Joseph Mercola: Feast like a caveman and watch the pounds melt away

Dr. Joseph Mercola amerikai orvos hírlevelét közel 1,5 millióan olvassák, ebből minimum 100.000 egészségügyi dolgozó. Csapata hétről-hétre kb. 200 tudományos cikket, tanulmányt olvas és dolgoz fel a hírlevél anyagaihoz. Dr. Mercola sok mindenben megerősíti az általunk képviselt táplálkozási és életmódbeli irányelveket. A paleolit mozgalom világszerte egyre nagyobb figyelmet kap, mert komoly tudományos háttér támasztja alá, illetve mert működik, és az emberek megosztják pozitív tapasztalataikat. Több fórumon a lehető legjobb étrendként említik.

 

Google hirdetés

 

A paleolit időszakban, több ezer évvel ezelőtt, az emberek főként zöldséget, gyümölcsöt, dióféléket, magvakat, gyökereket és húst ettek, nagy változatosságban.

Ma ezek helyett nagyrészt finomított cukrot, magas fruktóztartalmú kukoricaszirupot, gabonákat, kenyeret, burgonyát, és pasztörizált tejtermékeket fogyasztunk… és sokkal szűkebb választékot a gyümölcsökből, zöldségekből, gyökerekből és diófélékből.

Lehet, hogy mi az emberi fejlődés csúcsának tartjuk magunkat, de a modern élelmiszeripar nem egy jó egészségnek és hosszú életnek örvendő szuper-humán fajt eredményezett.

Éppen ellenkezőleg...

A mai ember több fajta krónikus betegségtől szenved, mint a történelem során eddig valaha. És nem sok kétség férhet hozzá, hogy az általunk preferált élelmiszerek nagyban hozzájárulnak ehhez.

Egészségesebbé tehet-e bennünket egy kőkorszaki étrend?

A CBS (amerikai televíziós társaság) a közelmúltban vetített egy nagyszerű dokumentum sorozatot a paleolit étrend mozgalomról. A hivatalos média részéről Dr. Kim Mulvihill volt az egyetlen tag, aki jelen volt a Los Angeles-i Ancestral Health Symposium-on (Őseink Egészsége Tanácskozás) Végül ő maga is részt vállalt Dr. Lynda Frassetto nefrológus professzor paleolit étrendről írt tanulmányában.

A CBS így közölte:

"Mindent lehet fogyasztani, ami feldolgozás nélkül is ehető" magyarázta Dr. Frassetto. Tehát nem gabona, nem kenyér, és nem tejtermék, viszont sok zöldség, gyümölcs, dióféle, olaj, hal, szárnyas és sovány hús.

... Dr. Frassetto és csapata a San Francisco-i California Egyetemen rossz formában lévő önkénteseken tesztelték a paleo étrendet. A tesztcsoport sokat evett, nem fogyott és nem is sportolt. "Ennek ellenére két hét után mindenkinek lecsökkent a vérnyomása és mindenkinek javult a koleszterin és triglicerid szintje. Az átlagos csökkenés 30 pont (kb. 15%) volt, ami elég elképesztő. Ilyen mértékű csökkenés hat havi sztatin szedéssel jön létre", mondta Dr. Frassetto.

Dr. Frassetto szerint a Paleo étkezés, más néven ősember diéta, úgy működik, hogy a szervezet kémiáját egyensúlyban tartja. Az ősember diéta célja a fölösleges testzsír csökkentése, a vércukorszint normalizálása, a méreganyagok és antitápanyagok minimalizálása."

A szervezet működésének "normalizálása" az ősember diéta fő erőssége. A genetikai örökségünkkel összhangban álló táplálkozással számos, a modern étrenddel összefüggő betegség kerülhető el. Ahogy Dr. Loren Cordain, a Paleolit étrend című könyv szerzője, a világ egyik vezető paleolit táplálkozási szakértője mondja:

"A modern, feldolgozott élelmiszerek, és a neolit korban bevezetett táplálékok tulajdonságai nem illenek össze a mi ősi és konzervatív genomunkkal. Ez a genetikai össze nem illés végső soron különféle krónikus betegségek formájában manifesztálódik, amelyeket"civilizációs betegségeknek" neveztünk el. Ezen ételek fogyasztásának nagymértékű csökkentésével vagy teljes elhagyásával, és egy egészségesebb, őseink táplálkozási szokásait tükröző étrend bevezetésével lehetségessé válik egészségünk javítása és a krónikus betegségek rizikójának csökkentése."

Miért lehet fogyni a paleo étrenddel?

A szervezet kémiájának kiegyensúlyozása mellett gyakori "mellékhatásként" lép fel a fogyás, mivel a kettő kéz a kézben halad. Ennek egyik magyarázata, hogy nem a túlzott evéstől és a mozgáshiánytól, valamint nem a túl sok zsírtól leszünk túlsúlyosak.

Akkor tehát mi okozza a zsírszövetben a zsírfelhalmozódást?

Egy szóval: a szénhidrátok.

Lényegében a túlevést és a túlsúlyt tekinthetjük a nem megfelelő étrend jelének, mert amikor túl sok cukrot és szénhidrátot eszünk, ez szervezetünkben egy sor kémiai reakció indít el, amitől még éhesebbek leszünk és édességet fogunk kívánni:

Először is, a fruktózt másképp metabolizálja a szervezet, mint a glükózt, mert a nagy részét közvetlenül zsírrá alakítja.

  1. Ez gyorsan hízáshoz, és hasi hízáshoz ("sörhashoz") vezet, csökkenti a HDL, növeli az LDL és a triglicerid szintet, a vérnyomást, a vércukor szintet, vagyis kialakul a metabolikus szindróma.
  2. Az étkezési szénhidrátok, különösen a fruktóz, egy glicerol-3-foszfát (g-3-p), nevű anyag elsődleges forrása, amelytől a zsír rögzül a zsírszövetben.
  3. Ugyanakkor a magas szénhidrát bevitel megemeli az inzulinszintet, ami meggátolja a zsír kiengedését.
  4. A fruktóz becsapással hízásra készteti a szervezetet, azáltal, hogy kikapcsolja az éhséget kontrolláló rendszert. A fruktóz nem nyomja el a ghrelin-t ("éhség hormon") és nem serkenti a leptint ("jóllakottság hormon"), ami együttesen folyamatos éhségérzetet eredményez, még evés után is. Ennek eredményeképpen túl sokat eszünk, és kialakul az inzulin rezisztencia, ami nem csak a II-es típusú cukorbetegségnek és a szívbetegségnek, hanem számos ráknak is mögöttes faktora.

A képlet egyszerű: a fruktóz és az étkezési szénhidrátok (gabonák, amelyek cukorrá bomlanak le) többlet testzsírhoz, elhízáshoz, és ezzel kapcsolatos egészségi problémákhoz vezetnek. Továbbá, ezt a kárt nem lehet testedzéssel kompenzálni, mert ha túl sok fruktózt és gabonát fogyaszt valaki - a paleo étrendben NEM található élelmiszereket - ez egy olyan programot aktivál, amitől a test meghízik és kövér is marad.

Fruktóz és magas vérnyomás

Mint ahogy már korábban is említettük, a paleo étrend nagyon hatékony lehet a vérnyomás, a koleszterin és triglicerid szint csökkentésében, valójában hatékonyabb, mint egy sztatin készítmény. Dr. Frassetto vizsgálatában két hét alatt jelentősen javultak az értékek!

Ez tényleg figyelemre méltó.

De ugyanakkor teljesen érthető is, ha egyszer rájövünk, hogy a fruktóz mennyire hozzájárul a magas vérnyomás kialakulásához, sokkal inkább, mint a só. A fruktóz fogyasztás és a magas vérnyomás közötti kapocs a húgysav. A húgysav a fruktóz metabolizmus mellékterméke, és a megnövekedett húgysav szint felviszi a vérnyomást.

A többlet cukor (beleértve a gabonákat) az egészségtelen koleszterin- és triglicerid szinthez is hozzájárulnak.

Ha egyszerűen kizárjuk a fruktózt és a gabonákat az étrendünkből, ezzel hatékonyan kiküszöböljük számos egészségügyi probléma mögöttes okát, mint például:

  • Magas vérnyomás
  • Inzulin rezisztencia
  • Magas koleszterinszint
  • Magas triglicerid
  • Túlsúly

... és ez az egyik elsődleges oka, amiért a Paleo és más alacsony szénhidráttartalmú étrendek olyan jól működnek.

Az étrend, ami az összes többit veri ...

Az egyik legfontosabb étrendi változtatás ás a huszonegyedik században. Egész egyszerűen túl messzire tévedtünk azoktól a táplálékoktól, amelyekre tervezve lettünk. Tehát ha visszatérünk az alapokhoz, és a friss, teljes értékű, feldolgozatlan, "valódi" ételekhez, egészségünk mindenképpen javulni fog. Általános értelemben az "egészséges étrendnek" a következő lényeges pontjai vannak:

  • Feldolgozatlan, teljes értékű ételek
  • Gyakran nyers, vagy enyhén főzött, (ideális esetben legalább az ételek egy harmada legyen nyers)
  • Bio- vagy legeltetett állatok, adalékanyag és génmanipulációtól mentes élelmiszerek
  • Jó minőségű, helyi forrásokból származó alapanyagok
  • A szénhidrátok elsősorban zöldségekből származzanak (kivéve kukorica és burgonya, ami kerülendő)

A halászó-vadászó életforma testmozgásainak előnyei

Ha visszatérünk gyökereinkhez a táplálkozásban, a küzdelem kb. 80%-át már megnyertük, és egészségünk javulása lesz a jutalom. De ugyancsak nagyon fontos, hogy úgy is mozogjunk, mint őseink. Ahelyett, hogy a nap nagy részét ülve töltenék, aztán egy órát futnának a futópadon, őseink sokat gyalogoltak és emelgettek, valamint rövid ideig tartó intenzív erőfeszítéseket tettek. A testünknek ez lenne az ideális mozgás, mert erre vagyunk "huzalozva".

Összefoglaló az ez irányú kutatások szerint ideális testmozgásokról, amelyek tartalmazzák a vadászó-gyűjtögető életmód mindennapi aspektusait

Változatos, rendszeres testedzés (súlyzózás, cardio, nyújtás, stb…)

Nehéz és könnyebb napok váltogatva

Testedzés a szabad levegőn, ami segít szinten tartani a D vitamin szintet és javítja a kedélyt

Intervallum edzés háromszor egy héten

Súlyzózás legalább kétszer egy héten

Séta vagy futás puha, egyenetlen terepen, mint pl. fű, vagy föld, esetleg mezítláb vagy "egyszerű cipőben, ami nem gátolja drasztikusan a lábfej mozgását"

Sport egy baráttal, így a kapcsolataidat is ápolod

Bőséges pihenés a fizikai megterhelés után

Rekreációs aktivitás, tánc, szex

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre