Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Interjú a paleo étrendről Dr. Mat Lalonde-dal

Fordította: Mezei Elmira

Forrás: Daniela Andrews: Q&A: Mat Lalonde discusses The Paleo Diet

Úgy tűnik, nem bánja, készülődik az előtte álló napra: nyolc óra egy 35 fős, lelkes csoporttal, akik mind várják az előadását a paleo étrendről, ami az egész kontinensen egyre növekvő népszerűségnek örvend. Lalonde, egy szenvedélyes tudós, egy harvardi doktorival szerves kémiából, a messzi Cambridge-i laboratóriumából utazott ide, hogy ennek a csoportnak előadjon.

 

Google hirdetés

 

Ragyogó vasárnap reggel van, de Mat Lalonde bent kuksol az "Oroszlánok Akadémiája" nevű, nyugat torontói cross-fit konditeremben.

Úgy tűnik, nem bánja, készülődik az előtte álló napra: nyolc óra egy 35 fős, lelkes csoporttal, akik mind várják az előadását a paleo étrendről, ami az egész kontinensen egyre növekvő népszerűségnek örvend.

Lalonde, egy szenvedélyes tudós, egy harvardi doktorival szerves kémiából, a messzi Cambridge-i laboratóriumából utazott ide, hogy ennek a csoportnak előadjon.

A saját magát "kockának" tartó Lalonde egyáltalán nem úgy néz ki, mint a sztereotíp stréber tudós, sőt, éppen ellenkezőleg. Magas, jóképű, elképesztően fitt, és tényleg tud egyet s mást az optimális táplálkozásról. Ezt nyilván nem csak én gondolom így, mert a 35 jelenlévőn kívül Amerika szerte további kb. 40 ember csatlakozik az előadáshoz online.

Daniela Andrews újságírónő kérdezi a 33 éves, a paleo életmód iránt szenvedélyes érdeklődést mutató tudóst az étrendet alátámasztó tudományos alapokról.

Andrews: Hogy kezdődött Önnél a paleózás?

LALONDE: Ez egy hosszú történet. Mindig érdekelt a táplálkozás és annak hatásai az emberi egészségre. Az egyik gimnáziumi tanárom észrevette, hogy érdekel a téma, és a kezembe adta John Robbins: A Diet for a New America (Étrend egy új Amerikának) című könyvét. Ez indított el azon az úton, amelyen ma is járok. Miután elolvastam a könyvet, két évig kísérleteztem a vegánizmussal, aztán nyolc évig a vegetáriánizmussal, aztán kipróbáltam még egy pár különféle táplálkozási filozófiát, mígnem a CrossFitten keresztül megismerkedtem a paleóval. Kíváncsivá tett és elhatároztam, hogy kipróbálom egy hónapig. Mind a sportteljesítményemben, mind a fizikai megjelenésemben jelentős javulást eredményezett ez a hónap. Ekkor kezdtem alaposabban utánanézni a paleo mögött húzódó tudományos tényeknek.

Andrews: Sokat lehet hallani mostanában a paleóról. Véleménye szerint népszerű a paleo étrend?

Lalonde: Mindenképpen. Minél több helyre megyek előadni, annál több emberrel találkozom, akik már magukévá tették ezt az életmódot. Az egyik kedvenc könyvem a The Wisdom of Crowds (A tömegek bölcsessége), James Surowieckitól. Arról szól, hogy egy nagy csoport ember, a megfelelő körülmények között, végül megtalálja egy problémára ugyanazokat vagy néha még jobb megoldásokat, mint a szakértői elit. Ez történik most a paleóval: ahogy egyre több ember próbálja ki és tapasztalja meg, hogy tényleg működik, szájról szájra terjed, és az emberek lassan egy jobb táplálkozási protokollt valósítanak meg, ami bizonyos élelmiszercsoportok választásán, és nem méricskélésen, kalóriaszámolgatáson, vagy egy bizonyos makrotápanyag arányon alapszik. Ez nem egy tarthatatlan diéta, hanem egy egészségjavító és élethosszabbító életmód.

Andrews: Hogy győzi meg azokat az embereket, akik még mindig abban hisznek, hogy az optimális táplálkozás a megfelelő kalória bevitel és felhasználás egyensúlyától függ?

LALONDE: Egy teljes nap kellene ahhoz, hogy elmagyarázzam, miért fontosabb az étel minősége. Sokan vannak, akik a metabolikus szindróma valamelyik aspektusa miatt elhízottak. Minden nap járnak konditerembe, alacsony a kalória bevitelük, és órákig hajtanak az ellipszis tréneren, mégis kövérek és nincsenek formában. A szakértők szerint ez mind a saját hibájuk, de mi van akkor, ha mégsem? Mi van akkor, ha az ajánlások, amiket kapnak, nem hatékonyak, vagy ne adj isten helytelenek? A kalóriák be-kalóriák ki koncepció teljesen figyelmen kívül hagyja az endokrinológiát. Az emberi lények nem kaloriméterek (egy bizonyos étel kalóriamennyiségének méréséhez használt eszköz), bennünket a hormonok működtetnek. Az emberi szervezetben végbemenő folyamatok sokkal összetettebbek, mint egy egyszerű kalóriaszámlálás, és az eredmény az egyéni anyagcsere állapotától függ. Nem állítom, hogy a kalória bevitel egyáltalán nem számít, de először az anyagcsere problémákat kell rendezni az ételminőség és az életmód korrekciójával.

Andrews: A kalória bevitel nagyon rég óta elfogadott táplálkozástudományi alaptézis. Hogy győzi meg az embereket, hogy váltsanak át a paleóra?

LALONDE: Nem ragaszkodom mindenáron a paleóhoz. Sem az alacsony vagy a magas szénhidráttartalmú étrendhez. Azt szeretném, ha az emberek egy egészségesebb életmódra váltanának. Úgy gondolom, hogy a vegánok, a vegetáriánusok, a mindenevők és a húsevők mind egészségesebbek lennének, ha erről a listáról választanák a táplálékaikat. Őszintén szólva, általában nem nehéz meggyőzni az embereket. Ha azt mondom valakinek, hogy jóllakásig ehet és ezzel együtt fogyni fog, a válasz általában az, hogy: "Ezt kipróbálom." Szerintem a legjobb, amit valaki tehet, hogy kipróbálja. Kezdd el 30 nappal, és győződj meg az eredményekről magad. Meglátod, hogy az étel minősége sokkal fontosabb, mint a mennyisége.

Andrews: Miket kéne az embereknek enni és miket elhagyni?

LALONDE: Kerüld el a gabonákat, a hüvelyeseket, és a cukrot (különösen a fruktózt). Ha a cél a fogyás, akkor a tejtermékek fermentált típusúakra való limitálása vagy teljes elhagyása javallt. A mesterséges édesítőket el kell felejteni, mint ahogy a nulla tápanyagtartalommal rendelkező üdítőket is. Egyél legeltetett állatok húsát, halat és tenger gyümölcseit, zöldségeket, gumókat, gyökereket, állati zsiradékokat és jó minőségű olajat. A diófélék, olajos magvak és a gyümölcsök fogyasztása napi két vagy ennél kevesebb adagra szorítkozzon. Alapvetően: minimalizáljuk a fruktóz bevitelt, a linolsav bevitelt (omega-6: mag és növényi olajakból, mint pl. a kukoricaolaj, sáfrányolaj, repce olaj, szőlőmag olaj, gyapotmagolaj, stb…) és hagyjuk ki a hüvelyeseket és a gabonákat.

Andrews: Feltételezem, hogy a reggeliző pelyhek is gabonának számítanak? Ez számomra egy rémálom. Oké, Ön nyilván nem iszik sört és nem eszik pizzát, de mit eszik?

LALONDE: Nagyon elfoglalt vagyok, tehát számomra sokkal kényelmesebb, ha napjában csak kétszer eszem. Hétvégén ez reggelit és vacsorát, hétköznap ebédet és vacsorát jelent. Reggelire általában bacont vagy kolbászt, tojást és némi bogyós gyümölcsöt eszem. Ebédre és vacsorára állati fehérjét valamilyen formában, egy halom zöldséggel és esetleg egy avokádóval vagy kókusszal. Ha edzés után vacsorázom, akkor általában hozzáadok ehhez valamennyi keményítő tartalmú gumót vagy zöldséget. A kedvenceim a fahéjjal ízesített édesburgonya vagy a sütőtök.

Andrews: Reggelizett ma a hotelben?

LALONDE: (nevet) Nem. Kihagytam a szállodában kínált kontinentális reggelit és átmentem a szemben lévő oldalra a Gladstone-ba (reggeliző/kávézó).

Andrews: Mit rendelt?

LALONDE: Egy negyed kiló bacont és hat tojást. Csak azért rendeltem ilyen szerényen a baconből, mert nem akartam halálra ijeszteni a pincérfiút, de még így is úgy nézett rám, mint egy őrültre és az arcáról ezt lehetett leolvasni: "Szívinfarktust akarsz kapni, öreg?" Nem akarta elhinni, hogy nem kérem a paradicsomos babot, a gyümölcsöt, és a pirítós kenyeret, ami hozzá jár. Végül mégis kihozta az egészet, gondolom, nem hitte el, hogy tényleg csak a bacont és a tojást akarom.

Andrews: Hűha, ez aztán komoly reggeli!

LALONDE: Azokon a napokon, amikor szemináriumot tartok, általában nagy reggelit eszem, mert nincs idő az ebédelésre, és a vacsora is későbbre tolódik, miután megválaszoltam a résztvevők összes kérdését. Nem szeretném, ha bárki azt gondolná, hogy minden nap bacont eszem, vagy, hogy folyton ennyit eszem. Csak hát a bacon sokkal elérhetőbb egy átlagos reggeliző helyen, mint mondjuk az avokádó vagy a kókuszdió.

Andrews: Azok, akik többet szeretnének megtudni az Ön által ajánlott táplálkozásról, hova fordulhatnak útmutatásért?

LALONDE: Én ezeket a szemináriumokat tényleg csak azért tartom, hogy segítsek felvilágosítani az embereket, de nem írtam könyvet, és nem árulom a weboldalamat vagy semmilyen terméket. Az egészből az érdekel, hogy segítsek az embereknek egészségesebb életet élni. Vannak nagyon kiváló blogok és weboldalak, amiket mindenképpen csak ajánlani tudok. (Felsorolja Rob Wolf, Stephan Guyenet és Mark Sisson blogját, ezen kívül ajánl orvosok által üzemeltett paleo blogokat)

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre