Anahad O'Connor:
Megakadályozzák-e a mesterséges édesítőszerek az elhízást?

Forrás:Anahad O'Connor: Can Artificial Sweeteners Keep Us From Gaining Weight? New York Times, 2021 augusztus

Fordította: Czárán Judit

A mesterséges édesítőszerek anyagcserehatásairól évek óta folynak a viták. A legújabb összefoglaló nem kongat vészharangot, de azért mértéktartásra int.

 

A Google adatkezelési elvei

 

A cukorpótlók azzal a reménnyel kecsegtetnek, hogy úgy fogyaszthatunk édes dolgokat, hogy közben nem viszünk be túl sok kalóriát a szervezetünkbe. Egyre többet használják őket a diétás üdítőkhöz, italporokhoz, joghurtokhoz, sőt, még a péksüteményekhez is. Azonban régóta nyitott kérdés, hogy a használatukkal megakadályozható-e a súlygyarapodás, amivel sokan küzdenek a koronavírus okozta bezártság alatt.

Ma már vannak vizsgálati eredmények, amelyek segíthetnek a kérdés megválaszolásában. A kutatók szerint a mesterséges édesítők hasznos eszközei lehetnek a cukorfogyasztási szokásaink átalakításának, és egyesek számára a cukor tápanyagmentes édesítőkre cserélése valóban segíthet megelőzni a súlygyarapodást. Azonban ezek az anyagok befolyásolhatják a hormonok működését, a vércukorszintet, illetve az anyagcsere más aspektusait is, amit néhány szakértő aggasztónak talál, és ezért nem javasolja a mesterséges édesítők hosszú távú, rutinszerű fogyasztását.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


"El kell felejtenünk, hogy csak azért, mert nincs bennük kalória, nincsenek hatással az anyagcserére." mondja Marta Yanina Pepino, az Urbana-Champaign-i University of Illinois élelmiszer- és táplálkozástudományi tanszékének tanársegédje. "Az adataink szerint az édesítők metabolikus aktivitást fejtenek ki, és attól függően, hogy milyen gyakran használjuk őket, különbözőképpen hatnak ránk."

A cukorpótlókat tartalmazó étel- és italeladások száma növekszik, ahogy az egészségtudatos vásárlók egyre inkább visszafogják a cukorhasználatukat (1). Amerikában a diétás üdítők a legtöbbet fogyasztott forrásai ezeknek az édesítőszereknek. A legnépszerűbb cukorpótlók egyike a szukralóz, más néven Splenda, valamint az aszpartám, amelyek megtalálhatók a diétás Coca-Colában, a diétás Pepsiben és több ezer más ételben. A növényi kivonatból készült zéró kalóriatartalmú sztívia, amelyet természetes édesítőszerként árulnak, szintén széles körben elterjedt cukorpótló.

Az Amerikai Szív Társaság lapjában mostanában publikáltak a bostoni gyermekklinika kutatói egy tanulmányt azzal kapcsolatban, hogy mit figyeltek meg, amikor a cukros üdítőket fogyasztó emberek vízre, illetve mesterségesen édesített italokra váltottak (2). A kutatók 203 felnőttet vizsgáltak, akik legalább egy cukros üdítőt megittak naponta; és akik közül csak néhányan voltak túlsúlyosak.

Három csoportba osztották őket. Az egyik mesterséges édesítőket tartalmazó italokat kapott, például a diétás Coca-Colát vagy diétás Pepsit, és arra kérték őket, hogy ezekkel helyettesítsék a szokásos üdítőiket. Egy másik csoport sima vagy szénsavas vizet kapott. A harmadik csoport - kontrollcsoportként - folytatta a korábbi ivási szokásait a cukros üdítőkkel.

A kutatók egy évig figyelték a csoportokat, de összességében nem érzékeltek semmi különbséget sem a súlygyarapodásban, sem az olyan anyagcserével kapcsolatos mutatókban, mint a koleszterin- vagy a trigliceridszint. Viszont amikor egyesével vizsgálták meg azokat, akik jelentős mértékben híztak a hasukra, az eredmények már mások voltak.

Azok, akiknek a legtöbb zsír volt a hasukon - ami komoly kockázati tényező az anyagcsere betegségek szempontjából - jelentősen kevesebbet híztak, amikor átváltottak a cukros italokról a diétás italokra vagy a vízre. Közülük azok, akik a diétás üdítőket itták, nagyjából egy fontot (kb. fél kilót) híztak a vizsgálat alatt, míg azok, akik vízre váltottak, nagyjából fél fontot fogytak. Azok viszont, akiknek több zsír volt a hasukon, és továbbra is cukros italokat fogyasztottak, átlagosan 10 fontot (kb. 5 kg-ot) híztak a kísérlet alatt.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


"Ez komoly hatás, a különbség szignifikáns" mondja Dr. David Ludwig, a tanulmány egyik szerzője és a bostoni gyermekklinika Új Egyensúly Alapítvány Elhízást Megelőző Központjának társigazgatója.

Dr. Ludwig elmélete szerint azok profitálhatnak a legtöbbet a cukros üdítők diétás verzióra vagy vízre cserélésével, akiknek sok zsír van a hasukon, ők ugyanis több inzulint termelnek, amely cukorbevitel hatására elősegíti a zsír elraktározását. "A soványabbak valószínűleg kevésbé érzékenyek a cukorra." - mondja Dr. Ludwig.

A mesterséges édesítők hatását az egészségre és testsúlyra évtizedek óta vizsgálják. Az egyik legkorábbi vitát egy 1970-es években végzett állatkísérlet korbácsolta fel, amely szerint a mesterséges édesítőszerek rákot okozhatnak. Későbbi humán vizsgálatok azonban cáfolták ezt az állítást, és miután 2016-ban többek közt az Amerikai Rák Társaság is elemezte az eredményeket, úgy ítélte, hogy nincs egyértelmű bizonyíték, hogy kapcsolat lenne az alacsony kalóriatartalmú édesítőszerek és az emberi szervezetben kialakuló rák között (3).

A mesterséges édesítőszerek testsúlyra gyakorolt hatása is vitatott. Az évek során néhány megfigyeléses vizsgálat azt találta, hogy azok, akik sok diétás italt fogyasztanak, hajlamosabbak az elhízásra, azt sugallva, hogy a mesterséges édesítőszerek esetleg elősegítik az elhízást, ahelyett, hogy megelőznék azt (4). De a megfigyeléses vizsgálatok csak együtt járásokat képesek kimutatni, nem ok-okozati összefüggést. Fordított oksági viszony is fennállhat, ugyanis a mesterséges édesítőket nagyobb valószínűséggel használók számos okból hízhatnak el, például egyéb étrendbeli tényezők és a testmozgás hiánya miatt (5).

A jóval megbízhatóbb randomizált klinikai vizsgálatok azt mutatták, hogy általánosságban a diétás édesítők segítenek a súlygyarapodás elkerülésében. Egy a New England Journal of Medicine-ben publikált klinikai kutatás szerint azok a gyerekek, akik mesterséges édesítőszerekkel ízesített üdítőt kaptak a korábbi cukros italok helyett, 18 hónap alatt kevésbé híztak meg és halmoztak fel zsírt, mint azok, akik továbbra is cukros üdítőket fogyasztottak (6).

Egy másik klinikai vizsgálat, amit a Chapel Hill-i University of North Carolina kutatói végeztek, azt találta, hogy az elhízott és túlsúlyos felnőttek, akik hat hónapra lemondtak a cukros italok fogyasztásáról és átváltottak vízre vagy alacsony kalóriatartalmú édesítőket tartalmazó italokra, átlagosan 2-2,5%-át vesztettek a testsúlyukból (7). Abban a csoportban, ahol a résztvevők vízre váltottak, jelentős javulást mutatkozott a vércukorszintben is, ami a cukorbetegség egyik kockázati tényezője, míg az alacsony kalóriatartalmú édesítőket használó csoport esetében ebben nem volt javulás.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Dr. Ludwig és munkatársai legújabb tanulmánya az eddigi legszigorúbbak közé tartozik a témában. Az eredményeik összhangban vannak az olyan egészséggel foglalkozó szervezetek tanácsaival, mint az Amerikai Szív Társaság, amely 2018-ban publikált egy tudományos javaslatgyűjteményt, és ebben az áll, hogy az alacsony kalóriatartalmú édesítőket tartalmazó italok hatásosak lehetnek a testsúlycsökkentésben (8), különösen azoknál, akik rendszeres fogyasztói voltak a cukros italoknak, amelyek a legtöbb hozzáadott cukrot tartalmazzák az amerikaiak étrendjében (9).

De az Társaság arra is figyelmeztet, hogy az édesítők kapcsán hiányoznak "a lehetséges káros hatásokra vonatkozó bizonyítékok". Több évtizedes széleskörű használatuk ellenére még mindig nem világos, hogy hosszú távú rendszeres fogyasztásuknak van-e nemkívánatos káros hatása az egészségre. És ebből a szempontból az édesítőszerek nem is egyformák. Tavaly a Purdue Egyetem kutatói publikálták egy klinikai vizsgálat eredményeit, melyben a cukor és négy különböző alacsony kalóriatartalmú édesítő hatását vizsgálták elhízott és túlsúlyos felnőttek súlygyarapodására (10).

Azokban a csoportokban, amelyek szukralózt, aszpartámot vagy Reb-A-t - utóbbi egy sztívia származék - tartalmazó italokat fogyasztottak, alig tapasztaltak változást a résztvevők testsúlyában. Azoknak viszont, akik cukorral vagy szaharinnal - utóbbit alacsony kalóriatartalmú édesítőként árulnak - édesített italokat fogyasztottak, három hónap után "jelentősen nőtt a testsúlyuk".

Nem világos, hogy a szaharin miért mutatott ilyen egyértelmű hatást a súlynövekedésre. A tápanyag nélküli édesítők, amelyek a cukornál akár több százszor is édesebbek lehetnek, a jelek szerint nemcsak a nyelvünkön található ízlelőbimbókra vannak hatással. Egyes kutatások szerint károsíthatják a bél mikrobiomját, megzavarhatják a vércukor kontrollt és hatással lehetnek az inzulinszintre is (11). Arra is van bizonyíték, hogy elősegítik az intenzíven édes ételek preferálását.

Dr. Pepino az Urbana-Champaign-i University of Illiois-n azt találta, hogy az elhízott embereknek fokozódott az inzulinrezisztenciája miután szukralóz tartalmú italt fogyasztottak, ahhoz képest, mintha csak vizet ittak volna (12). Egy másik klinikai vizsgálat az találta, hogy a szukralóz fogyasztása normális testsúlyú emberek esetében is fokozta az inzulinrezisztenciát, ami a cukorbetegség előszobája, (13). (lásd még: Szendi G: A szukralóz valóban elhízást és diabéteszt okoz.)

A cég általam ajánlott kedvezményes termékei itt tekinthetők meg


Dr. Robert Lustig elhízás szakértő, a San Francisco-i University of California emeritus professzora úgy véli, hogy a mesterséges édesítőszerek összezavarhatják a szervezetet: az édes íz jelet küld az agynak és az emésztőrendszernek, hogy készüljön fel a cukoráradatra, és mivel a kalóriák végül mégsem érkeznek meg, az olyan hormonokat, mint az inzulin, ez kibillentheti a kerékvágásból, ami idővel anyagcserezavarhoz vezethet, mondta.

"A rövid válasz, hogy a mesterséges édesítőszerek valószínűleg jobbak, mint a cukor, de nem sokkal" mondja Dr. Lustig.

Dr. Pepino magyarázata szerint mi, emberek évezredeken keresztül olyan világban éltünk, amelyben az intenzív édes íz ritka volt, és ha mégis találkozott vele a szervezet, akkor azt utasításnak vette, hogy szabályozza a vércukorszintet. Azt javasolja, hogy az édességek fogyasztására - annak minden formájában - tekintsünk ritka élvezetként. Mint mondja, "Az édes dolgokat mértékletesen kell fogyasztani, függetlenül attól, hogy van-e bennük kalória vagy nincs."

 

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32739278/

2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32696704/

3. https://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/
diet/artificial-sweeteners-fact-sheet#r3

4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18535548/

5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23815142/

6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22998340/

7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22301929/

8. https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIR.0000000000000569

9. http://www.healthyfoodamerica.org/sugartoolkit_overview

10. https://academic.oup.com/ajcn/article/109/5/1288/5475055

11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25231862/

12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23633524/

13. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30535090/