Küldje el barátjának, ismerősének!

Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

Melyik magnéziumpótlás volna nekem jó?

Fordította: Szendi Gábor

Forrás: Magnesium Supplements: Different Types & Different Benefits

Sokan tanácstalanok, melyik magnéziumkészítményt válasszák magnéziumpótlásra. Ehhez próbál segítséget nyújtani az alábbi áttekintés.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Egy friss tanulmány szerint az amerikaiak 43%-a magnéziumhiányban szenved (1). A magnéziumhiányról kimutatták, hogy számos komoly betegségnek a gyökere (2), mint pl. a diabétesz, a csontritkulás, a szívbetegség, a depresszió és olyan izom- és vázrendszeri betegség, mint a fibromyalgia. Az olyan magnézium pótlások, mint a magnézium glicinát vagy magnézium malát hatásos eszközök a hiány pótlására és könnyen elérhetők a piacon. Magnéziumhiányt előidézhet sokféle körülmény, pl. hiányos étrend, kandida, paraziták, sőt a bélflóra előnytelen irányba történő változása is. A magnézium alapvető szerepet játszik a szervezet megannyi létfontosságú működésében. Az olyan étrend, amely magnéziumban gazdag ételeket tartalmaz (ilyen a spenót) vagy a megfelelő pótlás segít elkerülni ennek az életbevágó fontosságú ásványnak a hiányát.

Paraziták, kandida és sok más mikroflóra a testben mind előidézheti a magnéziumhiányt.

A magnéziumhiány korai jelei közé tartozik a migrén, magas vérnyomás, fáradtság, görcsök, hormonális zavarok, zsibbadás és bizsergés, és sok más hasonló egészségügyi tünet. Amennyiben szenved ilyen vagy hasonló tünetektől, érdemes a magnéziumszintjét megméretni. Nem túlzás a magnéziumhiányra úgy tekinteni, mint ami nagy szerepet játszik az ijesztő méreteket öltő halálozásban (3). Ésszerű javaslat, hogy a magnéziumhiány korai kezelése csökkentheti annak a kockázatát, hogy része legyen a halálozási statisztikának és segíthet abban, hogy élvezhetőbb életet éljen.


Magnéziumpótlás és modern táplálkozás

A modern étrend meg van fosztva az elégséges magnézium mennyiségétől a túlzottan feldolgozott ételek és az ásványi anyagok hiánya miatt. A paraziták, a kandida és sok más mikroflóra a szervezetben magnéziumot fogyaszt és gyakran ezek veszik magukhoz a bevitel jó részélt. Ez azt jelenti, hogy a szervezete minden elfogyasztott milligramm magnéziumért harcot folytat a versenytársakkal. Az aggasztóan sok baktériummal és gombával vívott csatát a szervezet gyakran elveszíti és kevesebb magnéziumhoz jut a megfelelő működéshez szükséges mennyiségnél.

A magnéziumpótlás hatásos eszközt kínál arra, hogy irányítsuk ezt a harcot, kiegyensúlyozva azt az előnyünkre. A magnézium speciális formái jobb felszívódást biztosítanak és különböző helyzetekben alkalmasabbak a többinél. A legtöbb magnézium kiegészítő különböző formák keveréke és gyakran tartalmaz más ásványi anyagokat, mint pl. kalciumot vaságy káliumot. A legtöbb alap magnéziumpótlás magnézium glicinát, magnézium malát, magnézium taurát, magnézium treonát vagy magnézium citrát. Bizonyára több egyéb forma is elérhető, de ezek a legelterjedtebben használtak. Ha jobban megértjük, mi is a magnézium és hogyan is funkcionál a szervezetünkben, segít kiválasztani, melyik magnéziumforma felel meg legjobban személyes céljainknak és körülményeinknek.

Mi a magnézium?

A magnézium elemi összetevője számos élelmiszernek, táplálékkiegészítőnek és természetes képződménynek a Földön. Ez a létfontosságú ásvány a test több mint 300 enzimjének megfelelő működéséért felelős. Szabályozza a fehérjeszintézist, a vérnyomást és biztosítja az egészséges idegműködéseket. Felelős a csontképződéshez, a DNS és RNS szintéziséért, hozzájárul a testben az antioxidánsok kialakulásáért, sőt elősegíti a szervezetben más ásványi anyagok, mint pl. a kalcium hasznosulását (4). Amikor a szervezetünk megannyi vonatkozásában összekapcsolódik a magnézium elérhetőségével, akkor könnyű megérteni, milyen szörnyű hatása lehet a magnéziumhiánynak a szervezetünkre. A magnézium kétségkívül az egyik legfontosabb ásványi anyag, amely a szervezet normál működéséhez szükséges.

Egy átlagembernek adott pillanatban 25 gramm magnéziumot tartalmaz a szervezete. A legtöbb a csontokban és lágyszövetekben, úgymint a porcokban található, s mindössze 1% kering a vérben (4). Ez az 1% az, amely arra a célra elérhető a testünkben, hogy egy sor sejt és enzimatikus folyamat megfelelően végbemehessen. Már egy csekély szintcsökkenés a szérum magnéziumszintjében zavart okozhat a test alapvető működéseiben, ami lavinaszerű egészségügyi problémákhoz vezet, ha nem kezelik időben a hiányt (6). Az ajánlott napi szükséglet (RDA) magnéziumból 400 mg a férfiaknak és 310 mg a nőknek (4). Ez a minimális mennyiség a szervezet normál működéséhez. A nagy magnéziumtartalmú ételek fogyasztása és az étrendkiegészítő alkalmazása paraziták vagy kandida esetén fontos mód annak biztosítására, hogy a magnéziumszint sose essen a küszöbérték alá.

Az optimális magnéziumszint

Az egészségügyi szakemberek folyamatosan egyre több testi folyamatot ismernek meg, amelynek normál működése magnéziumfüggő, és egyre több olyan komoly, akár krónikus betegséget, amelyben a magnéziumhiány komoly szerepet játszik (8). Ezért kritikus kérdés, hogy mindig biztosak legyünk abban, hogy legalább az RDA magnéziummennyiséget bevigyük és a legtöbb esetben fontolóra kell venni a magnéziumpótlás étrendbe való beépítését, hogy biztosítsuk a megfelelő bio-elérhetőséget. A magnézium nagyon biztonságos anyag, a magnéziumpótlásoknak csak ritka, enyhe mellékhatásai lehetnek. A magnézium túladagolásnak tünete lehet a fokozott vizeletürítés, hasmenés vagy fáradtság (9). A véletlenszerű túladagolás esélye rendkívül csekély és általában akkor fordul elő, amikor egy személy bélrendszerének magnéziumtoleranciáját tesztelik. Táplálékkal gyakorlatilag nem is lehet túl sok magnéziumot bevinni. A túladagolást egyedül tudatosan nagy dózis bevitelével lehet elérni. Néhány esetben a vese működészavara okozhat magnézium túladagolást - de ebben az esetben is sokkal nagyobb adag okozhat ilyet.

A célzott magnézium túladagolást a klinikumban használják a bélmozgás megindítására székrekedés esetén vagy kolonoszkópiára való előkészítéskor.

A magnézium biológiai hasznosíthatósága

A magnézium sokféle formában fordul elő. Különböző magnézium pótlások különböző magnéziumformákból állnak, és mindegyik más-más esetben a legalkalmasabb. A különböző formák különböző egyéni igényeket tudnak kielégíteni. Ha az étrendjével sok magnéziumot fogyaszt, a legjobb választás valószínűleg a magnézium citrát lesz. Ha SIBO-ban szenved vagy más parazitáktól, akkor a magnézium glicinát lehet a legjobb forma Önnek. Ha neurológiai problémákra szeretné szedni a magnéziumot, a legjobb forma a magnézium treonát. Mindegyik formát másként használja fel a szervezet. Tanácsolható tehát, hogy előbb értse meg a magnézium pótlás fajtáinak tulajdonságait, hogy a szükségleteinek legmegfelelőbbet tudja választani.

A legjobb magnézium kiegészítő megtalálásához egy fontos szempont a biológiai hasznosulás mértéke. A biológiai hasznosíthatóság azt jelenti, a szervezetünk milyen mértékben képes felhasználni a magnéziumot. Ezt a tulajdonságot jól lehet illusztrálni a táplálékban található magnézium sorsával. Sok étel tartalmaz magnéziumot, de a hasznosuláshoz először az emésztésnek ki kell "csomagolnia". A sok növényben megtalálható magnézium a sejten belül kötött állapotban van, ami komplex enzimatikus folyamatok révén érhető csak el (10). A magnéziumpótlás formájában azonban a magnézium azonnal hozzáférhető. Ha eszünk egy adag spenótot, hiába tudjuk, hogy van benne 1 gramm magnézium, ennek csak egy részét tudjuk kivonni belőle. A biológiai hasznosíthatóság még csak az első akadály, amit vennünk kell, hogy biztosítsuk az optimális magnéziumszintet, de az, hogy a magnézium hasznosul, még nem jelenti, hogy annyit is szedünk, amennyire szükségünk van.

A magnézium pótlások különböző formái

Fontos megjegyezni, hogy mivel magnéziumvegyületekről van szó, amikor a bevitt elemi magnézium mennyiségét kívánjuk kiszámolni, ne a tabletta súlyát, hanem annak elemi magnéziumtartalmát vegyük figyelembe. A továbbiakban az egyes típusoknál feltüntetem az elemi magnézium tartalmat súlyszázalékban (Sz. G.) Ezt még tovább módosítja az a tény, hogy semmi sem 100%-ban szívódik fel, ez viszont egyénileg is változik.

Magnézium glicinát (Magnesium Glycinate) 14% elemi magnézium

Ez a forma a magnéziumnak a glicinnel alkotott vegyülete. A glicin egy aminosav. Elterjedt formái ennek a vegyületnek a magnézium diglicinát (magnesium diglycinate) és a magnézium biszglicinát (magnesium bisglycinate). Ezek a vegyületek un. kelát formái a magnéziumnak és a legkönnyebben szívódnak fel. Ezt gyakran írják fel magnéziumhiányos embereknek. A magnézium glicinát felszívódása kevésbé függ a gyomor savasságától és feltételezik, hogy úgy szívódik fel, mint az aminosavak. Ha magnéziumhiányban szenved, a magnézium glicinát a legjobb opció a gyors korrekcióhoz, mivel a béltoleranciája (hogy mennyi okoz hasmenést) is magas.

Magnézium Oxid (Magnesium Oxide) 60% elemi magnézium

A magnézium oxid a legrosszabbul felszívódó forma (4% hasznosul belőle), tipikus felhasználása a reflux és a túl savas gyomor kezelése. A rossz felszívódása miatt remek hashajtószer. Ezt a formát gyakran árulják magnézium tejként és évszázadok óta házi gyógyszernek tekintik. A magnézium tej fehér folyékony forma mészszerű konzisztenciával. Ezt a házi gyógyszert szájon át alkalmazzák gyomorégésre, székrekedésre és gyomorfájdalomra. Amikor a magnézium oxid vízzel találkozik, magnézium hidroxiddá alakul. szigorú értelemben véve a magnézium tej és oldata valójában magnézium hidroxid - de ez csak annyit tesz, hogy a magnézium oxid vízzel vegyült. Ez a forma semmiképpen nem ajánlott magnéziumhiányban szenvedőknek.


Magnézium citrát (Magnesium Citrate) 16% elemi magnézium

A magnéziumcitrát a magnézium és a citromsav kombinációja. Nem úgy mint más magnéziumpótlóknak, a magnézium citrátnak sava a pH-ja és gyakran alkalmazzák ételadalékként az élelmiszer savasságának beállításához. A magnézium citrát csak 16 súlyszázaléknyi elemi magnéziumot tartalmaz, a maradék citromsav. Amikor bevesszük, vizet köt meg és bélmozgást idéz elő. Ezért gyakran használják kolonoszkópia előtt a bél ürítésére. Akik olyan étrenden vannak,amelynek célja az oxalát csökkentése, a citrátok, mint kalcium vagy magnézium citrát, megkötik az oxalátsavat, elősegítve, hogy a szervezet megszabaduljon az oxalátoktól (11). A magnézium citrát megfelelő forma arra, hogy a szérum egészséges magnéziumszintjét fenntartsuk. Megfelelő mennyiségű magnéziumot nyújt és segít szabályozni a bélmozgásokat.

Magnézium Aszkorbát (Magnesium Ascorbate) 6.4% elemi magnézium

Ez magnézium és aszkorbinsav (C-vitamin) vegyülete, a gyomor és bélrendszer jól tolerálja.

Magnézium Malát (Magnesium Malate) 6% elemi magnézium

A magnézium malátban a magnézium almasavval vegyült. Az almasavat sok gyümölcs is tartalmazza, és sokan úgy tekintik, mint a kimerüléssel kapcsolatos állapotok egyik jó kezelőjét. Számos vizsgálatban tesztelték depresszió, cukorbetegség és kardiovaszkuláris betegségek kezelésére. Egy egérvizsgálatban szignifikáns hatást találtak a vércukorszintre, az amiláz aktivitásra (szénhidrátokat bontó enzim) és a vér kalcium/magnézium arányára (12). Az almasav része a Krebs ciklusnak, amely a sejtekben az energiát termeli. Ennek ismeretében nagyon is elfogadható, hogy a magnézium malát hatásos lehet krónikus fáradtság szindrómában és depresszióban. A magnézium malát egyre népszerűbb az utóbbi években.


Magnézium Taurát (Magnesium Taurate) 9% elemi magnézium

A magnézium taurát magnézium, és a taurin nevű aminosav vegyülete. A taurinról azt gondolják, hogy az egyik jótékony hatása a hosszú élet elősegítése. A kutatások szerint a taurin magában 80%-kal képes csökkenteni a szívroham kockázatát, kiegyensúlyozza az elektrolitok szintjét és elősegíti az egészséges immunműködést (13). További hatása, hogy segít depresszióban (14), elősegíti az erek egészségét és megelőzi a neurodegeneratív betegségeket és migrént (15). Ezt a formát kicsit nehezebb beszerezni, bár a növekvő igények miatt egyre elérhetőbb. Az L-taurine ugyancsak javítja a szellemi funkciókat. A magnézium taurát és a taurin közti szoros kapcsolat miatt sokan gondolják, hogy az egyik legjobb magnéziumforma az agyműködés támogatására.

Magnesium L-treonát (Magnesium Threonate) 7% elemi magnézium

A magnézium treonát egy új formája a magnéziumpótlásnak, s nagyon hatásosnak bizonyult a neurodegeneratív betegségek, mint pl. az Alzhiemer betegség kezelésében (16). Ezt a szert a MIT-en (Massachusetts Institute of Technology) fejlesztették ki azzal a céllal, hogy a magnézium az agyba juttatható legyen (17). Úgy forgalmazzák, mint amely képes serkenti a szellemi működéseket, mint pl. a rövidtávú memóriát valamint az általános éberséget. Ez az egyetlen itt tárgyalt magnéziumpótlás, amelynek előállítását szabadalom védi. Ezért ez a forma drágább, mint más formák. A kutatásokat a szabadalmat birtokló Magceutics végezte. Az egyik legtöbbet idézett vizsgálatuk a "A tanulás és memória genetikus növelése egereknél" (18).

Magnézium Orotát (Magnesium Orotate)

6% elemi magnézium

A magnézium orotátot nevezik még magnézium orotát dihodrátnak is. Ez egy nagyon hatásos forma a magnéziumhiány rendezésére. Ez a magnézium és az orotátsav (régebben B13-vitamin) vegyülete. Az orotát átjut a sejtmembránon, lehetővé téve, hogy a magnézium a sejt legbelső rétegeibe, a mitokondriumokba és a sejtmagba. Ez különösen fontos a szív- és az idegsejtek esetében, amikor ezek megsérülnek.

Magnézium klorid 12% elemi magnézium

Nagyon jól szívódik fel bőrön keresztül.

A magnéziumpótlás mellékhatásai

Egészséges embereknek a magnéziumpótlással ritkán adódik problémája, mert a fölösleg a vesén keresztül távozik. Ezért főként gyengén működő veséjűeknek lehet gondjuk ezzel. A hashajtó hatást már említettük. ezzel csak akkor kell foglalkozni, ha a magnézium elhagyása vagy csökkentése után is fennáll. (Akkor nem a magnézium okozta.) A túl sok magnézium okozhat még fáradtsághoz hasonló "túlrelaxált" állapotot is.

A magnéziumpótlás nemkívánatos interakciókat eredményezhet bizonyos gyógyszerekkel, mint az antibiotikumokkal, a savcsökkentőkkel, az inzulinnal, a vízhajtókkal és némely hormonterápiával (19). Ha ilyen gyógyszereket szed, a magnéziumpótlás megkezdése előtt konzultáljon orvosával. Sok gyógyszer tájékoztatójában fel is tüntetik, hogy a magnézium csökkenti a hatását.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre