Küldje el barátjának, ismerősének!

Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

Keith Pearson:
Miként csökkenti a fahéj a vércukorszintet és segít a cukorbetegséggel szembeni küzdelemben

Fordította:Szendi Gábor

Forrás:Keith Pearson:How Cinnamon Lowers Blood Sugar and Fights Diabetes.

A magas vércukorszint jóval előbb megjelenhet és károsíthatja a szívet, az ereket és a vesét, előidézheti a neuropátiát, mielőtt a 2-es típusú cukorbetegség kialakulna. Jobb tehát elejét venni a bajoknak.

 

A Google adatkezelési elvei

 

A cukorbetegséget abnormálisan magas vércukorszint jellemzi.

Ha a vércukorszint rosszul szabályozott, olyan komplikációkhoz vezethet, mint szívbetegség, vesebetegség és idegkárosodások (1).

A betegeket gyakran kezelik gyógyszerekkel és inzulinnal, de sok ember megfelelő ételek megválasztásával is igyekszik a vércukrát csökkenteni.

Erre az egyik példa a fahéj, a közismert fűszer, amelyet világszerte használnak édes és pikáns ételek ízesítéséhez.

Megannyi egészségügyi előnye van, többek közt a vércukorszint csökkentése és a cukorbetegség kezelése.

Ebben a cikkben elmondunk minden tudnivalót a fahéjról, a vércukorra és a diabéteszre gyakorolt hatásáról.

Mi a fahéj?

A fahéj egy illatos fűszer, ami a megannyi fajta fahéj fa kérgéből származik.

Bár a fahéjról a reggeli sütik és müzlik juthatnak eszébe, a fahéj ténylegesen több ezer éve használatos a hagyományos orvoslásban és élelmiszertartósításban.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


A fahéj előállításához a fahéjfa belső kérgére van szükség.

A kérget aztán szárítják, ettől felpöndörödik és kialakul a fahéj pálcika, amit tovább dolgozhatnak fel fahéj porrá őrléssel.

Számos különféle változatát árulják, de általában két típusba szokás sorolni őket:

 

Bár mindkettő fajtát fahéjként árulják, fontos különbségek vannak köztük, amit a későbbiekben tárgyalunk.

 

Összefoglalás : A fahéjat a fahéjfa szárított kérgéből állítják elő és két fontos fajtája létezik.

 

A fahéj sok antioxidánst tartalmaz, amelyeknek megannyi egészségügyi előnye van

Egy gyors pillantás a faháj tápanyag összetételére nem sugallja, hogy ez egy szuperétel volna (2).

Bár a fahéj nem tartalmaz sok vitamint és ásványi anyagot, nagy mennyiségű antioxidáns található benne, amely az egészségügyi előnyöket nyújtja.

Valóban, kutatók egy csoportja 26 különböző növény és fűszer antioxidáns tartalmát összevetve a szegfűszeg után a fahéjat találta a második legtöbb antioxidánst tartalmazó növénynek (3).

Az antioxidánsok azért fontosak, mert segítenek a szervezetnek az oxidatív stresszel megküzdeni. Ez az, ami szabadgyököket hoz létre és károsítja a sejteket.

Egy vizsgálatban prediabéteszben szenvedő vizsgálati személyek 12 héten át napi 500 mg fahéj kivonatot szedtek, s ez 14%-kal csökkentette bennük az oxidatív stresszt (4).

Ez jelentős hatás, mivel az oxidatív stressz majdnem az összes krónikus betegség kialakulásában szerepet játszik, így a 2-es típusú diabéteszben is (5).

Összefoglalás : A fahéj nem tartalmaz vitaminokat és ásványi anyagokat, viszont telítve van antioxidánsokkal, amelyek csökkenti az oxidatív stresszt. Ez potenciálisan védhet a 2-es típusú cukorbetegséggel szemben.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


A fahéj utánozhatja az inzulint és megnöveli az inzulinérzékenységet

Akik cukorbetegségben szenvednek, azoknak akár a hasnyálmirigye nem termel elég inzulint, akár a sejtjeik nem reagálnak az inzulinra megfelelően, magas lesz a vércukorszintjük.

A fahéj segíthet a vércukorszintet csökkenteni és a diabétesszel megküzdeni azáltal, hogy a fahéj utánozza az inzulint és segít a cukrot a sejtekbe juttatni (6).

Azáltal is segítheti a vércukorszint csökkentését, hogy fokozza az inzulinérzékenységet, amitől az inzulin hatékonyabban juttatja a cukrot a sejtekbe.

Egy vizsgálatban hét emberen mutatták ki, hogy a fahéj az elfogyasztása után azonnal megnövelte az inzulinérzékenységet és ez a hatás 12 órán át tartott (7).

Egy másik vizsgálatban két heti fahéjfogyasztással fokozni lehetett az inzulinérzékenységet (8).

Összefoglalás : A fahéj csökkentheti a vércukorszintet azáltal, hogy inzulinszerű hatása van és fokozza az inzulin azon képességét, hogy a cukrot a sejtekbe juttassa.

A fahéj csökkenti az éhgyomri vércukorszintet és csökkentheti a HbA1c-t

Számos placebokontrollos vizsgálat kimutatta, hogy a fahéj kiváló az éhgyomri vércukorszint csökkentésében.

534 cukorbeteg adatainak összegzése alapján egy vizsgálat megállapította, hogy a fahéj szedése átlagosan 1.33 mmol/l-el képes csökkenteni a reggeli vércukorszintet (9).

Míg ezek a vizsgálati eredmények eléggé világosak, a hosszú távu vércukor szabályozást megmutató HbA1c-re vonmatkozó vizsgálatok ellentmondásos eredményekre vezettek.

Némely vizsgálat szignifikáns csökkenést mutatott ki, mások nem számoltak be ilyen hatásról (9101112).

Az ellentmondásos eredmények részben magyarázhatók az adagolt fahéj mennyiségével (913).

Összefoglalás : A fahéj ígéretes a vércukorszint csökkentésben. Azonban a HbA1-re gyakorolt hatása nem világos.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Csökkenti a vércukorszintet evés után

Az étel mennyiségétől és a szénhidráttartalmától függően, a vércukorszint meglehetősen drámai mértékben is megemelkedhet.

Ezek a vércukor ingadozások megnövelik az oxidatív stresszt és a gyulladást, ami egy csomó károsodást okozhat a sejtekben, ami fokozza a krónikus betegségek kockázatát (1415).

A fahéj segíthet ezeket a vércukor kiugrásokat kézben tartani. Némely kutató szerint a fahéj lassítja a gyomorból az étel ürülését, azaz a felszívódását.

Egy vizsgálat azt mutatta, hogy 6 gramm fahéj elfogyasztása egy rízspudinggal, lelassította a gyomor ürülését azokhoz képest, akik csak magában ették a pudingot (16).

Más vizsgálatok szerint a faháj azáltal csökkenti a vércukorszintet, hogy étekézés után gátolja az emésztőenzimeket, amelyek a vékonybélben a szénhi8drátokat lebontják (1718).

Összefoglalás : A fahéj csökkenti az étkezés utáni vércukorszintet azáltal, hogy lassítja a gyomor ürülését és gátolja az emésztő enzimek működését.

Csökkentheti a cukorbetegség gyakori szövődményeit

Ez a fűszer több, mint éhgyomri és evés utáni vércukorszint csökkentő.

A cukorbetegség szövődményeit is csökkentheti.

A cukorbeteg embereknek a nem cukorbetegekhez képest kétszeres a szívbetegség kockázata. A fahéj csökkentheti ezt a kockázatot javítva a szívbetegség az ismert kockázati faktorainak a kialakulását (19).

A placebokontrollos vizsgálatok egy összefoglalója szerint a fahéjat szedő cukorbetegek körében átlagosan 0.24 mmol/l-el csökkent az LDL és 0.33 mmol/l-el a triglicerid szint (9). Arról is beszámoltak, hogy picivel növekedett a HDL szint is.

Egy másik vizsgálat azt is találta, hogy napi 2 gramm fahéj 12 héten át való szedése szignifikánsan lecsökkentette a szisztolés és diasztolés vérnyomást (11).

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Érdekes módon, a cukorbetegség növekvő szerepet játszik az Alzheimer betegség és más demenciák kialakulásában, így sokan már 3-ik típusú cukorbetegségnek nevezik az Alzheimer betegséget (20).

A vizsgálatok szerint a fahéjkivonat csökkentheti két fehérje – a béta-amyloid és tau – plakkformálódását és megcsavarodását: ezek patológiai jelei az Alzheimer betegségnek (2122).

Azonban, ezeket a kutatásokat csak lombikban és állatkísérletekben végezték.

Összefoglalás : A fahéj csökkentheti a cukorbetegséggel járó komplikációk –szívbetegség és Alzheimer - kockázatát.

Ceylon vagy Cassia: melyik jobb?

A fahéjat jellemzően két csoportba szokták sorolni — Ceylon és Cassia.

A Cassia fahéj a Fahéjfa néhány fajtájától származik. Általában nem drága és ez található a legtöbb élelmiszerben és az élelmiszerboltok polcain.

A Ceylon fahéj viszont specifikusan a  Cinnamomum verum  fából ered. Jellemzően sokkal drágább és kevésbé elterjedt, mint a Cassia, pedig a vizsgálatok szerint a Ceylon több antioxidánst tartalmaz (3).

Éppen ezért, mert több antioxidánst tartalmaz, lehetséges, hogy a Ceylon fahéj több egészségügyi előnnyel rendelkezik.

Azonban, bár számos állatkísérlet és lombikvizsgálat rámutatott a Ceylon fahéj előnyeire, a legtöbb, a fahéj egészségügyi előnyeit kimutató vizsgálatot a Cassia változattal végezték (23).

Összefoglalás: Mindkét fahéjváltozat valószínűleg csökkenti a vércukrot és segít a diabétesszel megküzdeni, de a vizsgálatoknak még igazolni kell a Ceylon fahéj fölényét a Cassiával szemben.

Némi óvatosság nem árt a fahéjjal szemben

A Cassia fahéj nemcsak alacsonyabb az antioxidánsokban, de sok benne egy potenciálisan veszélyes összetevő, a sok növényben megtalálható szerves vegyület, a kumarin.

A patkányvizsgálatok szerint a kumarin méreg a májnak, ami aggályokat vetett fel az emberi fogyasztással kapcsolatban is (24).

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (European Food Safety Authority) 0.1 mg/testsúly kg-ban állapította  meg a kumarin napi fogyasztásának még elfogadható felső határát.

Figyelembe véve a Cassia fahéj átlagos kumarin tartalmát, ez egy 75 kg-os embernek napi fél teáskanálnyi, azaz 2.5 gramm Cassia fahéj fogyasztását teszi lehetővé.

A cég általam ajánlott kedvezményes termékei itt tekinthetők meg


Mint láthatjuk, a Cassia fahéj különösen nagy kumarin tartalmú és könnyen fogyaszthatunk belőle a megengedettnél többet, akár étrendkiegészítő formában, akár nagyobb mennyiségű, fahéjat tartalmazó étel elfogyasztásával.

ezzel szemben, a Ceylon fahéj sokkal kevesebb kumarint tartalmaz, s ebből nehéz annyit fogyasztani, hogy meghaladjuk kumarinból az ajánlott mennyiséget (25).

Továbbá, a cukorbetege embereknek, akik gyógyszert szednek vagy inzulinpótlásban részesülnek, óvatosan kell eljárniuk, amikor a fahéjat rendszeresen szedni akarják.

A szokásos kezelésekhez hozzáadva a fahéjat, alacsony vércukorszint, sőt hypoglikémia is előidézhető.

A Hypoglikémia potenciálisan életveszélyes is lehet, ezért ajánlott orvosával megbeszélni, miként illeszthető be a fahéj a cukorbetegsége kezelésébe.

Végül, gyerekeknek, terhes nőknek és másoknak, akiknek számos bajuk van, ajánlatos orvosukkal beszélni arról, vajon a fahéj szedésének előnyei felülmúlják-e a kockázatait.

Összefoglalás : Cassia fahéjban sok a kumarin, ami májkárosodást okozhat. A cukorbetegeknek figyelembe kell vennie a hypoglikémia kockázatukat, amikor nagyobb mennyiségű fahéjat fogyasztanak.

Mennyit kéne szedni?

A fahéj vércukorcsökkentő hatása többszörösen igazolt.

Ennek ellenére nincs közmegegyezés a tekintetben, hogy mennyit kéne szedni ahhoz, hogy élvezzük az előnyeit, de ne szenvedjük el a hátrányait.

A vizsgálatokban jellemzően 1-6 gramm/nap között adtak, akár étrendkiegészítő, akár ételízesítő formájában.

Egy vizsgálat arról számolt be, hogy a vizsgálati személyek vércukra azonos mértékben csökkent, akár napi 1, 3 vagy 6 grammot kaptak (26).

Figyelembe véve, hogy a vizsgálati személyek a legkisebb adagtól is ugyanazt az előnyt élvezték, mint a legnagyobb dózist szedők, nem látszik szükségesnek nagyobb adagokat szedni.

Ráadásul, számos vizsgálat azt mutatta, hogy a Cassia fahéj kumarin tartalma változhat. Következésképpen az volna a bölcs dolog, ha nem haladnánk meg a napi 0.5-1 gramm fogyasztását, elkerülve a kumarin megengedett határértékének túllépését.

Sokkal kisebb óvatosság kell a Ceylon fahéj szedésekor. Napi 6 gramm fogyasztása biztonságos kell legyen a kumarin tartalom szempontjából.

Összefoglalás : A Cassia fahéj napi fogyasztását korlátozza napi 0.5-1 grammra. A Ceylon fahéjból lehet többet is fogyasztani, de nem biztos, hogy szükséges.

Végkövetkeztetések

Sok vizsgálat igazolta, hogy a fahéjnak vércukorcsökkentő hatása van és így alkalmas a cukorbetegség gyakori komplikációinak a kezelésére számos egyéb egészségügyi hatása mellett.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Ha fahéjat szeretne szedni kiegészítésként vagy a táplálkozásába szeretné beilleszteni, hogy csökkentse a vércukorszintjét, érdemes a Ceylon fajtát használni a Cassia helyett.

Ez sokkal drágább lehet, de a Ceylon fahéj több antioxidánst tartalmaz és kevesebb benne a kumarin, ami potenciálisan májkárosodást okozhat.

Valószínűleg az a legjobb, ha nem lépi túl a napi 0.5-1 gramm mennyiséget, de a Ceylon típusúból akár napi 6 grammot is biztonságosnak tekinthetünk.

 

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre