Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

Cliff Kuang:
A tészta, nem a szalonna tesz dagivá

Fordította: Mezei Elmira

Grafikai munka: Szendi Gábor

Forrás: Pasta, Not Bacon, Makes You Fat. But How?

Van még, aki azt hiszi, a zsír hizlal? Az gyorsan olvassa el ezt a cikket. Aki meg már tudja, hogy ez butaság, az a cikkből kristálytisztán megérti, miért is van ez így.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Az elmúlt évtizedek egyik legelképesztőbb tudományos eredménye, hogy a zsír nem is annyira ártalmas, mint eddig gondoltuk. (Eltekintve, öööö…, tudják, a "komoly szívbetegséget okozó" hatásaitól…) Valójában, ha az amerikaiak egyre növekvő körméretének tényleges okát keressük, akkor a szénhidrátokat kell okolnunk - más néven a kenyeret és a tésztát - vagyis azokat az élelmiszereket, amelyeket a hivatalos ajánlások az egészséges táplálkozás alappilléreként népszerűsítenek. Mióta az eszünket tudjuk, ezek képezik a hivatalosan ajánlott ételpiramis alapját.

Az a vicc, hogy ezen a ponton az alacsony szénhidráttartalmú étrendek valószínűleg csak egy újabb hóbortnak tűnnek. Az Atkins őrület jött és ment, tehát megéri felidézni annak a tudományos levezetését, hogy a szénhidrátok miképpen hizlalnak. Az alább látható infografikát a Column Five (egy tekintélyes, infografikus ábrázolásokat készítő cég) készítette a Massive Health (egy egészséges táplálkozással foglalkozó weboldal) számára, Gary Taubes közismert tudományos szakíró Why We Get Fat (Mitől hízunk el?) című könyve alapján.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


Az első panel olyan alapvető táplálkozástudományi tényeket ábrázol, amit fogadjunk, hogy eddig nem ismertek különösebb mélységben. Konkrétan az események arról a hosszú láncolatáról van szó, amely elhízáshoz vezet:

A legnagyobb bűnös a szénhidrát. De a szénhidrátok visszafogása tényleg vékonyabbá tesz? Igen: Még a hagyományos kalóriacsökkentett étrendekhez képest is, az alacsony szénhidráttartalmú táplálkozás, mint pl. az Atkins diéta, sokkal jobban fogyaszt, miközben ugyanannyi kalóriát tartalmaz. A zsír csökkentése viszont nem eredményez fogyást:

De mi a probléma a szénhidrátokkal? Röviden az, hogy megbolondítják az inzulinszintet, amitől viszont a sejtjeink több zsírt vesznek fel:

 

Elég őrült fordulat, hogy végül is a hosszú évek óta üdvösnek és egészségesnek tartott szénhidrátok a bűnösök, különösen, hogy annyira logikusnak tűnt, hogy a zsírevéstől leszünk kövérek. Ennek alapján el kell gondolkodnunk azon, hogy vajon hány meglepetést tartogat még nekünk a táplálkozástudomány.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre