Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Cliff Kuang:
A tészta, nem a szalonna tesz dagivá

Fordította: Mezei Elmira

Grafikai munka: Szendi Gábor

Forrás: Pasta, Not Bacon, Makes You Fat. But How?

Van még, aki azt hiszi, a zsír hizlal? Az gyorsan olvassa el ezt a cikket. Aki meg már tudja, hogy ez butaság, az a cikkből kristálytisztán megérti, miért is van ez így.

 

Google hirdetés

 

Az elmúlt évtizedek egyik legelképesztőbb tudományos eredménye, hogy a zsír nem is annyira ártalmas, mint eddig gondoltuk. (Eltekintve, öööö…, tudják, a "komoly szívbetegséget okozó" hatásaitól…) Valójában, ha az amerikaiak egyre növekvő körméretének tényleges okát keressük, akkor a szénhidrátokat kell okolnunk - más néven a kenyeret és a tésztát - vagyis azokat az élelmiszereket, amelyeket a hivatalos ajánlások az egészséges táplálkozás alappilléreként népszerűsítenek. Mióta az eszünket tudjuk, ezek képezik a hivatalosan ajánlott ételpiramis alapját.

Az a vicc, hogy ezen a ponton az alacsony szénhidráttartalmú étrendek valószínűleg csak egy újabb hóbortnak tűnnek. Az Atkins őrület jött és ment, tehát megéri felidézni annak a tudományos levezetését, hogy a szénhidrátok miképpen hizlalnak. Az alább látható infografikát a Column Five (egy tekintélyes, infografikus ábrázolásokat készítő cég) készítette a Massive Health (egy egészséges táplálkozással foglalkozó weboldal) számára, Gary Taubes közismert tudományos szakíró Why We Get Fat (Mitől hízunk el?) című könyve alapján.

Az első panel olyan alapvető táplálkozástudományi tényeket ábrázol, amit fogadjunk, hogy eddig nem ismertek különösebb mélységben. Konkrétan az események arról a hosszú láncolatáról van szó, amely elhízáshoz vezet:

A legnagyobb bűnös a szénhidrát. De a szénhidrátok visszafogása tényleg vékonyabbá tesz? Igen: Még a hagyományos kalóriacsökkentett étrendekhez képest is, az alacsony szénhidráttartalmú táplálkozás, mint pl. az Atkins diéta, sokkal jobban fogyaszt, miközben ugyanannyi kalóriát tartalmaz. A zsír csökkentése viszont nem eredményez fogyást:

De mi a probléma a szénhidrátokkal? Röviden az, hogy megbolondítják az inzulinszintet, amitől viszont a sejtjeink több zsírt vesznek fel:

Elég őrült fordulat, hogy végül is a hosszú évek óta üdvösnek és egészségesnek tartott szénhidrátok a bűnösök, különösen, hogy annyira logikusnak tűnt, hogy a zsírevéstől leszünk kövérek. Ennek alapján el kell gondolkodnunk azon, hogy vajon hány meglepetést tartogat még nekünk a táplálkozástudomány.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre