Feliratkozás hírlevélre
Print Friendly and PDF

Matten:
Paleolit táplálkozás - valóság vagy átverés?

Forrás: Glen Matten: Paleo Diet? Or Paleo Delusion? HUFFPOST LIFESTYLE 1 May 2013

Fordította: Szabó-Velvárt László

Létezik-e ma időszerűbb étrendi ajánlás, mint a paleolit táplálkozás? (Na jó, az 5/2 diétát leszámítva.) Aki még nem hallott róla (bár nem hiszem, hogy sokan volnának ilyenek): ez egy olyan táplálkozási (és élet-) mód, amely arra buzdítja az embert, hogy menjen vissza az időben, és tegye magáévá vadászó-gyűjtögető elődeink táplálkozási (és testmozgási) szokásait.

 

Google hirdetés

 

A paleolit táplálkozás az ún. diszkordancia-hipotézisen alapul, amely szerint vadászó-gyűjtögető őseink táplálkozási szokásaitól és rengeteg testmozgással járó életmódjától való eltávolodásunk okozta a modern civilizációs betegségek népességszintű elterjedését. A témával foglalkozó tudósok szavaival: "Társadalmi értelemben a 21. században élünk, genetikailag azonban megmaradtunk a paleolit kor emberének."

A paleolit étrend alapját lényegében a sovány húsok, a hal, a tenger gyümölcsei, a tojás, a gyümölcsök, a zöldségek, az olajos magvak és a "jótékony" zsírok képezik. (Ezeket hívom én valódi ételeknek). Ebben az étrendben nincs helye azoknak az ételeknek, amelyek nem szerepelt őseink étrendjében, vagyis a gabonáknak, a hüvelyeseknek és a tejtermékeknek, valamint természetesen a cukroknak, a transzzsíroknak és semmilyen feldolgozott élelmiszernek sem.

Annak ellenére, hogy a paleolit táplálkozás létjogosultságát ma még viszonylag kevés közvetlen tudományos bizonyíték támasztja alá (én két kis, randomizált klinikai vizsgálatról tudok, amelyek kimutatták, hogy a paleolit étrend előnyösebb a vércukorszint és a szívbetegség-kockázat szempontjából, mint akár a mediterrán étrend, akár az Amerikai Diabétesz Szövetség útmutatásain alapuló diabétesz étrend), és és dacára szokásos szkepticizmusomnak, amellyel minden táplálkozási divathóbortnak látszó dologhoz közelítek, meg kell vallanom, hogy egészen nagy benyomást tett rám a dolog.

Végső soron, közelebbről megvizsgálva, a paleolit étrend szépen beleillik az egészséges táplálkozásról alkotott tágabb elképzeléseimbe: gazdag jó minőségű fehérjékben, Omega-3 és egyszeresen telítetlen zsírsavakban, élelmi rostban, káliumban, vitaminokban és fitotápanyagokban, mérsékelt mennyiségben tartalmaz szénhidrátokat (alacsony glikémiás indexűeket), és szigorúan mentes a tömeggyártott élelmi szeméttől (van erre jobb szó?), amely mára a nyugati étrend szinonimájává vált. Ezenfelül pedig azáltal, hogy elhagyjuk a sokaknak problémákat okozó ételek egy részét (a tejtermékeket, a búzát és a többi gluténtartalmú gabonát), egy olyan étrendet kapunk, amelyről sokan megalapozottan állítják, hogy jót tesz nekik.

Ami pedig a legmeggyőzőbb számomra az egészben, az a mögötte levő komoly evolúciós és antropológiai érvrendszer. A paleolit táplálkozás az, amelyhez genetikai programunk évmilliók alatt alkalmazkodott, és az ettől való párezer évvel ezelőtti eltávolodásunk (párezer év evolúciós léptékkel nézve mindössze egy szempillantás) és áttérésünk korunk "modern" élelmiszereire az oka a 21. század tömegeket sújtó egészségügyi problémáinak. Ez vitathatatlan.

Ugye Ön sem vitatja?

Mégis, sok antropológus azt teszi. A paleolit étrendet a közmédia úgy ábrázolja, mintha az egy univerzális, egységesített, főleg húsevésen alapuló, vadászó-gyűjtögető típusú egyenétrend volna. A valóság azonban egészen más. A vadászó-gyűjtögető népek a táplálkozási szokások széles skáláját vonultatták fel, amelyet nem lehet beleerőltetni egyetlen, mindenkinek szóló táplálkozási irányzatba.

Míg az adatok alapján egyértelmű, hogy a hagyományos étrenden élő, vadászó-gyűjtögető természeti népeket messze elkerülik a civilizációs betegségek, annak nincsen jelentősége, hogy az energia túlnyomó része vadállatok húsából (mint pl. a kanadai eszkimók esetében), vadon termő növényekből (mint pl. a !kungok esetében) vagy termesztett növényekből (mint pl. a janomamik esetében) származik-e. Ezért helyesebb volna paleolit táplálkozási irányzatokról beszélni, többes számban, és nem a paleolit étrendről...

Azoknak, akik az egykori paleolit időket szeretnék visszahozni, és abban az illúzióban ringatják magukat, hogy képesek pontosan leutánozni vadászó-gyűjtögető őseik étrendjét, szeretném felhívni a figyelmét a következőkre: A háziasított, nagyüzemileg tenyésztett, hízlalt állatok húsa igen távol van a vadhústól. Na, és mi a helyzet a belsőségekkel és a csontvelővel, amelyek biztos, hogy különösen kedvelt csemegéi voltak őseinknek? Ami pedig a mai gyömölcsöket és zöldségeket illeti, azok generációkon keresztüli, komoly termesztési és nemesítési folyamatok eredményei, és már csak nagyon távolról emlékeztetnek az egykor őseink táplálékául szolgáló vadnövényekre. Igen, mai gyümölcseink és zöldségeink klasszikus termelői élelmiszerek! És akkor itt vannak még a gabonák és a hüvelyesek, amelyeknek maradványait, bármennyire meglepő is, megtalálták vadászó-gyűjtögető őseink csontvázainak fogkövében. Ha szeretne többet megtudni a témáról, nézze meg Christina Warinner arheológus kutató TEDx előadását itt (angol nyelven). Ennek köszönhető, hogy néhány antropológus "paleolit fantáziának" hívja a paleolit étrendet, amely, Christina Warinner szavaival, "régészetileg minden alapot nélkülöz". (Elterjedt tévedés, hogy a paleónak az ősember táplálkozása a modellje. Valójában a természeti népek táplálkozásából merítünk. Szendi G. megjegyzése)

De még mielőtt paleolit-ellenesnek bélyegeznének, szeretném határozottan leszögezni, hogy nagyon is komoly távlatokat látok a paleolit táplálkozásban. Ahelyett azonban, hogy beállnék az egyetlen csodatévő, mindenki számára megfelelő paleolit étrendet hirdetők táborába, alávetve magamat szigorú, diktatórikus elveiknek, én e táplálkozási irányzat lényegét a változatosságban és a friss, szezonális, helyi élelmiszerek, egyszóval a legtermészetesebb, "legigazibb" ételek fogyasztásában látom. Mert hát nem ezeket ennék ma a helyünkben vadászó-gyűjtögető őseink is? Akárhogy is, a 21. század embereként ez a legtöbb, amit tehetünk az egykori paleolit étrend minél jobb megközelítése érdekében.

 

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre