GreenMedInfo:
Szorongáscsökkentés természetes módon

Forrás:GreenMedInfo Research Group: Calm Anxiety Naturally: 7 Top Substances.

Fordította: Czárán Judit

Kiegészítette: Szendi G.

A szorongás világméretű problémává dagadt, s túl sokan túl sok, hosszú távon káros hatásokkal járó pszichiátriai szert szednek. Pedig számos, kevésbé kockázatos természetes alternatíva létezik.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Az USA-ban minden harmadik ember él át élete során szorongásos zavart, a fiatalok körében pedig még ennél is sokkal riasztóbb a helyzet. [i] Ma már az egészségügynek a betegséghez közvetlenül kapcsolódó költségei is meghaladják a 40 milliárd dollárt évente, de tekintettel a dolog visszatérő természetére, ezek a költségek folyamatosan jelentkeznek mind az egyén és a család, mind a társadalom számára.

A jó hír azonban az, hogy létezik számos természetes gyógymód a lelki szenvedések enyhítésére. Az alábbiakban ezekből sorolunk fel néhányat.


1. Káva

A káva - tudományos nevén a Piper methysticumként - a Csendes-óceáni szigetvilágból származó, szorongáscsökkentő hatásáról ismert szer, amely azáltal fejti ki ezt a hatást, hogy megváltoztatja az agyban a GABA működését. A káva vény nélkül kapható sok országban, például az Egyesült Államokban, Ausztráliában és Új-Zélandon. [ii]

A cég általam ajánlott kedvezményes termékei itt tekinthetők meg


Három vizsgálat meta-analíziséből az derül ki, hogy a káva-kivonat a szorongás tüneti kezelésében hatékonyabb a placebónál. [iii] Egy másik vizsgálat szerint az ezzel a gyógynövénnyel végzett terápia hatékony alternatívája lehet a gyógyszeres kezelésnek nem-pszichotikus szorongásos zavarok esetében, különösen nők és fiatalok esetében. [iv]

2. Levendulából, rózsából, bergamottból és narancsból nyert esszenciális olajok

Az esszenciális olajok használatával végzett aromaterápiákat világszerte széles körben vizsgálták azok szorongáscsökkentő, stresszoldó és antidepresszáns hatása tekintetében. [v] A legismertebb ilyen esszenciális olajok a levendula-, a rózsa-, a bergamott- és a narancsolaj, hogy csak néhányat említsünk közülük.

Egy vizsgálatban a résztvevők levendula- és bergamottolaj keverékével kenték be a bőrüket, ami után "nyugodtabbnak", "kevésbé stresszesnek" érezték magukat, mint a kontrollcsoport tagjai. [vi] A vizsgálati személyeknek olyan paraméterek segítségével kellett leírniuk az érzelmi állapotukat, mint relaxáltság, élénkség, nyugalom, hangulati állapot, izgalmi állapot.

14 vizsgálat áttekintése nyomán azt találták, hogy a levendulaolaj és a rózsaolaj számos állatkísérletben is hatékonyan csökkentette a szorongást. [vii] Embereknél pedig egy fogorvosi rendelőben már a levendula és a narancs illatának belégzésétől csökkent a betegek félelme a kezeléstől, illetve javult a hangulatuk. [viii] Bár szükség van még további kutatásokra, számos jel utal arra, hogy az édes narancs aromának akut szorongáscsökkentő hatása van, ami alkalmassá teszi rá, hogy aromaterapeuták nyugtatóként alkalmazzák. [ix]

3. Kannabidiol (CBD)

Mind állatkísérletekből, mind humán vizsgálatokból tudható, hogy a kannabidiolnak (CBD), amely a kannabisz fő összetevője, nemcsak fájdalomcsillapító, hanem szorongáscsökkentő hatása is van.

Generalizált szociális szorongásban (SAD) szenvedő egyének körében végzett vizsgálatok szerint a CBD hatékonyan csökkenti a szorongást, mégpedig azáltal, hogy változásokat idéz elő az agy limbikus és paralimbikus területeinek a működésében. [x].

Egy 10 éves kislánynál, akit szexuálisan bántalmaztak, 5 éves koráig pedig a szülei elhanyagoltak, olyan gyógyszerekkel, amelyeknek komoly mellékhatásai is vannak, a szakemberek csak részleges és átmeneti eredményeket értek el. [xi] Ám egy CBD olajjal végzett kezelés hatására "tartósan csökkent" a kislány szorongása, és egyidejűleg javulni kezdett a poszt-traumás stressz szindróma következtében korábban rossz alvó gyerek alvásának a mennyisége és minősége.

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


4. Pszilocibin (hazánkban illegális!)

A pszilocibin egy erős pszichedelikus szer, a varázsgomba, vagy más néven bolondgomba aktív összetevője.

"A szerotonin neurotranszmisszió pszilocibin általi stimulálása az egyoldalúan negatív érzelmeket a pozitív irányba tolja" - írják a kutatók a NeuroImage: Clinical című folyóiratban, és megjegyzik, hogy a veszélykezelés alatti csökkent amygdala aktivitás lehet a kulcsa a pszilocibin érzelmi folyamatokra gyakorolt hatásának. [xii]

Egy kettős vak vizsgálatban előrehaladott stádiumú, szorongó rákos betegeknek adtak testsúly kilogrammonként mindössze 0,2 mg pszilocibint, és azt tapasztalták, hogy jelentős javulás következett be mind a kedélyállapotukban, mind a szorongásszintjükben. [xiii] A pszilocibin hasznos lehet a kábítószerfüggés, a szorongás és a hangulati zavarok kezelésében, különösen olyanoknál, akiknél más kezelések hatástalanok voltak. [xiv]

5. Gotu Kola

A gotu kola, amelyet brahman vagy indiai gázlónak is szoktak nevezni, a zellerfélék családjába tartozó évelő növény, amely Ázsia lápos területeiről származik, és fogyasztják mind zöldségként, mind gyógynövényként. Az ayurvédikus és a hagyományos kínai orvoslásban évszázadok óta használják a szorongás és a depresszió enyhítésére. [xv]

Egy placebo kontrollos humán vizsgálatban a gotu kola az akusztikus megriadási válasz (acoustic startle response) (ASR) szerint szignifikáns szorongáscsökkentő hatással bír. [xvi] Ez a kutatók szerint azt jelenti, hogy a szer valószínűleg jól használható a szorongásos rendellenességek kezelésében.

6. Kamilla

Ugyan ki ne emlékezne a régi idők kedvenc teájára, amellyel éjszakánként próbálta az ember megnyugtatni fáradt testét és lelkét? Az első kontrollált vizsgálatot kamilla kivonattal generalizált szorongásos zavarban (GAD) szenvedőkön végezték, és azt találták, hogy a kamilla valamennyit javít az enyhe vagy középsúlyos tünetekkel bíró betegek állapotán. [xvii]

Egy másik kutatásban a kamilla javította a középsúlyos vagy súlyos GAD-betegek kortizol szintjét. [xviii] A kamilla terápia pozitív hatása valószínűleg részben a stresszre adott diszfunkcionális biológiai válasz normalizálásával függ össze. Ismert és elfogadott szorongáscsökkentő hatásán túl a kamillának lehet "klinikailag releváns" antidepresszáns hatása is. [xix]

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


7. Golgotavirág

Egy másik természetes szorongáscsökkentő vegyület a Passiflora incarnata, népszerű nevén a golgotavirág. A növénnyel a 16. században spanyol hódítók találkoztak Dél-Amerikában, majd hazahozták azt Európába, ahol széles körben termelni kezdték és hamarosan a népi gyógyászat részévé vált. [xx]

A golgotavirág hatékonynak bizonyult a GAD kezelésében, azzal a plusz haszonnal, hogy ellentétben az oxazepam nevű szorongáscsökkentő gyógyszerrel, csak elvétve gyakorol negatív hatást az illető munkaképességére. [xxi] Ambuláns sebészeti ellátásban részesülő betegeknél a golgotavirágot sokszor használják a műtét előtti szorongás csökkentésére, mivel altató hatással nem bír. [xxii]

Kiegészítés (Szendi G.):

8, L-theanin

Az L-theanin (γ-glutamil-etilamid) egy egyedülálló nem fehérje típusú aminosav, amely a zöld teában (Camellia sinensis) található.

Rágcsálókban az L-theanint neuroprotektív és kognitív serkentő hatásúnak találták. Egerekben az L-theanin a kutatások szerint stresszellenes és stresszoldó hatású.

Egy randomizált, placebo-kontrollált, kettős vak vizsgálat négy héten át napi 200 mg L-theanint adtak 30 személynek, akik súlyosabb pszichiátriai zavarban nem szenvedtek. A 4. hét végére csökkentek a depressziós és szorongásos tünetek, és javult az L-theanint kapók alvása is (Hidese és mtsi., 2019).

Egy összefoglaló szerint az L-theanin 15-400 mg közti adagban csökkenti a szorongást és a kortizol szintet is, de egy 450-900 mg-ot alkalmazó vizsgálatban nem találták hatásosnak. Több vizsgálatban vérnyomáscsökkentő hatást is kimutattak, ami a szorongáscsökkentés következménye lehetett. Preklinikai vizsgálatok azt sugallják, hogy az L-theanin antipszichotikum-szerű és esetleg antidepresszáns-szerű hatású. 200 mg L-theanin bevitele a lefekvés előtt inkább szorongáscsökkentésen keresztül, mint altató hatás révén javíthatja az alvás minőségét. Antipszichotikummal együtt adva napi 250 mg-ot, javítja a schizofrén betegek állapotát (Lopes Sakamoto és mtsi., 2019).

A cég összes kedvezményes terméke itt tekinthető meg


9, Rhodiola (Rózsagyökér)

Oroszországban, Skandináviában és Izlandon az emberek évszázadok óta használják a Rhodiola rosea-t (más néven aranygyökér vagy sarkvidéki gyökér) egészségjavító kiegészítőként. Ennek a nemzetközileg elismert gyógynövénynek, amelyet hagyományosan teaként fogyasztanak, állítólagos hatásai közé tartozik a jobb hangulat, a fokozott szexuális potenciál, a fokozott energia, az éberség, a testsúlycsökkentés és a hosszú élet. Számos internetes poszt számol be az R. rosea "sikertörténeteiről" a szorongás és a depresszió csökkentésében. A közelmúltban végzett MEDLINE keresés több mint 100 cikket eredményezett az R. roseáról, amelyek több mint kétharmadát az elmúlt évtizedben publikálták. E jelentések közül sokan említik az általános stressz, a fáradtság és az ingerlékenység csökkentését - a szorongásos zavarokkal, különösen a generalizált szorongásos zavarral (GAD) gyakran összefüggő tüneteket (Bystritsky és mtsi., 2008).

Egy 10 fős, generalizált szorongásban szenvedő részvételével végzett vizsgálatban a résztvevők napi 340 mg R. rosea kivonatot kaptak összesen 10 héten keresztül. A 10. hét végére jelentősen csökkentek a szorongásos tünetek. Mellékhatásként enyhe szédülést, szájszárazságot tapasztalt néhány résztvevő (Bystritsky és mtsi., 2008).

Egy további vizsgálatban 2x200 mg Rhodiola kivonatot adtak 40 közepesen szorongó személynek 14 napon át, 20 pedig placebót kapott. A kontrollcsoporthoz képest a kísérleti csoportban 14 nap alatt szignifikánsan csökkent a szorongás, a stressz, a düh, a zavartság és a depresszió, és szignifikánsan javult az általános hangulat (Cropley és mtsi., 2015).

Öt tanulmány (n = 327 résztvevő) összefoglalója szerint az R. rosea javítja az enyhe vagy közepes depresszió tüneteit, az enyhe szorongás tüneteit és javítja a hangulatot (Konstantinos és Heun, 2020).

Egy placebokontrollos vizsgálatokat összefoglaló beszámoló szerint az R. rosea javulást okozott a betegeknél, akiknek stresszel összefüggő fáradtságban szenvedtek, amely magában foglalta a fizikai, érzelmi és mentális kimerültséget. Más vizsgálatban a depresszió javult szignifikánsa az R. rosea hatására. Két vizsgálat szerint az R. roseának fáradtságcsökkentő hatása van (Hung és mtsi., 2011).

10, Ashwagandha

Egész Indiában és Dél-Ázsiában megtalálható az Ashwagandha, a hagyományos indiai Ayurvéda egyik elismert gyógynövénye, tudományos nevén Withania somnifera (L.) Dunal. Az Ayurvéda gyakorlói az Ashwagandhát többcélú és értékes gyógynövénynek tartják, mivel a különböző növényi részeket széles körben használják a különböző betegségek kezelésére. Az Ayurvédában az Ashwagandhát évszázadok óta "Rasayana"-ként és adaptogénként használják. Az Ashwagandha gyökérkivonatokkal végzett lombik vizsgálatok kimutatták neuroprotektív, gyulladáscsökkentő és csontvédő hatását. Állatmodelleken végzett kísérletek az Ashwagandha gyökérkivonatok kardioprotektív, immunmoduláló, antidiabetikus és neuroprotektív hatását mutatták ki. A különböző körülmények között végzett klinikai vizsgálatok azt mutatják, hogy az Ashwagandha gyökérkivonat mind a férfiak, mind a nők esetében javítja a szexuális teljesítményt, egészséges felnőtteknél és bipoláris zavarban szenvedő betegeknél segíti a stressztűrést és csökkenti a szorongást, javítja a memóriát és a gondolkodást. Növeli az izomerősséget, az izomméretet és támogatja az izmok regenerálódását is (Langade és mtsi., 2019).

Egy 10 hétig tartó indiai vizsgálatban 40 személy kapott naponta kétszer 300 mg Ashwagandha kivonatot, 20 személy pedig placebót. Műszerrel mérték az elalvásig tartó időt, a teljes alvási időt, az alvás hatékonyságát és az alvás utáni ébredést. Ezenfelül mérték a szorongásszintet is. A 10. hét végére az Ashwagandhát szedők gyorsabban aludtak el és alvásuk minősége is jobb volt, mint a placebocsoportban. A szorongás is csökkent az Ashwagandha csoportban, de nem érte el a szignifikancia szintet (Langade és mtsi., 2019).

Egy összefoglaló 5 placebokontrollos vizsgálatot talált, ebből 3-ban a szorongáscsökkenést mérték, két vizsgálat szignifikáns, a harmadik trendszerű csökkenést talált. Egy negyedik vizsgálat -a pszichoterápiával összevetve- az Ashwagandha csoportban 56.5%-kos szorongáscsökkenést kapott, míg a pszichoterápia 30.5% csökkenést ért el (Pratte és mtsi., 2014).

11, Lysin és Arginin

Az L-lysin esszenciális aminosavval történő étrend-kiegészítésről kimutatták, hogy csökkenti a krónikus szorongást az alacsony L-lysin-bevitellel rendelkező embereknél. Az L-lysin és az L-arginin kombinációja igazoltan normalizálja a hormonális stresszválaszokat erősen szorongó embereknél.

Egy vizsgálatban száznyolc egészséges japán felnőttnek egy héten át napi 2,64 g L-lysint és ugyanennyi L-arginint adtak szájon át. Az aminosav kezelés szignifikánsan csökkentette mind a vonásszorongást, mind az állapotszorongást. (Előbbi az állandó, utóbbi az aktuális szorongást jelzi.) A kezelés csökkentette a nyál kortizol és a chromogranin-a (a stresszválasz mérésére alkalmas marker) szintjét férfiaknál (Smriga és mtsi., 2007). A szerzők több vizsgálatot is idéznek, ahol a két aminosav együtt vagy külön adva szorongáscsökkentő hatást mutatott.

12, Omega-3

Több vizsgálat szerint az omega-3 csökkenti a szorongást és javítja a hangulatot (Alramadhan és mtsi., 2012). Egy összefoglaló ugyancsak ezt támasztja alá; eszerint az omega-3 igazán hatásosnak a különféle mentális betegségekben szenvedőknél bizonyult napi 2000 mg adag felett (Su és mtsi., 2018). Egy klinikai vizsgálatban vizsgára készülő diákoknak napi 2,5 g omega-3 adtak, aminek hatására 20%-kal csökkent a szorongás (Kiecolt-Glaser és mtsi., 2011).

Egyéb:

Egy összefoglaló vizsgálatokat idéz a magnézium, a B6-vitamin, a ginkgko biloba, a szelén, az orbáncfű, a GABA (gamma-amino-vajsav) szorongáscsökkentő hatását bizonyítva (Alramadhan és mtsi., 2012),

 

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

[i] Shackman A et al "Two Decades of Anxiety Neuroimaging Research: New Insights and a Look to the Future" Am J Psychiatry. Epub 2021 Feb 1.

[ii] Sarris J et al "Kava: a comprehensive review of efficacy, safety, and psychopharmacology" Aust N Z J Psychiatry. 2011 Jan;45(1):27-35. Epub 2010 Nov 15.

[iii] Pittler M et al "Efficacy of kava extract for treating anxiety: systematic review and meta-analysis" J Clin Psychopharmacol. 2000 Feb;20(1):84-9.

[iv] Witte S et al "Meta-analysis of the efficacy of the acetonic kava-kava extract WS1490 in patients with non-psychotic anxiety disorders" Phytother Res. 2005 Mar;19(3):183-8.

[v] Barati F et al "The Effect of Aromatherapy on Anxiety in Patients" Nephrourol Mon. 2016 Sep; 8(5): e38347. Epub 2016 Jul 31.

[vi] Hongratanaworakit T "Aroma-therapeutic effects of massage blended essential oils on humans" Nat Prod Commun. 2011 Aug ;6(8):1199-204.

[vii] Tsang H et al "A systematic review on the anxiolytic effects of aromatherapy on rodents under experimentally induced anxiety models" Rev Neurosci. 2010;21(2):141-52.

[viii] Lehrner J et al "Ambient odors of orange and lavender reduce anxiety and improve mood in a dental office" Physiol Behav. 2005 Sep 15;86(1-2):92-5.

[ix] Goes T et al "Effect of sweet orange aroma on experimental anxiety in humans" J Altern Complement Med. 2012 Aug ;18(8):798-804. Epub 2012 Jul 31.

[x] Crippa J et al "Neural basis of anxiolytic effects of cannabidiol (CBD) in generalized social anxiety disorder: a preliminary report" J Psychopharmacol. 2010 Sep 9. Epub 2010 Sep 9.

[xi] Shannon S et al "Effectiveness of Cannabidiol Oil for Pediatric Anxiety and Insomnia as Part of Posttraumatic Stress Disorder: A Case Report" Perm J. 2016 Oct 12 ;20(4). Epub 2016 Aug 12.

[xii] Kraehenmann R et al "The mixed serotonin receptor agonist psilocybin reduces threat-induced modulation of amygdala connectivity" Neuroimage Clin. 2016 ;11:53-60. Epub 2015 Aug 22.

[xiii] Grob C et al "Pilot study of psilocybin treatment for anxiety in patients with advanced-stage cancer" Arch Gen Psychiatry. 2011 Jan ;68(1):71-8. Epub 2010 Sep 6.

[xiv] Dos Santos R et al "Antidepressive, anxiolytic, and antiaddictive effects of ayahuasca, psilocybin and lysergic acid diethylamide (LSD): a systematic review of clinical trials published in the last 25 years" Ther Adv Psychopharmacol. 2016 Jun ;6(3):193-213. Epub 2016 Mar 18.

[xv] Bradwejn J et al "A double-blind, placebo-controlled study on the effects of Gotu Kola (Centella asiatica) on acoustic startle response in healthy subjects" J Clin Psychopharmacol. 2000 Dec;20(6):680-4.

[xvi] Bradwejn J et al "A double-blind, placebo-controlled study on the effects of Gotu Kola (Centella asiatica) on acoustic startle response in healthy subjects" J Clin Psychopharmacol. 2000 Dec;20(6):680-4.

[xvii] Amsterdam J et al "A randomized, double-blind, placebo-controlled trial of oral Matricaria recutita (chamomile) extract therapy for generalized anxiety disorder" J Clin Psychopharmacol. 2009 Aug;29(4):378-82.

[xviii] Keefe J et al "An exploratory study of salivary cortisol changes during chamomile extract therapy of moderate to severe generalized anxiety disorder" J Psychiatr Res. 2018 01 ;96:189-195. Epub 2017 Oct 16.

[xix] Amsterdam J et al "Chamomile (Matricaria recutita) may provide antidepressant activity in anxious, depressed humans: an exploratory study" Altern Ther Health Med. 2012 Sep-Oct;18(5):44-9.

[xx] National Center for Complementary and Integrative Health https://www.nccih.nih.gov/health/passionflower

[xxi] Akhondzadeh S et al "Passionflower in the treatment of generalized anxiety: a pilot double-blind randomized controlled trial with oxazepam" Clin Pharm Ther. 2001 Oct;26(5):363-7.

[xxii] Movafegh A et al "Preoperative oral Passiflora incarnata reduces anxiety in ambulatory surgery patients: a double-blind, placebo-controlled study" Anesth Analg. 2008 Jun;106(6):1728-32.

Alramadhan E, Hanna MS, Hanna MS, Goldstein TA, Avila SM, Weeks BS. Dietary and botanical anxiolytics. Med Sci Monit. 2012 Apr;18(4):RA40-8.

Bystritsky A, Kerwin L, Feusner JD. A pilot study of Rhodiola rosea (Rhodax) for generalized anxiety disorder (GAD). J Altern Complement Med. 2008 Mar;14(2):175-80.

Cropley M, Banks AP, Boyle J. The Effects of Rhodiola rosea L. Extract on Anxiety, Stress, Cognition and Other Mood Symptoms. Phytother Res. 2015 Dec;29(12):1934-9.

Hidese S, Ogawa S, Ota M, Ishida I, Yasukawa Z, Ozeki M, Kunugi H. Effects of L-Theanine Administration on Stress-Related Symptoms and Cognitive Functions in Healthy Adults: A Randomized Controlled Trial. Nutrients. 2019 Oct 3;11(10):2362.

Hung, S. K., Perry, R., & Ernst, E. (). The effectiveness and efficacy of Rhodiola rosea L.: A systematic review of randomized clinical trials. Phytomedicine, 2011, 18(4), 235-244.

Kiecolt-Glaser JK, Belury MA, Andridge R, Malarkey WB, Glaser R. Omega-3 supplementation lowers inflammation and anxiety in medical students: a randomized controlled trial. Brain Behav Immun. 2011 Nov;25(8):1725-34.

Konstantinos, F; Heun, R: The effects of Rhodiola Rosea supplementation on depression, anxiety and mood - A Systematic Review. Global Psychiatry, 2020, 3(1): 72-82

Langade D, Kanchi S, Salve J, Debnath K, Ambegaokar D. Efficacy and Safety of Ashwagandha (Withania somnifera) Root Extract in Insomnia and Anxiety: A Double-blind, Randomized, Placebo-controlled Study. Cureus. 2019 Sep 28;11(9):e5797.

Lopes Sakamoto F, Metzker Pereira Ribeiro R, Amador Bueno A, Oliveira Santos H. Psychotropic effects of L-theanine and its clinical properties: From the management of anxiety and stress to a potential use in schizophrenia. Pharmacol Res. 2019 Sep;147:104395.

Pratte MA, Nanavati KB, Young V, Morley CP. An alternative treatment for anxiety: a systematic review of human trial results reported for the Ayurvedic herb ashwagandha (Withania somnifera). J Altern Complement Med. 2014 Dec;20(12):901-8.

Smriga M, Ando T, Akutsu M, Furukawa Y, Miwa K, Morinaga Y. Oral treatment with L-lysine and L-arginine reduces anxiety and basal cortisol levels in healthy humans. Biomed Res. 2007 Apr;28(2):85-90.

Su KP, Tseng PT, Lin PY, Okubo R, Chen TY, Chen YW, Matsuoka YJ. Association of Use of Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids With Changes in Severity of Anxiety Symptoms: A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Netw Open. 2018 Sep 7;1(5):e182327.