Küldje el barátjának, ismerősének!

Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

Szorongás, depresszió és a hisztamin

Yasmina Ykelenstam interjúja Dr. Georgia Ede pszichiáterrel

Fordította: Mezei Elmira

Forrás:Yasmina Ykelenstam: Interview: Dr. Georgia Ede On Histamine, Anxiety And Depression.

A táplálkozás egyre több összetevőjéről derül ki, hogy pszichiátriai tüneteket okoz, amit aztán a pszichiátria kamu, de veszélyes gyógyszerekkel kezel - sikertelenül. Lehet, hogy elég volna csak jobban odafigyelni, mit eszünk?

 

A Google adatkezelési elvei

 

Yasmina:

Mai vendégem Dr. Georgia Ede pszichiáter, a Physician's and Ancestral Health (Az orvosok és az ősi egészség) egyik alapítója. Ez az orvoscsoport az evolúciós táplálkozási elveket ajánlja a legkülönbözőbb egészségügyi problémákra. Dr. Ede maga is személyesen érintett a hisztamin intolerancia problémájában.

Dr. Georgia Ede:

Nagyon köszönöm a meghívást!

Yasmina:

Szeretnénk hallani a pszichiáteri munkájáról általában.

Dr. Georgia Ede:

Amikor az 1990-es években teljesen hagyományos szemléletben dolgozni kezdtem, akkor többnyire gyógyszereket írtam fel, illetve pszichoterápiát alkalmaztam. Semmilyen formában nem érdekelt a táplálkozás és a mentális egészség kapcsolata. Az érdeklődésem akkor változott meg, amikor a negyvenes éveim elején különböző, számomra igen aggasztó tüneteim alakultak ki, amelyekkel kapcsolatban nem tudtam orvosi segítséget kapni. Egy sor próbálgatás után kiderült, hogy az étrendem megváltoztatásával meg tudok szabadulni ezektől a tünetektől.

Például fibromialgiám, krónikus fáradtságom, migrénem, valamint sok más aggasztó tünetem volt. Az életmódváltással azonban ez mind megoldódott. Így kezdett érdekelni a táplálkozás hatása a fizikai és a mentális egészségre. A hangulatom, a koncentrációs képességem, és az energiaszintem feltűnően javultak. Megváltoztattam a praxisom fókuszát és elkezdtem táplálkozási tanácsokat adni a magánrendelésemen és a Harvardon is.

Yasmina:

Ezt örömmel hallom. Ha előbb ismerkedem meg önnel, azzal konkrétan évtizedeket spóroltam volna meg az életemből.

Mondana nekünk többet arról, hogy milyen típusú étrendet alkalmaz önmagán és a munkája során is, illetve, hogy melyek azok az elemek a páciensei étrendjében, amelyeket figyelmeztető jeleknek tekint a hangulatukra nézve?

Dr. Georgia Ede:

Sajnos a pácienseim többsége, akiknek általában nagyon is vannak hangulati problémáik, nem akarják megváltoztatni az étkezésüket. Egyetemisták például gyakran érkeznek a rendelőmbe egy hatalmas fluoreszkáló rózsaszín itallal a kezükben és mialatt arról panaszkodnak, hogy képtelenek koncentrálni, nem tudnak aludni és kiegyensúlyozatlanok, végig azt iszogatják. Nagyon nehéz őket életmódváltásra rávenni, mert fiatalok és törhetetlennek gondolják magukat.

A legfontosabb üzenetem, hogy valódi és friss ételeket kell ennünk. Ez a lépés önmagában megoldja az emberek problémáinak jó részét.

A kérdése másik része, hogy én mit eszem. Más számára ez valószínűleg nem mérvadó, mivel nekem sokféle ételérzékenységem van. A hisztamin intolerancia csak egy a sok közül, tehát az én étkezésem nagyon leszűkített. Nem is ajánlanám másnak. Én 80 - 90%-ban friss húst, csirkét és halat eszem, amit kiegészítek bizonyos zöldségekkel és alacsony szénhidrát tartalmú gyümölcsökkel. Számomra meglepő volt például, hogy bizonyos zöldségek mennyire problémásak nálam.


Yasmina:

Nálam ez pont fordítva van, én 70-80%-ban zöldséget és gyümölcsöt eszem. Az életmódváltásom előtt összesen ötféle ételt tudtam következmények nélkül megenni. Most már a legtöbb hisztaminos dolgot jól tolerálom.

Tudna idézni olyan érdekes vizsgálatokat, amelyek az ételek hangulatra tett hatását dolgozzák fel?

Dr. Georgia Ede:

Igen. Amikor én ebbe egy kicsit mélyebben belenéztem, akkor meglepődtem, hogy mennyire kevés értékelhető tudományos anyag áll a rendelkezésünkre a táplálkozás és a mentális egészség kapcsolatáról. Ez a terület nagyon gyerekcipőben jár. Az egyetlen kivétel az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitási zavar), amelynek az életmód vonatkozásait évtizedek óta tanulmányozzák.

Amikor a cukor és a viselkedés kapcsolatát vizsgálni kezdték, akkor nem találták a remélt összefüggést. Véleményem szerint azért nem, mert csak a cukrot hagyták el a vizsgálatban, viszont azokat az élelmiszereket, amelyek azonnal cukorrá változnak a szervezetben, nem. Például a finomított lisztet.

Viszont Európában készültek nagyon jó vizsgálatok olyan súlyosan hiperaktív gyerekekkel, akik a viselkedésük miatt már kórházba kerültek. Az étrendjüket nagyon leegyszerűsítették néhány egyszerű alapanyagra, és ez már két hét alatt átütő javulást eredményezett.

Yasmina:

Ez elég elképesztő. Most jut eszembe, hogy olvastam egyszer egy európai vizsgálatról, amelyben kimutatták, hogy azok a gyerekek, akiknek alacsony a HNMT (Hisztamin N-metiltranszferaz=az egyik hisztamint bontó enzim) hisztamin lebontó enzim szintje, rosszabbul reagáltak az ételszínezékekre, mint azok, akiknél elegendő enzim volt található. Az ételszínezékek serkentik azokat a fehérvérsejteket -a hízósejteket- , amelyek hisztamint bocsájtanak ki.

Nem tudom, mennyire van benne a köztudatban, hogy a hízósejtek a fehérvérsejt rendszer részei. Bennük lakoznak a hisztamin prosztaglandinok, az interleukinok, és egyéb gyulladáskeltő anyagok. A stressz és az ételek arra ösztökélhetik a hízósejteket, hogy hisztamint és egyéb gyulladáskeltő anyagokat áramoltassanak a vérbe. A hisztamin az agyban is megtalálható ingerületátvivő anyag.

Dr. Georgia Ede:

Igen, magamon is gyakran tapasztalom a rosszabb alvás, a fáradtság, a szorongás tüneteit. De hogyan hat a hisztamin a hangulatunkra?

Ahogy én látom, kétféle módon. Egy pánikrohamhoz például nem lenne szükség semmilyen agykémiai változásra. Az adrenalin hormon miatt a testben tud lezajlani, az agytól úgymond függetlenül. Adrenalin akkor szabadul fel, amikor túl sok hisztamin van a szervezetben. Tehát, a hisztamin képes aktiválni az adrenalint, ami az ún. pánikhormon.

A hisztamin mindenféle egyéb folyamatban is részt vesz. A hízósejtek aktiválásakor különféle gyulladáskeltő citokinek áramlanak a vérbe, valamint ösztrogén, ami át tud hatolni a vér-agy gáton. Az agyban vannak hisztamin receptorok, és hisztamin termelő sejtek is.

Az ösztrogén stimulálja az agyban a hisztamint, aminek ezen a területen több fontos szerepe van. Az egyik, hogy felébreszti, izgatja az agyat. A memóriában és a tanulásban is kulcsszerepe van. Sok hisztamin intoleranciás tapasztal agyi ködöt. És amikor kipucolják az étrendjüket, akkor ez sokat javul. Itt biológiai összefüggésekről van szó.

Yasmina:

Nagyon örülök, hogy felfedezte az összefüggést az ösztrogénnal, amely oly sokunkat érint. Van egy finn vizsgálat, amelyben gyógyszeres kezelésre rezisztens skizofréneknél H2 receptor antagonistákkal el tudtak érni tünetmentességet.

Az is nagyon érdekes, hogy a gyógyszerrezisztens depressziósoknál a gyulladáscsökkentők bizonyulnak hatékonynak.

Ön az egyetlen pszichiáter, aki foglalkozik ezzel? Én még Judy Tsafrirról tudok, de sokan vagyunk, akiknek segítségre lenne szüksége, mert az ételintolerancia problémák gyakran valami mentális/érzelmi traumával kezdődnek.


Dr. Georgia Ede:

Igen, Judy Tsafrir fantasztikus. Ő volt az, aki beírt az oldalamra és azt mondta nekem, hogy lehet, hogy hisztamin intoleranciám van. Ott leírtam a tüneteimet, és éppen egy ketogén diétába vágtam bele, amitől rosszabbul voltam, mint reméltem. Akkoriban sokat utaztam, és sokkal több felvágottat ettem, mint különben szoktam. (A hisztamin étrendből mindenféle szárított, füstölt, érlelt, fermentált dolgot el kell hagyni - a ford.).

Yasmina:

Tudjuk, hogy számos gyógyszernek van antihisztamin aktivitása, míg másoknak pont ellenkezőleg. Tudna példát mondani olyan gyógyszerekre, amelyekkel a mentális és a hisztamin problémákat egyszerre lehet célba venni?

Dr. Georgia Ede:

Igen. Vannak olyan, nagyon gyakran használt gyógyszerek, amelyek megzavarják a hisztamin lebontó DAO enzim működését, például a nem szteroid gyulladáscsökkentők, mint az Advil vagy az Aleve. Azért is lehet nehéz a hisztamin intolerancia diagnózisa, mert ugyanazt az ételt mondjuk jobban tolerálja valaki egy olyan héten, amikor nem vett be fájdalomcsillapítót.

Pszichiáterként sokat gondolkodom azon, hogy mely pszichiátriai gyógyszerek blokkolják a hisztamin receptorokat. Bár erre nem gondolunk, de számos ilyen gyógyszer blokkolja a hisztamin receptorokat, például az antidepresszánsok közül a Paxil vagy a Paroxetine, és néhány antipszichotikum, mint a Seroquel (quetiapine), a Zyprexa (olanzapine), vagy az Elavil, (amitriptyline), ami egy régimódi antidepresszáns.

A pszichiáterek nem szeretik, hogy ezek a gyógyszerek hisztamin receptor blokkolók, mert ezért okoznak fáradtságot. Ez az alvásban viszont segíthet.

Yasmina:

Szeretném megkérdezni, hogy mit javasol olyan embereknek, akiknek gyaníthatóan hisztaminnal összefüggő depresszió vagy szorongás tüneteik vannak?

Dr. Georgia Ede:

Nehéz a diagnózis, mert nincsenek nagyon jó vizsgálatok. A legpontosabb a karcolásos bőrteszt (prick teszt), de még az sem elég pontos. A legjobb az alacsony hisztamin tartalmú étrend, aminek során kiderül, hogy valóban jobban érzi-e magát az illető. Már két hét alatt lehetnek eredmények.

A természetes és friss ételek fogyasztása döntő és az étkezési napló is kulcsfontosságú. Ez az első lépés. Ha javulás érzékelhető, akkor már sokkal több kontrollunk van a fölött, hogy hogy érezzük magunkat. Ha tudom, hogy csúcsformában kell lennem, akkor nagyon szigorúan betartom, máskor néha engedékenyebb vagyok, de tudom előre, hogy mire számíthatok.

Yasmina:

Én néha direkt ettem magasabb hisztamin tartalmú ételeket, ha hosszan ébren kellett maradnom. Az egyik legrosszabb dolog, amit valaha magam ellen tettem, hogy szinte mindazt az előbb említett pszichiátriai gyógyszert szedtem és később tudtam meg, hogy a pilóták is ezeket kapják, ha sokáig ébren kell maradniuk. Az elmúlt években kimutatták, hogy ezt a hatásukat többek között az agy hisztaminszintjének megnövelésével érik el.

Dr. Georgia Ede:

Érdekes, ezt nem is tudtam. Igen, a Provigilt az éberség fenntartására írják fel.

Yasmina:

Carmine Pariante londoni pszichiátert idézték a The Daily Mail-ben, amint ezt nyilatkozta: "Öt-tíz éven belül lehet, hogy lesz egy olyan teszt, amivel meg lehet mérni a depressziósok gyulladásszintjét, hogy aszerint lehessen kezelni őket."

Dr. Georgia Ede:

Az nagyon jó lenne. A gyulladás és a depresszió közötti kapcsolat nagyon erős. (erről itt olvashat) Sőt, a gyulladás és a skizofrénia, és a bipoláris zavar között is (erről itt olvashat). De egy gyulladáscsökkentő étrend, friss, természetes, szezonális ételek, és különösen a cukor kerülése óriási javulást eredményezhet. A legtöbb kóros krónikus állapot összefügg a láthatatlan gyulladással, a magas citokin szinttel. Nagyon jó lenne, ha érzékenyebb tesztjeink lennének ennek a kimutatására.

Yasmina:

Az alacsony hisztamin tartalmú étrend nagyon jó, de még fontosabb, hogy tényleg természetes, tiszta ételeket együnk.

Dr. Georgia Ede:

Pontosan. Szerintem mindkettő nagyon fontos, mert egymást erősítik.

Yasmina:

Köszönöm, hogy eljött, Dr. Georgia Ede. Mindenkinek szívből ajánlom a weboldalát, a diagnosisdiet.com-ot.

Dr. Georgia Ede:

Én köszönöm.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre